Nu blir jag skamsen.
Jag har för mig att du beskrev din alternativa mätmetod med rörlig mik i ett PM till mig i vintras/våras?
På försommaren gick jag i taket på mitt lagringsutrymme här på Faktiskt och nu finns inget PM från dig kvar.
Om jag minns rätt bygger din metod på något annat av Svantes program än Tombstone, jag är tacksam om du friskar upp mitt minne så ska jag ta nya tag med mätningarna när den sköna sensommaren är slut.
Avståndet till bakväggen - där tog du upp en intressant faktor!
Det är cirka en meter både från min vanligaste mikrofonplacering och min öronposition, behagligt tillbakalutad.
Två meters våglängd är cirka 170 Hz, det har säkert inverkan.
Jag kommer att göra jämförande mätningar 0,5 och 1,5 m från bakvägg samt vid 1 m som jag brukat mäta, men jag har andra planer den närmaste veckan.
Förresten, på betydligt närmare håll är dippen mindre:

Så här skrev jag för drygt ett år sedan då ovanstående mätning gjordes:
Nu är mikrofonen på lagom avstånd så att luftens dämpning av diskanten blir försumbar. I stället ser basåtergivningen spretig ut, men det beror på att jag (givetvis) placerat OB52-lådorna för optimal samverkan i sweetspot. Härifrån är skillnaden i väglängd mellan samtliga lådor och element mindre än 0,4 m vilket motsvarar mindre än en tiondels våglängd.
Allt är inte perfekt ännu. Området 100-300 Hz är inte lätt att få till, men jag föredrar en slank och frisk klang i det området framför en fet som låter "honk" på vissa toner. Det luriga är dessutom att svackan 100-300 Hz ändrar form och djup ganska avsevärt bara jag flyttar mätmikrofonen i 0,2 m intervall.