skulle nog se över elementvalet lite. mest för känslighetens skull. Beror kanske lite på vilken typ högtalaren ska vara. Det ser ut som Dappolito men i det fallet blir impedansen i mellanregistret väldigt låg och känsligheten blir onödigt hög. Allt i relation till övriga element.
Dessutom är det mellanregister. Om du vill göra andra, mindre baskapabla högtalare så blir det svårt att använda dessa element.
Vill du göra det väldigt enkelt för dig så kopierar du Martins bygge. Vet inte vilken erfarenhet du har och vilka förutsättningar (utrustning) du har till att utveckla en högtalare. Det kan vara svårt att nå upp till Martins nivå helt enkelt om du inte är väldigt insatt.
Jag säger inte att det är omöjligt, men då du lägger mycket krut på design så kan det bli väldigt jobbigt att lägga liknande energi på utvecklingen av själva högtalaren. Vore synd om högtalaren är jävligt snygg men låter lite meh.. (det verkar rätt vanligt om jag ska bedöma olika byggen på sidor som min hembio och liknande)
Men ett första steg är att bestämma hur högtalaren ska fungera. Alltså vilken princip. Ska det vara Dappolito? (finns nästan bara nackdelar med det, men också fördel) eller ska du köra en 2,5-vägs konfiguration för mellanregister och diskant. Ska det vara en "sann" trevägare, eller ska basen vara aktivt driven med eget filter (alltså en 2+1-vägshögtalare) eller ska det vara en 4-vägare?
Sluten volym eller basreflex?
Parallellt med detta bör du fundera över filtret och de spridningsegenskaper högtalaren bör ha.
När det sen kommer till att utvidga konceptet så är det en fråga om hur en center ska se ut och fungera, och surrounds. Ingen av de högtalarna bör se ut och verka som H/V.
För vettig centerdesign kan du kika här
http://www.audioholics.com/loudspeaker- ... el-designs
För surround blir det lite knivigare. Finns här lite olika skolor. Det finns ju de som använder en vanlig tvåvägare som surround. Det är dock inget som brukar förespråkas här och egentligen inte vad standarden förespråkar heller. Istället brukar man prata om sk bipolär högtalare. Där man har två uppsättningar element på var sida om en låda osom pekar bort från lyssnaren. Typ såhär
http://www.psbspeakers.com/products/surround-speakers
Där kan man välja om elementen ska spela i fas eller om ena uppsättningen spelar i motfas.
Det är dock inte vad som brukar förespråkas här heller. Istället pratas det här på forumet om små högtalare som riktas rätt i förhållande till lyssnaren. Men minst tre per kanal. Något som faktiskt mer liknar hur biografer är byggda (där pekar högtalarna rakt in från väggen, alltså mot lyssnaren, men högt över huvudet).
I alla fallen blir det lite lurigt vilka element man ska välja om man vill ha enhetligt runt om.
Min slutsats är att: Man antingen använder en Dappolitoliknande variant med element som max är 5,5tum stora tillsammans med en liten diskant så att man kan få c-c att blir så litet som möjligt mellan midbasarna. Eller så använder man en trevägs-variant med ett mindre (3-4 tum) mellanregister som även kan agera fullrange för surroundbruk. Detta mellanregister bör ha en relativt hög impedans eftersom du vill använda flera lådor i surround. Till detta mellanregister använder man lämpligen 5,5-8" baselement beroende på den kapacitet och storlek på lådan man vill ha. Tänker då främst på centern där man faktiskt kanske har restriktioner på storlek(om man ska använda dubbla basar).
För center kan man även fundera på att använda ett coaxialelement. Men det kan bli svårt att matcha det mot H/V om man inte använder det där också.
Ja det är väl mina fem ören. Ditt koncept ser väldigt lovande ut och jag är väldigt imponerad av din 3D-bild, trodde först det var en bild av faktiska högtalare.