HiFi-fika

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

HiFi-fika

Inläggav genstruktur » 2013-08-20 23:00

Har gått och tänkt på det här sedan jag var hembjuden hos en trevlig forumit och fick nöjet att lyssna på två olika Ino-system. Tyckte det hela var en väldigt trevlig upplevelse! Att få vara med en likasinnad, lyssna på god musik, njuta av en fin anläggning i trevligt sällskap. Var inne på ett grannforum och såg att det fanns en tråd om hifi-fika och tänkte att det kanske kunde vara något kul :).

I början av mitt intresse så hade jag en del vänner som var ungefär på samma nivå i intresset, men jag känner mig numer allt mer ensam om min hobby. Menar inte att jag är superkunnig inom området eller att det enda jag tänker på, eller är intresserad av, är hifi. Ibland känns det dock lite som att de enda som kan "matcha" mitt intresse numer finns i cyberspace, som till exempel på det här forumet.

Tycker att det skulle vara kul om vi helt sonika kunde komma hem till varandra någon gång, och sitta och lyssna lite musik samt samtala om hifi-intresset lite grand. På något sätt är det inte förbjudet att samtala om annat heller såklart, om man nu skulle vilja det:). Sen bjuder man såklart igen om intresset finns att lyssna på den andres/andras anläggning.

Min tanke är inte att det här skall bli någon tävling eller att man skall komma hem och bedöma den andres anläggning. Jag hoppas att det mer skall bli ett tillfälle att få höra en annan anläggning i hemmiljö och träffas en liten stund. Det kanske även kan vara ett sätt för den som går i köpetankar att få lyssna på en speciell högtalare utanför en hifi-butik?

Kan börja med att säga att hemma hos mig blir det nog svårt att få in mer än två personer för lyssning, allra bäst funkar det nog om man kommer allena, bor i en liten tvåa. Jag bor i Göteborg med min sambo och katt. Är 35 år, man, och anser mig själv vara både hyfsat lättpratad och socialt kompetent. Vad jag har för elektronik ser ni om ni följer länken i min signatur. Har man ingen info om sin elektronik kanske man kan skriva några rader om det också.

Kommer att börja ett nytt arbete nu på måndag och kanske är det lite dålig tajming för att dra igång det här, med tanke på att tiden kommer vara knapp samt att jag kommer ha mycket annat som upptar min tid. O andra sidan kanske det tar en stund att "få till" det här, så det kanske inte är någon nackdel att vara ute i god tid.

De som är intresserade kan väl skriva några rader om sig själva och vart de bor etc. Sen får väl själva kontakten ske via pm antar jag. Jag själv, och andra antar jag, är nog främst intresserad av det här om det sker i samma stad som man själv bor i. Självklart kan tråden fungera parallellt för olika städer, för alla som är intresserade.

Om det redan finns någon liknande tråd på forumet, eller något annat liknande i bruk redan får ni gärna gör mig uppmärksam på det:). Då kan slopa den här tråden och fortsätta i den som redan existerar.

Mvh

/Genis

Forumiter som vill Hifi-fika

* genstruktur - Göteborg
* lennartj - Göteborg
* adzer - Karlstad
* HK430 - Umeå
* Vinylcalle - Kristianstad
* 2-ch - Stockholm
* bomellberg - Lund
* schmutziger - Malmö
* bassman - Piteå
* nikeb - Skara
* phloam - Alingsåstrakten
* Adhoc - Mölndal(Göteborg)
* bakerman22 - Motala
* Fostex - Stockholm
* Bernt - Kareby(Kungälv)
* sportbilsentusiasten - Göteborgstrakten
* aisopos - Uppsalatrakten
* Johansthlm - Stockholm
* hifikg - Hallstahammar
* naqref - Kristianstad
* manix - Lund
* Komorok - Kungsängen
* micromodular - Tumba
* Almen - Göteborg
* donjansson - Hässleholm
* robert293 - Hyssna
* zartok - Umeå
* Oresound - Barsebäck
* heliac - Mellerud
* Wecco - Göteborg
Senast redigerad av genstruktur 2013-11-10 17:30, redigerad totalt 35 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-08-20 23:14

Lite konstigt att det inte finns en "HIFI-FIKA" tråd här på Faktiskt, faktiskt.
Jag har med mina egna ögon sett det samma på andra forum ang. dito fikor.

Oavsett om det gäller HIFI-tävlingar eller liknande så ska man inte ta dessa på allvar direkt. Utan bara som en kul sak som ger andra likasinnade en anledning att komma över för en lyssning, eller tvärt om!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-20 23:17

micromodular skrev:Lite konstigt att det inte finns en "HIFI-FIKA" tråd här på Faktiskt, faktiskt.

Oavsett om det gäller HIFI-tävlingar eller liknande så ska man inte ta dessa på allvar direkt. Utan bara som en kul sak som ger andra likasinnade en anledning att komma över för en lyssning, eller tvärt om!

Precis så är min tanke, att det skall vara något kul och positivt.:)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-20 23:24

HiFi-fika är trevligt.

Jag har gärna folk på besök hemma hos mig vilket jag brukar ha ibland. Vi i Karlstad besöker varandra då och då och ibland kommer det folk utifrån också vilket är extra trevligt.

Alla som har vägarna förbi Karlstad är välkomna :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-08-21 09:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-20 23:29

Är helt med på idén, har bara svårt att realisera f.n. Men efter flytt så... :)

Annars tycker jag att det skulle vara kul med ett genuint HiFi-Fik nånstans :) Men det kanske förblir en dröm. Den som lever får se :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-08-20 23:47

micromodular skrev:Lite konstigt att det inte finns en "HIFI-FIKA" tråd här på Faktiskt, faktiskt.

Och det är trevligt! På ett annat forum så finns det Audioklubbar lite varstans i Sverige,och de umgås inom dem och gör olika saker ihop. Det här med "HIFI-FIKA" mentalitet har ju oftast nämnts i nedlåtande ordalag här men det kanske finns intresse att umgås så även här så det är bara att köra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-21 00:44

har funderat lite likadant som dig och har helt enkelt bjudit in mig till alla jag vet bor i närheten :roll:
Än så länge har ingen sagt nej, ska faktiskt iväg imorgon igen!

Alla som har vägarna förbi Umeå är självklart välkomna hem till mig också :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-08-21 00:48

phloam skrev:Är helt med på idén, har bara svårt att realisera f.n. Men efter flytt så... :)

Annars tycker jag att det skulle vara kul med ett genuint HiFi-Fik nånstans :) Men det kanske förblir en dröm. Den som lever får se :)

Har sett bilder på hifi-fik/pubar i Japan i gammal japansk litteratur jag har. Perfekt att sitta och drömma sig bort ett tag framför :D .

Själv finns jag i östra Skåne. Har ett trevligt system men mindre tid men är man intresserad kan man säkerligen ordna något.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-21 01:05

Kul att det verkar finnas ett intresse ändå! Hoppas på lite fler i mitt närområde dock :) .

Användarvisningsbild
lennartj

My place or your place?

Inläggav lennartj » 2013-08-21 01:11

Jag har massor av HiFi-kompisar, inte bara i Göteborgstrakten, som jag besöker när jag har möjlighet och vice versa, som Magnus besök i fredags är ett exempel på:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986
I kväll hade jag också besök av ett par kompisar.
Som särbo med en trerummare är jag lyckligt lottad, åtminstone hifi-mässigt, och kan göra som jag vill, när jag vill, med rimlig hänsyn till mina grannar.

I min medlemspresentation som jag länkade till ovan finns ganska mycket info om mig och hur min anläggning kommit till.

Om du har lust att fika och lyssna på väldigt varierad musik hos mig är du välkommen om du skickar ett PM med en länk till din egen presentation samt datum som passar dig, både att komma på och ta emot besök.

Redan på torsdag och kommande helg går det bra för mig.

Kort om mig:
körsångare och inbiten Carlsson OA52 -entusiast sedan jag köpte mina för 29 år sedan. Jag lånar ofta hem prylar för provlyssing men byter väldigt sällan, kanske vart 25'te år i genomsnitt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-08-21 09:12

Bra idé' . Titta även gärna på om det inte finns någon gök i närheten där du bor. De flesta (alla?) tar lätt på själva tävlandet. Om inte annat så brukar man få en hel del musiktips.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-21 09:15

Hififika är fina grejer!
Jag har varit på massor, och många har varit hemma hos mig. Lika trevligt varje gång. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-08-21 09:26

adzer skrev:HiFi-fika är trevligt.

Jag har gärna folk på besök hemma hos mig vilket jag brukar ha ibland. Vi i Karlstad besöker varandra då och då och ibland kommer det folk utifrån också vilket är extra trevligt.

Alla som har vägarna förbi Karlstad är välkomna :)

Aja, jag körde genom Karlstad för några veckor sedan, utan att poppa upp hemma hos dig ...
Eller Per, eller någon annan däromkring ...
*skäms* :oops:

Nåväl, hela familjen var med, så det var nog helt enkelt inte rätt läge.

Men jag tänkte iaf på dig, då när jag körde genom. :)

De gångar jag mött likasinnade hemma hos någon brukar jag kunna sammanfatta
behållningen som huvudsakligen umgänget, och lite allmänt trevligt prat, inte
bara om hifi.
Samt alla musiktips som man får med sig hem. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-21 09:28

aisopos skrev:Aja, jag körde genom Karlstad för några veckor sedan, utan att poppa upp hemma hos dig ...
Eller Per, eller någon annan däromkring ...
*skäms* :oops:

Nåväl, hela familjen var med, så det var nog helt enkelt inte rätt läge.

Men jag tänkte iaf på dig, då när jag körde genom. :)

Du är välkommen nästa gång :)

Det är väldigt många som verkar ha vägarna förbi Värmland på sommaren. Jag hade Almen, Schmutzinger och komorok på besök inom loppet av två veckor. Blev mycket tjöt och musik. Trevligare än så blir det knappast :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-21 09:55

Tycker det är rätt gott om träffar i en eller annan anda här på forumet.
Det är alltid trevligt att träffa andra med liknande intresse.
Har någon vägarna förbi så är dom välkomna.

Nästa träff på min önskelista är en vintage högtalartest :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: My place or your place?

Inläggav genstruktur » 2013-08-21 14:31

lennartj skrev:Om du har lust att fika och lyssna på väldigt varierad musik hos mig är du välkommen om du skickar ett PM med en länk till din egen presentation samt datum som passar dig, både att komma på och ta emot besök.

Redan på torsdag och kommande helg går det bra för mig.

Trevligt! En som bor i Göteborg! :)

Kommer gärna hem någon gång till dig. Och du får såklart komma hem till mig också :D. Har ingen presentation här än, så länge får ni hålla till godo med: http://www.minhembio.com/genstruktur

Bra idé' . Titta även gärna på om det inte finns någon gök i närheten där du bor. De flesta (alla?) tar lätt på själva tävlandet. Om inte annat så brukar man få en hel del musiktips

GÖK, är det tävlandet? Vet inte om jag har så mycket att komma med bland de monsteranläggningarna :). Men om det är lättsamt så kanske man kan tänka sig vara med ändå. Får kolla om det finns någon här på bästkusten.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-08-21 14:47

Tycker det ar en alldeles utmarkt ide! Det behover ju inte vara en dedikerad hifi-fikaresa man gor. Om man ar ute och far i andra arenden sa ar det alltid trevligt att kunna halsa pa hos likasinnade hos lokalbefolkningen istallet for att kopa kaffe pa McDonalds.
Personligen sa tycker jag mig alltid ha fatt med mig nanting matnyttigt hem fran alla lyssningstillfallen hos andra. Man behover inte vara sa serios eller fokuserad, det ar bara trevligt att traffas och hora lite pa vad lyssningsvarden har for tankar och filosofier.
Sjalv staller jag garna upp pa det om nan har vagarna forbi!
Jag bor har, ungefar:
http://maps.google.co.uk/maps?q=aylesbu ... ed+Kingdom

Och om jag inte ar ute och reser sa ar jag hemma hela dagarna och har mycket och gott kaffe. ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-21 15:21

Jag har aldrig stött på nån otrevling när det gällt lyssningsfika.
I regel är det minst lika kul att kika i skivsamlingar som att lyssna också kan jag tycka.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-21 15:30

Kul att vi i alla fall är några så här långt som tycker det här verkar vara en bra ide!:)

Tony skrev:Personligen sa tycker jag mig alltid ha fatt med mig nanting matnyttigt hem fran alla lyssningstillfallen hos andra. Man behover inte vara sa serios eller fokuserad, det ar bara trevligt att traffas och hora lite pa vad lyssningsvarden har for tankar och filosofier.

Jo men precis. Min tanke är inte heller att man skall sitta med skallen i ett skruvstäd hela HiFi-fikan, utan att det kanske blir lite finlyssning, botanisera skivsamling, den som hälsar på kanske har med sig några skivor att spela, prat om hifi samt förhoppningsvis lite prat om annat också. Man gör som man vill helt enkelt:) .

Jag har aldrig stött på nån otrevling när det gällt lyssningsfika.
I regel är det minst lika kul att kika i skivsamlingar som att lyssna också kan jag tycka.

mvh/Harryup

Jo att spelar skivor för varann är riktigt kul!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-21 15:45

Vet iaf att det finns många i Lund och Malmö som jag hade velat hälsa på och lyssna hos. :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-08-21 15:54

joakimfors skrev:Vet iaf att det finns många i Lund och Malmö som jag hade velat hälsa på och lyssna hos. :)

Vet inte om jag är en av dem, men du är välkommen! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-08-21 16:02

joakimfors skrev:Vet iaf att det finns många i Lund och Malmö som jag hade velat hälsa på och lyssna hos. :)

Vet inte om jag är en av dem, men du är välkommen! :-)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-21 16:12

Hehe, bl.a. er jag tänkte på. Får kanske göra slag i saken och komma på besök någon dag. :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-21 16:15

genstruktur skrev:Kul att vi i alla fall är några så här långt som tycker det här verkar vara en bra ide!:)

Trådskaparen kanske vill göra en lista i första inlägget över städer och vilka där som kan tänka sig ett pm när man är i närheten :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-21 16:35

bootstrap skrev:
genstruktur skrev:Kul att vi i alla fall är några så här långt som tycker det här verkar vara en bra ide!:)

Trådskaparen kanske vill göra en lista i första inlägget över städer och vilka där som kan tänka sig ett pm när man är i närheten :)

Visst kan jag göra det! Ikväll.... Är på byn just nu.

De som inte har info om vart de bor synligt kanske vill posta här eller fylla i det?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-08-21 16:37

bootstrap skrev:

Ähum :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28195

Fast det är ju inte säkert att alla på kartan vill bju på fika iofs :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-21 16:40

Empa skrev:
bootstrap skrev:

Ähum :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28195

Yes visste om den där :) Tänkte att det kunde vara smidigare med en lista i början på tråden så kan man snabbt titta och dra i väg ett pm om man kände för det :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-08-21 16:45

Skall man sätta ut exakt vart man bor på en karta, eh? Känns väl sådär med tanke på stöldrisk?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-21 17:12

Skall någon norrut är det bara skicka ett PM.

Jag kan bjuda på hasch-rökt sik eller en kopp sprit :o Eller kanske espresso :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-21 19:40

genstruktur skrev:Skall man sätta ut exakt vart man bor på en karta, eh? Känns väl sådär med tanke på stöldrisk?

Ja vill man vara helt anonym så är ju det en sak, men så fort folk vet vilken stad du bor i och vad du heter så är det väldigt lätt att ta fram adressen.

Jag själv har inget behov att vara anonym här.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi