Callisto skrev:Ponera följande:
Låt oss ta en trubadur som exempel. Han spelar helt underbart på sin gitarr och trollbinder de som lyssnar. Nu låter vi trubaduren spela i ett oändligt antal olika rum som alla återger ljudet olika pga olika färgningar. Vi får då alltså ett helt spektrum av färgningar med ett oändligt antal rum.
Frågan är nu: I vilket rum låter det mest musikaliskt?
Hej Callisto!
Jag tycker det är bättre att särskilja det som har med musiken att göra, d.v.s. själva uppförandet och inspelningen.
Om något låter "musikaliskt" så har det med själva uppförandet att göra (hur musikern spelar), och är i princip ingen mening att försöka applicera på olika uppspelningsrum via högtalare.
Det finns egentligen inga tekniska termer somkan beskriva om något låter musikaliskt, eftersom det har helt och hållet att göra med hur man uppfattar musik. T.ex. kan jag tycka att en låt är väldigt omusikalisk för att jag helt enkelt inte gillar musiken, men en kännare inom t.ex. strupsång kanske uppskattar strupsångarens fulla bred av nyanseringsförmåga och diverse andra "musikaliska parametrar".
Något vi kan vara överens om tror jag är att vi kan säga att högtalare/rum inte precis gör uppspelningen bättre i alla fall än det lät på plats då trubaduren spelade.
Om du vill kan du eller andra komma med tekniska parametrar som kan tänkas beskriva musikalitet. Men det blir nog svårt(?).