njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2013-09-01 19:02

njoak skrev:Jag har börjat lite med underarbetet, och gjort lite tester med spackel- och färgsystem vid sidan av. Det går sådär. Om någon har erfarenhet av Biltemas standard tvåkomponentspackel och deras hobbyfärger kanske jag kunde få lite råd?

Problemet är att spacklet inte verkar fästa särskilt väl på primern. Borde den inte göra det?

Edit:

Tanken var den här:

1a) Försegla med vattenspätt vitlim

1b) Slipa lätt och torka av

2) Spraya med primer från Biltemas hobbyfärger

2b) Slipa lätt och torka av

3) Spackla med Biltema Standard 2k-spackel

3b) Slipa

4) Upprepa 2-3b tills nöjd

5) Spraya med Biltemas sprutspackel

5b) Finslipa

6) Toppfärg, troligtvis vattenlöslig vägg- eller takfärg som rollas eller sprutas.

Jag testade 1-3 på en lös bit MDF, och när spacklet härdat gick det att dra loss det från primern. Typiskt obra, tyckte jag.

Hoppa över steg 1-2. Jag sprutade biltemas sprutspackel direkt på mdf
funkade "sk.." bra.

Henrik

PS snyggt bygge.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-01 21:29

Ja så här går det iallafall inte att hålla på. Polyesterspacklet fäste ju också bra direkt på mdf:en, så det blir nog det i botten (ett antal varv) och sedan sprayspackel direkt på det - förutsatt att det fäster då...

Poängen med vitlimsblandningen var bara att försegla mdfen så den inte suger åt sig så mycket, speciellt på ändträt. Det sköter säkert polyesterspacklet lika bra. Primern var tänkt att underlätta spackelslipningen - det hjälper att se när man slipat ner till föregående lager. Det klarar man sig utan och i värsta fall kanske det finns pigment att blanda i spacklet så att varannat lager får olika färg.

Tack förresten, nuffe. :)

Och dartman - tack för fortsatt input och hejarop! :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2013-09-01 22:48

Jag upplevde inte att att mdfen sög så mycket. Eller är biltemas sprut
spackel extremt bra.

Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-09-02 09:13

Fy satan vad kabel ! 8O

Hoppas det blir bra ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-02 16:42

DVD-ai skrev:Fy satan vad kabel ! 8O

Hoppas det blir bra ! :D

Jag kan ju inte annat än att sätta en plusetta på det. Tack för lyckönskningen! :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-09-02 17:34

Vilket bygge, bra precision på fräsen :)

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2013-09-16 17:51

Fantastiskt härligt bygge.

Hur ser de ut nu, två veckor senare?

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-24 23:18

Anders_A skrev:Fantastiskt härligt bygge.

Hur ser de ut nu, två veckor senare?

Nu, [s]två[/s] tre veckor senare, så har det egentligen bara gått knappt två helger - jobbtryck och lite sociala aktiviteter har kommit i vägen för mer viktiga saker... ;)

Lite grand har dock hänt. Inte riktigt så mycket och så spännande att jag tyckt det motiverat ett inlägg här, men å andra sidan så är ju mindre spännande moment en del av bygget de också, så jag lägger upp lite bilder iallafall.

Del 12 a). Underarbete för lack, del ett.

Lådorna är sedan tidigare färdigsnickrade, men lite småjusteringar återstod här och var.

Först och främst blev sidoväggarnas avfasningar inte hundra förut eftersom planen att använda sänksågen gick i stöpet och rätt frässtål saknades. Istället för att handla nytt och större (=dyrt) avfasningsstål kom jag på att kantfräsen har en vinkeltillsats. Den monterades på släden till styrskenan och med ett rakt frässtål kunde jag då rätta till avfasningarna.

Bild

Med samma vinkeltillsats fick sig även fötternas kanter en svag vinkel. Jag gjorde också en fräsjigg för att med den större handöverfräsen ge fötternas vingar en liten lutning.

Bild

Bild

Resultatet blev ett lite intressantare utseende på fötterna.

Bild

Bild

Härnäst behövde de rundade bakväggarna sig en omgång. Trots lyckad limning av den spårade mdf:en blev de en aning vågiga i längsled. För att enkelt få en rak kant så gjordes sidoväggarna med lite utstick som sedan kan användas som referens att spackla mot.

Bild

På bilden syns en mall jag gjorde för att kontrollera att rundningen på bakväggen blev konsekvent. Längs lådans vänstra kant syns också resultatet av ett misslyckat experiment med en elhyvel...

Först slipades höga punkter på bakväggen ned. Sedan spacklades det med glasfiberspackel för att bygga upp låga områden. Faktum är att jag lade ett skikt över hela bakväggen. Sedan jämnade jag först till med en surform innan spacklet härdat helt.

Bild

Efter det sprayade jag ett lager svart färg på spacklet.

Bild

Efter det slipas det med 40-korn. Poängen är att när all svart färg slipats bort vet man att resultatet är plant. Typ. Här är vi halvvägs:

Bild

För att det skulle bli rakt i lådans längsled gjorde jag en slipplanka av 19mm MDF, 120 cm lång och 20 cm bred. Den står ovanpå lådan i bilden ovan.

Efter ytterligare ett (långt) tag blir det så här:

Bild

På detta lade jag sedan ytterligare ett lager glasfiber och upprepade proceduren. Då blev formen tillräckligt rätt...

Bild
Bild

...för att gå på med ett vanligt tvåkomponents polyesterspackel. Biltemas standard-dito närmare bestämt.

Bild

Det blev två lager av det också, och efter det såg det ut såhär:

Bild

Efter detta spacklade jag dessutom två gånger med Biltemas finspackel, men det tog jag ingen bild på för det ser ungefär likadant ut...

Vad gäller sidorna hade jag egentligen tänkt låta dem vara "MDF-plana", men i ett ambitiöst ögonblick råkade jag lägga på ett lager standardspackel på en av dem också...

Bild

Slipa slipa, och sedan lite finspackel ovanpå det. Slipa ännu mer, sedan tröttna och nöja sig så här:

Bild

Man kan i nederkant på sidoväggen, närmast i bild, skymta ett av skruvhålen som spacklats igen med glasfiberspackel, men bortsett från dem lade jag till skillnad från bakväggen standardspackel direkt på MDF:en här.

Tanken är att ovanpå resultatet ovan avsluta med Biltemas sprayspackel innan det sedan är dags för lack. Lacken är inköpt och det blev en sidenmatt Jotun Lady, varianten som innehåller polyuretan. Jag överväger fortfarande om jag ska rolla den eller låna en elektrisk färgspruta (Bosch PFE105). Rolla känns tryggt. Färgspruta känns osäkrare men med chans till bättre resultat... Vi får se.

En låda är i stort sett klar för sprayspackel, på den andra återstår först spackling och slipning av sidoväggarna. Jag räknar med minst en helg till med spackling och slipning. Vi får se om jag kan göra något vettigt inlägg av det innan det är dags för lack. :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-24 23:27

Så frågan är: rolla (med skumroller) eller försöka sig på att spruta... Vad tycker panelen? Det ska alltså bli sidenmatt Jotun Lady, sorten med polyuretan i. Förutom oljan som för övrigt också finns i den vattenburna färgen... Färgkemi är en djungel...

Kan någon tipsa om hur grova sliprepor som Biltemas sprayspackel sväljer så vore det också till hjälp. :) Hur fint slippapper behöver man använda innan den alltså...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-24 23:47

Vad du jobbar - och jag som tycker jag har dragit på mig ett stort projekt men det är ju ingenting i jämförelse... haha. Ibland får man ta ett steg tillbaka och tänka om - allt blir inte som man tänkt sig. ^^

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-25 06:45

Inte rolla!
Med det ambitiösa underarbetet är det synd att rolla. Rolla blir aldrig lika bra oavsett roller enligt min erfarenhet. Jag hade köpt lite sprejburkar med lösningsmedelsbaserad hobbyfärg istället (enkomponent).

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-26 22:22

Jocke skrev: Vad du jobbar - och jag som tycker jag har dragit på mig ett stort projekt men det är ju ingenting i jämförelse... haha. Ibland får man ta ett steg tillbaka och tänka om - allt blir inte som man tänkt sig. ^^

Visst har det en förmåga att dra iväg? Det gäller att komma ihåg att det är meningen att det ska vara roligt, så det kanske inte gör så mycket... :) Just i det här skedet har jag nära noll koll på vad jag sysslar med, så allting tar extra lång tid och jag gör antagligen en massa onödigt arbete... Så är det också ibland. :) Har du presenterat ditt projekt någonstans på faktiskt?

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-09-26 22:23

Bjorn_ skrev:Inte rolla!
Med det ambitiösa underarbetet är det synd att rolla. Rolla blir aldrig lika bra oavsett roller enligt min erfarenhet. Jag hade köpt lite sprejburkar med lösningsmedelsbaserad hobbyfärg istället (enkomponent).

Det där finns det ju i och för sig en annan lösning på - jobba mindre med underarbetet... :twisted: Det är grymt lockande att bara rolla sk*ten och ha det avklarat. Man vet ungefär hur resultatet blir, det går snabbt och lätt, och det finns inte så stor risk att misslyckas.

Sprayburk hade jag också kunnat tänka mig, det brukar gå att få till bra, men av olika anledningar bestämde jag mig för att köpa Jotun Lady (den påstås ju vara bra, typ), så nu får jag se till att använda den. Ska den sprutas blir det med en Bosch HVLP-apparat.

Utan någon vana av det känns det bara som att det är stor chans att det antingen blir ojämnt, rinningar eller apelsinskal - och så måste man väl nästan göra ett plasttält och någonting att hänga upp lådorna i horisontellt. Det känns svårt att spruta dem ända ut i ändarna om de står upp...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-26 22:30

njoak skrev:
Jocke skrev: Vad du jobbar - och jag som tycker jag har dragit på mig ett stort projekt men det är ju ingenting i jämförelse... haha. Ibland får man ta ett steg tillbaka och tänka om - allt blir inte som man tänkt sig. ^^

Visst har det en förmåga att dra iväg? Det gäller att komma ihåg att det är meningen att det ska vara roligt, så det kanske inte gör så mycket... :) Just i det här skedet har jag nära noll koll på vad jag sysslar med, så allting tar extra lång tid och jag gör antagligen en massa onödigt arbete... Så är det också ibland. :) Har du presenterat ditt projekt någonstans på faktiskt?

Ja, det har ju det... ;) Nä, jag väntar tills jag kan se slutet... Har hållit på hela utesäsongen och är inte klar... Det har varit intressant och lärorikt och jag återkommer när jag börjar ana att slutet är nära... :D

Edit. BTW. Skumplastroller kan ge riktigt snygga resultat. :)

Användarvisningsbild
stefaninorr

Inläggav stefaninorr » 2013-09-27 05:33

Planstrykare

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-09-27 09:35

njoak skrev:Kan någon tipsa om hur grova sliprepor som Biltemas sprayspackel sväljer så vore det också till hjälp. :) Hur fint slippapper behöver man använda innan den alltså...

Tvett använde väl nyss detta? Han har säkert tips?
Grymma lådor!!!

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-14 23:42

Oj, den här tråden har halkat ner till sidan två för första gången sedan jag startade den... Det kanske betyder att det är hög tid för en uppdatering? :)

Sedan sist har det hux flux gått ytterligare [s]två[/s] tre veckor, och på den tiden har det återigen blivit två helger med högtalarna. Även de har ägnats åt spackling och slipning...

Del 12 b). Underarbete för lack, del två.

Jag upplever att det är svårt att skriva något konstruktivt om den här fasen av högtalarbygget eftersom det i princip går ut på att envist gneta vidare och göra sig av med gradvis mindre och mindre defekter. Förmodligen går det att fortsätta den processen hur länge som helst, det är nog bara tålamod och tidsbegränsningar som sätter gränserna...

Grovslipningen och grovspacklingen från förra gången handlade iallafall mest om att få rätt former och plana ytor. I den här, senaste, sessionen rör det sig mer om sliprepor, porer och liknande.

Efter lagren med finspackel som avslutade förra bygginlägget så lade jag på vinst och förlust på ett lager Biltema sprayspackel. Om inte annat grundade det områdena med rå MDF och gav en enhetligt färgad yta att defekt-inspektera.

Om vi börjar med en kavalkad av sådana defekter så rörde det sig om områden med grova sliprepor:

Bild

...och diverse porer och smågropar. Framförallt i underliggande spackel:

Bild

Efter ett genialiskt (inte) försök att spara tid och använda en excenterroterande slip på den rundade bakväggen lyckades jag översålla den med ytterligare små cirkelformade sliprepor:

Bild
Bild

Tyvärr visade sig också på bakväggen diverse längsgående ränder från den spårade MDF:en:

Bild

Värst var den här, som ser ut som en blodådra:

Bild
Bild
Bild

Om jag inte missat den vid ett tidigare tillfälle så dök den upp medan högtalarna låg och vilade i två veckor. Även om jag jämnar till den nu igen så kommer den alltså troligtvis att krypa fram med tiden igen. De här värsta ränderna bildades på ställen där jag slipade ner den spårade MDF:en för mycket, så att det yttre "skinnet" försvann. Det är med andra ord inte en bra idé om det går att undvika.

På några av bilderna ovan ser repor och annat vita ut. Det beror på att jag strök ett tunt lager av vitt finspackel ovanpå det gråa sprayspacklet för att fylla ut dem.

Bild

Om det är kombinationen av finspackel och sprayspackel eller slarvig blandning av finspackel och härdare vet jag inte, men det hela blev extremt svårslipat och bildade kletiga kulor på sandpappret.

Bild

Jag fick med jämna och täta mellanrum skrapa bort dem med kniv, och blev ändå tvungen att byta slippapper ofta.

Kanterna på MDF:en behövde också lite uppmärksamhet, bland annat på grund av att öppna ytor på MDF:en reste sig ganska kraftigt av sprayspacklet (de mörka områden på kanten i bilden nedan):

Bild

Så detta var lite av vad jag stirrat på den senaste tiden. Helgen som gick avslutades med ytterligare ett lager sprayspackel. Förutom en avslutande slipning med fint slippapper innan lack återstår fortfarande diverse småsaker att fixa här och där. Men, det går åt rätt håll och kanske ger en glimt av hur slutresultatet kommer se ut:

Bild
Bild
Bild
Bild

Även fötterna fick lite uppmärksamhet av spackel och slippapper, och är här redo för ett sista (?) lager sprayspackel som inte fastnade på bild:

Bild
Bild

That's it. Det går framåt, om än lite långsammare än i början. Nästa gång blir det förhoppningsvis avslutande underarbete och ... kanske, kanske lite färg. Håll tummarna! :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-10-15 07:56

Jag är imponerad. Snickeri begriper jag mig på, men underarbete är det tråkigaste jag vet. Jag gör det undantagslöst för snabbt och hafsigt. Det här blir nog riktigt fint när det blir klar.

Vad blir det för kulör? Du funderade på vitt?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-15 11:18

Morgan skrev:Jag är imponerad. Snickeri begriper jag mig på, men underarbete är det tråkigaste jag vet. Jag gör det undantagslöst för snabbt och hafsigt. Det här blir nog riktigt fint när det blir klar.

Vad blir det för kulör? Du funderade på vitt?

Tack. Jag har annars samma inställning till snickeri vs. underarbete som du - och det är nog delvis därför det senare känns som att det tar oproportionerligt lång tid... En kombination av att jag inte begriper mig på det och att det helt enkelt tar så här lång tid.

Allra längst tillbaka i tiden var jag inne på vitt ja, och då skumroller och mycket mindre underarbete. Sedan var jag mest inne på en grå nyans och började tänka på färgspruta. Trots att jag först var emot det så blir det, bla. efter input hemifrån, faktiskt en sidenmatt svart nyans istället, som nästan helt säkert blir sprutad. Det passar bäst i rummet där högtalarna ska stå men gör också underarbetet lite kinkigare...

Jag har fortfarande inte helt löst det praktiska kring detta; med tanke på lådornas form och storlek är det inte helt uppenbart hur de ska placeras eller hängas upp i taket medan de sprutas... :) Men det ordnar sig nog.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-21 23:03

Nu är lådorna färdiga för lack! :)

Inte så mycket för att underarbetet är perfekt, utan mer för att jag bestämt mig för det. Men det känns gött ändå. :)

I helgen blev det hursomhelst lite småfix här och var, och till slut gick jag över alla ytor med 400-papper. Det syns förstås inte så stor skillnad på bild, men här ligger de iallafall nu och väntar på lack (beklagar allmänt suddiga bilder):

Bild
Bild

Fötterna är sprayspacklade och 400-slipade de med:

Bild

Den lite extra jobbiga framsidan, med alla små trekanter, blev också lite tillsnyggad - inte med lika hög finish som övriga sidor, dock:

Bild
Bild

Jag börjar vid det här laget bli ganska sugen på att pilla dit lite högtalarelement istället för den där maskeringstejpen...

Apropå det så har det parallellt med spacklande och slipande fixats galler till skapelserna:

Bild
Bild

Det blev den hålade plåten som diskuteras på sidan 6, med början här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 80#1553080

Eftersom plåten bara var 2m på längsta hållet så består gallret till varje högtalare av två delar, vardera lite drygt 120 cm lång. Jag har varit inne på att limma högtalartyg över gallren, men först ska de sprayas svarta och förmodligen nöjer jag mig med det. Tanken är att fästa dem med neodymmagneter mot elementskruvarna.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-21 23:05

Just nu är jag förresten ganska inne på att lämna bort lackeringsjobbet. Har någon tips på lackerare (jag tänker typ köksluckelackerare och liknande) i göteborgs- eller boråsområdet? :)

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2013-10-22 21:43

Blir riktigt bra ju!
Var köpte du perforerade plåten?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-10-22 21:58

njoak skrev:Just nu är jag förresten ganska inne på att lämna bort lackeringsjobbet. Har någon tips på lackerare (jag tänker typ köksluckelackerare och liknande) i göteborgs- eller boråsområdet? :)

http://www.abclack.com/ i Hindås ligger ungefär mittemellan. Ser ut att kunna klara av saken, men jag har inte anlitat dem personligen och kan inte ge referenser.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-23 08:09

S skrev:Blir riktigt bra ju!
Var köpte du perforerade plåten?

Plåten kommer från http://www.rmig.com/se (bra hemsida med sökfunktioner och datablad), men de säljer inte till privatpersoner så det gick via plåtslagaren som klippte till bitarna och bockade kanterna. De beställde i sin tur plåten från en återförsäljare (Tibnor i Göteborg).

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-23 08:15

Morgan skrev:
njoak skrev:Just nu är jag förresten ganska inne på att lämna bort lackeringsjobbet. Har någon tips på lackerare (jag tänker typ köksluckelackerare och liknande) i göteborgs- eller boråsområdet? :)

http://www.abclack.com/ i Hindås ligger ungefär mittemellan. Ser ut att kunna klara av saken, men jag har inte anlitat dem personligen och kan inte ge referenser.

Tack för tipset! De verkar lämpliga. Hittade http://borasmobellackering.se/index.htm och http://www.borasindustrilackering.se också, så det finns lite att välja på. Den första av dem har åtminstone några (goda) omdömen på rejta.se.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-10-23 09:06

Du är verkligen duktig med händerna, njoak, det är en fröjd att se det du åstadkommer. Nu gäller det bara att ta det ända in i kaklet!

Heja!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-10-23 12:08

Kommer bli finfint det här!

Min kompis lackerade sin Cobrabil i Partille (Mellbyring?) och då vet jag att det fanns ett par firmor där som lackerade köksluckor mm på samma gata. Har inga namn dock.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-23 22:39

Tack för komplimanger, hejarop och tips! Det kommer naturligtvis fortsätta ända in i kaklet det här, sakta men säkert. ;)

Förutom lack innebär det bland annat:
    * Spraymålning av högtalargallren (och lite finjustering av de bockade kanterna, putsning av vassa kanter osv).

* Beställning och sedan svartmålning av magneter.

* Bygling av kopplingsplatta nr 2 samt inkoppling av den i högtalaren.

* Inkoppling och montering av högtalarkontakterna.

* Inkoppling och montering av alla högtalarelement.

* Uppställning, inkoppling, inspänning mot tak och lite sånt.

* Minidsp:n (8x8) ska monteras i en låda.

* Mätning (görs på plats i rummet, REW och Behringer ECM8000 mätmick finns).

* Injustering equalizer (minidsp:n) och fler mätningar.

* Allt annat som jag inte kommer på just nu eller inte har tänkt på...

Jag drog för övrigt iväg ett mail till två olika lackerare ikväll, får se om någon av dem är intresserade av att göra jobbet och vad det kostar.

Användarvisningsbild
Patrick

Inläggav Patrick » 2013-10-24 08:05

njoak skrev:* Beställning och sedan svartmålning av magneter.

Passar på att tipsa om Teknikmagasinets magneter, små starka rackare. http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... %206%20st&
Jag använde dom till min bashögtalare för att fästa tygfronten, och är väldigt nöjd med dom.

Edit: Yej, första inlägget 8)

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-10-24 16:06

Patrick skrev:
njoak skrev:* Beställning och sedan svartmålning av magneter.

Passar på att tipsa om Teknikmagasinets magneter, små starka rackare. http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... %206%20st&
Jag använde dom till min bashögtalare för att fästa tygfronten, och är väldigt nöjd med dom.

Edit: Yej, första inlägget 8)

Tack för tipset och välkommen till forumet (eller snarare grattis till första inlägget)! :)

Det är precis sådana där rackare jag tänker använda. Har inte direkt dammsugit internet, men har bokmärkt den här siten:

http://www.magnordic.se/shop/supermagneter-263s.html

De har ett stort utbud med olika former, storlekar osv.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum