Hur upplever du din gåva från Coconut audio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-08-27 10:58

aisopos skrev:Men om det inte är så, är det isåfall fritt fram för varenda företagsdrivande individ
att skänka bort lite grejer här på faktiskt för att sen få håva in beröm för sina grejer?

Det är inte lite grejer jag skänker bort, det är alla grejer. Dom skall inte säljas längre. När allt är borta, finns det inte fler, jag skall inte bygga fler heller.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 11:01

LypsylateX skrev:Jag tror att mikro trollar. Framgångsrikt.

Tråkigt om du ser det så, jag kan bara tycka att du har en lite skev bild av vad det innebär isåfall.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 11:18

Patrick82 skrev:
aisopos skrev:Men om det inte är så, är det isåfall fritt fram för varenda företagsdrivande individ
att skänka bort lite grejer här på faktiskt för att sen få håva in beröm för sina grejer?

Det är inte lite grejer jag skänker bort, det är alla grejer. Dom skall inte säljas längre. När allt är borta, finns det inte fler, jag skall inte bygga fler heller.

Okej. Om det innebär att din konstnärliga installation/ambition därmed är avklarad kanske du kan berätta lite om den, syfte och mening? Vissa hävdar med bestämdhet att det är fråga om parodi och att du driver med ormoljetillverkare. Att allt bara är på skoj. Vill du bekräfta eller dementera det?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-08-27 11:28

Patrick82 skrev:

Egentligen ville jag inte skriva i någon av dessa trådar.

Men så ville jag dels försvara mikro, som jag tycker hyser en ganska relevant åsikt.
Samt fråga forumet ifall detta ska ses som ett nytt användningsområde för faktiskt.se.

Det har mao inte så mycket med dig och dina produkter att göra, egentligen.
Jag ber om ursäkt om jag råkade kliva på foten din, det var inte min avsikt.
Jag var definitivt inte så tydlig där. :oops:

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-08-27 11:34

mikro skrev:Okej. Om det innebär att din konstnärliga installation/ambition därmed är avklarad kanske du kan berätta lite om den, syfte och mening? Vissa hävdar med bestämdhet att det är fråga om parodi och att du driver med ormoljetillverkare. Att allt bara är på skoj. Vill du bekräfta eller dementera det?

Det är ingen parodi. Meningen har alltid varit att få så bra ljud som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 11:49

Patrick82 skrev:
mikro skrev:Okej. Om det innebär att din konstnärliga installation/ambition därmed är avklarad kanske du kan berätta lite om den, syfte och mening? Vissa hävdar med bestämdhet att det är fråga om parodi och att du driver med ormoljetillverkare. Att allt bara är på skoj. Vill du bekräfta eller dementera det?

Det är ingen parodi. Meningen har alltid varit att få så bra ljud som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Okej men tycker du verkligen att 10 000 -100 000 dollar är lite pengar?

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-08-27 11:59

mikro skrev:Okej men tycker du verkligen att 10 000 -100 000 dollar är lite pengar?
Om man jämför med annat är det lite pengar. T.ex. dCS Vivaldi kostar 110 000 dollar. http://www.ljudochbild.se/nyheter/digital-lyx-fran-dcs

Jag har haft produkter från andra tillverkare för ungefär 200 000 dollar, allt är borta nu och jag får bättre ljud än någonsin med en billig 200 dollar EMU 0404 USB DAC + tweaks.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 12:30

Patrick82 skrev:
mikro skrev:Okej men tycker du verkligen att 10 000 -100 000 dollar är lite pengar?
Om man jämför med annat är det lite pengar. T.ex. dCS Vivaldi kostar 110 000 dollar. http://www.ljudochbild.se/nyheter/digital-lyx-fran-dcs

Jag har haft produkter från andra tillverkare för ungefär 200 000 dollar, allt är borta nu och jag får bättre ljud än någonsin med en billig 200 dollar EMU 0404 USB DAC + tweaks.

Jag betvivlar inte att en emu 0404 kan låta lika bra som en dcs. Men 200 dollar plus 100 000 dollar för emu + tweaks är fortfarande mkt pengar. Jag ser i din gärning därmed ingen ambition att erbjuda billigt ljud. Tillsammans med ditt påstående att du inte är intresserad av pengar ter sig din prissättning ytterst märklig.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-08-27 12:50

mikro skrev:Jag betvivlar inte att en emu 0404 kan låta lika bra som en dcs. Men 200 dollar plus 100 000 dollar för emu + tweaks är fortfarande mkt pengar. Jag ser i din gärning därmed ingen ambition att erbjuda billigt ljud. Tillsammans med ditt påstående att du inte är intresserad av pengar ter sig din prissättning ytterst märklig.

Inga av mina tweaks kostar 100 000 dollar. Tweaksen är från 19 dollar till 2500 dollar, de flesta under 200 dollar.
Jag hade en 10 000 dollar GroundHanger förut, men jag har inte materialet att bygga den mer. Den är också för komplex att bygga, jag fick börja om flera gånger. Hellre bygger jag hundratals billigare tweaks än den.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 13:16

Patrick82 skrev:
mikro skrev:Jag betvivlar inte att en emu 0404 kan låta lika bra som en dcs. Men 200 dollar plus 100 000 dollar för emu + tweaks är fortfarande mkt pengar. Jag ser i din gärning därmed ingen ambition att erbjuda billigt ljud. Tillsammans med ditt påstående att du inte är intresserad av pengar ter sig din prissättning ytterst märklig.

Inga av mina tweaks kostar 100 000 dollar. Tweaksen är från 19 dollar till 2500 dollar, de flesta under 200 dollar.
Jag hade en 10 000 dollar GroundHanger förut, men jag har inte materialet att bygga den mer. Den är också för komplex att bygga, jag fick börja om flera gånger. Hellre bygger jag hundratals billigare tweaks än den.

Du säljer en "megalodon power 5.5 m" för 100 000 dollar på din webbshop. Men det kanske inte klassas som tweak?

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-08-27 13:20

mikro skrev:Du säljer en "megalodon power 5.5 m" för 100 000 dollar på din webbshop. Men det kanske inte klassas som tweak?

Det är en kabel.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 13:48

Patrick82 skrev:
mikro skrev:Du säljer en "megalodon power 5.5 m" för 100 000 dollar på din webbshop. Men det kanske inte klassas som tweak?

Det är en kabel.

Brukar falla under samma kategori (ormolja). Ska det tolkas som att du när det gäller kablar är intresserad av att tjäna pengar?

Edit: ett av tweaken du skickade ut var väl dessutom en kabel, så varför väljer du nu att göra en distinktion?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-27 14:26

Tack för att du lagt till en signatur Patrick82
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-08-27 15:01

mikro skrev:
Patrick82 skrev:

Det är en kabel.

Brukar falla under samma kategori (ormolja). Ska det tolkas som att du när det gäller kablar är intresserad av att tjäna pengar?

Jag har inget intresse av att tjäna pengar, så länge man har tak över huvudet, mat på bordet, och massor med tweaks så är jag nöjd.

Det tar ett halvår att bygga den kabeln, den tiden vill jag använda till något annat i stället. Om jag hade lägre priser skulle för många köpa, och det vill jag inte. Det går snabbare att bygga 40 små kablar ($2600) än en stor Megalodon. Dom små kablarna kan jag hänga från garderoben och bygga flera samtidigt, men Megalodon är svår att hantera, jag brukar få träningsverk av den. Det går också snabbare att bygga 5000 VibraDome, än 1 Megalodon.

Virtual Dynamics hade samma problem, deras Genesis var billig, men deras Judge som var ett steg upp, kostade massor med pengar och tid att bygga. Det tog 5 månader innan den var färdig och kostade 50 000 dollar, jag har den enda Judge strömkabeln dom har byggt. Dom gick i konkurs efteråt.

Jag har kommit fram till att det är bättre att göra datorspel i stället, för då kan man bara kopiera spelet och slippa börja om från början. Jag ska ge ut alla mina datorspel gratis. Om någon köper Megalodon, ska pengarna gå till att förbättra datorspelet, kanske ska jag anställa någon som fortsätter på spelet medan jag bygger Megalodon till kunden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-27 17:03

Det är populärt att göra det svårt eller dyrt att köpa en produkt eftersom man inte tycker det är kul 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-27 17:42

mikro skrev:
MichaelG skrev:
mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.

Hade det varit fråga om cancermedicin e.d. hade jag hållit med dig helt och hållet. Nu är det fråga om något så harmlöst och ovetenskapligt som hifi-tweaks. Och är folk nöjda med "kejsarens nya kläder" så är de.

Hälsn. Michael

Det är ok att svindla och/fabulera så länge det inte handlar om cancermediciner?

Jag svarade i andra tråden - är det verkligen svindleri och fabulerande det är frågan om?

Fabulerande - håller inte alla som framhäver sin produkts förträfflighet på med fabulerande också i så fall?

Svindleri - att helt öppet dela med sig av att tro på en produkt (om än in absurdum) - är det svindleri?

I så fall är det väl svindleri och/eller fabulerande när bilindustrin talar om "miljövänliga" bilar, eller när Max påstår att de gör "Sveriges godaste hamburgare"? Osv.

Ingen har ju faktiskt.se försökt lura någon genom att förvränga fakta om en produkt - utan bara helt öppet framhållit produkten, tanken bakom, tänkt resultat i all ärlighet. Visserligen rätt extrema tankar och en extrem produkt till ett möjligen extremt pris - men jag kan inte se något direkt olagligt eller lögnaktigt här.

Valet som konsument är helt fritt, antingen tänker du likadant som Patrick82 eller inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-27 17:44

aisopos skrev:...Men om det inte är så, är det isåfall fritt fram för varenda företagsdrivande individ

Det vore väl käckt, tänk om Audioconcept skänkte bort sitt stora lager av högtalare t ex, då skulle jag kunna uppgradera mina ESL-63, om inte ljudmässigt, så åtminstone designmässigt. Andra kanske skulle få njuta välljud från Focal Grand Utopia eller vad de heter, inget som vi med Carlsson behöver, men alla har ju inte det. Ett par värmande slutsteg från herrarna Engström skulle jag inte tacka nej till, de skulle göra mitt lyssningsrum mycket vackert. Och försteget Der Vorverstärker är välkommet vilken dag som helst :-)

Eller om IÖ bestämde sig för att skänka bort rubb och stubb, nog skulle en och annan skriva en uppskattande rad i forumet då? Och kanske t o m betala portot? Gratis Ägg skulle nog också tas emot utan alltför högljudda protester. Hoppas att Patrick´s initiativ resulterar i en mängd copy cats!

Edit: Nu ska jag, äntligen, sjunka ner och verkligen lyssna efter skillnader med Vibra Dome på försteg respektiv slutsteg, men resultatet kanske ska hamna i den andra tråden, eller hör det hemma här?
Senast redigerad av hifikg 2013-08-27 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-27 17:45

phloam skrev:
mikro skrev:
MichaelG skrev:
mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.

Hade det varit fråga om cancermedicin e.d. hade jag hållit med dig helt och hållet. Nu är det fråga om något så harmlöst och ovetenskapligt som hifi-tweaks. Och är folk nöjda med "kejsarens nya kläder" så är de.

Hälsn. Michael

Det är ok att svindla och/fabulera så länge det inte handlar om cancermediciner?

Jag svarade i andra tråden - är det verkligen svindleri och fabulerande det är frågan om?

Fabulerande - håller inte alla som framhäver sin produkts förträfflighet på med fabulerande också i så fall?

Svindleri - att helt öppet dela med sig av att tro på en produkt (om än in absurdum) - är det svindleri?

I så fall är det väl svindleri och/eller fabulerande när bilindustrin talar om "miljövänliga" bilar, eller när Max påstår att de gör "Sveriges godaste hamburgare"? Osv.

Ingen har ju faktiskt.se försökt lura någon genom att förvränga fakta om en produkt - utan bara helt öppet framhållit produkten, tanken bakom, tänkt resultat i all ärlighet. Visserligen rätt extrema tankar och en extrem produkt till ett möjligen extremt pris - men jag kan inte se något direkt olagligt eller lögnaktigt här.

Valet som konsument är helt fritt, antingen tänker du likadant som Patrick82 eller inte.

Ta det i en annan tråd, kalla det gärna för "hur får marknadsföring se ut".

Det finns säkert någon gammal tråd du kan väcka liv i, jag vet att det diskuterats flitigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 18:21

phloam skrev:
mikro skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Fabulera i sammanhanget är att påstå/hitta på egenskaper hos ett föremål utan att ange något giltigt verklighetsbaserat skäl till att det förhåller sig eller rimligen förhåller sig på det sätt man påstår.

Svindleri i sammanhanget är att försöka tjäna pengar på en verksamhet som baserar sin affärsidé på ovan nämnda fabel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-27 18:33

Mikro - det är många som håller med dig om den definitionen, men för notera min önskan om att tråden handlar om erfarenheter av de gåvor som givits.

OK?

Det går alldeles utmärkt för pholam och dig att skapa en tråd om marknadsföring.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-08-27 18:47

MagnusÖstberg skrev:Det är populärt att göra det svårt eller dyrt att köpa en produkt eftersom man inte tycker det är kul 8)

:D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-27 19:20

MagnusÖstberg skrev:Mikro - det är många som håller med dig om den definitionen, men för notera min önskan om att tråden handlar om erfarenheter av de gåvor som givits.

OK?

Det går alldeles utmärkt för pholam och dig att skapa en tråd om marknadsföring.

Då får jag be så mkt om ursäkt, jag har helt missat att detta var din egen tråd med specifikt syfte, jag trodde det var K12:s utbrytning av annan tråd och att syftet med den angavs med röd text i det första inlägget.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-08-27 19:22

Jag har näst intill obeskrivligt svårt att förstå hur man kan bli skitnödig över Patrick82:s tilltag. Det är om möjligt ännu mer obegripligt hur glada tillrop och lite feel good-reaktioner på detta tilltag kan orsaka dylik skitnödighet. Vad, exakt, är problemet?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-08-27 19:46

bensnake skrev:Jag har näst intill obeskrivligt svårt att förstå hur man kan bli skitnödig över Patrick82:s tilltag. Det är om möjligt ännu mer obegripligt hur glada tillrop och lite feel good-reaktioner på detta tilltag kan orsaka dylik skitnödighet. Vad, exakt, är problemet?

Skitnödigheten som den här tråden är ett exempel på, men även reaktioner på skitnödigheten är en del av konstverket 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-27 21:46

bensnake skrev:Jag har näst intill obeskrivligt svårt att förstå hur man kan bli skitnödig över Patrick82:s tilltag. Det är om möjligt ännu mer obegripligt hur glada tillrop och lite feel good-reaktioner på detta tilltag kan orsaka dylik skitnödighet. Vad, exakt, är problemet?

Jag utgår från att du har något att delge i trådfrågan?

Hur upplevde du prylarna? Positiva, negativa upplevelser och har du några funderingar på vad det kan bero på?

Det är ju faktiskt första gången så här många, på samma ställe dessutom, som får ta del av dem :)

Dessutom har det delats ut prylar som sålts för rätt stora pengar. Låt oss höra dina erfarenheter :P
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-27 21:53

Nu har jag lyssnat "på riktigt" med VibraDome ovanpå försteget och noterade ganska exakt vad jag hörde, men eftersom det blev himla långt (halvannan timmas lyssning) så lade jag referatet i min presentationstråd. Nås via knappen "hemsida" nedan, utifall någon är intresserad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-27 22:06

Tja, visst finns det utrymme för kritisk eftertanke. Det är förstås lockande att fnysa: Är man så dum att man betalar stora pengar för vad många kunniga och omdömesgilla personer skulle likställa med luft, i tron att de spektakulära påståendena är riktiga - då får man skylla sig själv.

Men det är ju inte riktigt snällt mot de medmänniskor som är korkade, eller hur?

Hurra-rop för den lustiga och uppfriskande presentutdelningen går inte att moraliskt frikoppla från sådana komplikationer.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-08-27 22:29

Lägg på en skiva och digga musiken istället...nej nej, *inte* testskivan och inte Brothers in Arms. Vah? Har du inga fler? Nej, nej, rosa och vitt brus är inte musik...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-08-27 23:10

MagnusÖstberg skrev:

Jag utgår från att du har något att delge i trådfrågan?

Hur upplevde du prylarna? Positiva, negativa upplevelser och har du några funderingar på vad det kan bero på?

Det är ju faktiskt första gången så här många, på samma ställe dessutom, som får ta del av dem :)

Dessutom har det delats ut prylar som sålts för rätt stora pengar. Låt oss höra dina erfarenheter :P

Jag har inte fått några tweaks av Patrick82, förmodligen därför att jag inte önskade några.

Reagerade bara, med ett leende på läpparna, det ska erkännas, när jag såg att du och någon till inte kunde dölja er irritation över det ganska roliga tillika "udda" tilltaget och de positiva reaktioner som följde.

Varför är det angeläget för dig att veta vad folk anser om sådant som jag misstänker att du personligen skyr som pesten? Vad är syftet? Och hur kommer du att förhålla dig till positiva omdömen, om sådana skulle komma? Kommer du att avkräva en dubbel blindtest? Mätningar? Eller låter du det bero?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-27 23:22

Det roliga är att Patrick82 har, en gång för alla, visat exakt hur krasst vetenskapligt vårt hifi-mässiga musiklyssnande egentligen är.......... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi