Har du ett otäckt golv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du ett otäckt golv?

Ja
111
78%
Nej
31
22%

Antal röster : 142

Användarvisningsbild
E

Har du ett otäckt golv?

Inläggav E » 2005-10-10 17:08

Hej!

Frågan är enkel. Har du mer än typ 1% golvyta som ej är täckt av
matta eller dylikt?

Tycker du i så fall att det är lika otäckt som det är... otäckt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2005-10-10 17:12

Har du ett otäckt golv?

Nej! Det tycker jag nog inte att jag har.
Ormar och ödlor däremot tycker jag ä jädrans otäckt.
Jag har föresten ett nytt köksgolv 8)
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-10 17:28

Trägolv med matta dock ej heltäckande. Är inte tillräckligt nördig för det. Alltså för att ta fighten med resten av familjen att klä in det fina trägolvet med heltäckande mattor. Jag är så nöjd med att jag har fått möblera gillestugan utifrån bästa högtalarplacering. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-10-10 18:38

Görotäckt: plastmatta (som försöker likna parkett) på betong!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-10 18:45

Personligen tycker jag att heltäckningsmatta och överdämpade rum är ganska förskräckligt. Framförallt är heltäckningsmatta otäckt!

Har själv 40 år gammal stavparkett med en 5m2 indo-gabbé matta som golv i mitt 24m2 rum. Och med hjälp av en Iransk (Vetfanvaddenkallas) ulmatta som täcker väggen bakom lyssningsplatsen har jag tillräcklig absorbtion. CD/Bokhyllor som diffusorer längs långväggarna hjälper också till..

/ptr

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-10 19:11

Har bara några mattor resten är plastmatta och trägolv.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-10 19:25

ptr skrev:Personligen tycker jag att heltäckningsmatta och överdämpade rum är ganska förskräckligt. Framförallt är heltäckningsmatta otäckt!

Om man med "överdämpat" menar döddämpat har ptr förstås rätt. Annars är detta en inte helt ovanlig reaktion från personer som ännu inte har upplevt ett välplanerat lyssningsrum.

Problemet är, som jag ser det, snarare det motsatta - att bara en försvinnande liten andel musikälskare lyssnar i en miljö som låter musiken komma till sin rätt. Det är synd att efterklangsrika miljöer har blivit någon slags norm i samband med hemunderhållning (musik och film). Min erfarenhet är nämligen att de allra flesta, efter att ha kommit över den första ovanan vid att slippa lyssna på en miljon okontrollerade reflexer, uppskattar det fantastiska lugn som uppstår i ett rum med en bra kombination av absorbtion och diffussion. Bara i ett sådant rum får olika musikhändelser en chans att avlyssnas som de ursprungligen lät - i stället för att dränkas i rummets egenakustik. Det gäller i än högre grad flerkanalsinspelningar.

En fräsch heltäckningsmatta är fantastiskt skön att kliva omkring i, och gör underverk för att förkorta den totala efterklangstiden i rummet. Det gör att man kan närma sig musiken på ett sätt som annars är omöjligt.

Textilier, gott om hyllor för böcker och skivor, oregelbundenheter som dörrar, fönster och burspråk och stoppade möbler är också saker som gör musiklyssnandet mer njutbart - utan att man behöver drabbas av den anemiska miljö som det ibland varnas för.

För egen del har jag med åren fått svårt att lyssna och bara vistas i ekobemängda miljöer, eftersom jag vant mig vid att inte hela tiden behöva sitta på helspänn för att min stackars hjärna ska sortera ljud som kommer okontrollerat från alla riktningar. Det gäller både hemma och borta, och både när stereon är på och av.

Ett rum som lämpar sig för musiklyssning är således en oas också för t ex läsning eller bara vila. Den typen av upplevelser borde den stressade nutidsmänniskan unna sig oftare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-10 19:31

Kanske det men jag tycker om att titta på vårt fina trägolv. Hade vi lagt mattor så hade man lika gärna kunnat lagt något fult och billigare golv under. Har ingen aning om jag har reflexer dela hexer. Men jag njuter i stora drag av mitt flerkanalssystem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-10 19:47

Har bara två vanliga mattor än så länge, men kommer vid om bygget att lägga Silence (vad den nu heter nuförtiden) på hela ytan framför och sidan om lyssningsposition... typ 12m2. Resten av rummet får vara sådär otäckt eftersom jag vill njuta lite av det enda rummet med riktigt trä på gålet*.

* golvet på lokaldialekt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-10 22:16

Eftersom jag är en motvalskärring så vidhåller jag att heltäckningsmattor är otäcka!

Att däremot, en lagom kontrollerad miljö med absorbenter och diffusorer är avgörande för rummets lyssningsvänlighet håller jag helt med om. Mitt lyssningsrum är mycket välplanerat, med högtalarna så långt från fram och bakväggarna som möjligt och med lagomt avstånd till sidoväggar. Och trots att jag huvudsakligen har betongväggar har jag inte det minsta av klappeko. Ett normalt möblerat rum har sällan sådant..

Det finns ju dom som inbillar sig att dom kan återskapa konsertsalen hemma, jag tillhör inte dessa. Det finns inte ett lyssningsrum, inte en högtalare som kan återge kraften av en Grand Cassa eller nyanserna i ett stråktutti eller ett pizzicato från åtta kontrabasar när man sitter på 20:de raden. Nej, man får vara lycklig om upplevelsen hemma framför högtalarna ger en vag minnesbild av hur det är i verkligheten!

/ptr

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-10-11 07:14

Just nu är mattorna på tvätt så golvet är helt otäckt. Men å andra sidan framstår den gamla fina fiskbensparketten i all sin glans. Den skulle nog behöva slipas och oljas om ser jag förresten. Man ser tydligt var mattorna låg, solen har blekt golvet utanför dem. Man kan inte spela särskilt högt i ett helt odämpat rum, det liksom skräller och skriker då. Som tur är finns ändå en soffa och några stolar. Lite gardiner också. Annars blev det nog väldigt otäckt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-11 08:51

av 20 kvm är ca 3kvm täckt med en tunn matta ja åsså ligger ju madressen här inne också.
nej jag upplever inte att golvet är så otäckt.
min erfarenhet är att sidoreflexerna överskuggar allt i "otäckhet" och det första man ska ta hand om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-11 12:24

Jag har snart ett nyslipat golv! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 15:54

ptr: Jag kan tänka mig att det blir otäckt att sätta in en heltäckningsmatta i ett i övrigt kalt rum tex. Då blir ju akustiken konstig. :) Det kan tex leda till otäcka fladderekon (mellan väggarna) om man gör så.

Det gäller väl att akustikreglera smart så att ett brett spekrum absorberas/diffuseras på utspridda ytor och inte bara de högsta frekvenserna på en av ytorna i rummet. Om man har sådana erfarenheter av heltäckningsmattor är det kanske inte så konstigt att man tycker illa om "dem".

Liknande effekter kan fås i korridorer med endast akustikplattor i taket tex.
Senast redigerad av Martin 2005-10-11 15:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-11 15:57

Rätt otäckt golv har jag. 20 % täckt och resten fiskbensparkett...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-11 16:00

Hehe, jag har ett (alltför) otäckt golv.

Jag är själv också rätt otäck, fastän jag för det mesta är täckt (av kläder). :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-10-11 16:39

Svarade fel! :D Jag skulle plita dit "nej", då jag har heltäckningsmatta i mitt nuvarande lyssningsrum, och aldrig skulle kunna vara utan det igen. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-10-11 16:54

Martin skrev:ptr: Jag kan tänka mig att det blir otäckt att sätta in en heltäckningsmatta i ett i övrigt kalt rum tex. Då blir ju akustiken konstig. :) Det kan tex leda till otäcka fladderekon (mellan väggarna) om man gör så.

Jag har på inget sätt något kalt rum, utan det står bokhyllor vid alla väggar utom bakväggen och två fönster. Mit största problem med heltäckningsmattor är att det är så förbannat fult, jag skulle hellre ta fladdereko än lägga in en heltäckningsmatta på min parkett.

Och med tanke på hur fula dom flesta akustikregleringsprylar är så hyser jag tveksamhet mot sådana med. Men blir man lycklig av att skaffa sig en massa exotiska akustikreglerings atiraljer så vem är jag att ha en åsikt.

Det är kanske vettigt om man bor i en kal betongbunker, men för mitt lyssningsrum har ingen av dom prylar jag testat gett några märkbart positiva effekter (har testat två sorters tubetraps, ett par olika diffusionsskärmar, men jag lämnade tillbaka dom och köpte skivor istället, och det blev jag mycket mer tillfredställd av...)

/ptr

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-11 16:56

Endast 10 (inkl Tank) av 47 har alltså i dag ett någorlunda täckt
golv. Blir det inte väldigt lång efterklang för er övriga?

Angående fladderekon så har jag varseblivit dem i mitt rum (med
några mattor och mycket grejor på golvet - bara mattor snart) efter
att ha hängt upp gardiner längs hela fönsterväggen bakom
högtalarna. Tyckte inte att de fanns där förut (ekona)... Men det är
ju lätt att ordna: Mycket grejor på väggarna! Inget argument för
att inte ha matta på golvet alltså.

Tur att det inte är fladdermöss på väggarna förresten...

dawen skrev:Jag har snart ett nyslipat golv! 8)

Som du ska lägga matta på?! Inte ska du väl förstöra din fina
återgivning med ett naket golv? :o

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-11 16:59

E: Nej, det ska jag inte. Däremot ska jag på andra sätt försöka få ner efterklangen. Jag har soffbord som uppfyller vissa enligt Öhman uppställda villkor och dessutom matta under detta.

Steg ett blir dock att få ett välslipat golv, för det är snyggt! Vi vet ju alla vad hjärnan tycker när det är snyggt! 8)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-11 17:02

Jag anar att det inte är dawen som ensam bestämmer golvets
egenskaper...

Mvh E*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 17:06

ptr skrev:
Martin skrev:ptr: Jag kan tänka mig att det blir otäckt att sätta in en heltäckningsmatta i ett i övrigt kalt rum tex. Då blir ju akustiken konstig. :) Det kan tex leda till otäcka fladderekon (mellan väggarna) om man gör så.

Jag har på inget sätt något kalt rum, utan det står bokhyllor vid alla väggar utom bakväggen och två fönster. Mit största problem med heltäckningsmattor är att det är så förbannat fult, jag skulle hellre ta fladdereko än lägga in en heltäckningsmatta på min parkett.

Och med tanke på hur fula dom flesta akustikregleringsprylar är så hyser jag tveksamhet mot sådana med. Men blir man lycklig av att skaffa sig en massa exotiska akustikreglerings atiraljer så vem är jag att ha en åsikt.

Det är kanske vettigt om man bor i en kal betongbunker, men för mitt lyssningsrum har ingen av dom prylar jag testat gett några märkbart positiva effekter (har testat två sorters tubetraps, ett par olika diffusionsskärmar, men jag lämnade tillbaka dom och köpte skivor istället, och det blev jag mycket mer tillfredställd av...)

/ptr
Jag trivs inte heller med heltäckningsmattor av estetiska skäl. :) Men det är ju en helt annan sak... Har man ett i övrigt välreglerat rum (dämpväggar, diffusorer, massor av möbler mm) så är heltäckningsmatta ett superbra sätt att förbättra akustiken ytterligare.

Det funkar alltså sämre med heltäckningsmatta som ensa (medveten) åtgärd eftersom det bara dämpar en av ytorna och för höga frekvenser. Det kan förstärka fladderekoeffekter i ett rum. Det kan alltså bli värre av att bara använda heltäckningsmatta som åtgärd.

Bästa rumsakustiska "åtgärden" jag har gjort har varit att flytta till en lägenhet med "mjuka" välisolerade gipsväggar som äter upp rumsresonanserna.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-11 17:07

E: Det är bättre att uttrycka det såhär: det är inte enbart ljudfjollan i dawen som bestämmer över saken! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-11 17:13

Trägolv. Någon matta kommer det aldrig in här. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-11 17:14

subjektivisten: Gillaru ekon eller? 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-11 17:20

dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller? 8)

Ja, jag älskar ekolod, dom är snygga. 8)
Ärligt, jag skiter i det, jag tänker inte ha en ful heltäckningsmatta för att ljudet från min stereo ska bli lite bättre. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-11 17:24

subjektivisten skrev:
dawen skrev:subjektivisten: Gillaru ekon eller? 8)

Ja, jag älskar ekolod, dom är snygga. 8)
Ärligt, jag skiter i det, jag tänker inte ha en ful heltäckningsmatta för att ljudet från min stereo ska bli lite bättre. :lol:
Det blir inte lite bättre, det blir MYCKET bättre :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-11 17:25

För min del är inte golvet lika känsligt eftersom utstrålningsmönstret från panelerna bidrar med ett mycket litet bidrag till golvreflex i förhållande till konventionella konstruktioner :) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-11 17:27

Callisto skrev:För min del är inte golvet lika känsligt eftersom utstrålningsmönstret från panelerna bidrar med ett mycket litet bidrag till golvreflex i förhållande till konventionella konstruktioner :) .
Ja för dig borde bakväggen va mycket viktigare att dämpa
Class only looks like arrogance from below.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-10-11 17:44

Ja dåligt dämpade lyssningsmiljöer är ju helt hopplösa. Spelar ingen roll om man investerat 6-siffrigt i anläggning, pengarna är ganska borkastade. Håller med Pekka att det är skitjobbigt att vistas i dåligt dämpade lokaler överhuvud taget.

Mvh

Nästa

Återgå till Generellt om hifi