njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-08-20 22:55

Om man misstänker att ett element är sönder finns det ett gammalt felsökningsgstrix att ta till; lyssna genom en bit slang (tex trädgårdsslang) för att isolera och begränsa upptagningsområdet. Med denna metod har jag felsökt och identifierat fel i många maskiner och bilar.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-20 23:00

Genialiskt. :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-26 22:01

Del 10. Avslutande snickerijobb på lådorna.
Inklusive veckans utmärkelse i kategorin "goddag yxskaft".

Den här gången avslutas åtminstone det grövsta snickeriarbetet på lådorna. Vissa småjusteringar kan komma att göras i efterhand, men tanken är annars att slippa fräsa och såga allt för mycket efter att internkablage och dämpmaterial är på plats och locket lagts på.

Närmare bestämt grovfasas lådsidorna och monteringshålen för elementen öppnas upp.

Vi kan börja med veckans "goddag yxskaft"... Innan projektet startade investerade jag i en Festool sänksåg. Den är underbar, och med tanke på de fina snitt den utan ansträngning gör i MDF så såg jag framför mig hur enkelt det skulle vara att fasa av lådsidorna med den, och hur snyggt det skulle bli. Trots att lådsidorna är relativt smala får dessutom styrskenan plats på dem:

Bild

På med sågen där och snipp, snipp, så skulle det bli jättefina avfasningar. Glad i hågen beställde jag därför den 3 m långa Makita styrskenan på bilden ovan, något som jag för övrigt borde gjort ända från början med tanke på lådornas längd. Skenan kom, och sagt och gjort så hivade jag upp en av de lösa sidorna på arbetsbänken och lade på skena och såg.

"Vad i h-vete..."

Bild

Det där blir ju inte bra... :lol: Sågen vinklas naturligtvis åt fel håll, men det hade jag inte haft minsta tanke på. De lösa sidorna hade visserligen gått att såga ändå, men för sidorna som redan är monterade på lådan fungerar det inte.

Med andra ord fick det bli fräsen iallafall. Det naturliga kanske verkar vara att använda ett fasfrässtål med kullager, men eftersom baffel och bakvägg inte sitter vinkelrätt mot sidorna går det inte att fasa av hela kanten då, lite måste sparas för kullagret att löpa längs. Eftersom jag nu hade en ny och fin styrskena så gjorde jag en släde för fräsen till den istället.

Bild
Bild

Och visst går det väl bra att göra så också, men det tar lång tid, snittytan blir inte lika fin, och eftersom jag var oförberedd hade jag inget frässtål tillräckligt stort att fräsa hela kanten i ett svep. Det blir ett trappsteg kvar i ovankant om man inte flyttar fräsen och kör en andra gång på både ett annat djup och ett annat avstånd från kanten:

Bild

Jag valde att lämna det så tills vidare, för jag var ändå osäker på hur stor kant jag ville ha kvar i spetsen på avfasningen. Förmodligen tar jag i ett senare skede av en mm till med ett större frässtål för att få en något smalare/vassare spets och samtidigt få bort trappsteget.

Härnäst kom turen till elementens monteringshål. För att styva till den smala och ganska hårt bearbetade baffelremsan fräste jag dem inte hela vägen igenom från början, utan sparade tre-fyra millimeter. Planen var att från utsidan sedan (nu, alltså) sticka in ett frässtål med kullager som följer spåret.

Baffeln är inte bara smal, utan ojämn på grund av elemenförsänkningarna och sidostycket som sticker ut ett par millimeter. För att ge fräsen ett plant underlag att vila på använde jag en bit tunn MDF med ett lagom stort hål i:

Bild

Det framgår inte så tydligt av bilderna, men hålet är inte till för fräsen att följa, utan är något större än monteringshålet.

Bild

Det var smidigare att använda den lilla kantfräsmaskinen än den större gröna fräsen som tidigare skymtat på bild. Det sitter ett 6mm kantfrässtål med kullager på, som sticks in genom det förborrade hålet.

Bild

Det gick snabbt och lätt att ta upp hålen på det här sättet. Spanten sticker ut en aning över monteringshålen. Det utsticket rundades av en aning med sliphylsa på en Dremel.

Bild

Med monteringshålen upptagna kunde jag med hjälp av två element kontrollera passformen i alla hål och sinsemellan samtliga elementpositioner. Det gick naturligtvis inte att hålla sig från att torrmontera sista lådsidan också, och få en glimt av hur trynet på lådan kommer te sig:

Bild
Bild
Bild
Bild

Det blir nog bra bara det blir klart. :)

Som avslutning bjuder jag på den nästan lite vintriga stämning som infann sig på arbetsbänken efter att alla sidkanter fasfrästs:

Bild
Bild

Det var allt för den här gången. Nästa gång blir det internkablage och dämpmaterial, och så läggs locket på! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-26 22:26

Som att bo i en snöglob ;)

Tror det blir riktigt snyggt när du är klar med dessa.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-08-26 22:37

Det är så välsnickrat att jag får tårar i ögonen...

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 20:14

Det finns ingen anledning till tårar - passform och finish är allt annat än hundra på sina ställen. :) På det stora hela är jag trots allt nöjd så här långt. Resultatet har blivit ungefär så som jag förväntade mig att klara av och utseendet ungefär som jag föreställde mig att det skulle bli. Blir det inte snyggt har jag tyärr inte mycket att skylla på med andra ord. :D

Om man ska tänka framåt lite kan man fråga sig vad de här kommer tycka om de nya skapelserna:

Bild

Klor är hårdare än papperskoner. Vad kan man tänka sig för slags förebyggande skyddsåtgärd?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-27 20:19

Gallernät med ett par kV?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 20:22

Intressant. Ett bryggat PA-steg kanske?

Edit: Ah, fast det hann ändras från kW till kV. Då blev det inte lika roligt... :?
Senast redigerad av njoak 2013-08-27 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-08-27 20:22

Ett finmaskigt metallnät, typ myggfönster, tror jag skulle bli kanon!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 20:26

Jag gillar att de första förslagen handlar om galler och nät. Jag har kollat på det här:

Bild

Inte myggnät, men hyfsat finmaskig perforerad plåt med hyfsad öppet-grad (64%). Bockad kant i 45 grader, högtalartyg på framsidan av det och fästa med neodymmagneter mot högtalarskruvarna... Kan det vara något?

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 20:29

Så här någonting:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-08-27 20:44

Tror du inte det blir väl mycket metall i vägen? Kanske kan det här vara ett tips?

http://www.cejohansson.se/index.php/produkter/metallduk

/Jonas

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 20:50

Jag vet inte..? 64% öppen area är nog hyfsat trots allt? Jag tänker mig ett galler/nät som håller formen av sig själv om kanten är bockad. Tänker du mer som ett nät man spänner upp på något sätt? Hur kan man göra det i så fall?
Senast redigerad av njoak 2013-08-27 20:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 20:55

De hade en bra tabell på den där sidan. Öppen area är väl det som först och främst är relevant för luftflödet. Den ska vara så stor som möjligt.

Jag markerade de varianter som har
a) större öppen area än 64%
b) maskstorlek max 5 mm
c) trådtjocklek minst 0.5 mm

Bild

Edit: Det handlar alltså om vävd metallduk. Som såhär:

Bild

Användarvisningsbild
gapeno

Inläggav gapeno » 2013-08-27 23:03

Härligt bygge!

njoak skrev:Cirkeljiggen på bilden kan för övrigt starkt rekommenderas. Finns på ebay; jag kan rota fram en länk till säljaren om någon är intresserad.

Jag kollar gärna den länken, tack.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-27 23:08

Nu tycker jag du är lite tråkig som fokuserar på gallret och inte på kV:en... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 23:14

gapeno skrev:Härligt bygge!

njoak skrev:Cirkeljiggen på bilden kan för övrigt starkt rekommenderas. Finns på ebay; jag kan rota fram en länk till säljaren om någon är intresserad.

Jag kollar gärna den länken, tack.

http://www.ebay.de/itm/Fraeszirkel-fuer ... AQ:DE:1123

Missa inte att du kan få den med monteringshål passande Bosch POFXXXX ifall du har en sådan. :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-27 23:16

Nattlorden skrev:Nu tycker jag du är lite tråkig som fokuserar på gallret och inte på kV:en... :wink:

Jag är inte svårflörtad att byta fokus. :P Hur löser man kilovolten? Är det boskapsinhägnader man ska snegla på? ;)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-28 00:40

Lite snabb efterforskning för att få en känsla för effekten av sådana där perforerade plåtar producerade en formel för ett s.k. transparensindex, TI, och ett diagram för dämpning vid 10kHz som funktion av det indexet [1].

Två kanske lite ointuitiva räkneexempel som visar att det inte räcker att tänka att den öppna arean ska vara så stor som möjligt (som jag felaktigt antydde tidigare):

1) Plåten jag visade några inlägg upp, 1mm tjock stålplåt med öppen area 64% mha. 2mm stora hexagonala hål med 2.5mm separation ger 2.5dB dämpning vid 10kHz.

2) Liknande plåt, men öppen area 81% mha. 4.5mm stora hål och 5mm separation ger knappt 4dB dämpning vid 10kHz.

Dämpningen minskar snabbt för lägre frekvenser och ökar rimligen också för högre.

Jag ser uträkningarna mest som en fingervisning, men oavsett om det blir 4 eller 2.5 dB dämpning vid 10kHz känner jag spontant att det är good enough för min del. Det ska ändå eq:as och det ska finnas headroom att korrigera för den extra dämpningen. Det känns mer aktuellt att tänka på den mekaniska konstruktionen/praktiska lösningen. För mig verkar det smidigt med en formstabil perforerad plåt som man kan fästa med magneter mot elementskruvarna. Högtalartyg över borde kunna bli snyggt, åtminstone om hålen inte är större än de 2mm jag var inne på. 4.5 mm stora hål, t.ex., tror jag kan ge ett ojämnt/inhomogent intryck, åtminstone längs bockade kanter.

Synpunkter på det? :)

[1] "Acoustical Uses for Perforated Metals: Principles and Applications", Theodore J. Schultz

Bild

Bild

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-31 00:02

Del 11. Insidan färdigställs och sista sidan monteras.

Efter att sista sidan limmas fast på lådan kommer insidan bara gå att komma åt genom elementens monteringshål och locket i botten på lådan. Därför dras all intern kabel innan dess, och dämpmaterialet läggs också på plats.

Först penslades dock hela insidan med vattenblandat vitlim, för att försegla MDF:en.

Bild

Den sista, ännu så länge lösa, sidan fick sig också ett lager. Ytorna som senare ska limmas mot lådkanter och spant lämnades däremot obehandlade.

Bild

En tätande silikonsträng längs alla väggkanter kan man ju också kosta på sig.

Bild

Sedan är det bara att börja förlägga internkablaget. En nollkommafemkvadrats tvåledare dras från varje element ner till botten av lådan där kopplingslisten kommer sitta. Jag började i toppen av lådan...

Bild

...där de tre översta elementen sitter i en egen, sluten, kavitet. Genomföringen genom den inre lådväggen tätades med silikon.

Bild

Det jobbas på nedigenom högtalaren...

Bild

...tills samtliga element fått sin egen kabel som tittar ut i botten på lådan.

Bild

Kablarna till de tre elementen närmast botten tar en liten omväg för att lämna plats åt kopplingsplattan som ska husera i närheten och för att angöra resten av kabelhärvan på ett naturligt sätt. Kabelhärvan delas också i två delar som ska kopplas in på var sin sida av kopplingsplattan.

Bild

Det kanske passar att upprepa kopplingsschemat här.

Bild

Till en början kopplar jag enligt varianten med de tre översta elementen som Front Height, helt enkelt för att jag är sugen på att testa det...

För att underlätta byglingsarbetet på kopplingsplattan ritar jag om schemat för att efterlikna verkligheten lite mer:

Bild

Och i värmen i lägenheten kan jag sedan ägna mig åt lite kopplingsexercis:

Bild
Bild

Kablarna från högtalarelementen ska kopplas in på den tomma sidan av kopplingslisterna.

Jag hatar för övrigt sockerbitar. Måste bara få det sagt... :( Jag gjorde ett halvhjärtat försök att säkra alla kopplingar med lite lödtenn efter att trådarna skruvats fast, men det går helt enkelt inte att få till något bra med sockerbitar och de borde förbjudas. Så är det bara, end of story. :!:

Tillbaka till lådorna och lite fluff. Någon större tankemöda lades inte på detta, det blev polyesterdämpning pga jag hade det tillgängligt och gärna slipper hantera glasfiber. Det stod 20 liter på fluffpåsarna från Visaton, så jag använde tre sådana till varje låda (28 element á ca 2 liter). Jag fick fluffa till fluffet lite extra för att det skulle fylla ut någorlunda.

Kaviteten längst upp blev möjligen något överpackad. Så här såg det ut under det översta lagret:

Bild

I resten av facken, mellan spanten, lade jag först ett lager i botten och vek det också längs bakväggen:

Bild

Sedan ett till lager, lite kortare:

Bild

Och sedan en liten bit till:

Bild

Till sist ett lager likadant som det i botten, också vikt längs bakväggen.

Bild

Sett från sidan ser det ut såhär:

Bild

Och från elementens synvinkel såhär:

Bild

I området i botten av lådan var jag mer sparsam eftersom kopplingslisten ska få plats där, ihop med kabelhärvan. Om det visar sig att det får plats kan jag pula in lite mer genom locket i efterhand.

Bild

Ja, och med det så är det väl klart för att montera sista lådsidan?

Bild

Först täppte jag dock igen alla öppningar med maskeringstejp, för att inte få in damm och smuts i lådorna.

Bild

Sedan limmades banne mig sista sidan dit!

Bild

Hoppas jag inte glömde något viktigt på insidan. 8O

Så med det verkar det inte bättre än att det börjar bli dags för slutjusteringar, spackel och slipning och allt sådant roligt... :roll: Det får vi börja nysta i nästa gång! :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-31 00:11

Så vad bör de få för färg, de här sakerna? Baffeln (alltså de små trekanterna mellan högtalarelementen...) blir mattsvart, det är ungefär allt jag vet.

För resten har jag främst velat mellan vitt och grått. Vitt eftersom det vore bra med något diskret som gör att högtalarna ser så små ut som möjligt, grått för att sidan av rummet där högtalarna kommer stå hade mått bra av att mörkas ner en aning. Och för att motstående vägg har en fin, grå, färg som gör sig bra mot svart.

Ska den runda baksidan ha en annan färg än sidoväggarna kanske? Mattsvart den också? Svart fuskläder månne?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-31 09:29

wow vilket bygge, jag skulle aldrig ro iland ett sådant här projekt ser jag, och jag förstår nu varför liknade byggen i handeln är vansinnigt dyra
Bikinitider

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-09-01 07:04

njoak skrev:Så vad bör de få för färg, de här sakerna? Baffeln (alltså de små trekanterna mellan högtalarelementen...) blir mattsvart, det är ungefär allt jag vet.

För resten har jag främst velat mellan vitt och grått. Vitt eftersom det vore bra med något diskret som gör att högtalarna ser så små ut som möjligt, grått för att sidan av rummet där högtalarna kommer stå hade mått bra av att mörkas ner en aning. Och för att motstående vägg har en fin, grå, färg som gör sig bra mot svart.

Ska den runda baksidan ha en annan färg än sidoväggarna kanske? Mattsvart den också? Svart fuskläder månne?

Mitt förslag är att du har samma färg runt om, förutom baffeln då. Högtalarna riskerar att uppfattas randiga annars. Svart baffel låter klokt då det blir väldigt livligt om du har någon annan färg. Sedan om du ska ha dem vita eller grå får nog rummet bestämma. Generellt gillar jag vita, det finns goda odds på att vitt smälter in bra. Du har kanske redan en del smala vita element i rummet i form av t ex dörrkarmar?

/Jonas

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-01 15:24

celef skrev:wow vilket bygge, jag skulle aldrig ro iland ett sådant här projekt ser jag, och jag förstår nu varför liknade byggen i handeln är vansinnigt dyra

Räknar man i timmar så kostar det helt klart en del ja, det får man säga. Men nog skulle du ro iland något sådant här? Om det är lådan du tänker på så behöver man ju inte komplicera den så infernaliskt. Gör man bara en rektangulär sak kan det väl inte vara svårare än andra högtalare du byggt? Du får ju inget delningsfilter att gotta dig i förstås, men det går ju att bygga tvåvägare så är den saken biff den med. :)

Dartman skrev:
njoak skrev:Så vad bör de få för färg, de här sakerna? Baffeln (alltså de små trekanterna mellan högtalarelementen...) blir mattsvart, det är ungefär allt jag vet.

Mitt förslag är att du har samma färg runt om, förutom baffeln då. Högtalarna riskerar att uppfattas randiga annars. Svart baffel låter klokt då det blir väldigt livligt om du har någon annan färg. Sedan om du ska ha dem vita eller grå får nog rummet bestämma. Generellt gillar jag vita, det finns goda odds på att vitt smälter in bra. Du har kanske redan en del smala vita element i rummet i form av t ex dörrkarmar?

Yes, det finns ju vita dörrkarmar och liknande så troligtvis skulle de "försvinna" bäst om de är vita. Dina och även andra högtalare blir ju snygga i svart och vitt också, så det är nog ett relativt säkert kort. Något som talar emot är kanske att mediamöblerna och annat i rummet är svarta, så jag är inte säker på att det liksom smälter in i temat... Helsvarta vill jag nog inte ha dem iofs, det blir nog för dominerande, men ... ja, jag vet inte. Den där gråa färgen är rätt snygg tycker jag, och kanske skulle den vara en medelväg och dessutom knyta ihop med motstående vägg. Svårt det där. :)

Det är förresten samma färg man skymtar på skrivbordet på den här bilden (den lite skrovliga ytan utanför det svarta):

Bild

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-01 15:32

Jag har börjat lite med underarbetet, och gjort lite tester med spackel- och färgsystem vid sidan av. Det går sådär. Om någon har erfarenhet av Biltemas standard tvåkomponentspackel och deras hobbyfärger kanske jag kunde få lite råd?

Problemet är att spacklet inte verkar fästa särskilt väl på primern. Borde den inte göra det?

Edit:

Tanken var den här:

1a) Försegla med vattenspätt vitlim

1b) Slipa lätt och torka av

2) Spraya med primer från Biltemas hobbyfärger

2b) Slipa lätt och torka av

3) Spackla med Biltema Standard 2k-spackel

3b) Slipa

4) Upprepa 2-3b tills nöjd

5) Spraya med Biltemas sprutspackel

5b) Finslipa

6) Toppfärg, troligtvis vattenlöslig vägg- eller takfärg som rollas eller sprutas.

Jag testade 1-3 på en lös bit MDF, och när spacklet härdat gick det att dra loss det från primern. Typiskt obra, tyckte jag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-01 15:54

Vad är det för primer, har du artikelnummer?

Provat med grundfärg innan spackling?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-01 16:04

MagnusÖstberg skrev:Vad är det för primer, har du artikelnummer?

Provat med grundfärg innan spackling?

Det är den ur hobbyfärg-serien. Art. Nr. 36-368.

Har inte provat med någon annan grundfärg men ett test med spackel direkt på vitlimsförseglingen härdar as we speak. Spackel direkt på mdf:en sitter som berget.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-01 16:43

Ett sånt jobb... ska bli kul att få höra om hur de spelar! :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-01 17:45

Jocke: Jag är benägen att hålla med dig... :D

Spacklet fäste inte på vitlimsgrunden/-förseglingen heller. Eventuellt har jag haft lite bråttom så att primern/vitlimsgrunden inte torkat hundraprocentigt innan jag spacklade. Jag fick en känsla av att spacklet inte gillar fuktigt underlag. Jag torkade dessutom bort slipdamm med en rödspritsfuktad trasa. Kanske också en dålig ide.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-09-01 17:51

Grått blir nog jättebra! Jag har mycket grått här hemma, men just högtalarna blev vita. Grått gör sig bra med lite rött i sig, det blir inte så kallt.

Fint blir det, njoak! :)

/Jonas

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum