Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.
Johannes skrev:Du snackar mkt skit. Det ända som är "crappy" i tråden är din jävla attityd.
Har du inget bra att säga eller tillföra i tråden. Håll käften och försvinn.
Förklara för mej hur jag skall göra istället. Och varför det blir crappy.
Glöm dessa små peerless 8or som jag äger. Tänker inte bygga nånting med dom i nuläget.
MagnusÖstberg skrev:Nej, jag tycker du skulle prova 4 lådor. Eller rättare sagt, jag tycker ingenting. Räckte det inte ljudtrycksmässigt med dem i basreflex så räcker det definitivt inte med dem slutna.
Jag tycker förövrigt att dina tidigare lådor verkar ha varit för små och felaktigt avstämda. Basreflexlådor som är oartikulerade är felaktigt konstruerade (crapp) vad tusan ett simuleringsprogram än säger. Det är svårt att göra basreflex riktigt bra, mycket enklare och förlåtande med slutna lådor.
Ta det inte personligt, de flesta tillverkare får göra massa provlådor innan de kommer från sina crappy-varianter. Jag har också gjort/använt lådor som jag i efterhand undrat vad jag tänkte på
Johannes skrev:Om tex dayton bör ha mellan 120-140liter slutet . Och basreflex från 130-150liter så skulle man kunna välja en bra kompromiss eller har jag fel ?
tvett skrev:Du säger att slutet är ineffektivt, och att du har erfarenhet av feldimensionerade basreflex, men du ska bygga feldimensionerade basreflex för att köra slutna... tolkar jag det rätt?
Nattlorden skrev:Johannes skrev:Om tex dayton bör ha mellan 120-140liter slutet . Och basreflex från 130-150liter så skulle man kunna välja en bra kompromiss eller har jag fel ?
Låter som en ovanligt liten skillnad. Skulle snarare väntat mig 90 liter eller liknande på sluten om basreflexen skall ha den volymen.
Men ponera att du simulerat rätt så skulle jag nog chansa på 140 liter.
Johannes skrev:Det finns gränser hur stor låda ett litet element får ha. Tycker 45liter för 1st 8 tummare utan nån herrejösses slaglängd som kan leverera är för stort. Blir stora låder sett till element storlek och vad dom kommer leverera. Har väldigt svårt för stora klumpiga saker som inte kan leverera nåt större ljudtryck . Känns oeffektivt och slöseri med plats i rummet.
Vad tror ni om dayton 15" i en isobarik konstruktion![]()
Nä men i en sonotube sånt där gjut rör
Tål dayton 15 att hänga med konen neråt mot golvet ?
Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.
Nattlorden skrev:Lyssna inte på det där om spikes...
1000:1-förhållandet är bra, men det skall inte vara konvikten utan hela den rörliga massan. Brukar vara svårt att uppnå för subwoofers, så man får npg vara glad om man når 500:1.
Richard skrev:Ljudet blir sämre med mindre massafördelning än 1:1000 . Sämre basartikulation, bumligare ljud.
Richard skrev:Johannes skrev:Det finns gränser hur stor låda ett litet element får ha. Tycker 45liter för 1st 8 tummare utan nån herrejösses slaglängd som kan leverera är för stort. Blir stora låder sett till element storlek och vad dom kommer leverera. Har väldigt svårt för stora klumpiga saker som inte kan leverera nåt större ljudtryck . Känns oeffektivt och slöseri med plats i rummet.
Vad tror ni om dayton 15" i en isobarik konstruktion![]()
Nä men i en sonotube sånt där gjut rör
Tål dayton 15 att hänga med konen neråt mot golvet ?
Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.
Hej Johannes !
Bry dig inte om folk som bara pratar strunt och beter sig illa.
Mitt förslag är följande:
Eftersom du upptäckt att isobarik låter bättre än konventionell koppling pga minskad lådkompression, så kör på två isobarikkopplade 15 Dayton element.
Det är klart bättre med en riktigt bra konstruerad baslåda än två dåliga.
Monterar man elementen mot golvet kan man byta plats på elementen efter nåt år så de " hänger " sig åt det andra hållet.
De där Daytonelementet skulle nog prestera bra i en ca. 100 liters låda isobarikkopplad.
Du kan plugga basreflexrören för att prova slutet, du kan även göra som xtz med dubbla rör med olika längd för olika avstämningar. Ska det bli riktigt bra med sluten låda bör den vara extremt tät dock. Då blir basen tightare. Har du höga krav och ska köra slutet, så montera inga rör eftersom pluggningen aldrig blir riktigt tät.
En sluten låda för höga krav bör målas på insidan, eftersom MDF läcker luft.
Ett viktförhållande på 1:1000 bör finnas för lådans tyngd/ kontra konvikten, men du kan göra lådan lättare om du monterar stabila spikes under den och trycker ned i underlaget. Då " ser" subbasen en betydligt tyngre låda, eftersom lådan är förankrad till golvet. Lådan kan då inte röra sig under ca 200 hz.
Ofta blir det ett bättre basljud om man stagar upp elementets talspole inne i lådan , med stag som sitter i spänn mot magneten. Basljudet blir tydligare och det blir lättare att höra tonhöjden eftersom artikulationen blir bättre.
Nu kommer säkert forumets hobbymoderatorer att göra korkade, och förklenande inlägg som vanligt, men jag hoppas att dessa råd har hjälpt dig en aning. Det viktiga är att lyssna, låter det bättre ?
Richard skrev:Nattlorden skrev:Lyssna inte på det där om spikes...
1000:1-förhållandet är bra, men det skall inte vara konvikten utan hela den rörliga massan. Brukar vara svårt att uppnå för subwoofers, så man får npg vara glad om man når 500:1.
Ljudet blir sämre med mindre massafördelning än 1:1000 . Sämre basartikulation, bumligare ljud.
Den verkar lämplig för sluten låda. Ett element med 4ohm. Två element är antingen 8ohm eller 2ohm. Kanske är bäst att varje element får varsin låda. Då tappar man inte halva effektiviteten.Johannes skrev:boom skrev:Är det någon som vet vilken Dayton 15 som skall användas då det finns några stycken att välja på.
Rss390hf4
tvett skrev:Varför ska du bygga isobarik?
boom skrev:tvett skrev:Kan du lägga in isobarik 50l?
Då blir det lite bättre med isobaricen från 50hz men jag skulle ha gått på slutna 2 basar och skippat isobaricen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster