Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Dubbla lager 12mm med dämpgucka mellan... eller direkt på 25mm.
Ja, det är ju en tanke. Funderar på att strunta i att försänka 10"-basen med fräs och istället lägga en 12mm skiva bakom som försänkning (och baffelförstärkning kring elementet). Då kanske man kan använda ett galler eller göra ett dammskydd av tyg som inte nuddar upphängningen på basen.Almen skrev:Kan du inte limma 6 mm MDF på insidan där elementen skall sitta? Då får du ju lite marginal att fräsa ur.
Martin skrev:Varför så tjockt? Går det inte bättre att staga istället om man vill ha låg vikt?
Nattlorden skrev:Martin skrev:Varför så tjockt? Går det inte bättre att staga istället om man vill ha låg vikt?
Jo, bara man håller sig över 1000ggr den rörliga massan så. Under det är det suboptimering med låg vikt.
DQ-20 skrev:Nja...1000 ggr får nog ses som en övre gräns... Mellan 100-1000 kanske är mer överkomligt.
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:Nja...1000 ggr får nog ses som en övre gräns... Mellan 100-1000 kanske är mer överkomligt.
Nej, undre gräns. Dock märker jag att över typ 600ggr börjar subwoofers bli opraktiska att hantera, så där blir man tvungen att gå ned lite...
50kg alltså.
Naqref skrev:Fast för subbar kan man ju ha relationen fritt. T o m en lättare låda/magnetsystem än den "rörliga" massan. Det är ju nettoförflyttningen av luft som är intressant.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Fast för subbar kan man ju ha relationen fritt. T o m en lättare låda/magnetsystem än den "rörliga" massan. Det är ju nettoförflyttningen av luft som är intressant.
Glöm nu inte att vissa kommer att ställa den på spikes...
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Naqref skrev:Fast för subbar kan man ju ha relationen fritt. T o m en lättare låda/magnetsystem än den "rörliga" massan. Det är ju nettoförflyttningen av luft som är intressant.
Glöm nu inte att vissa kommer att ställa den på spikes...
Det spelar heller ingen roll. Det är fortfarande net displacement som är det viktigaste för en sub.
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:Nja...1000 ggr får nog ses som en övre gräns... Mellan 100-1000 kanske är mer överkomligt.
Nej, undre gräns. Dock märker jag att över typ 600ggr börjar subwoofers bli opraktiska att hantera, så där blir man tvungen att gå ned lite...
50kg alltså, så 25mm MDF är bra hjälp på vägen.
Jag som trodde det var IÖ som fört fram den tesen.Nattlorden skrev:Läs på om SD-fötter.
MagnusÖstberg skrev:Jag som trodde det var IÖ som fört fram den tesen.Nattlorden skrev:Läs på om SD-fötter.
Martin skrev:En annan fördel med slutna lådor att man kan använda fårull utan att riskera att någon tycker den är mysig och kommer in och bygger bo i den.
Martin skrev:En annan fördel med slutna lådor att man kan använda fårull utan att riskera att någon tycker den är mysig och kommer in och bygger bo i den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster