Byggtråd Slimmade golvare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meidenberg

Byggtråd Slimmade golvare

Inläggav meidenberg » 2013-09-16 14:55

Hej,

Jag heter Mikael och jobbar som digital designer och designar allt från mobilt UI till industri-färgsprutor och nu är det dags att ta sig vatten över huvudet och bygga högtalare avsedda för elektronisk musik som även ska fungera till film vid ett senare tillfälle.

Jag har inte kommit så mycket längre än att börja spotta ut ideér på hur dom ska se ut men redan här kan det vara trevligt att få lite input från folk som kan.

Varje gång jag söker efter inspiration så hamnar jag på det här forumet så det var lika bra att registrera sig :)

Här är iaf första skissen (Skinn-ram inspirerad av ett par fina italienare) och jag har använt mig utav 1st 26W/4534G00, 1st 27TBCD/GB-DXT och 2 st 15M/4624G00. Detta kommer ändras till lämpligare element men storleken bör vara detsamma, eventuellt så får midbasarna bli 6,5" men då måste jag se till att det finns ett par 4-5"-are i samma serie till center/bakre högtalare.

Bild

Observera att jag är nybörjare och det här får ta den tid det tar, själva byggandet är en utmaning men det kan jag hantera (utvändigt iaf), val av element, mätningar och bygge av delningsfilter är en större utmaning men det är något som jag kommer ägna all min energi åt att lära mig och hur illa dom här än kommer att låta så har jag inget att förlora.

Så vad tycks?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-16 14:59

Ser snyggt ut! :)

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2013-09-16 15:13

Fan vad fin rendering!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-16 15:13

Det var en väldigt fin skiss, liknar mycket mitt pågående bygge konceptuellt. Är iaf samma antal element och samma diskant. :) Fast mina är inte lika estetiskt profilerade då jag inte är så duktig på att snida till och rita detaljerna. Här blir det mera raka lådor rakt uppochner.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
meidenberg

Inläggav meidenberg » 2013-09-16 15:17

Jocke skrev:Ser snyggt ut! :)

S skrev:Fan vad fin rendering!

Tack!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Byggtråd Slimmade golvare

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-16 15:25

meidenberg skrev:Här är iaf första skissen...

8O Fattar att du jobbar med sånt där, men ändå - respekt!

Fin design och bra första val av element. Ska bli intressant att följa.

Psst - om du ska få bästa support på det här forat bör du dock byta till mjuka fötter 8) :wink:.

Användarvisningsbild
meidenberg

Inläggav meidenberg » 2013-09-16 15:25

Martin skrev:Det var en väldigt fin skiss, liknar mycket mitt pågående bygge konceptuellt. Är iaf samma antal element och samma diskant. :) Fast mina är inte lika estetiskt profilerade då jag inte är så duktig på att snida till och rita detaljerna. Här blir det mera raka lådor rakt uppochner.

Tack!

Hittade din tråd, ska bli sjukt intressant att följa. Det ser ut som samma baselement med. känns som att både diskanten och basen är bra val för en rimlig peng, jag har inte beslutat mig för dom än men måste nog se till att ändra något så jag inte gör ett par likadana :)

Jag gillar raka lådor men har aldrig byggt något med spårad MDF och var sugen att prova så dom fick bli lite välvda.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-16 15:28

Wow som glad cad-amatör så är jag djupt imponerad. Högtalaren i sig ser också mycket trevligt ut. Jag sitter på läktaren och hejar på :D

Användarvisningsbild
meidenberg

Re: Byggtråd Slimmade golvare

Inläggav meidenberg » 2013-09-16 15:29

Kalejdokom skrev:
meidenberg skrev:Här är iaf första skissen...

8O Fattar att du jobbar med sånt där, men ändå - respekt!

Fin design och bra första val av element. Ska bli intressant att följa.

Psst - om du ska få bästa support på det här forat bör du dock byta till mjuka fötter 8) :wink:.

Haha, Jag får göra det. Tjejen frågade precis hur parketten kommer se ut när hon ska flytta på dom där...

Faktum är att alla tips på varenda detalj är guld värda och jag kommer bygga varenda skruv i 3d innan jag beställer hem allt som behövs för att snickra ihop dessa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-16 15:32

Jaha, du kommer förstås att bygga hela skapelsen i en 3D-printer sen :evil: .

Edit: inklusive elementen...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-16 15:37

Kalejdokom skrev:Jaha, du kommer förstås att bygga hela skapelsen i en 3D-printer sen :evil: .

Tänk om det vore möjligt. Vilka inovativa konstruktioner man skulle kunna göra.

Jag har själv en dröm att skriva ut mina surroundhögtalare någon dag. Exkl element då.

Användarvisningsbild
meidenberg

Inläggav meidenberg » 2013-09-16 15:38

Kalejdokom skrev:Jaha, du kommer förstås att bygga hela skapelsen i en 3D-printer sen :evil: .

Om det ändå var så väl : (

Jag bygger allt i 3d så att jag får ut korrekta former och mått och har en ordentlig plan bara, det ända jag kommer att lämna iväg är logon som ska 3d-printas så jag kan göra en form att gjuta 5st i, sen måste jag hitta något bra ställe som kan laserprinta lite symboler och text på plattorna till terminalerna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-16 15:41

meidenberg skrev:
Martin skrev:Det var en väldigt fin skiss, liknar mycket mitt pågående bygge konceptuellt. Är iaf samma antal element och samma diskant. :) Fast mina är inte lika estetiskt profilerade då jag inte är så duktig på att snida till och rita detaljerna. Här blir det mera raka lådor rakt uppochner.

Tack!

Hittade din tråd, ska bli sjukt intressant att följa. Det ser ut som samma baselement med. känns som att både diskanten och basen är bra val för en rimlig peng, jag har inte beslutat mig för dom än men måste nog se till att ändra något så jag inte gör ett par likadana :)

Jag gillar raka lådor men har aldrig byggt något med spårad MDF och var sugen att prova så dom fick bli lite välvda.
Detsamma! Jag använder 26W/8534G00 så exakt samma blir det nog inte. Ändå kul att det vart så nära och samma placering av basen mm. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-16 18:24

Jag tycker det var trevligt att se loggan på både högtalare å avatar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-16 18:40

Helt galet snygga renderingar, luktar helt klart italiensk :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-16 19:01

Man måste ju inte ta bort utriggarna bara för att man går till mjukfötter, bara där är area nog att stå på hela mjukfoten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-16 19:21

Fantastiskt tjusigt. Ska bli kul att följa.
Välkommen till faktiskt.se!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-09-17 10:09

skulle nog se över elementvalet lite. mest för känslighetens skull. Beror kanske lite på vilken typ högtalaren ska vara. Det ser ut som Dappolito men i det fallet blir impedansen i mellanregistret väldigt låg och känsligheten blir onödigt hög. Allt i relation till övriga element.
Dessutom är det mellanregister. Om du vill göra andra, mindre baskapabla högtalare så blir det svårt att använda dessa element.

Vill du göra det väldigt enkelt för dig så kopierar du Martins bygge. Vet inte vilken erfarenhet du har och vilka förutsättningar (utrustning) du har till att utveckla en högtalare. Det kan vara svårt att nå upp till Martins nivå helt enkelt om du inte är väldigt insatt.
Jag säger inte att det är omöjligt, men då du lägger mycket krut på design så kan det bli väldigt jobbigt att lägga liknande energi på utvecklingen av själva högtalaren. Vore synd om högtalaren är jävligt snygg men låter lite meh.. (det verkar rätt vanligt om jag ska bedöma olika byggen på sidor som min hembio och liknande)

Men ett första steg är att bestämma hur högtalaren ska fungera. Alltså vilken princip. Ska det vara Dappolito? (finns nästan bara nackdelar med det, men också fördel) eller ska du köra en 2,5-vägs konfiguration för mellanregister och diskant. Ska det vara en "sann" trevägare, eller ska basen vara aktivt driven med eget filter (alltså en 2+1-vägshögtalare) eller ska det vara en 4-vägare?
Sluten volym eller basreflex?
Parallellt med detta bör du fundera över filtret och de spridningsegenskaper högtalaren bör ha.

När det sen kommer till att utvidga konceptet så är det en fråga om hur en center ska se ut och fungera, och surrounds. Ingen av de högtalarna bör se ut och verka som H/V.
För vettig centerdesign kan du kika här http://www.audioholics.com/loudspeaker- ... el-designs
För surround blir det lite knivigare. Finns här lite olika skolor. Det finns ju de som använder en vanlig tvåvägare som surround. Det är dock inget som brukar förespråkas här och egentligen inte vad standarden förespråkar heller. Istället brukar man prata om sk bipolär högtalare. Där man har två uppsättningar element på var sida om en låda osom pekar bort från lyssnaren. Typ såhär http://www.psbspeakers.com/products/surround-speakers
Där kan man välja om elementen ska spela i fas eller om ena uppsättningen spelar i motfas.
Det är dock inte vad som brukar förespråkas här heller. Istället pratas det här på forumet om små högtalare som riktas rätt i förhållande till lyssnaren. Men minst tre per kanal. Något som faktiskt mer liknar hur biografer är byggda (där pekar högtalarna rakt in från väggen, alltså mot lyssnaren, men högt över huvudet).

I alla fallen blir det lite lurigt vilka element man ska välja om man vill ha enhetligt runt om.

Min slutsats är att: Man antingen använder en Dappolitoliknande variant med element som max är 5,5tum stora tillsammans med en liten diskant så att man kan få c-c att blir så litet som möjligt mellan midbasarna. Eller så använder man en trevägs-variant med ett mindre (3-4 tum) mellanregister som även kan agera fullrange för surroundbruk. Detta mellanregister bör ha en relativt hög impedans eftersom du vill använda flera lådor i surround. Till detta mellanregister använder man lämpligen 5,5-8" baselement beroende på den kapacitet och storlek på lådan man vill ha. Tänker då främst på centern där man faktiskt kanske har restriktioner på storlek(om man ska använda dubbla basar).
För center kan man även fundera på att använda ett coaxialelement. Men det kan bli svårt att matcha det mot H/V om man inte använder det där också.

Ja det är väl mina fem ören. Ditt koncept ser väldigt lovande ut och jag är väldigt imponerad av din 3D-bild, trodde först det var en bild av faktiska högtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
meidenberg

Inläggav meidenberg » 2013-09-17 13:37

Tack för dom trevliga kommentarerna!

Kraniet skrev:skulle nog se över elementvalet lite. mest för känslighetens skull. Beror kanske lite på vilken typ högtalaren ska vara. Det ser ut som Dappolito men i det fallet blir impedansen i mellanregistret väldigt låg och känsligheten blir onödigt hög. Allt i relation till övriga element.
Dessutom är det mellanregister. Om du vill göra andra, mindre baskapabla högtalare så blir det svårt att använda dessa element.

Vill du göra det väldigt enkelt för dig så kopierar du Martins bygge. Vet inte vilken erfarenhet du har och vilka förutsättningar (utrustning) du har till att utveckla en högtalare. Det kan vara svårt att nå upp till Martins nivå helt enkelt om du inte är väldigt insatt.
Jag säger inte att det är omöjligt, men då du lägger mycket krut på design så kan det bli väldigt jobbigt att lägga liknande energi på utvecklingen av själva högtalaren. Vore synd om högtalaren är jävligt snygg men låter lite meh.. (det verkar rätt vanligt om jag ska bedöma olika byggen på sidor som min hembio och liknande)

Men ett första steg är att bestämma hur högtalaren ska fungera. Alltså vilken princip. Ska det vara Dappolito? (finns nästan bara nackdelar med det, men också fördel) eller ska du köra en 2,5-vägs konfiguration för mellanregister och diskant. Ska det vara en "sann" trevägare, eller ska basen vara aktivt driven med eget filter (alltså en 2+1-vägshögtalare) eller ska det vara en 4-vägare?
Sluten volym eller basreflex?
Parallellt med detta bör du fundera över filtret och de spridningsegenskaper högtalaren bör ha.

När det sen kommer till att utvidga konceptet så är det en fråga om hur en center ska se ut och fungera, och surrounds. Ingen av de högtalarna bör se ut och verka som H/V.
För vettig centerdesign kan du kika här http://www.audioholics.com/loudspeaker- ... el-designs
För surround blir det lite knivigare. Finns här lite olika skolor. Det finns ju de som använder en vanlig tvåvägare som surround. Det är dock inget som brukar förespråkas här och egentligen inte vad standarden förespråkar heller. Istället brukar man prata om sk bipolär högtalare. Där man har två uppsättningar element på var sida om en låda osom pekar bort från lyssnaren. Typ såhär http://www.psbspeakers.com/products/surround-speakers
Där kan man välja om elementen ska spela i fas eller om ena uppsättningen spelar i motfas.
Det är dock inte vad som brukar förespråkas här heller. Istället pratas det här på forumet om små högtalare som riktas rätt i förhållande till lyssnaren. Men minst tre per kanal. Något som faktiskt mer liknar hur biografer är byggda (där pekar högtalarna rakt in från väggen, alltså mot lyssnaren, men högt över huvudet).

I alla fallen blir det lite lurigt vilka element man ska välja om man vill ha enhetligt runt om.

Min slutsats är att: Man antingen använder en Dappolitoliknande variant med element som max är 5,5tum stora tillsammans med en liten diskant så att man kan få c-c att blir så litet som möjligt mellan midbasarna. Eller så använder man en trevägs-variant med ett mindre (3-4 tum) mellanregister som även kan agera fullrange för surroundbruk. Detta mellanregister bör ha en relativt hög impedans eftersom du vill använda flera lådor i surround. Till detta mellanregister använder man lämpligen 5,5-8" baselement beroende på den kapacitet och storlek på lådan man vill ha. Tänker då främst på centern där man faktiskt kanske har restriktioner på storlek(om man ska använda dubbla basar).
För center kan man även fundera på att använda ett coaxialelement. Men det kan bli svårt att matcha det mot H/V om man inte använder det där också.

Ja det är väl mina fem ören. Ditt koncept ser väldigt lovande ut och jag är väldigt imponerad av din 3D-bild, trodde först det var en bild av faktiska högtalare.

Underbart inlägg!

Jag är väldigt novis när det kommer till högtalarbygge och japp, jag fokuser på designen i första hand, eller utseendet/stilen kanske jag ska kalla det eftersom designen i första hand måste uppfylla sin funktion, det är förmodligen helt bakvänt men jag tror jag måste göra såhär för att våga ta steget och utföra det här.

Den slutgiltiga designen och tillhörande blueprints får växa fram med tiden tills det känns som att det är på rätt spår.

En av dom första ideérna var att bygga 4 små likadana 2-vägare, en center och en aktiv sub och få dom att smälta in i rummet så mycket som möjligt, efter ett par dagars googlande efter inspiration och läsning så insåg jag hur fantastiskt trevligt högtalare kan se ut och började skissa på lite ideér som jag kunde bolla med tjejen, rätt som det var så vart hon lika taggad av idén att ha en uppsättning fina välljudande högtalare i vardagsrummet så jag fortsatte fila på mina planer.

Efter ett tag så började jag skissa på ett par golvhögtalare som H/V istället som fortfarande var samma 2-vägare men med varsin sub integrerade i samma låda, självklart så blev dom lite i det biffigaste laget så därrav hamnade basen på sidan av lådan istället.

Uppfattningen jag fick var att högtalaren ska låta som en vanlig mindre stativare och kunna spela OK utan hjälp av en subbas, men i det här fallet så ska subbasen hjälpa till att få mig vräkt och ge lite extra skjuts mellan 20 och 80-120hz.

Jag har inte ens kommit så långt så jag ägnat en tanke åt hur center och surroundhögtalarna ska fungera, allt det här är bara ett embryo än sålänge och jag ägnar gärna flera år att fila på min kunskap och mina ideér om så behövs :)

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-09-17 13:41

Får du till dom lika snyggt som på modellen blir jag riktigt imponerad! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-17 13:54

Kraniet skrev:skulle nog se över elementvalet lite. mest för känslighetens skull. Beror kanske lite på vilken typ högtalaren ska vara. Det ser ut som Dappolito men i det fallet blir impedansen i mellanregistret väldigt låg och känsligheten blir onödigt hög. Allt i relation till övriga element.

Tänk så olika man kan se på det. Jag tycker det är grymt bra att känsligheten i det frekvensområdet är högre och att man kan justera det med resistans utifrån eventuella utsläkningsfenomen beroende på bakväggsreflexen.

Det blir inget enkelt filter, men det blir det inte med 3-vägare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-17 14:26

Känns som läge att bygga dem för aktiv delning, så det kan lekas digitalt med filtren efter att bygget är klart. Går åt lite fler förstärkare, men kanske större chans att trimma in det.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-17 14:28

Man kan ju seriekoppla mellanregistrena också så slipper man bränna halva mellanregistereffekten i motstånd. Om man vill det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-17 14:57

Martin skrev:Man kan ju seriekoppla mellanregistrena också så slipper man bränna halva mellanregistereffekten i motstånd. Om man vill det.

Eller ett slutsteg för vardera...

Återgå till DIY-forum