Att kunna påverka mellanregistrets spridning med baffeln

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-08 23:41

Tycker det ser bra ut! :) Tycker eg inte att midbasen behöver så brant filter... Kanske en liten spole som tar lite av stigningen i toppoktaven eller lyssna vid typ 30°? Klurar på 0,5-basen... ;)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-09-09 06:24

asto skrev:Om jag för utseendets skull vill bygga MTM, ser ni några nackdelar med att ha 0,5 basen överst?

Mycket intressant går väl också att simulera i xdir vad som händer, problemet är att veta hur mycket extra fasvridning 0,5 basen får. Med fasvridningens hjälp borde man kunna rikta upp looben från golvet en aning - på ett positivt sätt
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-09-09 06:32

Jocke skrev:Tycker det ser bra ut! :) Tycker eg inte att midbasen behöver så brant filter... Kanske en liten spole som tar lite av stigningen i toppoktaven eller lyssna vid typ 30°? Klurar på 0,5-basen... ;)

Mmmm men det är bra att hålla reda på fasen också. Tänkte ifall detta midbasfilter gav ngt som liknar fashomogenitet. Toppoktaven jovisst kan den dämpas.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-09 09:03

asto skrev:
Om du sätter in 300mm i Xdir simuleringen får du en rätt så smart design som fungerar i de flesta svenska hem...

Trots att mitt hem är halvfinskt så simulerade jag fram något som skall fungera i de flesta svenska hem :)

Bild

ni får gärna förklara vad som är så bra med dylik loobs

Bild

Testbaffeln har bredden 26,5cm och elementen är lite förskjutna i sidled. Mellanregistret högst upp och diskanten under. Jag börjar förstå att en 2,5-vägs lösning kanske skulle vara enklare att få bra. Jag skulle behöva få upp tonkurvan något kring 1100hz och då skulle ju som sagt vara en poäng att ha mellanregistret under diskanten för att få mer stöd av baffeln.

jag tycker mer det ser ut som området ovanför skulle behöva sänkas, och det en hel del
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-09 12:19

asto skrev:Bild

Testbaffeln har bredden 26,5cm och elementen är lite förskjutna i sidled. Mellanregistret högst upp och diskanten under. Jag börjar förstå att en 2,5-vägs lösning kanske skulle vara enklare att få bra. Jag skulle behöva få upp tonkurvan något kring 1100hz och då skulle ju som sagt vara en poäng att ha mellanregistret under diskanten för att få mer stöd av baffeln.

Om jag för utseendets skull vill bygga MTM, ser ni några nackdelar med att ha 0,5 basen överst?

Kommer låta kanon, det där. Liknar förvillande mycket någon av mina egna konstruktioner. Man kan ju som nämt fila lite så att nivån över 2kHz inte är lika hög generellt men annars ser det riktigt bra ut. När man använder waveguide så behövs ingen presence-dip vid 3kHz som på en vanlig högtalare kan vara lämplig för att få en mindre obehaglig lyssning.

Det knepiga blir att få in en 0,5-bas i ekvationen. Skillnaden mellan att sätta den längst upp istället för under den andra basen blir främst att nivån mellan 100-700Hz kommer bli någon dB lägre om du sätter den högst upp. Det får man ta med i beräkningen och bestämma om det är en fördel eller nackdel. En annan skillnad är att midbasloben kommer riktas lite uppåt istället för lite neråt.
MEK - MetallElementKlubben

Föregående

Återgå till Teknikforum