För 500:- är de mina..
Någon som vet mer om dessa?
Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Håller med Landa. Har haft ett par som fick respass. LX44 däremot var bang for the buck.
Jocke skrev:500 är ju inga stora pengar men de där betraktades inte som "riktiga" JBL och lät inte heller som det. För ett par tusen får man tex ett par beg L80/100Ti. Fast min favorit var faktiskt den allra minsta av dem - L20Ti.
/Jocke
chrnee skrev:Jocke skrev:500 är ju inga stora pengar men de där betraktades inte som "riktiga" JBL och lät inte heller som det. För ett par tusen får man tex ett par beg L80/100Ti. Fast min favorit var faktiskt den allra minsta av dem - L20Ti.
/Jocke
You bet! Har haft mina JBL L20T sedan 1988 och jag har försökt hitta andra högtalare som överträffar dessa i samma storleksklass men det slutar alltid med att jag tar tillbaka mina älskade JBL L20T. De har en fantastiskt fin och neutral ljudåtergivning och låter som 4 ggr så stora högtalare.
I veckan slog jag till på ett par L80T i bra skick för en tusenlapp vilket kändes som ett litet fynd. Låter tyvärr inte alls lika bra. Lite förvånande låter basen mycket bättre på de mindre L20T. L80T låter mycket mer "högtalare", instängt med fladdrig basåtergivning. Mellanregistret låter inte alls lika levande och naturligt och jag upplever diskanten som mycket mer ettrig... Mer "hängmatta"...
chrnee skrev:Jocke skrev:500 är ju inga stora pengar men de där betraktades inte som "riktiga" JBL och lät inte heller som det. För ett par tusen får man tex ett par beg L80/100Ti. Fast min favorit var faktiskt den allra minsta av dem - L20Ti.
/Jocke
You bet! Har haft mina JBL L20T sedan 1988 och jag har försökt hitta andra högtalare som överträffar dessa i samma storleksklass men det slutar alltid med att jag tar tillbaka mina älskade JBL L20T. De har en fantastiskt fin och neutral ljudåtergivning och låter som 4 ggr så stora högtalare.
I veckan slog jag till på ett par L80T i bra skick för en tusenlapp vilket kändes som ett litet fynd. Låter tyvärr inte alls lika bra. Lite förvånande låter basen mycket bättre på de mindre L20T. L80T låter mycket mer "högtalare", instängt med fladdrig basåtergivning. Mellanregistret låter inte alls lika levande och naturligt och jag upplever diskanten som mycket mer ettrig... Mer "hängmatta"...
HauteParleur skrev:Beror troligen på att rummet du har dom i påverkar basåtergivningen mer än dina L20 använde du samma förstärkare till båda? I så fall kanske du borde prova en kraftigare.
Jocke skrev:
Här gäller det att vara vaken när det skräms liv i gamla inlägg!De större modellerna bör nog spelas högre för att komma till sin rätt. När jag hade firma på 80-talet hade vi hela serien inne en period och vad det gäller välljud vid normala ljudtryck så utmärker sig L20T. Märkligt nog såldes det inte så många - folk lät sig charmeras av L20 men gick hem med L100... Vi var unga pojkar med för mycket hormoner då...
Finns visst som monitor också - 4406?
chrnee skrev:Det stämmer att de är roligare på hög volym, men en högtalare som man måste dra upp volymen för att uppskatta är ingen bra högtalare enligt mig...
Kommer ihåg att jag lyssnade på ett par L100T back then och var imponerad, men som sagt... då var man kanske mer intresserad av att högtalaren lät bra på hög nivå än låg så det kan ju bero på det.
Tack för tipset om monitorversionen! Hade ingen aning om att en sådan fanns. Kanske kan hitta ett par till hemmastudion...
Nefilim skrev:Gav bort dessa högtalare till min äldsta musikintresserade dotter. Hon är mycket nöjd.
Jocke skrev:Nefilim skrev:Gav bort dessa högtalare till min äldsta musikintresserade dotter. Hon är mycket nöjd.
Ja, vi har lite andra prefferrenser än ungdomar... TLX8 låter ju bättre än vilken mobiltelefon som helst...Kul att kunna glädja den uppväxande generationen med en så liten slant som en femhundring!
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 3 gäster