"52B" ny baslåda till OA52"

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Bakvägg och ännu en gammal mätning

Inläggav lennartj » 2013-09-05 20:41

@Jocke:
Nu blir jag skamsen.
Jag har för mig att du beskrev din alternativa mätmetod med rörlig mik i ett PM till mig i vintras/våras?
På försommaren gick jag i taket på mitt lagringsutrymme här på Faktiskt och nu finns inget PM från dig kvar.
Om jag minns rätt bygger din metod på något annat av Svantes program än Tombstone, jag är tacksam om du friskar upp mitt minne så ska jag ta nya tag med mätningarna när den sköna sensommaren är slut.

Avståndet till bakväggen - där tog du upp en intressant faktor!
Det är cirka en meter både från min vanligaste mikrofonplacering och min öronposition, behagligt tillbakalutad.
Två meters våglängd är cirka 170 Hz, det har säkert inverkan.
Jag kommer att göra jämförande mätningar 0,5 och 1,5 m från bakvägg samt vid 1 m som jag brukat mäta, men jag har andra planer den närmaste veckan.

Förresten, på betydligt närmare håll är dippen mindre:

Bild

Så här skrev jag för drygt ett år sedan då ovanstående mätning gjordes:

Nu är mikrofonen på lagom avstånd så att luftens dämpning av diskanten blir försumbar. I stället ser basåtergivningen spretig ut, men det beror på att jag (givetvis) placerat OB52-lådorna för optimal samverkan i sweetspot. Härifrån är skillnaden i väglängd mellan samtliga lådor och element mindre än 0,4 m vilket motsvarar mindre än en tiondels våglängd.

Allt är inte perfekt ännu. Området 100-300 Hz är inte lätt att få till, men jag föredrar en slank och frisk klang i det området framför en fet som låter "honk" på vissa toner. Det luriga är dessutom att svackan 100-300 Hz ändrar form och djup ganska avsevärt bara jag flyttar mätmikrofonen i 0,2 m intervall.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Bakvägg och ännu en gammal mätning

Inläggav Jocke » 2013-09-05 21:12

lennartj skrev:@Jocke:
Nu blir jag skamsen.
Jag har för mig att du beskrev din alternativa mätmetod med rörlig mik i ett PM till mig i vintras/våras?
På försommaren gick jag i taket på mitt lagringsutrymme här på Faktiskt och nu finns inget PM från dig kvar.
Om jag minns rätt bygger din metod på något annat av Svantes program än Tombstone, jag är tacksam om du friskar upp mitt minne så ska jag ta nya tag med mätningarna när den sköna sensommaren är slut.

Avståndet till bakväggen - där tog du upp en intressant faktor!
Det är cirka en meter både från min vanligaste mikrofonplacering och min öronposition, behagligt tillbakalutad.
Två meters våglängd är cirka 170 Hz, det har säkert inverkan.
Jag kommer att göra jämförande mätningar 0,5 och 1,5 m från bakvägg samt vid 1 m som jag brukat mäta, men jag har andra planer den närmaste veckan.

[Bild]

Så här skrev jag för drygt ett år sedan då ovanstående mätning gjordes:

Nu är mikrofonen på lagom avstånd så att luftens dämpning av diskanten blir försumbar. I stället ser basåtergivningen spretig ut, men det beror på att jag (givetvis) placerat OB52-lådorna för optimal samverkan i sweetspot. Härifrån är skillnaden i väglängd mellan samtliga lådor och element mindre än 0,4 m vilket motsvarar mindre än en tiondels våglängd.

Allt är inte perfekt ännu. Området 100-300 Hz är inte lätt att få till, men jag föredrar en slank och frisk klang i det området framför en fet som låter "honk" på vissa toner. Det luriga är dessutom att svackan 100-300 Hz ändrar form och djup ganska avsevärt bara jag flyttar mätmikrofonen i 0,2 m intervall.

Nja, det var nog inte jag... med det diskuterades i en tråd och jag undrar om det inte var paa eller phon som beskrev hur de mätte med Svantes program RTSect som finns att ladda ner från tolvan.com

Nu ser jag att du noterat h:0,8m och jag gjorde ett överslag för en kvarts våglängd till 70 cm... Kan det vara golvet som ger den effekten? I så fall är antagligen den lägre dippen från taket...

Vill minnas att KarlXII råkade ut för något liknande i den eminenta mättråden på hans Seas Thor - kan ju vara intressant att kolla som jämförelse. :)

Två meters våglängd motsvarar förvisso i runda slängar 170Hz men det är kvartsvågen som ger utsläckningar då reflexen är en halv våglängd och alltså ligger 180° förskjuten när den kommer tillbaka.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-09-06 09:44

grafpro skriver om den mätmetoden i sin tråd OA116 med fjong i basen.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Han använde Svantes program RTSect och rörlig mikrofon. Beskrivningen finns mot slutet av tråden.
Medlem i MEK

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-10 10:06

Tillbaka i "filterselen" igen efter en fin helg i Nice. Nu behöver jag bara vila upp mej efter den också.

Har försökt förstå hur den här seriekopplingen fungerar och vad som är viktigt. Rätta mej om jag har fel.
Elementen "delar" på nivån och den nivå som kommer ut är samma som om det vore ett element. Kondensatorn i baselementet styr undan dom höga frekvenserna som bara passerar förbi. Beroende på värdet av kondensatorn kan man välja vilken högsta frekvens basen ska spela.
Baselementen måste spela exakt samma i fas och i tid.
När signalen passerar första elementet blir det någon fas eller annan förändring som gör att dom kommer i otakt ?
Ökning av värdet på kondensatorn från 300 till 600uF förändrade ljudet att bli tydligare. Bas elementet jobbar då med kanske bara hälften av det tidigare frekvensbandet (Tex 0-150Hz istället för 0-300Hz). Detta gör att det är färre frekvenser som kommer i otakt och det upplevs klarare.
Hur kan man göra justeringar så det blir rätt ?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-10 11:40

tct98 skrev:Tillbaka i "filterselen" igen efter en fin helg i Nice. Nu behöver jag bara vila upp mej efter den också.

Har försökt förstå hur den här seriekopplingen fungerar och vad som är viktigt. Rätta mej om jag har fel.
Elementen "delar" på nivån och den nivå som kommer ut är samma som om det vore ett element. Kondensatorn i baselementet styr undan dom höga frekvenserna som bara passerar förbi. Beroende på värdet av kondensatorn kan man välja vilken högsta frekvens basen ska spela.
Baselementen måste spela exakt samma i fas och i tid.
När signalen passerar första elementet blir det någon fas eller annan förändring som gör att dom kommer i otakt ?
Ökning av värdet på kondensatorn från 300 till 600uF förändrade ljudet att bli tydligare. Bas elementet jobbar då med kanske bara hälften av det tidigare frekvensbandet (Tex 0-150Hz istället för 0-300Hz). Detta gör att det är färre frekvenser som kommer i otakt och det upplevs klarare.
Hur kan man göra justeringar så det blir rätt ?

Enligt skolboksmodellen vrider varje filterlänk fasen 45° och 52LE förefaller ha ett 3:e ordningens (elektriskt) filter för basen som den dessutom nu delar med underbasen. Gissar att kondingen i det närmaste gör om filtret till 4:e ordningen för det element den sitter på. 4:e ordningens filter vrider fasen "hela varvet" och det borde inte vara något problem med summeringen då den övre basen väl i det närmaste är opåverkad i det området.

Spekulerar "vilt" här - hoppas Anders tittar in och förklarar! ;-)

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2013-09-10 13:47

Hehe, nån som fått upp ångan ordentligt här! :) Spännande lösningar!

Min tanke initialt är att spela med högtalarna stående på golvet utan extra basstöd men man vet aldrig vart det bär hän... Tycker högtalaren gör sig bäst på golvet visuellt iallafall sen får vi se om jag tycker den behöver mer basstöd. Hos mig kommer de nog att bo i ett ganska litet rum.

/Roger

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-09-11 00:16

Det är väl snarare så att "otakten" beror på att elementen sitter på olika avstånd från vägg och golv. Du får konstruktiv resp destruktiv interferens beroende på avstånd mellan vägg,golv och lyssnare men kanske även variationer i hur mycket "stöd" elementen får från närliggande ytor.

I detta fall är det väldigt enkelt att se vilka effekter det har. Koppla upp ljudkortet och mät :) Utan basen, med bas med liten konding, med bas med stor konding. Så kan du dra slutsatser från det.

Då kan du ju trimma in det så du får den klang du gillar bäst.

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-11 11:48

Otakt är kanske fel ord. Tror att det krävs någon mer teknisk åtgärd.

Naqref skrev : Kopplingen med extrabasen ska egentligen samverka med filtret i orginalhögtalaren. Och det är inte gjort här helt och hållet.

Vore intressant att veta vad denna samverkan innebär. Finns nog bara en som vet . :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-11 12:42

tct98 skrev:Otakt är kanske fel ord. Tror att det krävs någon mer teknisk åtgärd.

Naqref skrev : Kopplingen med extrabasen ska egentligen samverka med filtret i orginalhögtalaren. Och det är inte gjort här helt och hållet.

Vore intressant att veta vad denna samverkan innebär. Finns nog bara en som vet . :D

Läs på i trådarna han länkade! ;) Kan du beskriva din upplevelse av ljudet nu när du "landat lite"!

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-11 15:36

Bra förslag Jocke att landa . Har nu plockat bort baslådorna och ställt 52 på golvet som avsikten är. Avsikten att få lyssna in mej ordentligt på ursprunget.
Positivt var att skillnaden inte var så stor. Mellanregistret aningen ljusare och basen förvånande kraftfull. Detta innebär att baslådan inte färgar ljudet och tillför extra bas så mycket som jag trodde. Utan bara gör den tydligare.
Skall noteras att det sitter nya 8545:or i 52:orna. Dom behöver kanske lite tid på sej att komma igång.

Roger: Tror att du kommer att bli nöjd även utan baslåda.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-09-12 02:43

Du måste liksom fråga dig hur du vill ha det? :)
Vill du ha att basen skall vara så klangligt lik originalet som möjligt men med möjlighet att avlasta den (med sänkt dist som följd)?

Eller vill du att basen både skall avlasta men även kanske fylla i den dipp som blir på alla högtalare beroende på avståndet till bakväggen?

Det är inte säkert att det låter bättre med det senare alternativet. Eller så gör det det. I alla fall så kommer det att förändra klangen lite. Till det bättre eller sämre är upp till dig. Men jag vet att du har bra öron :)

Det du kan laborera med är dels delningen men även avståndet från basmodulens bas till bakväggen.

Räkna ut hur basfiltret ser ut för basmodulen. Hur högt upp kommer den att spela? Vilka våglängder talar vi om då? Mät avståndet till bakväggen för OA52:s bas. Räkna ut vilka frekvensdippar det kommer ge ungefärligen.

Kommer basmodulen att ge kontruktiv eller destruktiv interferens och i vilka frekvensområden?

Koppla upp mikrofon och mät lite och posta snygga grafer här. Jag är nyfiken :)

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-19 12:55

Har tyckt att det klingar lite mörkare än förväntat. Idag hittade jag anledningen. Det var en diskant som hade lagt av.
Skruvade av täckplåten och upptäckte att den väldigt tunna tråden från anslutningsblecket till domen hade lossnat. Lödde försiktig ihop det hela och den fungerade igen.
Resultatet blev en mycket ljusare klang som jag känner igen från 51.
Balansen mot basen blev mycket bättre och nu stämmer allt riktigt bra.

Pappabas: Har börjat mäta med LTAS, men nu föll ju dom mätningarna tack vare diskanten. Så det är på gång :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-19 14:24

tct98 skrev:Har tyckt att det klingar lite mörkare än förväntat. Idag hittade jag anledningen. Det var en diskant som hade lagt av.
Skruvade av täckplåten och upptäckte att den väldigt tunna tråden från anslutningsblecket till domen hade lossnat. Lödde försiktig ihop det hela och den fungerade igen.
Resultatet blev en mycket ljusare klang som jag känner igen från 51.
Balansen mot basen blev mycket bättre och nu stämmer allt riktigt bra.

Pappabas: Har börjat mäta med LTAS, men nu föll ju dom mätningarna tack vare diskanten. Så det är på gång :D

Så du lirar med extrabasarna och det börjar likna något om jag fattar rätt`:)

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-19 15:22

Alldeles riktigt. Det låter nu riktigt bra. Har flyttat runt lådorna en del för att testa avstånd från hörn och bakomliggande vägg. Rummet är inte idealiskt men det blir rätt bra ändå. Har rullat ihop lite ull och ställt i hörnet för att förhoppningsvis sänka basökningen där.
Kopplingen är intressant då den inte lägger till något utan delar upp signalen på två element vid vissa frekvenser. Dessa får då "jobba " mindre vid de frekvenser dom delar och låter mindre ansträngt.
Samtidigt är konarean fördubblad.

Från en annan tråd beskriver Naqref det så här :

Bild
Den bärande delen för det hela är kondingen C1221
Det är den som shuntar förbi signalen vid högre frekvenser.
D11 får symbolisera den inre basen och D12 den yttre. Vid låga frekvenser så är dessa seriekopplade och får dela på halva spänningen från förstärkaren (-6dB) men å andra sidan så summeras ljudet från dessa (+6dB) vilket innebär att känsligheten är oförändrad. Vid lite högre frekvenser så börjar C1221 leda signalen förbi D12 som då får en fallande frekvensgång och en allt större del av signalen går bara till D11. Slutligen så tar den hand om hela signalen och då har den natruligtvis känslighet som ett element! Very Happy Eftersom hela denna process inte används för att korrigera för baffelverkan så måste man lägga in en sådan korrektion. Den kan i o m denna seriekonfiguration göras med valfri baffelkorrektion!

Då återstår frågan sen tidigare att seriekopplingen skulle samverka med filtret ?
Och en ny fråga dök upp behövs en baffelkorrektion ? Hur gör man en sån ?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-19 16:48

tct98 skrev:...
Då återstår frågan sen tidigare att seriekopplingen skulle samverka med filtret ?
Och en ny fråga dök upp behövs en baffelkorrektion ? Hur gör man en sån ?

För väggnära högtalare behövs som regel inte lika stor korrektion som för mer fristående och det som behövs ligger antagligen huvudsakligen redan i spolen L1021. Har som sagt inte funderat så väldigt mycket på den där kopplingen men känner spontant att ljudtrycket borde bli i stort sätt oförändrat även i högre register då impedansen halveras proportionellt mot att konytan minskar...

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-19 17:27

Nu har jag ju bara lagt till en konding på LE filtret. Men det kanske fungerar ändå.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-19 17:45

tct98 skrev:Nu har jag ju bara lagt till en konding på LE filtret. Men det kanske fungerar ändå.

Som du själv skrev så innebär inte seriekopplingen några förändringar i ljudtrycket och efterhand som man shuntar förbi signal genom kondingen kommer den extra basen att vara bortkopplad vid högre frekvenser och filtret fungera som det var tänkt från början.

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-25 14:58

Har provat Dirac room correction prov program. Vid samma mätning får man separata kurvor för höger och vänster högtalare.
Testade både med och utan baslåda. Kurvorna ser ungefär lika ut.
Vid lyssning upplevs det inte så basfattigt som kurvorna visar.

Bild
Vänster OA52LE utan baslåda.
Denna står ca 35cm från ett hörn. Har en rulle och en skiva ull i hörnet.
Basen mer normal än höger men märkligt dyk vid 2khz

Bild
Höger OA52LE utan baslåda
Denna står mer öppet 30 cm från en kakelugn. Ingen sidovägg.
Ser väl bra ut över 300 HZ men vad händer under ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-09-25 15:21

ser ut att vara nåt fel i filtret i den övre bilden. kan tänka mig att du har någon kortslutning mellan delar i filtret. eller att det är nåt som är felmonterat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-25 16:05

Kraniet skrev:ser ut att vara nåt fel i filtret i den övre bilden. kan tänka mig att du har någon kortslutning mellan delar i filtret. eller att det är nåt som är felmonterat.

Ja, det ser lite galet ut men under 300 kan du nog inte räkna med några vettiga resultat om du mäter inomhus. Kolla filter och fasning.

Användarvisningsbild
lennartj

Unnder 300 Hz...

Inläggav lennartj » 2013-09-25 17:11

Som sagt,
det är svårt att "få till det" mätmässigt under 300 Hz.
Du kan jämföra med den mörkblå grafen i min tombstonemätning på sid. 2
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1556452#1556452
och trösta dig med att din svacka mellan 100 och 300 Hz är mindre än min.
Lyssningsmässigt upplever jag inte att svackan skulle vara så stor, men jag är väl miljöskadad efter snart 30 år med OA52. :? :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-25 20:12

Det låter ju lugnande. Blev lite förbryllad över hur ojämt det var mellan höger och vänster. Mätningen är gjord i 9 punkter runt sweetspot.
Ska fortsätta imorgon med baslådorna inkopplade.
Har gått igenom filtren och kollat fasningen men inte hittat något fel.
Det är väl bara att konstatera att rummet påverkar mer än man tror.

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-26 12:58

Ytterligare mätningar gjorda. Samtliga gjorda i lyssningsposition.

Bild
OA52+bas vänster Dirac

Bild
OA52+bas höger Dirac

Bild
OA52+bas båda kanaler mätt med LTAS

Bild
OA52+bas båda kanaler mätt med Tombstone

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-09-26 13:36

Jag gjorde samma misstag med Tombstone i början, tills någon upplyste mig om att man kan dra i Y-axeln med musen eller dubbelklicka för en popup-ruta och ange ett spann på 50 dB som nästan alltid används när man publicerar högtalares frekvensgång.

Du verkar ha ett spann på bortåt 140 dB ovan och då ser frekvensgången lite väl bra ut.
Om du kan ta dig besväret att låta dina urklipp mellanlanda i Paint eller något annat program du är bekväm med och skala upp dem lite så de är lättare att avläsa vore jag tacksam.

Edit: fel av mig, spannet är 170 dB!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-26 13:40

Med det lilla förstånd jag har tycker jag att det ser riktigt skapligt ut! :) Var det vänster diskant du hade lite trassel med? Har du mätt på kort avstånd för att kunna bekräfta att den verkligen gör vad den ska?

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-26 14:59

Bild

Uppskalat till 150%
Hade en bild med annan nivåspann.

Användarvisningsbild
lennartj

Ingen dipp i övre basregistret

Inläggav lennartj » 2013-09-26 22:20

Här skulle jag snarare säga att du har några toppar vid 390, 440 och 510 Hz än att du har en svacka under 370 Hz.
Var stod miken vid denna mätning i förhållande till högtalarna och "sweetspot"?

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-27 09:38

Ny mätning gjord med bättre skala.
Avstånd mellan centrum på högtalarelementen är 240 cm. Avstånd till mik (lyssningsplats) 320 cm. 80 cm bakom mik finns en vägg.

Bild

Jocke: Ja det var vänster diskant. En lös kabel under plåten. Lödde ihop och den mäter ca 5,6 ohm, samma som den högra. Låter normalt i alla fall.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-09-28 03:46

Imponerande fritt från rumsresonanser under 70 Hz, låter det möjligen lite slankt i botten?
Någon svacka mellan 100 och 300 Hz, som jag och några andra försöker bli av med, har du knappast kvar heller, hur bar du dig åt?
Om något sticker ut nu är det väl snarast en mellanregisterbetoning med nästan 5 dB upp mellan 400 och 2100 Hz, men det den kanske man inte tänker på, eller är den mindre på andra platser i rummet?

Vet du någon mätmetod som man kan använda foobars plugins till testsignalen?
Jag skulle vilja mäta vad som händer på olika platser i rummet om jag använder foobars eq för att motverka min min svacka mellan 100 och 300 Hz.

tct98

Inläggav tct98 » 2013-09-28 10:15

Roligt att du tycker det ser bra ut. Du har ju mycket mer erfarenhet av mätningar och OA52 än vad jag har. Kan det vara så lyckligt att den här seriekopplingen bara fungerar så bra !!

Har också undrat varför basen under 70Hz är så jämn men svagare . Kan det bero på att lådorna står på en tjock matta. Ska vika undan den och mäta igen. Har även dämpmaterial i hörnet vid den vänstra lådan.
Höjningen i mellanregistret är lite märkligt men den visar sej även i dom andra mätningarna. Hörs lite påträngande vid högre volym. Hur kan man sänka den? Delningsfrekvensen är väl vid 1200-1400Hz ? Kan ett motstånd med högre värde i diskantfiltret hjälpa till att sänka nivån ?

Har även mätt med dB mätare och en cd med bastoner (0-300Hz) skillnaden i nivå på baselementen på 52:an och baslådan.
Med en 300uF kondensator följdes dom åt till ca 250 Hz innan baslådans nivå sjönk. Med 600uF sjunker nivån i baslådan vid 150 Hz. Då får man det basstöd man vill ha samtidigt som 52:an avlastas i de lägre frekvenserna.

Tyvärr vet jag ingen metod att använda Foobar till att göra det du beskriver.
Du har väl Googlat ? Så brukar jag ta mej fram. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati