Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-13 19:14

Spacebug skrev:Kör du med centrumjigg är det dumt att köra bort styrhålet du har i centrum, då har du inget att centrera kring ifall du skulle behöva fräsa igen.

Mät noga mellan centrumpinnen och yttre kanten på frässtålet, det blir radien på hålet, provfräs sedan i några skräpskivor för att kontrollera att du får rätt diameter och passform.

det tänkte jag inte ens på =D
jag har en centrumjigg, typ. den är inte i mitten av maskinen men fungerar likadant.

du menar att jag ska ta någon liten skräpbit och testa göra ett hål i den för att se om det är rätt storlek för elementet? det som är grejjen är ju att jag hade velat mäta radien på elementet, eller diametern, och det går nästan inte att göra i min lilla värld. men jag har ett par skräpdelar över att testa på iaf, det är ju alltid något.

men om jag utgår från att måtta en ungefärlig omkrets på elementet där den ska sitta fast, kan jag sen göra en radieberäkning på det och efter det göra provsågningar efter en sådan ritning? vad tror gänget om den komplicerade lösningen?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-09-13 19:38

Lägg försiktigt elementet upponer, lägg däerfter två raka brädstumpar på var sida. Justera brädorna så du har samma mått på båda sidor Och där har du diametern.

Annars funkar ju ett skjutmått bra :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-13 19:48

Fan vad smart! Jag är så retarderad i blotta närvaron av din geniala närvaro!
Skämt åsido, det var riktigt smart! Ska absolut använda mig av det sättet, skitsmart :)

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-09-13 23:38

Eller så utgår du bara från att nuffrorna i databladet är korrekta?
Fräs en provbit och testa ifall elementet passar, skulle det diffa får du justera om lite :roll:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-14 01:04

det går ju att göra kombination av dom båda. ska jag nog göra, och efter det så ska jag göra en liten fräsning för att se hur det blir. mitten av centreringshålet mot ytterkanten av det frästa hålet i provbit, och när jag fått det rätt tar jag och offrar en av mina bitar som jag har över och ser så att det blir rätt. även fast man måttat rätt så kan det ju bli fel. typ. jag tror att jag har ca 5 provhål, så det lär ju inte gå fel :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-09-14 01:45

Komorok skrev:Näää, hade han inte infinity-subbar?

Jo. Mitt första system bestod av fem Infinity Kappa sub. :)

Boom. Jag har en del på dej också... :wink:

Zartok. Givetvis så provfräser man baffelhålet i en spillbit innan man fräser i baffeln.
Det är givet. Allt annat är skitdumt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-14 08:44

Baker, kan du inte berätta om dina stora rör som vart felräknade? Som min egentliga basförebild så är det otroligt svårt för mig att greppa att du gjort ett mindre lyckat basbygge. Blir frekvensgången dålig och ljudet odetaljerat när man missar uträkningar med sånt i portade "lådor"? Vart är dom monsterbasarna idag?

Kom ihåg att jag ÄR skitdum och har tummen mitt i handen. Har ju aldrig ens opererat en fräs :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-14 13:30

FAAAAAAAN I HELVETET SÅ FÖRBANNAT...

skönt att jag har lyckats med att fräsa elementhålen! =D det gick! jag klarade det fanimig helt och hållet själv, och då har jag aldrig hållt i en router eller varit godkänd i träslöjd! =D

det var skitskoj att jag lyckades måste jag säga!!
jag fräste alla i samma dimensioner, kändes säkrast. det kan ju hända att inre och yttre baffeln inte är exakt likadana i lådan, men det är småsaker. jag fick till en riktigt snug fit på elementen också, helt jäkla otroligt! dom glappar inte en enda millimeter (dom gjorde det på testhålet, så jag drog av minimalt på avståndet och voila!)

jag har även lärt mig följande:

1. köp ALDRIG billigaste routern på jula. aldrig. fanskapet har tagit längre att arbeta med än fräsningarna! fan vad det där jävla frässtålet har lossat hela förbannade tiden, och första varvet den gjorde det så märkte jag att den var... varm. pinchergreppet har med andra ord fått sig en brännskada =D

2. efter att ha testat olika metoder och hastigheter så kom jag fram till att köra max fart, 30.000 rpm och i flera steg. tror jag körde 6 steg per hål. det är bra.

3... ... ... ha alltid en ströplanka under fräsningen. oavsett om du mätt att fräsen inte ens kan gå igenom det du ska fräsa utan att du måste vända på skiten så behövs ströplanka.

och som övrig fråga kan jag fråga om folk känner till om man kan köpa reservdelar till snickeriarbetsbänkar, eller om det är en helt ny arbetsbänk som behöver inhandlas *asg*

Just ja. en fjärde punkt: se till att ha munskydd eller ansiktsmask eller något till nästa gång. när jag var klar märkte jag att jag hade svårt att svälja. fått i mig en jädrans massa damm i näsa och svalg.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-14 16:48

sådärja. nu håller jag på att spraya lådorna. har märkt ett problem. sprayen tar slut på nolltid. ska nog till biltema och se om dom har någon annan grund man kan använda. gärna så att det räcker till ett par lådor eller så :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-15 09:31

Filas, slipas, målas och sen borras kontakterna in!
Testade spraya igår, fungerade skitbra och blev lent. Tyvärr gick tre sprayflaskor per sub, så jag ska köra hammarlack rakt över bara. Har testat en provbit och det fungerar. Sure, blev lite knottrigt, men drar jag ett varv, slipar och ett varv till blir det lä göttmos.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-09-15 10:22

här kommer ett inlägg för att hålla motivationen uppe:

heja :!: :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-15 13:31

Bild

Tack för motivationsboosten! Det fungerade :)
Här är alla lådor slipade, dom är lena som hårdvax! Ser nu att det tog över två timmar, men faaan vad bra det blev :)

Jag har testt att grunda med spray och med hammarlack. Det blir en hammarlackning på detta. Man kunde slipa ner det och det blev hur lent som helst. Dock så vete tusan om jag kommer köra två varv, känns onödigt om alla bara ska stå under skynken, men vi får se :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-15 21:42

Bild

Avskyr plattans kamera. Första varvet på tre av subbarna iaf. Tydligen så släpper hammarlack om mdf'en är ruggig. Otippat :D
Undersidan är fortfarande olackad, så nästa varv ska jag ta och måla subbarna när dom står på baken så att säga. Bättra på här och var samt måla undersidan. Blir gottmos av det här. Om ett par dagar så är jag nog klar och redo att skruva fast elementen :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-16 19:29

Nu valar jag och kvalar om jag behöver slipa lådprna. Visst har det blivit ruggigt, men jag tänkte om nästa lager täcker det?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-16 19:43

Gör det som känns jobbigast. Ger alltid maxat med feelgood! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-16 20:58

Fan vad alla ska vara visa här inne :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-16 22:03

Slipade! Nu...
Min roller är blöt och jag har inga fler. Kan man pensla med bra resultat också? Hammarlack.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-09-16 22:34

Till hammarlack används med fördel hammare 8)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-16 23:45

Bild

Nu börjar det ta sig sa mordbrännaren! Imorgon kväll blir det att slipa och rolla tre av fyra subbar på nästan alla ledder, sen är det en sub som kommer efter pga platsbrist. Det här dröjer ett par dagar till, sen är det banne mig klart!

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-17 07:05

Spännande! :o

Att du använder hammarlack är bara ett bevis för att du faktiskt är en fetklant! :P

Att du bygger ett bassystem på flera hundra kilo bevisar väl iofs motsatsen! :D :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-17 17:13

Känns så nära nu... jag ska bara slipa och måla något varv till. Ett par dagar! :)
Jag ser vansinnigt mycket fram emot att få subbarna klara och filar på en tacklista till alla som på någpt sätt bidragit till detta projekt. Ni är många och jag ska försöka att inte glömma någon.

Det är otroligt att en total noob som inte har någon koll på något alls kan, med hjälp av eldsjälar på internet bygga ett bassystem som redan i halc form kan matcha även dom dyraste köpessubbarna på marknaden, som ex paradigm signatur sub 2, velodyne 1812 och liknande skapelser :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 15:04

jag har börjat fundera på namn till min skapelse. när det blir åtta stycken så kommer det ju att kunna räknas som ett relativt respektingivande bassystem, även i det här forumet (får jag hoppas).

om inte annat så påminner jag om att mitt vardagsrum är 18 kvadrat och är en studentlägenhet. muahahaha!

ja, jag höll ju på att glömma bort namnen. är det någon som vill ge tips på namn? megabörje var ju uppdaget, så jag funderade på BIG BERTHA :D

samtidigt så är det inte så fult...
då dom flyttar drygt 24 liter luft tillsammans (drygt 3 liter per element) så funderar jag på att ha något som påminner om julafton.

En tanke är att döpa dom efter den NIONDE av tomtens alla renar, dvs Rudolph. hade passat bra med luften också. plus att jag älskar julafton!

RUDOLPHIA!
uttalas Rudålfia!
det tar jag.
mitt!
TM.

... såvida ingen kommer upp med något bättre =D

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-09-18 16:29

Risken med detta forum, eller ja, basbyggande kanske, är väl att man ganska lätt kan komma till insikten att det kan komma framtida utbyggningar av bassystemen :lol:

Om du vill undvika namnbyte kanske du skall fundera kring namn du kan ha i generationer så att säga.
Bara Rudolf kanske kan funka, sedan Rudolf den andre osv...
Fast då får du ju ioförsig bara en halv-Rudolf nu i början, kanske inte allt för roligt men det kanske motiverar till att bygga andra Rudolf halvan fort :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 16:47

Haha, andra rudolfhalvan blir byggning på när jag får tillgpng till det fuktskadade snickeriet :)

JAG PROVKÖRDE 1/8 AV RUDOLF NYSS!!
Aaaah! Fungerar!!

Förutsättningarna: rudolf den förste står på rumpan, riktad uppåt. Mitt i rummet. Lågnivån +10, frontarna -4. Rudolf ska inte sprida bas så bra mot mitt håll, men... nog kunde han skaka om både det ena och det andra iaf. Han ska in i hörnet!

Btw, när jag trycker på rudolf så pyser han. Jag tror det kommer från gummit. Tror. Ändå syns ingen gummiskada. Ska jag testa med ett annat element och se om jag har samma respons?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 17:10

testade rudolf den andre i olika lådor. utan isolering så pös han tystare. rudolfarna (elementen) har redan en typ av isolering runtom sig, det kanske är tänkt att man bara ska ha det och inte använda extra lister? jag har extralister från biltema, dom är gummiaktiga och när dom trycks ihop blir dom nästan klistriga.

ska jag kanske testa att sätta ihop rudolf den andre utan isolering och se om det blir bättre?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-18 17:46

zartok skrev:testade rudolf den andre i olika lådor. utan isolering så pös han tystare. rudolfarna (elementen) har redan en typ av isolering runtom sig, det kanske är tänkt att man bara ska ha det och inte använda extra lister? jag har extralister från biltema, dom är gummiaktiga och när dom trycks ihop blir dom nästan klistriga.

ska jag kanske testa att sätta ihop rudolf den andre utan isolering och se om det blir bättre?

du måste ha en typ av gummi runt hålet annars så blir det inte tätt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 18:11

nu har jag testat med och utan biltemas lister. elementet har ju som sagt också en list runt. jag märkte att pyset blev mer distinkt när man hade biltemas lister på.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Fo ... BG1-88067/
drevband hette det tydligen. detta kanske inte är tätt nog? jag har iaf tänkt att jag kör såhär tills jag får hem något tätare som jag kan testa att använda på rudolf den tredje och fjärde. om det gummit hjälper så drar jag bara om rudolf den förste och andre :)

vad var det jag skulle beställa nu igen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 18:12

Jg skulle testat med annat element, det är väl den testen du kan göra med minst problem? Om det inte hjälper skulle jag skaffa en bättre list.

Fast här finns nog bättre experter på "pyspunka" än jag.

De lister jag använt själv och fått i Inobyggsatser är typ 5mm breda av grått skumliknande material och går att platta ihop till nästan ingenting alls.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 18:15

jag får mer distinkt pyspunka med biltemalisten ovan :) var det inte du (nattlorden) som länkade till en bra tätningsfog här tidigare någonstans?

just ja, det skumma är att om jag drar i gummiringen där det låter, då försvinner pyspunkan någon annanstans.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 18:21

Nja, akrylfog hade jag nog inte velat sätta runt elementet, då hade jag hellre lagt en sträng silikon, men det kommer säkert någon annan att skrika över nu.

Låter nästan som om du inte kan dra åt hårt nog för att det skall bli tätt runtom... :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum