Pioneer sa-9900 problem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Pioneer sa-9900 problem

Inläggav Andersss » 2013-04-17 17:29

Råkade snubbla över en Pioneer sa-9900 som dessvärre var död i basregistret på en kanal visade det sig. Men vad jag har kunnat lista ut så är det en ganska potent pjäs (rätta mig om jag har fel), dvs den är värd att rädda om inte problemet är för stort.

Så nu skulle jag behöva tips på någon i Dalarna trakten. Som ev kan hjälpa mig.

Är även ägare till en Dux hifi sound project TA12000, en Sanyo DCX8000k samt en Technics SL1210MK2

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-04-17 21:28

Vad menar du med död i basregistret? Kommer det ljud ur båda kanalerna, fast bara svagt i ena, eller har jag fel?

Prova att separera för- och slutstegen för att se vart felet ligger.

På baksidan av förstärkaren finns det en ingång som heter main in. Koppla in en dator eller mp3-spelare eller telefon rakt in där, med en 3,5mm-stereo-plugg till rca-sladd.

Obs! Ha ABSOLUT LÄGSTA VOLYM på datorn/mp3-spelaren/telefonen när du utför detta test. Annars blir det som att ha max på volymkontrollen och dina högtalare brinner upp.

Obs #2 - när du utför detta test så kommer inte volymkontrollen eller någon annan grej på förstärkaren att ha någon som helst funktion. Det kommer bara ljud ändå (men högtalarna måste ändå vara aktiverade).

Fungerar ljudet normalt nu så vet vi att problemet ligger i försteget. Då kanske det bara handlar om ett smutsigt reglage någonstans. Bara att rengöra med t-röd.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-04-17 22:18

Mja jag menar att det endast låter lite svagt i diskanten från ena kanalen. Medan den andra kanalen låter normalt.

Kan ju även koppla en förförstärkare på slutsteget via Power in (som i det här fallet sitter på sidan) då borde jag ju undgå risken att spräcka högtalare... Tänkte inte så långt faktiskt.

Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-04-18 16:36

Tack AlNiCo

Kör försteg med min NAD 306 och det visar sig att problemet INTE sitter i Slutsteget iaf. Så jag provar lite rengörning.

Ljuva toner.. :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-04-18 21:46

Härligt med stärkare som har pre out och main in :)
Blir mycket enklare att felsöka då.

Lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-04-21 23:54

Prova tape-ingångarna om du inte redan gjort det, på vissa förstärkare sitter de närmare slutsteget än de "vanliga" ingångarna, och kan dels fungera om de vanliga är trasiga och kan också dels ge bättre ljud.

P.S. om nån annan läser tråden så tipset med pre out / main in för felsökning är annars enklast att göra med en vanlig 2*rca-kabel där man växlar höger/vänster mellan pre out och main in och ser om felet byter sida eller inte. Fast i ditt fall vet du ju redan att det är försteget.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-04-22 16:51

Aha tack för tipset.

Ska nog be någon kika på den dock, (pga att jag själv inte besitter kunskapen att fixa den och tycker att det verkar lite dumt å ge sig på den här som sin första.) för den glappar lite, dvs kommer inget ljud till en början, alltså den är tyst ett tag till EFTER det att reläet har klickat samt skrapar lite till en början. Sannolikt är det väl ngn lödning.

Räddade den från en säker död i en elektronikbur som skulle till tippen, å sannolikheten att någon har smekt ner den i buren är kanske inte så stor. Så glappet kan ju även ha uppstått vid det förmodade kastet ned i buren.... Den ser dock okej ut trots allt :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-05 16:50

Har nu haft min sa9900 på rengöring. Dessvärre så kvarstår felet i försteget, alltså det var inte lort, den är fortfarande död i ena kanalen. Snarare ngt trasigt.

Detektivarbetet fortsätter.....

Jag får ta till det tunga artilleriet helt enkelt. Skam den som ger sig. :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-05 17:13

Andersss skrev:...tyst ett tag till EFTER det att reläet har klickat samt skrapar lite till en början. Sannolikt är det väl ngn lödning.

Det kan även bero på andra saker än en lödning:
Exempelvis kan reläet vara slitet och oxiderat och behöver bytas ut. Ett gammalt oxiderat relä kan ge flera sympton
1. Konstant slutet(Kan kännas igen på att man ibland inte hör reläet dra). Något som bl.a. kan uppstå om reläet tvingats bryta för höga strömmar.
2. Konstant brutet
3. Som nu, det kommer lite i efterhand, antingen att det inte släpper direkt eller vice versa det blir inte kontakt direkt

Det kan även vara en elektrolytkondensator som inte gör vad den ska någonstans i förstärkare utan som ställer till besvär.

Kallödningar brukar man märka för att det ibland fungerar direkt och sen helt plötsligt lägger av för att börja om igen.(tänk glappkontakt)

Din beskrivning om skrat och tyst ett tag vid uppstart gör att jag snarare misstänker att det finns en elektrolyt som måste bytas någonstans.

Andersss skrev:Har nu haft min sa9900 på rengöring. Dessvärre så kvarstår felet i försteget, alltså det var inte lort, den är fortfarande död i ena kanalen. Snarare ngt trasigt.

Trist att det inte hjälpt. Har du studerat elschemat till den något? Annars skulle jag börja med att kika på elschemat, kontrollera alla säkringar(och mäta upp dem) samt leta lösa kablar internt. Mäta upp att du har spänningsmatning till försteget brukar vara ganska lätt att göra också.

Lycka till :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-05 17:48

Nja alltså mina kunskaper i elektronikdjungeln sträcker sig inte så långt. Så jag får lov att be om hjälp.

Har nu lyckats fått tag i hjälp, av en som är duktig på området. Så hoppet står till honom. Kan inte han lösa det så vet jag ej. Men om inte annat så går det ju att använda den som ett snyggt slutsteg.

Alltså felsökning på agendan, har laddat ned servicemanual. :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-05 19:35

Du sa att ljudet skrapar lite efter att reläet klickat. Gäller detta även när du använder saken som slutsteg?

Reläer är hur som helst något som bör bytas i alla vintage-förstärkare. De brukar orsaka obalans mellan kanalerna, och även distorsion (bl a det skrapljud du nämner).

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-05 20:20

Nja ska försöka beskriva problemet.

Kör jag den ihopkopplad försteg-slutsteg så är ena kanalen DÖD. Vet inte om jag inbillade mig förut att det lät ytterst liiite diskant i den ena högtalaren och helt okej i andra, bortsett från glappljud (knaster) från pot:arna när man vred på dem. Glappet från pot:arna torde vara löst nu. (jag har inte kopplat in förstärkaren efter rengöringen eftersom den ska vidare på renovering).

När jag kör med min NAD som förförstärkare så vid start "låg" volym är ena kanalen DÖD eller glappar "knastrar/ distar" men om jag vrider på volymen lite så hoppar kanalen igång, och när den väl har gjort det så funkar den.

Så enligt min logiska förmåga så är det glapp någonstans även i steget då den verkar funka bättre när den är lite varm. Men det kan väl sannolikt vara vad som helst, den har ju ändå 35år på nacken.

Antagligen så kopplar jag inte in den igen innan den har blivit iväglämnad, eftersom jag inte besitter ngr större elektronik-kunskaper själv, så jag klarar inte av att felsöka.

Tack för försök till hjälp iaf :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-05 21:26

Jag reviderar

Ihopkopplat För och slutsteg:
Vänster kanal låter ok. Höger kanal låter svagt svagt svagt i diskanten.

Skrapet från potarna är i stoort sett borta (före respektive efter rengöring.) Å det är ju ett plus.

Separerat för och slutsteg (Nad 306 som förförstärkare):

Får inte fram fenomenet att det krävs lite volym för att ena kanalen skall hoppa igång. Kanske har det blivit bättre, eller så var den lite varm när jag kopplade över på Nad:en.

Ja jag kopplade in det för att kunna svara

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-06 00:01

Andersss skrev:Jag reviderar

Ihopkopplat För och slutsteg:
Vänster kanal låter ok. Höger kanal låter svagt svagt svagt i diskanten.

---

Får inte fram fenomenet att det krävs lite volym för att ena kanalen skall hoppa igång. Kanske har det blivit bättre, eller så var den lite varm när jag kopplade över på Nad:en.

Det svaga du hör i diskanten skulle jag gissa är överhörning från vänster kanal. Om du mutar inkällan på vänster kanal så borde det svaga ljudet i diskanten försvinna?

Gissar fortfarande på reläet för felet med volym för att det ska hoppa igång. Har samma fenomet på stärkaren på jobbet men har inte gjort något åt det då en annan stärkare jag hade höll på så i tre år innan reläet slutligen kastade in handduken. (Dock är ingen av de stärkarna något jag är rädd om, sent åttiotal mest plast men ger i vart fall ljud hade det varit en finare hade jag bytt direkt).

Hoppas du tar dig an felsökandet eller hittar något som kan göra det, finns potential i den där tror jag.

Nu är det en sak jag saknar i tråden dock, tror du att vi kan få se några bilder på pjäsen?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-06 11:36

Har inte kommit på hur man laddar upp bilder bara. Försökte men ftp ville inte som jag.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-06 12:10

"När jag kör med min NAD som förförstärkare så vid start "låg" volym är ena kanalen DÖD eller glappar "knastrar/ distar" men om jag vrider på volymen lite så hoppar kanalen igång, och när den väl har gjort det så funkar den. "

Detta beror på reläet. Ingen som helst tvekan om saken.

Dessa kan vara lite kluriga att hitta motsvarande ersättare till, och original kan man inte drömma om att hitta. I bland sitter benen på original-reläet helt galet, och då måste man konstruera ett litet kretskort med ett nytt relä på, för att sedan montera det nya kortet i hålen där det gamla reläet satt.

Jag kollade lite i service-manualen och detta är ju en fruktansvärt komplicerad förstärkare om man tittar på vad som händer före slutsteget. Mycket svårt att felsöka!

Jättelätt med oscilloskop, men det antar jag att du inte har. :?

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-06 16:28

Ok

Tipsen kan vara matnyttiga för han som ska felsöka den. Skulle tro att han även har ett oscilloskop samt har kunskapen hur han använder det.. Åtmistone får vi hoppas det, nu när du säger som du gör :/ komplicerad är ju kanske inte alltid bra lixom....

Vart kan man isåfall hitta reläer??

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-06 20:29

www.tme.eu har många bra reläer, och billigt är det. Ca 2€ brukar de kosta.

Har du en bild på reläet så skulle det underlätta rejält, eller det räcker om du kunde läsa på det och säga vad det står, så kanske vi kan hitta en bra ersättare. :) Tittade lite snabbt igenom servicemanualen och såg ingen bra info där.

Om du inte vet hur det ser ut så är det en genomskinlig eller svart plastfyrkant någonstans i mitten av hela grejen.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-06 21:37

Jodå nog vet jag hur ett relä ser ut, ska titta sen. Men vad jag vet sen förut är att det sitter två reläer i den. Ser iaf så ut när man lyfter locket. Genomskinliga är dom.

Provkörde den igen idag från kall å den spelade faktiskt på båda direkt. Lite förvånande. (fortfarande med Nad:en som för-först dock) inte annars. Men jag ska kolla.

En annan (säkert dum) fråga. På Nad:en har jag 2st preout vilket kan vara ganska roligt. På Pioneeren har jag en Preout.

Finns det byglingar så man kan köra ett extra slutsteg med bara en preout?? Eller är det ludermässigt vidrigt.?? Rent hypotetiskt.... Har nu läst mig till att det funkar. Fast inte via bygling utan med brytare på sidan...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-06 23:38

Jag brukar köpa reläets via mouser, de har dock minimibeställning så man måste nästan ha mer på inköpslistan annars blir frakten hutlös. Försöker personligen köpa omronreläer där så går att hitta ett passande.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-09 16:37

Nu har jag öppnat å tittat. Det ser iaf ut som två reläer.

Det ena sitter åt vänster sett framifrån heter
"TYPE MS4U 48VDC 085 09A" (detta klickar vid påslag)

Det andra sitter mer centralt men åt höger heter
"TYPE 48VDC 075 11A"[/quote]

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-08-09 18:31

Om man googlar lite så ser man att det första reläet verkar sitta i var och varannan Pioneer,och på bild ser det ut som ett vanligt 4-poligt.Det borde gå att hitta ett liknande.

http://mattsvintageaudiorepair.blogspot ... rvice.html

Det andra reläet är en sorts "bromsrelä" som kopplar om till lägre spänning på trafon om slutsteget skulle bli för varmt.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-11 10:07

Ett sånt relä blir inte lätt att få tag i. Har kollat på TME och Elfa och de har inget som passar. Du kan köpa på Mouser om du verkligen vill, men det är inget jag rekommenderar om du vill komma undan billigt.

http://fi.mouser.com/ProductDetail/Omro ... M9SHmrDXU=

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-11 12:46

Varför är det inget du rekommenderar??

jvg

Inläggav jvg » 2013-08-11 12:55

Gamla relän kan gå att ta isär och göra rent kontaktytorna på, plasthuven kanske spricker lite när man lirkar loss den men förhoppningsvis inte värre än att det går att sätta tillbaka igen (en limdroppe löser det annars).

Bild
Bild

/ Joakim

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2013-08-11 15:18

Jag bör har relä. Skall jag leta?

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-11 15:37

Oj vad bra.

Alltså vi avvaktar lite tills han har tittat på den. Men hör gärna av mig i ett senare skede.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-29 21:44

Pioneer SA-9900 återbördad till livet.

Felet var tydligen avbrott i en kondensator i ett buffertsteg samt ett dåligt relä i utgången....

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-30 14:44

Trevligt att det löste sig.

Avbrott i en kondensator? Aldrig varit med om. :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-08-30 17:36

Mja nu skall vi ta detta med en nypa salt eftersom det ej är jag själv som har kunskapen, och ej heller har skruvat.

MEN det var det han sa när jag frågade. Å då får jag lita på det. Sen om det går med fackspråk att uttrycka det annorlunda vet jag ej.

Kan ju vara så att det var ngt kondensatorben som var av eller så. Förstärkaren är inte hämtad ännu. Och jag fick medd via SMS och har således ej pratat med vederbörande.

Men jag är barnsligt glad över att det löste sig :). Ska hämta den på Söndag och förhöra mig mer.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi