Min favoritkompositör får sin musik förstörd!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vilken kompositör blir nästan alltid slaktad av musiker?

Antonio Vivaldi
6
20%
Johann Sebastian Bach
5
17%
George Frideric Händel
0
Inga röster
Wolfgang Amadeus Mozart
6
20%
Ludwig van Beethoven
6
20%
Franz Schubert
2
7%
Johann Strauss, Jr.
0
Inga röster
Någon Annan
5
17%

Antal röster : 30

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 19:19

Bach Werke Verzeichniss uppgår till över 1000. Men dels levde han länge, dels var det många brödföde-kantater.

Han har en högre procent av god musik än Haydn och Händel, i alla fall. :twisted:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-07 21:35

Almen skrev:Bach Werke Verzeichniss uppgår till över 1000. Men dels levde han länge, dels var det många brödföde-kantater.

Han har en högre procent av god musik än Haydn och Händel, i alla fall. :twisted:

Tja, jag gillar ju Händel skarpt också, men jag har inte gjort någon procentuell utvärdering. :lol:

Vh :P

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 21:39

AHA! Det är HÄNDEL! :D

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-07 21:52

:roll: :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-08 01:54

MichaelG skrev:
i skrev:Jag har aldrig hört en riktigt bra Våroffer. :cry:

Visserligen är ju smaken som baken, men jag är väldigt förtjust i Sir George Soltis tolkning tillsammans med Chicagos symfoniorkester på DECCA från mitten av -70-talet. På CD:n finns också Bolero och En fauns eftermiddag.

Hälsn. Michael

Hmm... ska kolla upp den. Jag kanske har den ?
(Är lite oorganiserat f'närvarande... :oops: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-09 15:10

Här verkar inte mycket hända, så jag kanske ger svaret i morgon eller så. :wink:

Vänliga Hälsningar :P

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-09 18:42

i efterlyser info angående Stravinskys egen inspelning av Våroffer. Jag utgår från att du avser hans stereoinspelning från januari 1960 med Columbia Symphony Orchestra. Skivan är inspelad i New York, vilket betyder att orkestern egentligen är New York Philharmonic (Columbia SO var ingen riktig orkester utan ett namn skivbolaget Columbia, CBS, använde ibland).

Stravinskys inspelning skiljer sig från de flesta då den är betydligt "lättare" och "luftigare". Musiken är gjord för människor att dansa till, inte för dinosaurer. Alltså är tolkningen mindre brutal, men mer levande än de flesta andras.

Bäst utgåva är en SACD i tvåkanal på Sony med nummer SS 89062. Det är emellertid ingen hybrid, har alltså inget CD-spår. Enklaste sättet att spåra denna SACD är att gå in på www.sa-cd.net, söka på Stravinsky och därefter klicka på lämpligt Amazon-alternativ. Bör inte kosta mer än nån hundring begagnad. Skivan innehåller även den längre sviten ur Eldfågeln, den från 1945 som är en dryg halvtimma lång. Sviten från 1919 är bara 20 minuter.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-10 11:52

viktor skrev:i efterlyser info angående Stravinskys egen inspelning av Våroffer. Jag utgår från att du avser hans stereoinspelning från januari 1960 med Columbia Symphony Orchestra. Skivan är inspelad i New York, vilket betyder att orkestern egentligen är New York Philharmonic (Columbia SO var ingen riktig orkester utan ett namn skivbolaget Columbia, CBS, använde ibland).

Stravinskys inspelning skiljer sig från de flesta då den är betydligt "lättare" och "luftigare". Musiken är gjord för människor att dansa till, inte för dinosaurer. Alltså är tolkningen mindre brutal, men mer levande än de flesta andras.

Bäst utgåva är en SACD i tvåkanal på Sony med nummer SS 89062. Det är emellertid ingen hybrid, har alltså inget CD-spår. Enklaste sättet att spåra denna SACD är att gå in på www.sa-cd.net, söka på Stravinsky och därefter klicka på lämpligt Amazon-alternativ. Bör inte kosta mer än nån hundring begagnad. Skivan innehåller även den längre sviten ur Eldfågeln, den från 1945 som är en dryg halvtimma lång. Sviten från 1919 är bara 20 minuter.

Tack för infon ! (Jag är inte säker på vilken inspelning jag avser, har bara hört att han spelade själv in en version och att den anses vara den bästa enligt vissa.)

En SACD, kan man spela av den i en DVD-spelare ? T ex Pioneers 668 ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-10 13:01

i: 668 tar både DVD-Audio och SACD. Bara analogt ut, dock.

Jag köpte nyligen en inspelning med Paavo Järvi, tycker den var väldigt bra, inte minst ljudmässigt. Fin orkesterbild, naturtroget tryck i basen. Dessutom är Carl Nielsens 5:a med också, en annan av mina favoriter. Det är också SACD, finns på CDON. Har inte lyssnat på så många olika inspelningar att jag kan jämföra med andra, dock.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-10-10 16:42

BACH skrev:Här verkar inte mycket hända, så jag kanske ger svaret i morgon eller så. :wink:

Ge gärna tips på någon av de få välljudande inspelningar du hittat med den hemlige kompositören. :)

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-10 22:35

Jag delar inte almens entusiasm för Järvis Telarc sacd. Det är på tok för snällt spelat.
Våroffer bör man ha med Stravinsky själv, samt en eller annan med Muti och/eller Gergiev.
Nielsens femma är bäst med Bernstein och en nyare gubbe som heter Mark Elder.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-11 14:29

Nu är det väl dags att tala om det då. :wink:

Utfallet hittills är alltså:

Vivaldi: 26%
Bach: 21%
Händel: 0%
Mozart: 10%
Beethoven 10%
Schubert: 10%
Strauss, Jr: 0%
Någon Annan: 21%

Antal röster: 19

Kompositören jag menade är................. :roll:

Mozart 8)

Jag skall förklara varför jag väljer Mozart också, var bara lugna! :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-11 14:49

Jag vann!! Jag vann!! :D :lol: :D :lol: :D

Delad förstaplats i alla fall! :roll:

Och motiveringen lyder?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-11 15:02

xeizo skrev:Jag vann!! Jag vann!! :D :lol: :D :lol: :D

Och motiveringen lyder?

Ja, du vann :!: :lol:

Om jag också får gissa, :roll: så gissar jag att de två som har röstat på Mozart är xeizo och Almen 8)

xeizo skrev:Nä, för svårt för mig, men jag kan gissa att fenomenet har satt ett visst avtryck i yrkeskåren om man skall gå efter en viss Frank Zappa: han har nämligen gjort en del inspelningar med symfoniorkester och i en intervju klagade han just på hur otroligt svårt klassiska musiker hade att hålla takten(Zappa var iofs mer än perfektionist).

Om det är ett allmänt fenomen kan man isåfall gissa på en av dom vanligaste kompositörerna, varför inte Mozart?

Almen skrev:Jag står fast vid Mozart. Det låter ofta likartat oavsett stycke, ofta slentrianmässigt spelat, inspirationslöst.

Minns en gång när jag hörde Musica Vitae spela en serenad (eller vad det nu var) av Mozart i en liten lokal i Växjö. Det var bra!

Jag kan ha fel förstås. Det kan vara någon som inte sagt något men ändå röstat. :wink:

Och jag kan tillägga att Jax och Almen i den tidigare tråden mycket snart efter mitt inlägg och nästan samtidigt dessutom gjorde dessa inlägg:

Jax skrev:Mozart gissar jag.

Almen skrev:Tänkte också på Wolfgang Amadé av någon anledning. Minns när jag såg en dokumentär om en orkester för många år sedan, och en musiker som svar på frågan vad de skulle repetera buttert replikerade: "Bloody Mozart!" Då slutade jag ha dåligt samvete för att jag inte älskade allt av Mozart som jag hörde. :)

Ändrat: idiotisk text borttagen (Jag tror dock att det egentligen är delad tredjeplats, :wink: jag höll just på med detta inlägg då jag såg att du hade postat:)
:oops:
Senast redigerad av BACH 2005-10-11 22:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-11 15:06

Rätt gissat, BACH. :) Men hur många vi än är blir det väl delad förstaplats?

Grattis du med, xeizo!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-11 15:11

Almen skrev:Rätt gissat, BACH. :) Men hur många vi än är blir det väl delad förstaplats?

Grattis du med, xeizo!

Du har naturligtvis rätt, delad förstaplats naturligtvis. :oops:

Jag måste fått hjärnsläpp :oops:

Skall genast ändra!!!!

Vh

PS

Tack för ditt påpekande, så att jag kunde åtgärda detta pinsamma fel :D

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-11 16:10

Mozart var alltså svaret!

xeizo skrev:Jag vann!! Jag vann!! :D :lol: :D :lol: :D

Och motiveringen lyder?

Jag skall till att börja med citera mig själv, jag skrev i början av denna tråd:

Det vill säga, de håller inte takten helt enkelt. Detta är helt förödande för musiken som då tappar "energin" så att säga!

Och jag betraktar det här fenomenet som minst lika allvarligt som dålig ljudinspelning. Det värsta är att det nog oftast görs med flit
De tror att det är extra fiiiint att hålla på och svaja upp och ned i tempo hela tiden, det är förstås enklare också, då behöver man ju inte hålla takten, men som sagt Bach är relativt förskonad om man jämför med en viss annan kompositör........

Nå? Vilken kompositör är det jag avser, vars musik blir misshandlad så till den milda grad att han skulle bli galen om han hörde hur uselt den spelas?

Detta är alltså kanske det värsta felet enligt mig, att de inte håller takten :!: :evil:

Och hur kan jag påstå att det är fel, förutom att jag inte tycker om det själv :?: :roll:

Jo, av den enkla anledningen att Mozart själv upprepade gånger påpekar hur viktigt det är att hålla takten, att folk var förbluffade över att han alltid kunde hålla takten perfekt, han säger om jag inte minns fel till och med att detta med att hålla takten är något av det viktigaste i musiken :!: :!: :!:

När det gäller honom borde det väl därmed knappast råda några som helst tvivel om hur han ville att hans musik skulle spelas!

Alltså: Slå på metronomen eller trummaskinen! :lol: 8)

Hur andra kompositörer vill att deras musik skall spelas är en annan sak som jag inte vågar uttala mig säkert om!

Fast jag tror att det gäller för Bach, Vivaldi och Händel också. :wink:

Och detta är inte heller ett helt grundlöst påstående taget ur luften! :wink:

Ja, egentligen tror jag att det (i alla fall till stor del) gäller för alla på listan, men jag kan inte vara säker :? :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-11 20:21

Det gäller säkert i än högre grad barocktonsättarna. Det brukar ju i alla fall hävdas att friare tempo, s.k. rubato, inte förekom i barockmusiken utan uppkom först långt senare. Jag hade svårt för det när jag var yngre, men tycker nog att det kan vara OK idag om det används med måtta. Då är det värre med diverse andra manér som överdrivet vibrato t.ex.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-11 20:38

Att hålla takten betyder inte att man likt en metronom ska följa ett och samma tempo hela tiden. Mozart är ingen tamburmajormusik.

Mozart slaktad, alltid. Så jävla dumt att man bara kan skratta åt din okunnighet. eller har du hört samtliga inspelningar av hans musik? Vilken otrolig förnumstighet att sätta sig över samtliga dirigenter, musiker och mozartforskare som någonsin funnits. Tänk att ha sitt huvud så långt upp där solen inte skiner.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-12 09:09

viktor: Lugna dig litet, nu. BACH gav uttryck för sin personliga åsik att han väldigt sällan hör Mozart spelas som han vill höra det, och om du läser topic så är det "Mozart slaktad nästan alltid". [min kursivering]

Vi har alla rätt att uttrycka vår åsikt utan att behöva bli förolämpade.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-12 13:06

Det finns gränser för hur korkad man får vara om man vill bli tagen på allvar.
Mozart slaktad, löjligt och okunnigt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-12 13:35

Hehehe, det finns gränser för hur moraliskt upprörd och förtrytsam man får vara om man vill bli tagen på allvar också.

:twisted:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-12 15:55

Almen skrev:viktor: Lugna dig litet, nu. BACH gav uttryck för sin personliga åsik att han väldigt sällan hör Mozart spelas som han vill höra det, och om du läser topic så är det "Mozart slaktad nästan alltid". [min kursivering]

Vi har alla rätt att uttrycka vår åsikt utan att behöva bli förolämpade.

Tack! :)

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-12 16:16

Vad har moral med detta att göra, Almen? Har du läst fel tråd nu igen? Eller rent av glömt medicinen kanske...? Ta en Mozart kugle vet ja.
Okunniga fjantar.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-12 17:11

Varför anser någon att det är ok att såga varenda seriös musiker som levt under 250 år vid fotknölarna? Och som enda "argument" påstå att de inte kan hålla takten..!!!!!
Skaffa en Linn från 80-talet och stampa takten pojkar. Ha haha

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-12 18:18

viktor skrev:Varför anser någon att det är ok att såga varenda seriös musiker som levt under 250 år vid fotknölarna? Och som enda "argument" påstå att de inte kan hålla takten..!!!!!

Jag har aldrig sågat "varenda seriös musiker som levt under 250 år" var har du fått detta påstående ifrån, det har jag aldrig sagt!

Det skulle för övrigt innebära att jag sågade Mozart också, eftersom han föddes 1756 dvs för 249 år sedan! :wink:

Du får gärna diskutera med mig om du inte håller med mig!

Men du behöver inte vara otrevlig för det! :(
viktor skrev:Vilket otroligt dumt påstående.
viktor skrev:Så jävla dumt att man bara kan skratta åt din okunnighet. .
viktor skrev:Det finns gränser för hur korkad man får vara om man vill bli tagen på allvar.
Mozart slaktad, löjligt och okunnigt.
viktor skrev:Vad har moral med detta att göra, Almen? Har du läst fel tråd nu igen? Eller rent av glömt medicinen kanske...? Ta en Mozart kugle vet ja.
Okunniga fjantar.

Är det sånt du kallar argument? :wink:

Vh

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-10-12 22:20

Ok BACH, låt höra nu varför ingen kan spela Mozart så det duger åt dig. Upp till bevis.
(Jag behöver inte argumentera alls, det är din roll)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-13 20:31

viktor skrev:Ok BACH, låt höra nu varför ingen kan spela Mozart så det duger åt dig. Upp till bevis.
(Jag behöver inte argumentera alls, det är din roll)

Jag påstår inte att ingen kan spela Mozart så att det duger åt mig!

Det jag säger är att Mozart enligt mig sällan spelas riktigt bra.

Varför det är så har jag inte sagt att jag kan svara på, men jag antar att musiker tror att man skall spela så, jag vet inte, fråga dem! :wink:

viktor skrev: Och som enda "argument" påstå att de inte kan hålla takten..!!!!!

Mitt argument är inte att de inte kan hålla takten, att de inte håller takten är ett påstående, inget argument!

Har du läst vad jag skrev tidigare?

Mitt argument för att hålla takten är att Mozart säger att man skall hålla takten!

Du behöver inte bry dig om det om du inte vill, du får spela Mozart som du vill och lyssna på inspelningar av Mozarts musik där musikerna inte håller takten, jag tvingar ingen att hålla takten!

Jag säger bara att om man vill höra hur Mozart ville att hans musik skall spelas, så kan det vara en bra ide att läsa vad han anser om hur hans musik skall spelas! :wink:

viktor skrev:Att hålla takten betyder inte att man likt en metronom ska följa ett och samma tempo hela tiden. Mozart är ingen tamburmajormusik.

Vad betyder att hålla takten i så fall enligt dig?

viktor skrev:Mozart slaktad, alltid.

Inte alltid som sagt.

viktor skrev:Så jävla dumt att man bara kan skratta åt din okunnighet. eller har du hört samtliga inspelningar av hans musik? .

Naturligtvis har jag inte det!
Då hade jag väl fått lyssna oavbrutet dygnet runt i ett år, om jag ens skulle kunna få tag på alla inspelningar. Dyrt skulle det bli också.

Däremot har jag inspelningar av samtliga av hans kompositioner, många av dem i flera versioner (förutom de kompositioner som man inte har hittat förstås) :wink:

viktor skrev: Vilken otrolig förnumstighet att sätta sig över samtliga dirigenter, musiker och mozartforskare som någonsin funnits. Tänk att ha sitt huvud så långt upp där solen inte skiner.

Jag har aldrig sagt någonting om "samtliga dirigenter, musiker och mozartforskare som någonsin funnits" :o

Men skall man sätta sig över Mozart då, eller vad menar du? 8O

Det är ju faktiskt honom jag refererar till och det är hans musik det gäller, får han inte "sätta sig över" vad andra anser om hur hans egen musik skall spelas? :wink:

Vänliga Hälsningar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-13 22:44

BACH skrev:Det är ju faktiskt honom jag refererar till och det är hans musik det gäller, får han inte "sätta sig över" vad andra anser om hur hans egen musik skall spelas? :wink:

Vänliga Hälsningar

Jag håller inte med dig till 100% i ditt inlägg men jag beundrar ditt sätt att svara lugnt och sansat. Det hade jag aldrig klarat :D

/ B

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-10-13 23:46

Det fins så mycket vinklar på hela den här frågan...

BACH, vet du till exempel att "Allegro Aperto" antagligen betyder ett Allegro i fria tempi = växlande med materialet? Mozart har några sådana på nacken. (det betyder ju inte att det ska svaja hit och dit i varenda takt)

Kan du inte ge ett par exempel? Först ett gott och sedan ett riktigt dåligt...

Jag tycker förresten att det inte finns någon anledning att bråka om musik, det är intressant hur OLIKA alla tycker och bra att det är så!
Det tråkiga är folk som inte törs släppa in musik i sina liv - så det så!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan