Moderator: Redaktörer
Har du ett otäckt golv?
ptr skrev:Personligen tycker jag att heltäckningsmatta och överdämpade rum är ganska förskräckligt. Framförallt är heltäckningsmatta otäckt!
Martin skrev:ptr: Jag kan tänka mig att det blir otäckt att sätta in en heltäckningsmatta i ett i övrigt kalt rum tex. Då blir ju akustiken konstig.Det kan tex leda till otäcka fladderekon (mellan väggarna) om man gör så.
dawen skrev:Jag har snart ett nyslipat golv!
Jag trivs inte heller med heltäckningsmattor av estetiska skäl.ptr skrev:Martin skrev:ptr: Jag kan tänka mig att det blir otäckt att sätta in en heltäckningsmatta i ett i övrigt kalt rum tex. Då blir ju akustiken konstig.Det kan tex leda till otäcka fladderekon (mellan väggarna) om man gör så.
Jag har på inget sätt något kalt rum, utan det står bokhyllor vid alla väggar utom bakväggen och två fönster. Mit största problem med heltäckningsmattor är att det är så förbannat fult, jag skulle hellre ta fladdereko än lägga in en heltäckningsmatta på min parkett.
Och med tanke på hur fula dom flesta akustikregleringsprylar är så hyser jag tveksamhet mot sådana med. Men blir man lycklig av att skaffa sig en massa exotiska akustikreglerings atiraljer så vem är jag att ha en åsikt.
Det är kanske vettigt om man bor i en kal betongbunker, men för mitt lyssningsrum har ingen av dom prylar jag testat gett några märkbart positiva effekter (har testat två sorters tubetraps, ett par olika diffusionsskärmar, men jag lämnade tillbaka dom och köpte skivor istället, och det blev jag mycket mer tillfredställd av...)
/ptr
dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller?
Det blir inte lite bättre, det blir MYCKET bättresubjektivisten skrev:dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller?
Ja, jag älskar ekolod, dom är snygga.![]()
Ärligt, jag skiter i det, jag tänker inte ha en ful heltäckningsmatta för att ljudet från min stereo ska bli lite bättre.
Ja för dig borde bakväggen va mycket viktigare att dämpaCallisto skrev:För min del är inte golvet lika känsligt eftersom utstrålningsmönstret från panelerna bidrar med ett mycket litet bidrag till golvreflex i förhållande till konventionella konstruktioner.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster