Anders_A skrev:Fantastiskt härligt bygge.
Hur ser de ut nu, två veckor senare?
Nu, [s]två[/s] tre veckor senare, så har det egentligen bara gått knappt två helger - jobbtryck och lite sociala aktiviteter har kommit i vägen för mer viktiga saker...
Lite grand har dock hänt. Inte riktigt så mycket och så spännande att jag tyckt det motiverat ett inlägg här, men å andra sidan så är ju mindre spännande moment en del av bygget de också, så jag lägger upp lite bilder iallafall.
Del 12 a). Underarbete för lack, del ett.
Lådorna är sedan tidigare färdigsnickrade, men lite småjusteringar återstod här och var.
Först och främst blev sidoväggarnas avfasningar inte hundra förut eftersom planen att använda sänksågen gick i stöpet och rätt frässtål saknades. Istället för att handla nytt och större (=dyrt) avfasningsstål kom jag på att kantfräsen har en vinkeltillsats. Den monterades på släden till styrskenan och med ett rakt frässtål kunde jag då rätta till avfasningarna.
Med samma vinkeltillsats fick sig även fötternas kanter en svag vinkel. Jag gjorde också en fräsjigg för att med den större handöverfräsen ge fötternas vingar en liten lutning.
Resultatet blev ett lite intressantare utseende på fötterna.
Härnäst behövde de rundade bakväggarna sig en omgång. Trots lyckad limning av den spårade mdf:en blev de en aning vågiga i längsled. För att enkelt få en rak kant så gjordes sidoväggarna med lite utstick som sedan kan användas som referens att spackla mot.
På bilden syns en mall jag gjorde för att kontrollera att rundningen på bakväggen blev konsekvent. Längs lådans vänstra kant syns också resultatet av ett misslyckat experiment med en elhyvel...
Först slipades höga punkter på bakväggen ned. Sedan spacklades det med glasfiberspackel för att bygga upp låga områden. Faktum är att jag lade ett skikt över hela bakväggen. Sedan jämnade jag först till med en surform innan spacklet härdat helt.
Efter det sprayade jag ett lager svart färg på spacklet.
Efter det slipas det med 40-korn. Poängen är att när all svart färg slipats bort vet man att resultatet är plant. Typ. Här är vi halvvägs:
För att det skulle bli rakt i lådans längsled gjorde jag en slipplanka av 19mm MDF, 120 cm lång och 20 cm bred. Den står ovanpå lådan i bilden ovan.
Efter ytterligare ett (långt) tag blir det så här:
På detta lade jag sedan ytterligare ett lager glasfiber och upprepade proceduren. Då blev formen tillräckligt rätt...
...för att gå på med ett vanligt tvåkomponents polyesterspackel. Biltemas standard-dito närmare bestämt.
Det blev två lager av det också, och efter det såg det ut såhär:
Efter detta spacklade jag dessutom två gånger med Biltemas finspackel, men det tog jag ingen bild på för det ser ungefär likadant ut...
Vad gäller sidorna hade jag egentligen tänkt låta dem vara "MDF-plana", men i ett ambitiöst ögonblick råkade jag lägga på ett lager standardspackel på en av dem också...
Slipa slipa, och sedan lite finspackel ovanpå det. Slipa ännu mer, sedan tröttna och nöja sig så här:
Man kan i nederkant på sidoväggen, närmast i bild, skymta ett av skruvhålen som spacklats igen med glasfiberspackel, men bortsett från dem lade jag till skillnad från bakväggen standardspackel direkt på MDF:en här.
Tanken är att ovanpå resultatet ovan avsluta med Biltemas sprayspackel innan det sedan är dags för lack. Lacken är inköpt och det blev en sidenmatt Jotun Lady, varianten som innehåller polyuretan. Jag överväger fortfarande om jag ska rolla den eller låna en elektrisk färgspruta (Bosch PFE105). Rolla känns tryggt. Färgspruta känns osäkrare men med chans till bättre resultat... Vi får se.
En låda är i stort sett klar för sprayspackel, på den andra återstår först spackling och slipning av sidoväggarna. Jag räknar med minst en helg till med spackling och slipning. Vi får se om jag kan göra något vettigt inlägg av det innan det är dags för lack.