Moderator: Redaktörer
Frutti skrev:petersteindl skrev:Personligen använder jag helst orden akustiska ljudvågor då jag vill beskriva ljud i den fysikaliska akustiska världen.
Det som genom aktionspotentialer och genom transmittorsubstans i synapserna på något sätt blir till det upplevda fenomenet som människan kallar ljud tillhör den neurala världen och just den specifika del av den neurala världen som blir till medvetetenhet.
En viktig frågeställning är om upplevt ljud i den medvetna psykologiska världen är en direkt och linjär funktion av aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen.
En annan frågeställning är om aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar i synapserna i den neurala världen är en direkt och linjär funktion av inkommande akustiska ljudvågor mot respektive trumhinna.
Vetenskapligt sett är dessa frågeställningar idag tillräckligt bra utrett och belagt för att jag skall ta steget fullt ut och separera den akustiska världen med dess akustiska ljudvågor från den neurala världen som medvetet ljud uppstår ur. Exakt hur den upplevda världen uppstår är dock än så länge inte utrett. Varseblivning och medvetande tillhör det människan kallar livet, men det räcker inte, man måste dessutom vara vaken och i ett tillstånd av medvetenhet. Hur detta tillstånd uppstår vet man än så länge inte.
Att den medvetna och upplevda världen har med aktionspotentialer och transmittorsubstansövergångar att göra är dock idag ett axiom. Man kan utan att använda akustiska ljudvågor som exciterar trumhinnorna skapa aktionspotentialer som upplevelsemässigt upplevs som ljud.
Mvh
Peter
Klockrent inlägg!!
JM skrev:IngOehman skrev:
Att kalla vad som helst för ljud är inte så konstruktivt däremot. Att förneka de ljud som man inte hört är det heller inte.
Vh, iö
Hur tänker du här i relation till tidigare inlägg?
Jm
IngOehman skrev:
Man kan trycka lite med fingret på ögonglobens sida (i ett helt mörkt
rum), helt med lite hud emellan så man inte rör ögonvitan direkt med
fingret, och på så vis skapa en ljusupplevelse också, men inte tusan
har man skapat ljus.
Lättast att få fram fenomenet brukar vara att trycka typ där:
(bild kommer)
Vh, iö
mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
RuneStone skrev:mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
Har exakt samma fenomen. fast jag har dock aldrig trott det kommit från rymden..
mikro skrev:IngOehman skrev:
Man kan trycka lite med fingret på ögonglobens sida (i ett helt mörkt
har man skapat ljus.
Lättast att få fram fenomenet brukar vara att trycka typ där:
(bild kommer)
Vh, iö
Det där har jag undrat över sen jag var 7 år, då jag upptäckte det, vad det beror på. Vet du?
RuneStone skrev:mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.
Har exakt samma fenomen. fast jag har dock aldrig trott det kommit från rymden..
.'mikro skrev:IngOehman skrev:Man kan trycka lite med fingret på ögonglobens sida (i ett helt mörkt
har man skapat ljus.
Vh, iö
Det där har jag undrat över sen jag var 7 år, då jag upptäckte det, vad det beror på. Vet du?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], juanth och 10 gäster