JBL TLX 8

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

JBL TLX 8

Inläggav Nefilim » 2008-05-05 21:44

Ska jag slå till?

Bild

För 500:- är de mina..

Någon som vet mer om dessa?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-05 22:00

500 är ju inga stora pengar men de där betraktades inte som "riktiga" JBL och lät inte heller som det. För ett par tusen får man tex ett par beg L80/100Ti. Fast min favorit var faktiskt den allra minsta av dem - L20Ti.

/Jocke

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-05 22:32

500 brukar jag se sådana där för, dom måste haft en mkt bra marknadsföringsavdelning för det verkar finnas många. Svårt när du skall köpa dom på jobbet, annars hade jag nog sagt 300 till dom.

Mvh

F

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-05-06 03:30

Har själv ägt ett par en gång i tiden. Gjorde mig snabbt av med dem. Tycker nog att även för dessa pengar finns det bättre alternativ.

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-06 18:32

Hurdan är basen i dem då?
Går de att använda till något kanske?
Någon som har parametrar?
Det är kanske ett bra pris för bara basarna?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-06 20:22

Håller med Landa. Har haft ett par som fick respass. LX44 däremot var bang for the buck.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-06 20:28

Här har man ett par TLX 320 för 250 kr, jag har varken hört någon av dom, men det är också en trevägare:

http://www.blocket.se/vi/16271161.htm?ca=23_3_s

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-06 23:34

meanmachine skrev:Håller med Landa. Har haft ett par som fick respass. LX44 däremot var bang for the buck.

Har nog kvar ett par TLX-8 någonstans och tycker väl att de är rätt OK för pengen, men inte mer.

Håller med MM om att LX-serien är ett klart kliv uppåt. Refererar till LX-55 som brukar kunna gå kring en tusing.

Användarvisningsbild
3po

Inläggav 3po » 2008-05-07 21:34

När jag jobbade i hifi-butik på 80-talet sålde jag rätt många såna. Fast ännu fler TLX-10. Den lät mer och bättre än dess lillebror, samt att den var enklare att placera. Men på det hela taget var de båda två lättsålda och lättlyssnade partyhögtalare.

/Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-11 10:23

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-08-14 12:40

Jocke skrev:500 är ju inga stora pengar men de där betraktades inte som "riktiga" JBL och lät inte heller som det. För ett par tusen får man tex ett par beg L80/100Ti. Fast min favorit var faktiskt den allra minsta av dem - L20Ti.

/Jocke

You bet! Har haft mina JBL L20T sedan 1988 och jag har försökt hitta andra högtalare som överträffar dessa i samma storleksklass men det slutar alltid med att jag tar tillbaka mina älskade JBL L20T. De har en fantastiskt fin och neutral ljudåtergivning och låter som 4 ggr så stora högtalare.

I veckan slog jag till på ett par L80T i bra skick för en tusenlapp vilket kändes som ett litet fynd. Låter tyvärr inte alls lika bra. Lite förvånande låter basen mycket bättre på de mindre L20T. L80T låter mycket mer "högtalare", instängt med fladdrig basåtergivning. Mellanregistret låter inte alls lika levande och naturligt och jag upplever diskanten som mycket mer ettrig... Mer "hängmatta"...

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 16:04

chrnee skrev:
Jocke skrev:500 är ju inga stora pengar men de där betraktades inte som "riktiga" JBL och lät inte heller som det. För ett par tusen får man tex ett par beg L80/100Ti. Fast min favorit var faktiskt den allra minsta av dem - L20Ti.

/Jocke

You bet! Har haft mina JBL L20T sedan 1988 och jag har försökt hitta andra högtalare som överträffar dessa i samma storleksklass men det slutar alltid med att jag tar tillbaka mina älskade JBL L20T. De har en fantastiskt fin och neutral ljudåtergivning och låter som 4 ggr så stora högtalare.

I veckan slog jag till på ett par L80T i bra skick för en tusenlapp vilket kändes som ett litet fynd. Låter tyvärr inte alls lika bra. Lite förvånande låter basen mycket bättre på de mindre L20T. L80T låter mycket mer "högtalare", instängt med fladdrig basåtergivning. Mellanregistret låter inte alls lika levande och naturligt och jag upplever diskanten som mycket mer ettrig... Mer "hängmatta"...

Beror troligen på att rummet du har dom i påverkar basåtergivningen mer än dina L20 använde du samma förstärkare till båda? I så fall kanske du borde prova en kraftigare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-14 16:36

chrnee skrev:

/Jocke

Här gäller det att vara vaken när det skräms liv i gamla inlägg! :wink: De större modellerna bör nog spelas högre för att komma till sin rätt. När jag hade firma på 80-talet hade vi hela serien inne en period och vad det gäller välljud vid normala ljudtryck så utmärker sig L20T. Märkligt nog såldes det inte så många - folk lät sig charmeras av L20 men gick hem med L100... Vi var unga pojkar med för mycket hormoner då... :lol: Finns visst som monitor också - 4406?

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-08-14 23:12

HauteParleur skrev:Beror troligen på att rummet du har dom i påverkar basåtergivningen mer än dina L20 använde du samma förstärkare till båda? I så fall kanske du borde prova en kraftigare.

Ja, jag har redan experimenterat en del med placering då jag vet att dessa är mer krävande, bland annat för att basreflexen sitter bak och inte fram som på mina L20T som trivs väldigt bra placerade direkt mot väggen. Jag har också testat tre olika förstärkaruppsättningar, QUAD II-block (2x15 W), QUAD II-40-block (2x40 W) och QUAD 405-2 (2x100 W). Placeringen påverkar basåtergivningen mer än valet av förstärkare (vid "normal" lyssningsvolym) är min uppfattning. Basen går att få fason på genom placeringen (har också läst att dessa kommer bäst till sin rätt i mindre rum utan så mycket "egen akustik" men har inte testat det än...)

Största problemet är dock inte basen utan mellanregistret, kvinnliga röster och akustiska gitarrer låter "gömda bakom en filt" i jämförelse med mina L20T.

Jocke skrev:
Här gäller det att vara vaken när det skräms liv i gamla inlägg! :wink: De större modellerna bör nog spelas högre för att komma till sin rätt. När jag hade firma på 80-talet hade vi hela serien inne en period och vad det gäller välljud vid normala ljudtryck så utmärker sig L20T. Märkligt nog såldes det inte så många - folk lät sig charmeras av L20 men gick hem med L100... Vi var unga pojkar med för mycket hormoner då... :lol: Finns visst som monitor också - 4406?

Ja, jag såg att inlägget var några år. Fick upp tråden när jag sökte på information om L80T :)

Det stämmer att de är roligare på hög volym, men en högtalare som man måste dra upp volymen för att uppskatta är ingen bra högtalare enligt mig...

Kommer ihåg att jag lyssnade på ett par L100T back then och var imponerad, men som sagt... då var man kanske mer intresserad av att högtalaren lät bra på hög nivå än låg så det kan ju bero på det.

Tack för tipset om monitorversionen! Hade ingen aning om att en sådan fanns. Kanske kan hitta ett par till hemmastudion...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-15 01:02

chrnee skrev:Det stämmer att de är roligare på hög volym, men en högtalare som man måste dra upp volymen för att uppskatta är ingen bra högtalare enligt mig...

Kommer ihåg att jag lyssnade på ett par L100T back then och var imponerad, men som sagt... då var man kanske mer intresserad av att högtalaren lät bra på hög nivå än låg så det kan ju bero på det.

Tack för tipset om monitorversionen! Hade ingen aning om att en sådan fanns. Kanske kan hitta ett par till hemmastudion...

Ja, det är en mycket trevlig liten högtalare som jag har letat runt efter några gånger och först på senaste tiden har det dykt upp några... Skaffade i mellantiden bla ett par L100 för att palla medhörningen av elbas men jag tyckte inte de tillförde så mycket mer så de fick "gå"... Resultatet av det blev att jag eldade ett Scanspeak-element som inte går att köpa längre... :lol:

Tror att det bara är du och jag som gillar dem... här ett par som gjort ett par vändor på Hifimagasinet:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=85912

samt osålda: http://www.tradera.com/jbl-4406-professional-studio-monitor-mycket-fint-skick--auktion_170301_186530378

Om du har musik på tex Soundcloud - skicka gärna en länk på PM! :D

.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2013-08-15 09:32

Ägde ett par TLX8 under 90-talet. Basen finns i form av en puckel omkring 60 Hz. Ett gammalt partytrick hos många tillverkare. Diskanten har också den en puckel omkring 14-15 kHz. Du får minska avståndet mellan "faskorrigeringen" och membranet till < 1mm så låter det bättre. Basen, ja den kan man åtgärda med att byta elementen till något bättre. Men 500:- för ett par snygga lådor som du kan bestycka efter eget huvud, det är väl en början kanske. Och då står det JBL på lådan. Annars är det inget att ha enligt mig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-08-15 10:53

Gav bort dessa högtalare till min äldsta musikintresserade dotter. Hon är mycket nöjd. :-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-15 12:06

Nefilim skrev:Gav bort dessa högtalare till min äldsta musikintresserade dotter. Hon är mycket nöjd. :-)

Ja, vi har lite andra prefferrenser än ungdomar... TLX8 låter ju bättre än vilken mobiltelefon som helst... :wink: Kul att kunna glädja den uppväxande generationen med en så liten slant som en femhundring! :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-08-15 12:17

Jocke skrev:
Nefilim skrev:Gav bort dessa högtalare till min äldsta musikintresserade dotter. Hon är mycket nöjd. :-)

Ja, vi har lite andra prefferrenser än ungdomar... TLX8 låter ju bättre än vilken mobiltelefon som helst... :wink: Kul att kunna glädja den uppväxande generationen med en så liten slant som en femhundring! :)

:-)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-22 13:36

I den subjektiva tråden om skithögtalare så vann TLX-8 tillsammans med Jamo D365.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28240&postdays=0&postorder=asc&start=0

Återgå till Köpråd