Han har en högre procent av god musik än Haydn och Händel, i alla fall.
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Bach Werke Verzeichniss uppgår till över 1000. Men dels levde han länge, dels var det många brödföde-kantater.
Han har en högre procent av god musik än Haydn och Händel, i alla fall.
MichaelG skrev:i skrev:Jag har aldrig hört en riktigt bra Våroffer.![]()
Visserligen är ju smaken som baken, men jag är väldigt förtjust i Sir George Soltis tolkning tillsammans med Chicagos symfoniorkester på DECCA från mitten av -70-talet. På CD:n finns också Bolero och En fauns eftermiddag.
Hälsn. Michael
viktor skrev:i efterlyser info angående Stravinskys egen inspelning av Våroffer. Jag utgår från att du avser hans stereoinspelning från januari 1960 med Columbia Symphony Orchestra. Skivan är inspelad i New York, vilket betyder att orkestern egentligen är New York Philharmonic (Columbia SO var ingen riktig orkester utan ett namn skivbolaget Columbia, CBS, använde ibland).
Stravinskys inspelning skiljer sig från de flesta då den är betydligt "lättare" och "luftigare". Musiken är gjord för människor att dansa till, inte för dinosaurer. Alltså är tolkningen mindre brutal, men mer levande än de flesta andras.
Bäst utgåva är en SACD i tvåkanal på Sony med nummer SS 89062. Det är emellertid ingen hybrid, har alltså inget CD-spår. Enklaste sättet att spåra denna SACD är att gå in på www.sa-cd.net, söka på Stravinsky och därefter klicka på lämpligt Amazon-alternativ. Bör inte kosta mer än nån hundring begagnad. Skivan innehåller även den längre sviten ur Eldfågeln, den från 1945 som är en dryg halvtimma lång. Sviten från 1919 är bara 20 minuter.
xeizo skrev:Jag vann!! Jag vann!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Delad förstaplats i alla fall!![]()
Och motiveringen lyder?
xeizo skrev:Nä, för svårt för mig, men jag kan gissa att fenomenet har satt ett visst avtryck i yrkeskåren om man skall gå efter en viss Frank Zappa: han har nämligen gjort en del inspelningar med symfoniorkester och i en intervju klagade han just på hur otroligt svårt klassiska musiker hade att hålla takten(Zappa var iofs mer än perfektionist).
Om det är ett allmänt fenomen kan man isåfall gissa på en av dom vanligaste kompositörerna, varför inte Mozart?
Almen skrev:Jag står fast vid Mozart. Det låter ofta likartat oavsett stycke, ofta slentrianmässigt spelat, inspirationslöst.
Minns en gång när jag hörde Musica Vitae spela en serenad (eller vad det nu var) av Mozart i en liten lokal i Växjö. Det var bra!
Jax skrev:Mozart gissar jag.
Almen skrev:Tänkte också på Wolfgang Amadé av någon anledning. Minns när jag såg en dokumentär om en orkester för många år sedan, och en musiker som svar på frågan vad de skulle repetera buttert replikerade: "Bloody Mozart!" Då slutade jag ha dåligt samvete för att jag inte älskade allt av Mozart som jag hörde.
Almen skrev:Rätt gissat, BACH.Men hur många vi än är blir det väl delad förstaplats?
Grattis du med, xeizo!
xeizo skrev:Jag vann!! Jag vann!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Delad förstaplats i alla fall!![]()
Och motiveringen lyder?
Det vill säga, de håller inte takten helt enkelt. Detta är helt förödande för musiken som då tappar "energin" så att säga!
Och jag betraktar det här fenomenet som minst lika allvarligt som dålig ljudinspelning. Det värsta är att det nog oftast görs med flit
De tror att det är extra fiiiint att hålla på och svaja upp och ned i tempo hela tiden, det är förstås enklare också, då behöver man ju inte hålla takten, men som sagt Bach är relativt förskonad om man jämför med en viss annan kompositör........
Nå? Vilken kompositör är det jag avser, vars musik blir misshandlad så till den milda grad att han skulle bli galen om han hörde hur uselt den spelas?
Almen skrev:viktor: Lugna dig litet, nu. BACH gav uttryck för sin personliga åsik att han väldigt sällan hör Mozart spelas som han vill höra det, och om du läser topic så är det "Mozart slaktad nästan alltid". [min kursivering]
Vi har alla rätt att uttrycka vår åsikt utan att behöva bli förolämpade.
viktor skrev:Varför anser någon att det är ok att såga varenda seriös musiker som levt under 250 år vid fotknölarna? Och som enda "argument" påstå att de inte kan hålla takten..!!!!!
viktor skrev:Vilket otroligt dumt påstående.
viktor skrev:Så jävla dumt att man bara kan skratta åt din okunnighet. .
viktor skrev:Det finns gränser för hur korkad man får vara om man vill bli tagen på allvar.
Mozart slaktad, löjligt och okunnigt.
viktor skrev:Vad har moral med detta att göra, Almen? Har du läst fel tråd nu igen? Eller rent av glömt medicinen kanske...? Ta en Mozart kugle vet ja.
Okunniga fjantar.
viktor skrev:Ok BACH, låt höra nu varför ingen kan spela Mozart så det duger åt dig. Upp till bevis.
(Jag behöver inte argumentera alls, det är din roll)
viktor skrev: Och som enda "argument" påstå att de inte kan hålla takten..!!!!!
viktor skrev:Att hålla takten betyder inte att man likt en metronom ska följa ett och samma tempo hela tiden. Mozart är ingen tamburmajormusik.
viktor skrev:Mozart slaktad, alltid.
viktor skrev:Så jävla dumt att man bara kan skratta åt din okunnighet. eller har du hört samtliga inspelningar av hans musik? .
viktor skrev: Vilken otrolig förnumstighet att sätta sig över samtliga dirigenter, musiker och mozartforskare som någonsin funnits. Tänk att ha sitt huvud så långt upp där solen inte skiner.
BACH skrev:Det är ju faktiskt honom jag refererar till och det är hans musik det gäller, får han inte "sätta sig över" vad andra anser om hur hans egen musik skall spelas?![]()
Vänliga Hälsningar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster