Richard skrev:Det låter bättre med en välstagad låda. Men som Magnus skriver kanske det räcker med ett korsstag. Linns egna isobariklådor har betydligt mera stabilitet i konstruktionen dock. Kom ihåg att måla lådorna på insidan om de ska vara i rå mdf.
Bra tips med målningen. Räcker dock som sagt med sedvanlig ytbehandling för att lådan skall bli tät.
Korsstaget och staget från detta till bakväggen gör att det inte finns någon yta större än 30cm som är ostagad i lådan. Konstruktionen är dessutom i 22mm MDF.
Vill man vara anal kan man göra korsstaget som en utsågad sverigeflagga och en liknande sådan bak från denna mot bakväggen. Det kanske känns bättre för en amatör, men man tappar värdefull volym för elementet. Kanske hade jag gett det rådet om lådan inte redan var satt eftersom det kan bli bra fack för isoleringen. Men nu tycker jag att det är dumt att sno volym. Det är mitt skäl för rekommendationen.
Men du kanske anser att lådan är för liten och iallafall borde göras större? Själv tror jag på simuleringen som ger motsvarande 120-130 liters låda för motsvarande låda med ett element.
Jag skulle påstå att den är välstagad i det utförandet. Det handlar som sagt om hur lådan är utformad. Hade den varit 80-90cm i någon riktning hade det inte räckt. Det är bara att titta på vilken våglängd 30cm är och fundera på om lådan kommer producera den våglängden i något fall. Svaret är nej.