Jag har hört dessa element i 120liters lådor. De har alltid låtit bra.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098
EDIT: slutna lådor då.
Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Men jag har oxå byggt så med 2 st mds 12or kevlar modellen som såldes för 15årsen
Och tyckte den spela nåt fruktansvärt bra. Lådan var på 40- 45liter dubbla basreflex rör 7.5cm diameter och 55cm långa. Den var mäktigt att lyssna. Höjde man för mkt vandra lådsn iväg på golvet. Hade ett zahzy d250steg men dwt klara inte driva. Men med rejält steg lät det otroligt mkt output ur liten låda
Kraniet skrev:Sen om man bör göra sonotube eller inte.. Jag är själv inget fan av den lådformen. Vet heller inte vad jag ska tro/tycka om att elementet spelar nedåt. Jag hade nog byggt en rektangulär låda där elementet sitter i ena sida.
LypsylateX skrev:Johannes skrev:Men jag har oxå byggt så med 2 st mds 12or kevlar modellen som såldes för 15årsen
Och tyckte den spela nåt fruktansvärt bra. Lådan var på 40- 45liter dubbla basreflex rör 7.5cm diameter och 55cm långa. Den var mäktigt att lyssna. Höjde man för mkt vandra lådsn iväg på golvet. Hade ett zahzy d250steg men dwt klara inte driva. Men med rejält steg lät det otroligt mkt output ur liten låda
Man ska komma ihåg att det är förvillande lätt att blanda ihop hygglig men distande bas med bra stark bas, särskilt om man inte kan jämföra dom rimligt nära varandra i tid.
Jag säger inte att det här gäller dig, men jag vet att jag gjorde det med just de basar du pratar om. Upplevelsen var mäktig, men jag förstod senare att det fanns ingen riktigt djup bas men däremot mycket distortion vid stora konutslag.
Gör det ont när man spelar näsblodsstarkt, då är det ofta dist inblandat är min erfarenhet.
steveo1234 skrev:Min erfarenhet är tvärtom: Det är jättenkelt att höra skillnad.
tvett skrev:Om element i isobarik är utrett nog, och Johannes är med på noterna, så tror jag denna tråd kan komma vidare med diskussion om nya lådor.
Vad jag kan se av Rss390hf4 är lämplig Vb för sluten och BR långt ifrån varandra, en kombinationslåda verkar inte lämpligt. Med tanke på vad jag sett i denna tråd är ett slutet system vägen att gå för dig, Johannes.
Vad har du tänkt dig för drivning? T-amp E800?
Johannes skrev:tvett skrev:Om element i isobarik är utrett nog, och Johannes är med på noterna, så tror jag denna tråd kan komma vidare med diskussion om nya lådor.
Vad jag kan se av Rss390hf4 är lämplig Vb för sluten och BR långt ifrån varandra, en kombinationslåda verkar inte lämpligt. Med tanke på vad jag sett i denna tråd är ett slutet system vägen att gå för dig, Johannes.
Vad har du tänkt dig för drivning? T-amp E800?
Som drivning blir det the t.amp 800e 2x500 w vid 4ohm
Köpte det från thomann för nån vecka sen
Johannes skrev:Hehe har märkt det. Har 2 st bägge skall fläkt moddas senare.
Tycker auto avstängning är den mest jobbigaste funktionen![]()
Har bestämt mej gör sonotube konstruktion som första test. Har köpt ett 400mm gjutrör. Kommer stagda upp den rejält. Invändigt .
Beställer 2st dayton rss390h04 snart. Har räknat ut att 1m höga blir lådorna blir ca 125liter jag ör djälv skeptiskt till detta. Men förstår att trycket blir ju hrlt jämnt fördelat över ringen. Mrn men. Det är hög wav eller vad det heter på dom. Fick inte igenom med tanten 4kantiga låder på 125liter
Kraniet skrev:
...........
Det är längesen jag lyssnade på isobariklådor. Kommer ihåg att jag tyckte basen i Keltik var rejält bra. Men det är många år sen och jag skulle gärna lyssna på dom igen.
Men jag tror nog det går att få samma resultat eller bättre bara man väljer rätt element. En sak som nog har mycket med upplevelsen att göra är den starka motorn. Just därför tror jag det kan vara smart att köpa element med väldigt stark motor och lätt kon och placera dessa i slutna lådor. Nackdelen är att det behövs DSP för att få den djupa basen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster