Johannes bygger isobarik peerless 315swr nu lägre avstämning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-09-08 19:09

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Jag fattar nog lite trögt här :? - ska den vara liknande ett strömningsmotstånd eller som isoleringen i en basreflexlåda?

En skiva isolering tvärs genom lådan som strömningsmotstånd mellan elementen.

Jag har svårt att se att det blir någon större strömning i utrymmet. Är det verkligen så?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-09-08 19:11

Jocke skrev: Har aldrig själv byggt så här... utan bara mottaktkopplat.

Bra!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-08 19:13

DQ-20 skrev:Jag har svårt att se att det blir någon större strömning i utrymmet. Är det verkligen så?

Hur trycksätter du utan att flytta på molekyler?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-08 19:27

Nattlorden skrev:
Johannes skrev:
Nattlorden skrev:Men... Fick du verkligen in en dämpmaterialskiva mellan elementen?

finns inget dämpmatrial mellan där. mellan baffeln agerar som stagning och kommer sågas upp syns inte på den skarlliga ritningen

Nej, det var ju det jag såg, men det skall där ju vara på en korrekt isobarik. Annars missar du ju den enda punkten som kan ge isobarik någon fördel alls. :(

Jasså, hur många äkta isobarik har du egentligen byggt ?

Linn Sara har dämpmaterial i en tunnel i den lilla kammaren mellan elementen- inte MELLAN elementen. Det ska inte vara nåt dämpfluff där, endast på väggarna.

Fördelen med isobarik är enligt patentet bättre ljud pga minskad kompression för det yttre elementet. Har du inte läst patentet ännu, Nattlorden ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-08 19:31

Richard skrev:Fördelen med isobarik är enligt patentet bättre ljud pga minskad kompression för det yttre elementet. Har du inte läst patentet ännu, Nattlorden ?

Om du inte förstår det som skrivs i tråden kanske du skall förhålla dig lite ödmjukare :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-08 19:32

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Jag fattar nog lite trögt här :? - ska den vara liknande ett strömningsmotstånd eller som isoleringen i en basreflexlåda?

Det där är ju helfel.

Isoleringen sitter på väggen i den lilla kammaren i isobarikkonstruktioner, den finns där för att motverka resonanser i mellanregistret i Sara högtalaren.

För rent subbasbruk behövs det troligen ingen dämpning i den lilla kammaren.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-08 19:33

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Fördelen med isobarik är enligt patentet bättre ljud pga minskad kompression för det yttre elementet. Har du inte läst patentet ännu, Nattlorden ?

Om du inte förstår det som skrivs i tråden kanske du skall förhålla dig lite ödmjukare :D

Är du inte läskunnig, du borde väl ha läst patentet vid det här laget och förstått hur det fungerar ?

Och hur står det till med din egen obefintliga ödmjukhet ?
Senast redigerad av Richard 2013-09-08 19:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-08 19:33

DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:

Jag har svårt att se att det blir någon större strömning i utrymmet. Är det verkligen så?

/DQ-20

Jag antar att konerna rör sig ung lika mycket på båda sidor av elementet... :wink: Så det blir väl en "luftplugg" som åker med fram och tillbaka? Ja, det är mitt antagande - vad tycker du?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-08 19:35

Johannes skrev:denna skumplast bit, skall den vara lika stor som hålet alltså lika stor som innermåttet ? men när luften flyttas i mellanytrymmet så måste den vara väldigt genomsläppande. jag har inte sett detta i andra liknande isobarik konstruktioner

Nej, det är tokfel. Glöm isoleringen i den lilla kammaren. Ska du ha det, så sätt det isådanafall tunt på väggarna.

Kul med din isobarikkonstruktion. Jag följer tråden med intresse.

Det finns några saker som du enkelt kan göra för att få ett än bättre ljud med isobarikkopplingen. Den stavas mekanisk stabilitet.

Här finns en modern version av isobarik: topptestade Totem Mani i genomskärning , där basen tillåts spela upp i mellanregistret. Det inre baselementet är fasvänt för minskad 2. tons dist. Skrolla ned på sidan för att se bilden:

http://forums.naimaudio.com/topic/linn- ... rn-designs
Senast redigerad av Richard 2013-09-08 19:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-09-08 19:47

skulle man kunna ta en innertaks skiva såndär som finns i affärer eller en liknande skiva. problemet är att om man försöker få dit en sån skiva så kommer jag få öka volymen i lådan mellan basarna vilket jag antar är sämre oxå

så det är frågan vilket kommer jag kunna höra skillnad på mest ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-08 19:50

Johannes skrev:skulle man kunna ta en innertaks skiva såndär som finns i affärer eller en liknande skiva. problemet är att om man försöker få dit en sån skiva så kommer jag få öka volymen i lådan mellan basarna vilket jag antar är sämre oxå

så det är frågan vilket kommer jag kunna höra skillnad på mest ?

Du bör inte ha dämpmaterial mellan elementen om du bara använder dessa i basområdet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-08 19:52

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Är du inte läskunnig, du borde väl ha läst patentet vid det här laget och förstått hur det fungerar ?

Och hur står det till med din egen obefintliga ödmjukhet ?

Ditt tjat om patentet. Det där är väl uträtt sedan länge?

Förövrigt håller jag med dig om att skall något placeras någonstans så skall det var efter väggsidorna. Trycket i den lilla lådan är uniformt.

Du kan ju anse att den största fördelen är det du tror, jag tror något annat och det är just det som Johannes var ute efter med det här projektet. Gött att han uppnår det och blir nöjd.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-08 19:59

det skall inte vara någon som helst isolering/dämpmatrial i den lilla kammaren endast i den stora kammaren .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-08 20:14

Richard skrev:För rent subbasbruk behövs det troligen ingen dämpning i den lilla kammaren.

Jag arbetar inte efter "troligen" som koncept.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-09-08 20:31

okej bra då skippar vi det. har oxå för mej med att det fanns i nån av linns isobarik konstruktione som jag läst . men jag fatta det inte som att det var en dämpning ``ivägen´´ mellan elementen utan just på sidorna.

jag tycker det är en enorm fördel med isobarik speciellt med såna här äldre element som har högt vas och kanske är lite motorsvagare . då får man som störst skillnad med isobarik. eller fördelar . iaf som jag tycker eftersom storleken är viktig för mej. små effektiva välspelande med artukulerande djupbas hoppas jag på. men det återstå att se.

jag vet vikten av att bygga stabillt när man gör isobarik. byggde en låda när jag var tonåring med dubbla 12or med lite värre slaglängd än dessa swr i en 45liters låda mds audiophile 1260 såldes på 90talet med kevlar kon. byggde kraftigt med tjock spånskiva med stag m.m men den lådan vandrande iväg vid fulla konutslag.

antar att den dubbla konvikten m.m gör väl att det är mer rörelse energi i lådan.

dessa isobarik låda jag skall bygga nu byggs i 22mm mdf kommer staga rejält.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-08 20:38

Johannes skrev:okej bra då skippar vi det. har oxå för mej med att det fanns i nån av linns isobarik konstruktione som jag läst . men jag fatta det inte som att det var en dämpning ``ivägen´´ mellan elementen utan just på sidorna.

jag tycker det är en enorm fördel med isobarik speciellt med såna här äldre element som har högt vas och kanske är lite motorsvagare . då får man som störst skillnad med isobarik. eller fördelar . iaf som jag tycker eftersom storleken är viktig för mej. små effektiva välspelande med artukulerande djupbas hoppas jag på. men det återstå att se.

jag vet vikten av att bygga stabillt när man gör isobarik. byggde en låda när jag var tonåring med dubbla 12or med lite värre slaglängd än dessa swr i en 45liters låda mds audiophile 1260 såldes på 90talet med kevlar kon. byggde kraftigt med tjock spånskiva med stag m.m men den lådan vandrande iväg vid fulla konutslag.

antar att den dubbla konvikten m.m gör väl att det är mer rörelse energi i lådan.

Mds basen hade inte så stort x-max jag har sprättat en och mätt dom ljög ganska friskt på den tiden .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-08 20:39

Johannes skrev:jag tycker det är en enorm fördel med isobarik speciellt med såna här äldre element som har högt vas och kanske är lite motorsvagare . då får man som störst skillnad med isobarik. eller fördelar . iaf som jag tycker eftersom storleken är viktig för mej. små effektiva välspelande med artukulerande djupbas hoppas jag på. men det återstå att se.

Det kommer blir kanonbra.

Du kommer nog inte spela så starkt att lådkompressionen blir en faktor. Bra också med 12" - fint med stor konyta som puttar på luften.

Staga lagom! Du vill inte sno utrymme för dämpmaterialet utan du vill ha så stor upplevd lådvolym som möjligt för elementet.

Det räcker mer än väl med ett korsstag som griper tag i alla sidorna och ett stag som går bort till mitten av bakstycket.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-09-08 21:01

boom skrev:
Johannes skrev:okej bra då skippar vi det. har oxå för mej med att det fanns i nån av linns isobarik konstruktione som jag läst . men jag fatta det inte som att det var en dämpning ``ivägen´´ mellan elementen utan just på sidorna.

Mds basen hade inte så stort x-max jag har sprättat en och mätt dom ljög ganska friskt på den tiden .

Jasså. där ser man. misstänkte det. dom såg fina ut annars. men men
hade 2 st men den ena lossa spidern från talspolen.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-09-08 21:02

MagnusÖstberg skrev:
Johannes skrev:jag tycker det är en enorm fördel med isobarik speciellt med såna här äldre element som har högt vas och kanske är lite motorsvagare . då får man som störst skillnad med isobarik. eller fördelar . iaf som jag tycker eftersom storleken är viktig för mej. små effektiva välspelande med artukulerande djupbas hoppas jag på. men det återstå att se.

Du kommer nog inte spela så starkt att lådkompressionen blir en faktor. Bra också med 12" - fint med stor konyta som puttar på luften.

Staga lagom! Du vill inte sno utrymme för dämpmaterialet utan du vill ha så stor upplevd lådvolym som möjligt för elementet.

Det räcker mer än väl med ett korsstag som griper tag i alla sidorna och ett stag som går bort till mitten av bakstycket.

okej. kommer göra så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-08 21:02

DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:

/DQ-20

Det går väl ett flöde i samma storleksordning som det som kommer ut systemet? Alltså, finns det ett strömningsmotstånd mellan elementen kommer det att passeras av systemets nästan hela flöde.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-09-08 21:10

Svante skrev:
DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:

/DQ-20

Det går väl ett flöde i samma storleksordning som det som kommer ut systemet? Alltså, finns det ett strömningsmotstånd mellan elementen kommer det att passeras av systemets nästan hela flöde.

OK. Men då borde det väl vara en del av konstruktionen, dvs. för att elementen har för högt q-värde och man måste införa dämpning, inte en generell rekommendation? Kan man klara sig utan vore det väl bäst ur verkningsgradsynpunkt?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-08 21:53

DQ-20 skrev:
Svante skrev:
DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:

/DQ-20

OK. Men då borde det väl vara en del av konstruktionen, dvs. för att elementen har för högt q-värde och man måste införa dämpning, inte en generell rekommendation? Kan man klara sig utan vore det väl bäst ur verkningsgradsynpunkt?

/DQ-20

Ja, jag håller nog med dig, men jag tror att det fanns en tanke om att isolera lådresonanserna (över ~200 Hz) från det främre elementet. Hur dämpningen kommer in där är lite oklart, men det var så jag uppfattade syftet med dämpmaterialet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-08 22:38

Johannes skrev:
MagnusÖstberg skrev:

okej. kommer göra så.

Intressant att se lim torka! :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-09 06:47

Svante skrev:
DQ-20 skrev:
Svante skrev:
DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:

/DQ-20

/DQ-20

Ja, jag håller nog med dig, men jag tror att det fanns en tanke om att isolera lådresonanserna (över ~200 Hz) från det främre elementet. Hur dämpningen kommer in där är lite oklart, men det var så jag uppfattade syftet med dämpmaterialet.

Det som står i patentet är att dämpning införs på den lilla lådans väggar, troligen som Svante skriver för att minska resonanser över kring 200 hz.

Det ska absolut inte vara någon dämpning mellan elementen.

Linns egna isobarikkonstruktioner som keltik och isobarik samt Sara är konstruerade så, men här spelar basarna upp till kring 200 hz eller över detta. I en renodlad subbaslåda med bra brant delningsfilter behövs det inget fluff. Linn använder inte heller det i subbasen Melodik.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-09-09 06:51

Johannes skrev:
MagnusÖstberg skrev:

okej. kommer göra så.

Det låter bättre med en välstagad låda. Men som Magnus skriver kanske det räcker med ett korsstag. Linns egna isobariklådor har betydligt mera stabilitet i konstruktionen dock. Kom ihåg att måla lådorna på insidan om de ska vara i rå mdf.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-09-09 13:27

Richard skrev:(snip) Kom ihåg att måla lådorna på insidan om de ska vara i rå mdf.

Varför skall man göra det egentligen? Har läst att vissa i stället blaskar på vitlim utblandat med vatten på insidan. Har det någon betydelse? Dvs om man antar att utsidan är målad.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-09-09 13:38

Hur otät är mdf igentligen ? Är det nåt som element känner av eller påverkas av.
Känns som det inte inte gör nån speciell skillnad. Mina öron har inte hört skillnad på målad mdf vs rå mdf.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-09 13:43

MDF är väldigt otätt. Man använder det som sugplattor för NC-maskiner. Då suger man genom MDF-plattan för att hålla fast något ovanför (exempelvis en annan MDF-bit som ska fräsas).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-09-09 13:46

Richard skrev:Det ska absolut inte vara någon dämpning mellan elementen.

Om man inte hemfaller till auktoritetsretorik utan funderar ett tag till så kan man mycket väl ha dämpning mellan elementen. Det beror på vad man ska åstadkomma. Svante och DQ-20 har redan varit inne på en anledning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-09 13:50

Richard skrev:Det låter bättre med en välstagad låda. Men som Magnus skriver kanske det räcker med ett korsstag. Linns egna isobariklådor har betydligt mera stabilitet i konstruktionen dock. Kom ihåg att måla lådorna på insidan om de ska vara i rå mdf.

Bra tips med målningen. Räcker dock som sagt med sedvanlig ytbehandling för att lådan skall bli tät.

Korsstaget och staget från detta till bakväggen gör att det inte finns någon yta större än 30cm som är ostagad i lådan. Konstruktionen är dessutom i 22mm MDF.

Vill man vara anal kan man göra korsstaget som en utsågad sverigeflagga och en liknande sådan bak från denna mot bakväggen. Det kanske känns bättre för en amatör, men man tappar värdefull volym för elementet. Kanske hade jag gett det rådet om lådan inte redan var satt eftersom det kan bli bra fack för isoleringen. Men nu tycker jag att det är dumt att sno volym. Det är mitt skäl för rekommendationen.

Men du kanske anser att lådan är för liten och iallafall borde göras större? Själv tror jag på simuleringen som ger motsvarande 120-130 liters låda för motsvarande låda med ett element.

Jag skulle påstå att den är välstagad i det utförandet. Det handlar som sagt om hur lådan är utformad. Hade den varit 80-90cm i någon riktning hade det inte räckt. Det är bara att titta på vilken våglängd 30cm är och fundera på om lådan kommer producera den våglängden i något fall. Svaret är nej.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-09-09 13:57, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum