Korrekt återgivning - vad är det egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-12 03:25

Morello skrev:Jobbar i skrivande stund med en pedal och jag önskar verkligen att gittaristerna jag samarbetar med kunde ge mig lite siffror på papper som beskriver det "sound" de önskar, men istället gödslas jag med termerna neligt ovan "Mer crunsch bitte" 8O

Intressant. Berätta mer! Kommer den att gå att köpa?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-12 08:42

Morello skrev:Jobbar i skrivande stund med en pedal och jag önskar verkligen att gittaristerna jag samarbetar med kunde ge mig lite siffror på papper som beskriver det "sound" de önskar, men istället gödslas jag med termerna neligt ovan "Mer crunsch bitte" 8O

AjAjAj, vilket elände, musikerna har känslor. Kanske ungefär samma sak som diskuteras här ibland då man känner att något saknas då man lyssnar på en anläggning. Det första jag tänker är inte "Hmmm, det här låter inte så kul. Kanske det är 0,05% THD. Skulle varit bra om det varit under 0,02%." Medans då en del vill att man skall prata "rätt" språk för att förstå. "Nästan" så man känner ibland att man hellre missförstår lite med flit för att fostra folk att prata rätt.
Påminner mig om en text jag såg i en tidning " Leif har kontaktproblem trots att han kan prata flytande HTML".

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-12 08:52

Fast Hifi och pedaler är verkligen två vitt skilda fenomen, pedalen skall ju vara extremt färgad på ett extremt bra sätt medans hifi skall kunna återge nämnda färgade pedal med exakt alla dess färgningar från en inspelning.

Låter det blytung taggtråd om pedalen är det exakt så det skall låta i stereon sen när man spelar upp det. Pedalen är dessutom absolut inte avsedd att kopllas direkt till en hifi-återgivare, den skall kopplas till en långsam och fladdrig 12-tummare i en halvöppen låda som drivs av en förstärkare som distar lätt och har extremt dålig kontroll. Då låter pedalen bra.

Enda sättet att få ovan nämnda pedal att låta bra i en hifi-anläggning är spela in den fladdriga 12-tummaren med en mycket bra mikrofon i ett perfekt anpassat rum och sen spela upp det genom stereon. DÅ låter pedalen Hifi 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-12 09:27

xeizo
Om det är mitt inlägg du kommenterar så kommenterade jag det semantiska i olika gruppers vilja och ovilja att prata och förstå andra samt att vilja göra sig förstådd. En vanlig skillnad mellan vilka yrkesgrupper som helst och givetvis så finns den även på ett fora.
Misstänker att en konstbetraktare inte bedömmer en målning efter vilka färgnummer konstnären använt utan mera vilka känslor den ger betraktaren och vad konstnären lyckats förmedla av sina egna känslor.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-12 09:42

Rydberg skrev:
Bill50x skrev:
Callisto skrev:Jag vill bara påminna om att en transparent återgivning inte har ett dugg med hur musikaliskt och välljudande det är.
Det enda är att det är trovärdigt ljudmässigt (ofärgat) mot mediet som spelas.

Tyvärr så har många här på forumet inte kommit till den insikten än MEN det är mycket viktigt för dessa personer att upplysa andra om att deras synsätt är det enda rätta (egentligen) 8) .

Men om fonogrammet är musikaliskt och välljudande men att utrustningen inte förmedlar detta utan bara återger ljudet transparent - är då anläggningen egentligen transparent?

/ B

Om anläggningen återger transparent så blir det även musikaliskt och välljudande om fonogrammet är det.

Det du skriver ovan fattar jag faktiskt inte alls: Om ett kort är vacker och du återger det perfekt via en skärm MEN kortet blir svartvit är det då en bra skärm? Que? Goddag yxskaft osv.... :?

Ponera följande:
Låt oss ta en trubadur som exempel. Han spelar helt underbart på sin gitarr och trollbinder de som lyssnar. Nu låter vi trubaduren spela i ett oändligt antal olika rum som alla återger ljudet olika pga olika färgningar. Vi får då alltså ett helt spektrum av färgningar med ett oändligt antal rum.
Frågan är nu: I vilket rum låter det mest musikaliskt?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-12 09:47

Harryup skrev:Misstänker att en konstbetraktare inte bedömmer en målning efter vilka färgnummer konstnären använt utan mera vilka känslor den ger betraktaren och vad konstnären lyckats förmedla av sina egna känslor.

Visst är det så. Jag tror dock inte att en teknokrat betraktar konstverket som en samling färger utan ser det på samma sätt som en humanist. När dessa två vill diskutera konstverket så kan det mycket väl hända att de inte förstår varandra på grund av olika uttryck för sina upplevelser.

Jag är teknokrat men när jag lyssnar på musik så lyssnar jag på musiken, inte ljudet efter eventuella tekniska fel. Det gör Bill50x oxå men jag förstår inte alltid vad han menar :oops: :P
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-12 09:57

Callisto skrev:[Frågan är nu: I vilket rum låter det mest musikaliskt?

I rummet/lokalen/studion där det spelades in skulle jag tro.

Lyckas man återskapa exakt hur det lät vid inspelningstillfället tror jag nog man får det bästa resultatet. Det är antagligen en utopi men jag ser inget fel i att sträva efter detta.

Omvändningen har jag råkat ut för en och annan gång. Det händer när klockradion väcker mig med en trudelutt som låter helt underbar. Så underbart att jag letar upp skivan i affären och köper den bara för att bli besviken när jag spelar den i anläggningen för att basen som inte hördes i klockradion kom fram kasst. Frågan man kan ställa sig är ju då om min upplevelse via klockradion var falsk på grund av den dåliga återgivningen samt om jag skulle få samma upplevelse i anläggningen om jag skar bort basen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-12 10:03

Jax,
har faktiskt 2 olika bekanta som båda hävdar att det tog lång tid att få deras stereo att spela musiken bättre än klockradion.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-12 10:36

jax: känns som att det handlar mer om när än vad om man njuter av/gillar en låt eller inte...

Musik brukar tex vara bättre spelandes i skivaffären än hemma när man köpt skivan. Inte beror det på ljudutrustningen iaf... :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-12 11:29

Callisto skrev:Ponera följande:
Låt oss ta en trubadur som exempel. Han spelar helt underbart på sin gitarr och trollbinder de som lyssnar. Nu låter vi trubaduren spela i ett oändligt antal olika rum som alla återger ljudet olika pga olika färgningar. Vi får då alltså ett helt spektrum av färgningar med ett oändligt antal rum.
Frågan är nu: I vilket rum låter det mest musikaliskt?

Hej Callisto!

Jag tycker det är bättre att särskilja det som har med musiken att göra, d.v.s. själva uppförandet och inspelningen.

Om något låter "musikaliskt" så har det med själva uppförandet att göra (hur musikern spelar), och är i princip ingen mening att försöka applicera på olika uppspelningsrum via högtalare.

Det finns egentligen inga tekniska termer somkan beskriva om något låter musikaliskt, eftersom det har helt och hållet att göra med hur man uppfattar musik. T.ex. kan jag tycka att en låt är väldigt omusikalisk för att jag helt enkelt inte gillar musiken, men en kännare inom t.ex. strupsång kanske uppskattar strupsångarens fulla bred av nyanseringsförmåga och diverse andra "musikaliska parametrar".

Något vi kan vara överens om tror jag är att vi kan säga att högtalare/rum inte precis gör uppspelningen bättre i alla fall än det lät på plats då trubaduren spelade.

Om du vill kan du eller andra komma med tekniska parametrar som kan tänkas beskriva musikalitet. Men det blir nog svårt(?).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-12 13:35

Johan_Lindroos skrev:
Det finns egentligen inga tekniska termer som kan beskriva om något låter musikaliskt, eftersom det har helt och hållet att göra med hur man uppfattar musik. Något vi kan vara överens om tror jag är att vi kan säga att högtalare/rum inte precis gör uppspelningen bättre i alla fall än det lät på plats då trubaduren spelade.
Om du vill kan du eller andra komma med tekniska parametrar som kan tänkas beskriva musikalitet. Men det blir nog svårt(?).

Håller med. Men, det kanske finns kombinationer av tekniska parametrar som enskilt är ofarliga men ihop får en sådan konsekvens?
Om vi förenklar, förmodar att du känner igen en viss fabrikant som pratar melodislingor och stampa takten, jag gillar idén och kan hålla med om att det är lätt att uppfatta det som riktigt i en demo, sen gillar jag inte resten av deras "ljudkaraktär" på deras grejor. Men det är väl lite av en sådan känsla som saknas i vissa erkänt bra anläggningar och plötsligt finns i andra. Oavsett mätvärden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-12 13:46

Harryup skrev:Om vi förenklar, förmodar att du känner igen en viss fabrikant som pratar melodislingor och stampa takten, jag gillar idén och kan hålla med om att det är lätt att uppfatta det som riktigt i en demo, sen gillar jag inte resten av deras "ljudkaraktär" på deras grejor. Men det är väl lite av en sådan känsla som saknas i vissa erkänt bra anläggningar och plötsligt finns i andra. Oavsett mätvärden.

Inte oavsett mätvärden. På grund av mätvärden!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-12 15:22

jaja, same same but different

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-12 15:25

menar bara att oavsett om en grunka mäter bättre på vissa saker måste den inte absolut låta bättre i en viss kombination.
Om man läser det du skriver så förutsätter du att en apparat som mäter bättre eller sämre i ett visst avseende allti

nej, jag orkar inte

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-12 15:40

Ett snurrigt påhitt av LTS och Öhman. :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-12 15:43

fbk skrev:Ett snurrigt påhitt av LTS och Öhman. :roll:
Vilket påstår du är ett snurrigt påhitt?

Om du menar topic så kan jag meddela dig att du har fel i sak för det första. Det är inte Öhman eller LTS som har hittat på vad korrekt återgivning är. Det är en tankemodell som går tillbaka betydligt längre än så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-12 15:50

Harryup skrev:menar bara att oavsett om en grunka mäter bättre på vissa saker måste den inte absolut låta bättre i en viss kombination.
Om man läser det du skriver så förutsätter du att en apparat som mäter bättre eller sämre i ett visst avseende allti

nej, jag orkar inte

Nej. Tvärt om. Jag förutsätter att vissa saker som folk subjektivt tycker om beror på i vissa avseenden sämre mätvärde. T.ex. höjd nivå i vissa frekvensband, mer andratonsdist eller lätt kompression. Inget fel i att tycka om det, men att alltid blåneka till att det som gör att man gillar det skulle vara ett tekniskt (medvetet eller omedvetet) mätbart "fel" (relativt en opåverkad signal alltså) då gör man sig själv en otjänst. Skall det vara så svårt att säga "javisst - det är ett fel - men jag ÄLSKAR det!" ?
Det är det ingen som skulle missunda dig att göra, ju.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-12 15:53

Martin skrev:
fbk skrev:Ett snurrigt påhitt av LTS och Öhman. :roll:
Vilket påstår du är ett snurrigt påhitt?

Om du menar topic så kan jag meddela dig att du har fel i sak för det första. Det är inte Öhman eller LTS som har hittat på vad korrekt återgivning är. Det är en tankemodell som går tillbaka betydligt längre än så.

Japp... så länge jag läst hifitidningar så har man refererat till den "ouppnåeliga perfekta förstärkaren" som "a straight wire with gain".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-12 21:34

Martin skrev:Ja precis. Man häpnar hur det resoneras! 8O "Kan man inte vara 100% raktigenom god så kan man lika gärna skita i allt och vara ond, elak och jävlig mot sin omgivning."

Respektera att folk har mål (ouppnåliga ideal eller vad det nu må vara) att sträva efter med sin hobby subjektivisten! Det borde inte vara så svårt.

När folk kan respektera att deet finns flera olika sätt att se på detta med hifi så skulle jag vara glad. Men så är icke fallet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-12 21:44

dawen skrev:
subjektivisten skrev:Ja, och såklart är det ju skillnaden mellan 0,0035 THD och en "sunkig" 0,0060 THD som kommer avgöra om det låter ofärgat eller ej och inte rummet!

Elektroniken är en faktor att påverka, rummet en annan. Är man intresserad av musikåtergivning så att man vill att det ska låta som det spelades in (rätt eller fel, men som informationen är lagrad på skivan) så är givetvis rummet en viktig faktor.

Vill du höra vad jag har gjort för åtgärder i mitt rum eller vill du bara dra alla över en kam? :(

Det är väldigt mycket apparatprat, det har du rätt i. Det är helt enkelt enklare att jämföra apparater. Rumsakustik är ett ämne som få har kunskap i, och alla kunskaper är inte riktigt rätt heller, tyvärr. Jag gissar att det är därför det inte blir lika mycket diskussion i det ämnet.

Ja, du kan säkert gjort massa i ditt rum, men det var inte grejen. Grejen är att det blir så absurda jämförelser mellan apparater som ger en EXTREMT lite färgning vid EXTREM belastning när vi sedan har ett rum som ger mkt större färgning än den mellan apparaterna.

Visst, man kanske vill ha en så ofärgad apparat som möjligt, även om det är en gammal rost sekelskifts sak :wink:
Men sålänge vi alla har färgad återgivning så blir jag rätt trött på vissa som försöker sätta sig på en högre sits för dom "vill inte ha färgad återgivning" bla bla bla... 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-12 21:48

Respekt är alltid ömsesidig, subjektivisten. :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-12 22:01

Men sålänge vi alla har färgad återgivning så blir jag rätt trött på vissa som försöker sätta sig på en högre sits för dom "vill inte ha färgad återgivning" bla bla bla...
Vad är det du har problem med subjektivisten? Är det inte ok att vilja det tycker du? Tycker du det är att sätta sig på en provocerande hög sits att vilja eftersträva något som man dessutom kan förklara vad man menar väldigt bra så att de flesta* förstår. Om jag säger att jag vill ha en bil med så låg bränsleförbrukning som möjligt och den ska helst gå på förnyelsebara drivmedel. Är det att sätta sig i en hög sits tycker du bara för att det är omöjligt med en bränsleförbrukning på 0 l/mil? Det är i princip det budskapet du förmedlar när du skriver så. "försöker sätta sig på en högre sits för att de inte vill ha färgad återgivning" (egentligen säger de troligtvis så liten färgning som möjligt men det kanske är detaljer i sammanhanget?).

Som sagt det handlar om ömsesidig respekt för vilka egna val olika människor väljer att göra. Dags att följa upp de höga idealen lite bättre kanske?

*Att inte vilja förstå andra kanske är det största hindret för de som inte gör det, vad vet jag. Tål att funderas på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-13 04:09

Martin skrev: Är det inte ok att vilja det tycker du? Tycker du det är att sätta sig på en provocerande hög sits att vilja eftersträva något som man dessutom kan förklara vad man menar väldigt bra så att de flesta* förstår.
Som sagt det handlar om ömsesidig respekt för vilka egna val olika människor väljer att göra.
*Att inte vilja förstå andra kanske är det största hindret för de som inte gör det, vad vet jag. Tål att funderas på.

Håller med, man får gärna sträva efter vad som helst. Däremot kan man inte veta att man har en mindre färgad återgivning bara för att man valt rätt elektronik, än någon annan som valt fel elektronik har, då högtalare och rum bidrar med så mycket.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-13 05:53

Jax skrev:Respekt är alltid ömsesidig, subjektivisten. :wink:

Juppz, du borde ta en kvällskurs i det :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-13 05:57

Martin skrev:
Men sålänge vi alla har färgad återgivning så blir jag rätt trött på vissa som försöker sätta sig på en högre sits för dom "vill inte ha färgad återgivning" bla bla bla...
Vad är det du har problem med subjektivisten? Är det inte ok att vilja det tycker du? Tycker du det är att sätta sig på en provocerande hög sits att vilja eftersträva något som man dessutom kan förklara vad man menar väldigt bra så att de flesta* förstår. Om jag säger att jag vill ha en bil med så låg bränsleförbrukning som möjligt och den ska helst gå på förnyelsebara drivmedel. Är det att sätta sig i en hög sits tycker du bara för att det är omöjligt med en bränsleförbrukning på 0 l/mil? Det är i princip det budskapet du förmedlar när du skriver så. "försöker sätta sig på en högre sits för att de inte vill ha färgad återgivning" (egentligen säger de troligtvis så liten färgning som möjligt men det kanske är detaljer i sammanhanget?).

Som sagt det handlar om ömsesidig respekt för vilka egna val olika människor väljer att göra. Dags att följa upp de höga idealen lite bättre kanske?

Såklart du får sträva efter det. Det jag inte gillar är inlägg av vissa personer, som ska vara lite lustiga och säga "distpedal" eller något annat "kul". Sålänge ingen har helt ofärgad återgivning så ska man ta det lugnt med köra sådana uttalande.

Jag måste hålla med det sista du säger, att det är flera här som borde tänka i större banor än deras inrutade ideer. 8)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-13 08:29

subjektivisten skrev:
Jax skrev:Respekt är alltid ömsesidig, subjektivisten. :wink:

Juppz, du borde ta en kvällskurs i det :wink:

Då har du nog inte förstått vad respekt är. Den förtjänas genom att visa den. Arrogans är fel väg att gå.

Bara ett litet tips. Inget jag kräver att du ska ta till dig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-14 01:13

Då har du nog inte förstått vad respekt är. Den förtjänas genom att visa den
Då finns det gott om medlemmar som inte förtjänar den, tyvärr.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi