bygga subbasar tänkte om ni skulle vilja ge lite förslag råd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-14 09:52

Jag har hört dessa element i 120liters lådor. De har alltid låtit bra.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098

EDIT: slutna lådor då.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-08-14 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-14 09:55

tycker det låter som en väldigt vettig utgångspunkt.
Tror många nog kan bli förvånande hur långt det räcker. Det är ju ungefär dubbla den prestanda som jag har nu och som sagt det som jag tror skulle "träffa rätt" för mig i mitt nuvarande rum.

Sen kan man ju alltid bygga två lådor till om det mot förmodan inte skulle vara nog.

En del kanske tycker det är "tråkigt" med en vanlig sluten låda. Men det är väl ljudet som spelar roll? Och som sagts tidigare; hellre en bra sluten låda än en dålig basreflex.

Sen om man bör göra sonotube eller inte.. Jag är själv inget fan av den lådformen. Vet heller inte vad jag ska tro/tycka om att elementet spelar nedåt. Jag hade nog byggt en rektangulär låda där elementet sitter i ena sida.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 09:59

Om element i isobarik är utrett nog, och Johannes är med på noterna, så tror jag denna tråd kan komma vidare med diskussion om nya lådor.

Vad jag kan se av Rss390hf4 är lämplig Vb för sluten och BR långt ifrån varandra, en kombinationslåda verkar inte lämpligt. Med tanke på vad jag sett i denna tråd är ett slutet system vägen att gå för dig, Johannes.

Vad har du tänkt dig för drivning? T-amp E800?
Senast redigerad av tvett 2013-08-14 10:43, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-14 10:04

Johannes skrev:Men jag har oxå byggt så med 2 st mds 12or kevlar modellen som såldes för 15årsen
Och tyckte den spela nåt fruktansvärt bra. Lådan var på 40- 45liter dubbla basreflex rör 7.5cm diameter och 55cm långa. Den var mäktigt att lyssna. Höjde man för mkt vandra lådsn iväg på golvet. Hade ett zahzy d250steg men dwt klara inte driva. Men med rejält steg lät det otroligt mkt output ur liten låda

Man ska komma ihåg att det är förvillande lätt att blanda ihop hygglig men distande bas med bra stark bas, särskilt om man inte kan jämföra dom rimligt nära varandra i tid.

Jag säger inte att det här gäller dig, men jag vet att jag gjorde det med just de basar du pratar om. Upplevelsen var mäktig, men jag förstod senare att det fanns ingen riktigt djup bas men däremot mycket distortion vid stora konutslag.

Gör det ont när man spelar näsblodsstarkt, då är det ofta dist inblandat är min erfarenhet.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-14 10:05

Kraniet skrev:Sen om man bör göra sonotube eller inte.. Jag är själv inget fan av den lådformen. Vet heller inte vad jag ska tro/tycka om att elementet spelar nedåt. Jag hade nog byggt en rektangulär låda där elementet sitter i ena sida.

Samma här. Man slipper otroligt mycket problem med en vanligt stagad låda där ingen dimension är längre än 100cm.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-08-14 10:25

LypsylateX skrev:
Johannes skrev:Men jag har oxå byggt så med 2 st mds 12or kevlar modellen som såldes för 15årsen
Och tyckte den spela nåt fruktansvärt bra. Lådan var på 40- 45liter dubbla basreflex rör 7.5cm diameter och 55cm långa. Den var mäktigt att lyssna. Höjde man för mkt vandra lådsn iväg på golvet. Hade ett zahzy d250steg men dwt klara inte driva. Men med rejält steg lät det otroligt mkt output ur liten låda

Man ska komma ihåg att det är förvillande lätt att blanda ihop hygglig men distande bas med bra stark bas, särskilt om man inte kan jämföra dom rimligt nära varandra i tid.

Jag säger inte att det här gäller dig, men jag vet att jag gjorde det med just de basar du pratar om. Upplevelsen var mäktig, men jag förstod senare att det fanns ingen riktigt djup bas men däremot mycket distortion vid stora konutslag.

Gör det ont när man spelar näsblodsstarkt, då är det ofta dist inblandat är min erfarenhet.

Min erfarenhet är tvärtom: Det är jättenkelt att höra skillnad. Om man "hör" bas så är det dist. Om man känner basen så är det distfritt. Det som de många lyssnare tror är bas är egentligen dist. Det är rätt vanligt att folk tror att det är något som är fel första gången de hör ett bassystem som inte distar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-14 10:37

steveo1234 skrev:Min erfarenhet är tvärtom: Det är jättenkelt att höra skillnad.

Fast vi tycker egentligen lika. Har man inte hört ett system som kan återge bas utan dist, vilket de flesta inte har, så tror man att ett system som distar och lever fan ger mycket bas.

Så vi är på samma våglängd.

Själv använder jag hörapparater, och dom hatar verkligen distortion, så för mig är det lite extra lätt. Bassystem som inte distar, ja då bråkar dom inte heller. Själva bassignalen går opåverkad förbi dom, och slipper dom övertonsdist som dom försöker förstärka, beskära, hantera... så blird et så mycket bättre. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 10:42

Johannes, har du kollat in några andra byggen i DIY-delen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 10:45

När man var 15år så skulle det låta så mkt som möjligt :)

Är vi alla vänner nu då :)

Skall vi slå fast dayton rss390h04 dom element?

Då är frågan vilken volym bör den ha ?

Och sen sonotub vs vanlig låda ?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 10:57

Vanlig lagomt stagad sluten låda med lagomt fluff.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 11:00

tvett skrev:Om element i isobarik är utrett nog, och Johannes är med på noterna, så tror jag denna tråd kan komma vidare med diskussion om nya lådor.

Vad jag kan se av Rss390hf4 är lämplig Vb för sluten och BR långt ifrån varandra, en kombinationslåda verkar inte lämpligt. Med tanke på vad jag sett i denna tråd är ett slutet system vägen att gå för dig, Johannes.

Som drivning blir det the t.amp 800e 2x500 w vid 4ohm

Köpte det från thomann för nån vecka sen

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-14 14:02

Johannes skrev:
tvett skrev:Om element i isobarik är utrett nog, och Johannes är med på noterna, så tror jag denna tråd kan komma vidare med diskussion om nya lådor.

Som drivning blir det the t.amp 800e 2x500 w vid 4ohm

Köpte det från thomann för nån vecka sen

se till att fläktmodda aset bara, det låter som ett flygplan :evil:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 16:05

Hehe har märkt det. Har 2 st bägge skall fläkt moddas senare.
Tycker auto avstängning är den mest jobbigaste funktionen :evil:

Har bestämt mej gör sonotube konstruktion som första test. Har köpt ett 400mm gjutrör. Kommer stagda upp den rejält. Invändigt .

Beställer 2st dayton rss390h04 snart. Har räknat ut att 1m höga blir lådorna blir ca 125liter jag ör djälv skeptiskt till detta. Men förstår att trycket blir ju hrlt jämnt fördelat över ringen. Mrn men. Det är hög wav eller vad det heter på dom. Fick inte igenom med tanten 4kantiga låder på 125liter :(

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-14 17:23

Johannes skrev:Hehe har märkt det. Har 2 st bägge skall fläkt moddas senare.
Tycker auto avstängning är den mest jobbigaste funktionen :evil:

Har bestämt mej gör sonotube konstruktion som första test. Har köpt ett 400mm gjutrör. Kommer stagda upp den rejält. Invändigt .

Beställer 2st dayton rss390h04 snart. Har räknat ut att 1m höga blir lådorna blir ca 125liter jag ör djälv skeptiskt till detta. Men förstår att trycket blir ju hrlt jämnt fördelat över ringen. Mrn men. Det är hög wav eller vad det heter på dom. Fick inte igenom med tanten 4kantiga låder på 125liter :(

Hur vet du att basarna klarar av hänget som kommer att bli.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 18:23

Kommer försöka bygga dom så att jag kan lätt vända elementet efter en tid. Vet inte hur lång tid mellan bytena bara.

Men det är rätt många element som hänger upp och ner.

Flyttas mitt punkten eller ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-14 20:11

Johannes skrev:Kommer försöka bygga dom så att jag kan lätt vända elementet efter en tid. Vet inte hur lång tid mellan bytena bara.

Men det är rätt många element som hänger upp och ner.

Flyttas mitt punkten eller ?
yes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-18 10:42

Kraniet skrev:
...........

Det är längesen jag lyssnade på isobariklådor. Kommer ihåg att jag tyckte basen i Keltik var rejält bra. Men det är många år sen och jag skulle gärna lyssna på dom igen.
Men jag tror nog det går att få samma resultat eller bättre bara man väljer rätt element. En sak som nog har mycket med upplevelsen att göra är den starka motorn. Just därför tror jag det kan vara smart att köpa element med väldigt stark motor och lätt kon och placera dessa i slutna lådor. Nackdelen är att det behövs DSP för att få den djupa basen.

Jag kan lova dig att intrycket består av rejält bra bas i Keltik.

Det finns inga belägg som kan backas upp av mätningar att " den enda fördelen med isobarik är halverad lådvolym" .

I patentet av Ivor Tiefenbrun kan man ju läsa att den huvudsakliga förbättringen istället beror på den minskade lådkompressionen som det ytte elementet känner.

Det finns inga personer här på faktiskt som med MÄTNINGAR visat att det här med minskad lådkompression för det yttre elementet är fel. Det finns bara påståenden från bla Svante och IÖ. Om de kan visa upp mätningar så får de gärna posta dem här.

Eftersom jag litar på mina öron så kan jag konstatera att isobarikprincipen verkar ofta bli hörbart bättre än summan av de två elementen.* Basen blir enligt min mening ofta bättre artikulerad än samma singleelement i optimal låda.

*jag har byggt tre isobariklådor med rätt billiga element. En enda gång blev resultatet mindre bra, och det berodde på att ett av elementen var defekt ( magneten med motorsystemet satt inte limmat korrekt ) .

Jag har även hört fyra kommersiella isobarik-konstruktioner, och det är nästan overkligt hur god och djup bas det kan bli även med rätt liten konarea på elementen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-18 12:03

Isobarik ät rn mkt trevlig konstruktion. Farsan har en isobarik sub 2st sinus 12or kon mot kon gamla. Men rejäla 12or som är extra coatade . Sitter i en 100liters br låda med långa rör aningens underavstämd till 18hz den går riktigt djupt och fint och spelar med kontrollerad tyngd. Drivs av nåt hemma byggt u66 steg med noll i ut impedans.

Har gillat den konstruktion och ljudet har provat många isobarik konstruktion er i ungdoms åren och störst förbättring når man med sämst element. Men med element som tål att stämmas av lågt i små isobarik låder låter fint och spelar med bra output.

Jag testade mej fram. Med mkt okunskap då. Nu om jag hade haft tid så hade det varit kul att konstruera en isobarik med 12or hitta ett lämpligt element och hitta npt välljudande koncept. Mina peerless 8or låter underbart i sina isobarik låder men då vill man gärna höja :) ochu output en i 8or ät lite begränsad.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-18 12:06

Jag har inte kunskap rn nu Heller men om nan har tid så kan man plugga på och läsa sej till info. Tex på såna här forum

Föregående

Återgå till DIY-forum