bygga subbasar tänkte om ni skulle vilja ge lite förslag råd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 18:05

1000 liter utslaget på samtliga lådor är ungefär minimum för ett bassystem, vad gnäller du för? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 18:12

Johannes skrev:Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.

Du menar att du skall bygga något crappy medvetet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 19:14

Du snackar mkt skit. Det ända som är "crappy" i tråden är din jävla attityd.

Har du inget bra att säga eller tillföra i tråden. Håll käften och försvinn.

Förklara för mej hur jag skall göra istället. Och varför det blir crappy.

Glöm dessa små peerless 8or som jag äger. Tänker inte bygga nånting med dom i nuläget.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 19:17

Du säger att slutet är ineffektivt, och att du har erfarenhet av feldimensionerade basreflex, men du ska bygga feldimensionerade basreflex för att köra slutna... tolkar jag det rätt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 19:18

Du kan inte hitta en optimal lösning för sluten OCH basreflex, så antingen får du optimera för den ena och ha ett 'crappy' alternativ, eller så får du sikta på ett 'halv-crappy' mellanting som inte är optimalt i endera läget.

Ok?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 19:35

Om tex dayton bör ha mellan 120-140liter slutet . Och basreflex från 130-150liter så skulle man kunna välja en bra kompromiss eller har jag fel ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 19:37

Johannes skrev:Du snackar mkt skit. Det ända som är "crappy" i tråden är din jävla attityd.

Har du inget bra att säga eller tillföra i tråden. Håll käften och försvinn.

Förklara för mej hur jag skall göra istället. Och varför det blir crappy.

Glöm dessa små peerless 8or som jag äger. Tänker inte bygga nånting med dom i nuläget.

Med din attityd så väljer jag att "försvinna"!

Jag tillförde däremot att de du tänkt göra blir jävligt dåligt - crapp!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-13 19:43

MagnusÖstberg skrev:Nej, jag tycker du skulle prova 4 lådor. Eller rättare sagt, jag tycker ingenting. Räckte det inte ljudtrycksmässigt med dem i basreflex så räcker det definitivt inte med dem slutna.

Jag tycker förövrigt att dina tidigare lådor verkar ha varit för små och felaktigt avstämda. Basreflexlådor som är oartikulerade är felaktigt konstruerade (crapp) vad tusan ett simuleringsprogram än säger. Det är svårt att göra basreflex riktigt bra, mycket enklare och förlåtande med slutna lådor.

Ta det inte personligt, de flesta tillverkare får göra massa provlådor innan de kommer från sina crappy-varianter. Jag har också gjort/använt lådor som jag i efterhand undrat vad jag tänkte på ;)

Det där inlägget innehåller så många felaktigheter så det blir långt att rätta till, men:

1 . Det finns INGENTING som säger att fyra baslådor utplacerade en bit från frontarna skulle vara bättre än två. Det ger högre ljudtryckskapacitet med 4, men det blir svårare att få de fyra baslådorna att spela ihop med frontarna pga. avstånden.

2. Det finns INGENTING som säger att oartikulerat ljud i en basreflexlåda skulle bero på felaktig lådvolym. Det kan vara så, men snarare beror det på felaktig avstämning och med stor säkerhet ett element som inte är tillräckligt bra för basreflexkonstruktioner. Isobarik gör ofta att basen blir betydligt mycket bättre artikulerad. Detta gäller även för kostsamma element.
Isobarik gör nämligen att det låter bättre, pga minskad ljudtryckskompression från den inre lådan. Detta är den största fördelen, förutom lägre dist. ( läs gärna patentet ) .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 19:45

Johannes skrev:Om tex dayton bör ha mellan 120-140liter slutet . Och basreflex från 130-150liter så skulle man kunna välja en bra kompromiss eller har jag fel ?

Låter som en ovanligt liten skillnad. Skulle snarare väntat mig 90 liter eller liknande på sluten om basreflexen skall ha den volymen.

Men ponera att du simulerat rätt så skulle jag nog chansa på 140 liter.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 19:55

tvett skrev:Du säger att slutet är ineffektivt, och att du har erfarenhet av feldimensionerade basreflex, men du ska bygga feldimensionerade basreflex för att köra slutna... tolkar jag det rätt?

Hahaha precis.

Kan hända att jag stämde av dom lite lågt när jag satt framför lsp cad som tonåring.

Men om vi glömmer dessa peerless 8or som låter för tillfället förträffligt.

Om vi går över till dayton 15 har läst att man inte skall gå under 125liter då det var nåt med låd dist eller vad det var. Men vad är optimalt för basreflex ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 19:58

Nattlorden skrev:
Johannes skrev:Om tex dayton bör ha mellan 120-140liter slutet . Och basreflex från 130-150liter så skulle man kunna välja en bra kompromiss eller har jag fel ?

Låter som en ovanligt liten skillnad. Skulle snarare väntat mig 90 liter eller liknande på sluten om basreflexen skall ha den volymen.

Men ponera att du simulerat rätt så skulle jag nog chansa på 140 liter.

Jag skall kolla lite mer vad jag hade simulerat på bägge varianterna.

Dayton 15 ser bra ut i bägge konstruktion erna iaf om jag minns rätt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-13 20:03

Johannes skrev:Det finns gränser hur stor låda ett litet element får ha. Tycker 45liter för 1st 8 tummare utan nån herrejösses slaglängd som kan leverera är för stort. Blir stora låder sett till element storlek och vad dom kommer leverera. Har väldigt svårt för stora klumpiga saker som inte kan leverera nåt större ljudtryck . Känns oeffektivt och slöseri med plats i rummet.

Vad tror ni om dayton 15" i en isobarik konstruktion ;)

Nä men i en sonotube sånt där gjut rör

Tål dayton 15 att hänga med konen neråt mot golvet ?

Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.

Hej Johannes !

Bry dig inte om folk som bara pratar strunt och beter sig illa.

Mitt förslag är följande:

Eftersom du upptäckt att isobarik låter bättre än konventionell koppling pga minskad lådkompression, så kör på två isobarikkopplade 15 Dayton element.

Det är klart bättre med en riktigt bra konstruerad baslåda än två dåliga.

Monterar man elementen mot golvet kan man byta plats på elementen efter nåt år så de " hänger " sig åt det andra hållet.

De där Daytonelementet skulle nog prestera bra i en ca. 100 liters låda isobarikkopplad.

Du kan plugga basreflexrören för att prova slutet, du kan även göra som xtz med dubbla rör med olika längd för olika avstämningar. Ska det bli riktigt bra med sluten låda bör den vara extremt tät dock. Då blir basen tightare. Har du höga krav och ska köra slutet, så montera inga rör eftersom pluggningen aldrig blir riktigt tät.
En sluten låda för höga krav bör målas på insidan, eftersom MDF läcker luft.

Ett viktförhållande på 1:1000 bör finnas för lådans tyngd/ kontra konvikten, men du kan göra lådan lättare om du monterar stabila spikes under den och trycker ned i underlaget. Då " ser" subbasen en betydligt tyngre låda, eftersom lådan är förankrad till golvet. Lådan kan då inte röra sig under ca 200 hz.

Ofta blir det ett bättre basljud om man stagar upp elementets talspole inne i lådan , med stag som sitter i spänn mot magneten. Basljudet blir tydligare och det blir lättare att höra tonhöjden eftersom artikulationen blir bättre.

Nu kommer säkert forumets hobbymoderatorer att göra korkade, och förklenande inlägg som vanligt, men jag hoppas att dessa råd har hjälpt dig en aning. Det viktiga är att lyssna, låter det bättre ?

:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 20:17

Lyssna inte på det där om spikes...

1000:1-förhållandet är bra, men det skall inte vara konvikten utan hela den rörliga massan. Brukar vara svårt att uppnå för subwoofers, så man får npg vara glad om man når 500:1.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-13 20:25

Nattlorden skrev:Lyssna inte på det där om spikes...

1000:1-förhållandet är bra, men det skall inte vara konvikten utan hela den rörliga massan. Brukar vara svårt att uppnå för subwoofers, så man får npg vara glad om man når 500:1.

Ljudet blir sämre med mindre massafördelning än 1:1000 . Sämre basartikulation, bumligare ljud.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-13 20:27

Är det någon som vet vilken Dayton 15 som skall användas då det finns några stycken att välja på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 20:28

Richard skrev:Ljudet blir sämre med mindre massafördelning än 1:1000 . Sämre basartikulation, bumligare ljud.

Ja, men om vill ha en chans att kunna flytta på den så har du ett krisläge här, du hamnar lätt på andra sidan 50kg...

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 20:43

Richard skrev:
Johannes skrev:Det finns gränser hur stor låda ett litet element får ha. Tycker 45liter för 1st 8 tummare utan nån herrejösses slaglängd som kan leverera är för stort. Blir stora låder sett till element storlek och vad dom kommer leverera. Har väldigt svårt för stora klumpiga saker som inte kan leverera nåt större ljudtryck . Känns oeffektivt och slöseri med plats i rummet.

Vad tror ni om dayton 15" i en isobarik konstruktion ;)

Nä men i en sonotube sånt där gjut rör

Tål dayton 15 att hänga med konen neråt mot golvet ?

Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.

Hej Johannes !

Bry dig inte om folk som bara pratar strunt och beter sig illa.

Mitt förslag är följande:

Eftersom du upptäckt att isobarik låter bättre än konventionell koppling pga minskad lådkompression, så kör på två isobarikkopplade 15 Dayton element.

Det är klart bättre med en riktigt bra konstruerad baslåda än två dåliga.

Monterar man elementen mot golvet kan man byta plats på elementen efter nåt år så de " hänger " sig åt det andra hållet.

De där Daytonelementet skulle nog prestera bra i en ca. 100 liters låda isobarikkopplad.

Du kan plugga basreflexrören för att prova slutet, du kan även göra som xtz med dubbla rör med olika längd för olika avstämningar. Ska det bli riktigt bra med sluten låda bör den vara extremt tät dock. Då blir basen tightare. Har du höga krav och ska köra slutet, så montera inga rör eftersom pluggningen aldrig blir riktigt tät.
En sluten låda för höga krav bör målas på insidan, eftersom MDF läcker luft.

Ett viktförhållande på 1:1000 bör finnas för lådans tyngd/ kontra konvikten, men du kan göra lådan lättare om du monterar stabila spikes under den och trycker ned i underlaget. Då " ser" subbasen en betydligt tyngre låda, eftersom lådan är förankrad till golvet. Lådan kan då inte röra sig under ca 200 hz.

Ofta blir det ett bättre basljud om man stagar upp elementets talspole inne i lådan , med stag som sitter i spänn mot magneten. Basljudet blir tydligare och det blir lättare att höra tonhöjden eftersom artikulationen blir bättre.

Nu kommer säkert forumets hobbymoderatorer att göra korkade, och förklenande inlägg som vanligt, men jag hoppas att dessa råd har hjälpt dig en aning. Det viktiga är att lyssna, låter det bättre ?

:)

Hej.

Jag började nästan ge upp :(

Jag har nog inte ens kollat dayton 15 i en isobarik konstruktion. Har alltid tänkt att manbör ha 2 st subbasar men jag kan ju köpa 2 st och och prova i isobarik. Låter det bra bygger jag en till :) men jag har problem med isobarik konstruktion er när elementen blir åt det långslagiga hållet. Luft hastigheten i basreflex röret/rören blir gör hög och rören blir för långa ?

Hur blir det med isobarik och slutet ? Tappar jag enormt mkt output då ? Blir den enda vinsten mer artkulerade ?

Pro

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 20:45

boom skrev:Är det någon som vet vilken Dayton 15 som skall användas då det finns några stycken att välja på.

Rss390hf4

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 20:51

BOX SIZE (MODELED WITH BASS BOX USING HIGH FIDELITY SETTINGS)
Sealed Volume 2.88 ft.³
Sealed F3 37 Hz
Vented Volume 8.96 ft.³
Vented F3 21 Hz

Jodå...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 20:51

Richard skrev:
Nattlorden skrev:Lyssna inte på det där om spikes...

Ljudet blir sämre med mindre massafördelning än 1:1000 . Sämre basartikulation, bumligare ljud.

Okej mms ligger nästan på 300gram på dayton rss390hf4
I isobarik konstruktion blir det dubbla vikten

Bör lådan väga 60kg ?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 20:52

Varför ska du bygga isobarik?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 20:53

Svar ja. Står du ut md min kompromiss så siktar du på 30 istället, vilket är mer hanterbart. Men använd viktmatchade mjukfötter, inte spikes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-08-13 20:53

Johannes skrev:
boom skrev:Är det någon som vet vilken Dayton 15 som skall användas då det finns några stycken att välja på.

Rss390hf4
Den verkar lämplig för sluten låda. Ett element med 4ohm. Två element är antingen 8ohm eller 2ohm. Kanske är bäst att varje element får varsin låda. Då tappar man inte halva effektiviteten.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 21:05

tvett skrev:Varför ska du bygga isobarik?

Har inte bestämt nåt ännu. Men vill diskutera med er vad ni/ tycker.

Är dayton överhuvudtaget rätt väg att gå ? Jag har snöat in på den eftersom dom som byggt dom verkar nöjda här på forumet.

Men kanske är det bättre att köpa 4sls tolvor och bygga 2 st isobarik låder med dessa ?

Budgeten är satt runt 5000kr enbart element

Eller 2st hel slutna dayton rss390hf4 i varsin 125liters låda

Vad tror ni om sonotube låd konstruktion alltså använda gjutrör som låda stående

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 21:07

Jag tycker vi har varit rätt tydliga med varför du inte ska bygga isobarik...

Men det är klokt att du tittar på vad andra byggt här på forumet.
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-13 21:09

Bild

orange isobarik 100 liter
Gul sluten 100 liter 1 element

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 21:10

Kan du lägga in isobarik 50l?
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-13 21:16

tvett skrev:Kan du lägga in isobarik 50l?

Då blir det lite bättre med isobaricen från 50hz men jag skulle ha gått på slutna 2 basar och skippat isobaricen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 21:19

boom skrev:
tvett skrev:Kan du lägga in isobarik 50l?

Då blir det lite bättre med isobaricen från 50hz men jag skulle ha gått på slutna 2 basar och skippat isobaricen.

Jag skulle satsa en nätt summa på att isobarik 50l har samma form som den gula, men -6dB, till dubbla kostnaden. Men om man kan tänka sig betala för 4st i isobarik så borde 4st i slutet finnas i budgeten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 21:25

Isobarik har bra fördelar i basreflex rent ljudtrycks mässigt . Men inte som 2st i var sin låda såklart . Men det kan vägas upp med andra fördelar som nämnts

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum