Snygga simuleringar Martin, tackar! Det visar väl ändå på att spridningen blir jämnare vertikalt med MTM vid 1600Hz och flack delning, förutsatt att varje element skulle sprida identiskt lika från samma djupledspunkt, är det korrekt uppfattat?
Glöm inte att se på hur systemet klarar av att hantera effekt.
Låg delning med flacka filter kan så fint ut spridningsmässigt - men vara förödande för effektåligheten.
Men säg nu att diskanten skulle tåla den önskade effekten eller att man bortser från den helt och hållet för en stund, hur upplevs en högtalare som har jämn spridning vertikalt? eller är det kanske önskvärt att ha en utsläckning vid en viss frekvens/vinkel?
Jag har tänkt att försöka lära mig steg för steg att hanka mig igenom alla tänkbara faktorer som påverkar valet av utformning och delningspunkt, vet inte om jag gör det i rätt ordning bara. Min tanke med att börja kolla vertikalspridning var att c-c måttet är satt på minimum i exemplet, och utifrån det kolla hur andra faktorer ser ut. Sedan får jag troligtvis börja kompromissa, det är nog inte så lätt att väva samman allt.
Om jag hade haft de här elementen och velat bygga något med enkla filter hade jag börjat med att räta upp kurvan för waveguiden - en konding på 3.3uF funkade för mig. Skulle tro att du rätt automagiskt får en -3dB-punkt vid 2.5-3kHz som bör vara rätt enkel att matcha mot midbasens respons. Sedan står alltså valet mellan att låta den andra basen hantera baffeleffekten eller göra det för båda i filtret.
Denna mätning är gjord som du tänker hoppas jag. Med 4,7uF så blir det som mest linjärt enl. mitt tycke. Då ligger -3db på ca 2370Hz. Menar du sedan att vertikalspridningen är en lågt prioriterad parameter för dig?:wink:
Om jag nu skulle vilja kolla hur min diskant klarar en så låg delning som 1600Hz ändå med en dist mätning (Steps), vad är av relevans och intresse att se?
När jag tidigare har provat lite distmätning så har jag mätt utan filter mellan 400-10000Hz ca 10 cm från elementet på två olika nivåer (90 och 95db uppmätt på 1 meter) åsikter om det?