bygga subbasar tänkte om ni skulle vilja ge lite förslag råd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

bygga subbasar tänkte om ni skulle vilja ge lite förslag råd

Inläggav Johannes » 2013-08-12 21:54

Hej. Har tänkt inom det närmaste bygga subbasar till mitt hemmabio modell större.
Lyssnar mest på musik men kollar mkt på film. Men subbasarna skall byggas enbart för musik men samtidigt "tåla"film med allt det innebär.

I dagsläget har jag som frontar seas prestige alu med fasplugg ihop med ss d2905
Med moddat filter med hjälp av er på forumet kopierat från zaph

Till dessa har jag byggt 2st låder med 2 st peerless 831709 som jag kör motaktkopplade pushpull konstruktion. Låter riktigt bra är jätte nöjd men jag får inte riktigt ut tillräcklig kraft eller tryck ur dessa. Och vid film låter det jätte bra men dom går i botten väldigt lätt. :(

Har funderat och läst. Mkt här . Jag ä förtjust i isobarik konstruktioner och gillar den artikulerade distinkta djupbasen det blir med dessa konstruktion er. Och det ur små effektiva låder. :) nackdelen är ju bortkastad kon area. Sen verkar inte ni gilla det .
Byggs ju inte mkt sånt här.

Att köpa massa sls basar har jag nog valt bort .

Funderingarna lutar åt dayton s 15 tummarna den som finns på europe audio.com för typ 2500kr den vanliga .

Har kollat upp den på lsp cad och den ser as bra ut i både basreflex och sluten.

Kollade även upp storebror i samma serie dayton 18tummare men den såg helt värdelös ut ???

Tänkte bygga sonotube konstruktion ala" gjutrör och med möjlighet till att ta loss en platta och då få basreflex med ännu mer output .

varför skiljer det så mkt mellan dayton 15 och 18 ?

Jag funderar på stora element med hyffsad slaglängd för att få djupet och kraften vis krävande film. Samt att tack vare daytons 15 tummare ser snabb fin med låg grupp delay liknande som mina peerless 8 or 831709 i isobarik konstruktion.

Och ni som byggt och lyssnat på konstruktion er med dessa dayton 15 har tyckt dom låtit bra.

Tänkte bygga 2st då.

Vad tror ni vad tycker ni ?

Mvh Johannes

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-12 22:03

Sluta slösa med element :wink:

Det du tjänar på isobarik är minskad dist och halverad Vb, med dubbla antalet element, med bibehållen konyta och pumpvolym. Slöseri alltså.
Den minskade tredjetondisten kan du få på andra sätt * och lådvolym har du nog plats med.
Bygg fyra lagomt stora lådor till elementen du har först, säger jag.

edit: *andra sätt
Senast redigerad av tvett 2013-08-13 23:08, redigerad totalt 2 gånger.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 22:14

Nja jo dessa element jag har nu har spelat i normal basreflex konstruktion med 2 i varje låda i 10år. Man blev sömning av att lyssna på dom då. Tror dom var oartikulerande då.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-08-12 22:34

2 såna i varsin sluten låda ser mumma ut! Det blev jag sugen på! Själv väljer jag bort både tryck och djup, om det kan främja en artikulerad bas!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 22:42

Jag hade inte tänkt använda mina gamla peerless 8or ? Mina isobarik låder är ingentligen konstruerade för seas prestige 10tummare med alu kon och fasplugg . Grejen var att jag kom på att fasplugg ät nog inte bra i isobarik konstruktion.

Så jag kollade upp lådan med mina peerless 8or istället och det såg jätte bra ut. Slängde in dom och det lät bra. Låter som dom spelar. Med fin rak tonkurva och gräver hyfsat djupt med spel glädje .

men tror du om jag bygger 4st låder tex eller 2st i rn låda men får en membran area som är maximal så vette sjutton om det räcker ändå. Så mkt bättre blir det inte

Dom har bara 5.5mm slaglängd one way har läst här på forumet att man bör ha 8liter i pumpkapacitet. Tror inte jag ligger nära ens med dessa ;)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-12 22:43

Är du allvarlig eller skämtar du nu?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-12 22:45

Johannes skrev:Nja jo dessa element jag har nu har spelat i normal basreflex konstruktion med 2 i varje låda i 10år. Man blev sömning av att lyssna på dom då. Tror dom var oartikulerande då.

Du hade väl gjort en crappy skitlåda. Nu var det frågan om 4 slutna lådor med exakt dubbla volymen var mot vad dina nuvarande har.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 22:52

KorkSniff skrev:2 såna i varsin sluten låda ser mumma ut! Det blev jag sugen på! Själv väljer jag bort både tryck och djup, om det kan främja en artikulerad bas!

Hmm har inte använt dom sluten låda. Men jag minns att dom såg bra ut även i det.

Nu blev jag oxå sugen på det. :) men med sluten tappar man så mkt output :(

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-12 22:53

Men snälla nån, du kör dem ju i sluten låda nu.

Det vi föreslår att du dubblar konarean = pumpvolymen = möjlighet till att spela lägre.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 23:02

tvett skrev:Är du allvarlig eller skämtar du nu?

Kanske har läst fel. Har för mej att det var mkt iaf.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 23:15

MagnusÖstberg skrev:
Johannes skrev:Nja jo dessa element jag har nu har spelat i normal basreflex konstruktion med 2 i varje låda i 10år. Man blev sömning av att lyssna på dom då. Tror dom var oartikulerande då.

Du hade väl gjort en crappy skitlåda. Nu var det frågan om 4 slutna lådor med exakt dubbla volymen var mot vad dina nuvarande har.

Tagga ner språket. ..

Igentligen förstår jag inte varför jag skall fortsätta med mina gamla små 8or när jag har haft dom i 10 år och vet hur dom presterar och är inte nöjd ljudtrycks mässigt? Oavsett konstruktion?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 23:19

tvett skrev:Men snälla nån, du kör dem ju i sluten låda nu.

Det vi föreslår att du dubblar konarean = pumpvolymen = möjlighet till att spela lägre.

Nej dom spelar i en 43liters basreflexlåda avstämd till sin eller nära sin fs om jag inte minns helt fel. Dom spelar kon mot kon pushpull neråt golvet även basreflex röret.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-12 23:20

Äh, språket är nedtaggat. Att basreflexlådan var crapp har du ju konstaterat själv eftersom den var oartikulerad.

Jag bara påpekade att det blir 6-8dB starkare på det viset än hur du använder elementen nu.

Kanske räcker det, kanske inte. I just don´t care.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 23:42

Är du på dåligt humör Magnus ?

Trevlig ton på forum är viktigt.

Tror inte det är många på detta forum som bygger crappy skit låder.

Och lådorna jag hade då var på 70liter och 2 st i varje och oxå avstämda nära fs

Byggda i massiv mahogny sprut lackerade högblank . Jag jobbade som möbelsnickare då och gjorde inredningar i denna mahogny till hallberg rassy och najad varvet på den tiden.

Såg inte så crappy ut varken på lsp cad eller fysiskt. Kommer använda dessa låder igen med andra element .

Men ni tycker alltså att jag skall bygga 2st låder slutna på ca 80liter och sätta i mina peerless 8or . Det jag vinner är högre ljudtryck p.g.a mer pumpkapacitet.
Och med sluten låda mer artikulerande

Har för mej 831709 ventileras via damkåpan och genom talspole ut via hål i spidern ?
Kanske är inte funkar så bra i slutet föresten ?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-12 23:55

Det är inte enkelt att göra en bra basreflexkonstruktion.
Att det ser bra ut i en simulering betyder inte att det kommer att låta bra.
Det är en grund, men inte mer. Provlåda, mätning, omkonstruktion, ny låda,
utvärdering, skrotning, huvudbry osv.

Du kan ju ta en titt i Felixtråden så får du se lite av Mikaels och mina vedermödor.
\\Sky

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-12 23:56

Börjar undra om ni verkligen har orkat kolla igenom vad jag skrivit i min fråga texten längst upp.

Lutar åt 2st dayton 15 i sonotube rör .på ca 125liter slutet men med möjlighet till basflex.

Mina 8or bygger jag nog in soffans stora arm stöds sidor . Som ni tycker 2st i varje låda /armstöd ev slutet skall kolla upp hur dom ventileras bara .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-12 23:56

Nej, jag tycker du skulle prova 4 lådor. Eller rättare sagt, jag tycker ingenting. Räckte det inte ljudtrycksmässigt med dem i basreflex så räcker det definitivt inte med dem slutna.

Jag tycker förövrigt att dina tidigare lådor verkar ha varit för små och felaktigt avstämda. Basreflexlådor som är oartikulerade är felaktigt konstruerade (crapp) vad tusan ett simuleringsprogram än säger. Det är svårt att göra basreflex riktigt bra, mycket enklare och förlåtande med slutna lådor.

Ta det inte personligt, de flesta tillverkare får göra massa provlådor innan de kommer från sina crappy-varianter. Jag har också gjort/använt lådor som jag i efterhand undrat vad jag tänkte på ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-12 23:57

sky_eye skrev:Det är inte enkelt att göra en bra basreflexkonstruktion.
Att det ser bra ut i en simulering betyder inte att det kommer att låta bra.
Det är en grund, men inte mer. Provlåda, mätning, omkonstruktion, ny låda,
utvärdering, skrotning, huvudbry osv.

Du kan ju ta en titt i Felixtråden så får du se lite av Mikaels och mina vedermödor.
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 00:02

Mm det är sant. Jag gillade inte hur dom betedde sej i verkligheten. Provade då till slut i dessa isobarik låder och nu är jag super nöjd. Men vill ha mer output.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-13 07:03

Du kan ju testa en var i dubbelt så stora lådor. Det borde ge lite mer iaf.
\\Sky

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 12:31

Dubbelt så stor ? Jag tänkte max 40liter per element i slutet. Annars blir dom väldigt stora låder till såpass små element med så små resurser.

Vill. Minnas att dom kostade ca 600kr st när jagu köpte dom på hifikit för 10årsen. Dom hade ganska lågt fs för att vara 8or på den tiden. Dom säljs ju inte mer . Katten råka hoppa till högtalare n och höll på glida av satte en klo in i upphängning. Ringde hifikit men dom hade slutat tillverka dessa så jag fick laga upphängning.

Hur är det med slutet och om dom ventilerar talspolen via dammkåpa och spidern?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 13:12

sky_eye menar nog dubbelt så stora BR. Om det fungerar bra idag så blir det ingen skillnad om du tar bort isobarik och dubblar Vb.

Ventileringen är ju fortfarande in mot lådan, som de flesta element, eller hur?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-13 13:15

Nja, jag menade dubbelt så stora enskilda lådor som isobarikvarianten.
\\Sky

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 13:23

90 liter för 2st 8or i slutet ? 45liter för per 8 a

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 13:27

Nu har du 2st 43 liter BR isobarik.
Du skulle kunna bygga 4st 86l BR, med samma avstämning
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 13:47

Johannes skrev:90 liter för 2st 8or i slutet ? 45liter för per 8 a
Ja, precis som jag skrivit tidigare.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 15:24

Dom kräver rätt hyffsade låd storlekar dom små :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 16:54

tvett skrev:Är du allvarlig eller skämtar du nu?

m man ändå skall försöka att ge en tumregel hur mycket kapacitet man behöver så har Ingvar Öhman(Ino Audio) sagt att ca 8liter enkel väg(dvs 16liter peak-peak) luftförflyttningskapacitet är det som behövs för att återge LFE-kanalen (effekt/baskanalen på film) i ett ”normalt” lyssningsrum på referensvolym(max 115dB vid lyssningsplats för LFE-kanalen). Jag(Andreas Arvidsson) har har själv ett system som har en luftförflyttningskapacitet på lite över 8liter enkel väg i ett ganska normalt rum och jag håller med Ingvar i detta. Lite mindre skulle säkerligen fungera, men inte mycket mindre. Tänk då på att detta är 115dB på lyssningsplats med de infraljud(<20Hz ljud) som finns i moderna filmer. De flesta spelar aldrig så starkt och då minskar behovet. Vid slutna system är det summan av elementens luftförflyttningskapacitet som refereras, vid portade system summan av både elementens och portarnas luftförflyttningskapacitet tillsammans. 

??

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-13 17:39

Johannes skrev:
tvett skrev:Men snälla nån, du kör dem ju i sluten låda nu.

Nej dom spelar i en 43liters basreflexlåda avstämd till sin eller nära sin fs om jag inte minns helt fel. Dom spelar kon mot kon pushpull neråt golvet även basreflex röret.

Kon mot kon är inte pushpull utan isobarik pushpull där emot är när ett element spelar framåt och ett in i lådan .

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 18:00

Det finns gränser hur stor låda ett litet element får ha. Tycker 45liter för 1st 8 tummare utan nån herrejösses slaglängd som kan leverera är för stort. Blir stora låder sett till element storlek och vad dom kommer leverera. Har väldigt svårt för stora klumpiga saker som inte kan leverera nåt större ljudtryck . Känns oeffektivt och slöseri med plats i rummet.

Vad tror ni om dayton 15" i en isobarik konstruktion ;)

Nä men i en sonotube sånt där gjut rör

Tål dayton 15 att hänga med konen neråt mot golvet ?

Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.

Nästa

Återgå till DIY-forum