En Partille-Johnny bygger Frugel Horn Mk3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lars_vegas

En Partille-Johnny bygger Frugel Horn Mk3

Inläggav Lars_vegas » 2013-09-16 22:49

Hallå där Faktiskt...

Nu smäller det - har hämtat hem virket för någon vecka sedan och rensat upp ett par dagar i kalendern så det finns inte längre några ursäkter - dags att dunka upp två par Frugel Horn - en bredbandare med gott rykte som ffa är små, snygga och inte kräver något j-a lödande! ;-) - och låter som små chefer gör de också!

Elementen blir ett par Mark Audio Alpair 7.3 - beställda från Tyskland. Materialet är björkplywood som ser ut att vara utmärkt sågat... Finish blir bets, sannolikt ett par vita och ett par "60-talserotikröda".

Dunkar upp lite bilder i dagarna två här, men skulel vara oerhört tacksam för lite hjälp innan man limmar fast tummen i träet här! Om någon vill förbarma sig...

Hur många tvinnar behöver jag? Har ca fem stycken av god kvalité ihoplånade - borde det räcka eller skall jag plocka upp ett par stycken till?

Min händiga syster rekommenderade att man hade lite "slöträ" för att placera mellan björkplywooden och tvinnern. Stämmer detta? Skall jag åka förbi en brädgård och fixa några plywoodbitar isf?

Slutligen sitter jag på elfa och tänkte beställa fårull - lika bra att köra på de får att få den schyssta naturkänslan när det andra ändå är i naturmatrial - hur många påsar borde vara rimligt till 4-´talare?

Bygginstruktionerna finns på http://www.frugal-horn.com/fh3-plans.html vilket ger en god uppskattning av storleken - borde fyra påsar ull exempelvis vara rimligt?

Bild på idealet i finish - minus de fula fötterna - där blir det istället fantasilösa SD-dito.

Bild

Vad tror ni om detta som första DIY-projekt? Någon som har tips om hur man skall börja - borde jag helt enkelt ta ena långsidan och börja limma? :-)

Ha en go kväll!
Lars

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-17 12:17

Kul bygge, det kommer säkert att bli bra!

För att göra det lättare för dig så heter det "tvingar", och jag tycker att din syster har rätt, lägg någonting imellan tvingarna och björkplywooden så slipper du fula märken!

Fem tvingar låter lite för så stora sidor som dessa har, men man kan fuska lite genom att lägga raka och stabila träbitar mellan tvingarna så att man ökar "pressytan".

Som mellanlägg mellan tvingen och björkplywooden alltså.

Lycka till och glöm inte bilderna!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-17 14:40

Det behövs några fler tvingar, alternativt kan spännband användas.
Jag har provat några olika snabbtvingar, mest gamla med trähandtag från ClasOhlson från back in the day men som är bra:

Bild

Men jag har även några billiga plastgjutna enhandssnabbtvingar från typ Rusta eller liknande, och dom är ju så fruktansvärt värdelösa att jag trodde alla enhandssnabbtvingar var på det sättet, ända tills jag fick tag på några som hette American Tool Quick-Grip:
Bild
Dom är helt otroligt bra och kan inte nog rekommenderas.
Den viktigaste delen verkar vara låsblecket av kraftig stålplåt som kilar fast mot stången hårdare ju mer man spänner, dom billiga snabbtvingarna har låsdelar av plast, och dom glider ju upp redan innan man börjar belasta grejorna!
American Tool verkar inte vara något vanligt fabrikat i Sverige men Irwin har något liknande som också borde fungera och som borde kunna köpas nånstans här:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-17 14:52

Hörntvingar har jag blivit förtjust i:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Inläggav Lars_vegas » 2013-09-17 16:31

Hallå igen..

Plockade upp ytterligare tvingar här - tio stycken är vi uppe i nu... Tack för tipsen!

There is a storm coming... ;-)

Syrran tipsade om att dessa kanske borde pluggas - har pluggar och borrmaskin hemma - för och nackdelar med att slå in ett gäng pluggar för stabilitet?

Ha en fin dag!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-09-17 17:19

Behövs inte pluggar om snittytorna är raka o fina ur hållbarhetssyfte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-17 17:28

Det är ju mycket enklare att limma när det är pluggar med, ingen risk att det halkar snett, men det behövs inte för hållfastheten.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-17 18:20

Är trälimmen så bra idag att man kan limma trä utan plugg? gäller det "all" trälimning eller "bara" högtalarlådlimning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-17 18:35

celef skrev:Är trälimmen så bra idag att man kan limma trä utan plugg? gäller det "all" trälimning eller "bara" högtalarlådlimning?

Jag hade nog inte bara limmat stegpinnarna på en femmeters stege, men skall det inga stora punktebelastningar så är limmet bra. Vad det gäller MDF så går skivan oftast sönder först.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-09-17 18:35

celef skrev:Är trälimmen så bra idag att man kan limma trä utan plugg? gäller det "all" trälimning eller "bara" högtalarlådlimning?

Trälim har väl alltid varit så bra så vitt jag vet. Har aldrig haft något problem med hållfastheten. Gäller all slags limning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-09-17 18:37

Nattlorden skrev:

Jag hade nog inte bara limmat stegpinnarna på en femmeters stege, men skall det inga stora punktebelastningar så är limmet bra. Vad det gäller MDF så går skivan oftast sönder först.

Det gäller även limning av vanligt trä. Försöker man bryta upp en limning så är det inte fogen som ger sig utan trät som spricker.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-17 18:41

Gäller framför allt MDF som är poröst och suger lim, då materialet i sig är svagare än fogen, vanligt trä där du har olika inträngning beroende på ändträ, kompaktet osv. Dessutom helt andra krafter när trä torkar och återfuktas.

Fast även till trä är plugg främst en monteringslösning.

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Inläggav Lars_vegas » 2013-09-17 18:52

Intressant intressant...

Blir nog ett par pluggar här - som sagt, lättare att montera och verkar inte bara några nackdelar förutom att det tar lite mer tid... Plugg it is!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-17 19:24

Lars_vegas skrev:Intressant intressant...

Blir nog ett par pluggar här - som sagt, lättare att montera och verkar inte bara några nackdelar förutom att det tar lite mer tid... Plugg it is!
Ja, det räcker ju med två plugg per kant, tillräckligt för att styra i läge, och mindre risk att alla inte pluggar riktigt passar i respektive hål.
När man pluggar kan man ju köra lite övermått och utgå från att kanten sticker ut en-2 mm och fräsa av den med kantfräs med styrkullager, då blir kanten helt i plan med sidan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-17 19:46

Håller med föregående talare!
Sätt en plugg i varje ände på träbitarna, det är knepigt att få dem att träffa helt rätt annars!
Och häll inget limm i plugghålen!
Då spricker trät när man pressar ihop bitarna.

Själv har jag sedan några år gått över till att bara Limma ihop mina lådor, håller hur bra som hellst.

Undantaget om man har någon mellanvägg som behöver fixeras, då brukar jag dra i någon skruv under limmningen och sedan ta bort den.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-17 20:04

Tyckte väl att jag kände igen nick:et. Kul att se dig här igen. Se nu till att bygga ihop dom snabbt som fan, så är det vår tur att baka cheesecake(kommer inte ihåg om det just var det, men det var det väl?).

:D

Mvh

Fjonk
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-18 09:40

Nattlorden skrev:

Jag hade nog inte bara limmat stegpinnarna på en femmeters stege,

exakt, inte jag heller

men skall det inga stora punktebelastningar så är limmet bra. Vad det gäller MDF så går skivan oftast sönder först.

exakt, med träplugg så hålls lådan ihop även när limfogen brister

som när man släpper en limmad låda från en höjd, utan träpluggar så går lådan isär som ett korthus, det går nästan att limma ihop lådan igen

men med träplugg så fläks skivorna sönder till sopor
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-18 09:43

Eri skrev:

Trälim har väl alltid varit så bra så vitt jag vet. Har aldrig haft något problem med hållfastheten. Gäller all slags limning.

trälim har med tiden en tendens till att släppa fästet, som stavlimmat trägolv

med träplugg så hålls lådan ihop även när limmet ger upp, om 50 år sådär

men även, träplugg ökar oxå den limmade kontaktytan, stor kontaktyta är viktigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 09:49

celef skrev:som när man släpper en limmad låda från en höjd, utan träpluggar så går lådan isär som ett korthus, det går nästan att limma ihop lådan igen

men med träplugg så fläks skivorna sönder till sopor

Haha... oväntad bonus!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-20 17:06

denna tråden verkar självdö så jag passar på att fråga, jag söker en borrjigg för träplugg, kan ni rekommendera någon bra?

jag är inte ute efter en riktig snickerimaskin/långhålsborr, dom är helt enkelt för dyra och tar för mycket plats och för mycket el, utan jag vill ha en liten enkel historia till en handborrmaskin eller liknande
Bikinitider

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-20 17:20

Biltema har en som duger om man inte borrar allt för många hål.

Jag har en som jag använde till någon låda innan jag övergick till enbart lim, men det berodde inte på jiggen :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-20 17:46

celef skrev:denna tråden verkar självdö så jag passar på att fråga, jag söker en borrjigg för träplugg, kan ni rekommendera någon bra?

jag är inte ute efter en riktig snickerimaskin/långhålsborr, dom är helt enkelt för dyra och tar för mycket plats och för mycket el, utan jag vill ha en liten enkel historia till en handborrmaskin eller liknande

Pluggsatsen som kallas möbelrenoveringsset från Biltema innehåller förutom träplugg och borr ett antal märkpluggar för att markera ut borrcentrum på motstående sidan från den som man borrat först.

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-20 19:06

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Bygger rullar på...

Inläggav Lars_vegas » 2013-09-20 22:35

Hallå igen,

Tråden kanske stannade av men det gör verkligen inte bygget. Går riktigt riktigt bra faktiskt - men en tråd utan bilder gör ingen glad - har varit för gott väder för att lägga upp dem men skall göra det under morgondagen.

Trevlig helg förresten!

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Bilder finns på Flickr...

Inläggav Lars_vegas » 2013-09-20 23:07

Hallå igen!

Bilder på ´talarna finns på min Flickr... Vi har byggt 4 stycken - det som saknas är "innanmätet" eller labyrinten samt dämpning element osv... Med andra ord en bra bit kvar men de står och limfogarna sitter som ett smäck...

Vi experimenterade en del med pluggar eller ej - kom fram till att även om de underlättade med pluggar för att få limfogarna fina så kunde de göra det svårare att få till helt räta vinklar. Vi använde en "bruksborrmaskin" - hade vi haft en som var fast och borrade i räta vinklar hade pluggar givetvis varit enklare. De två som limmade utan pluggar sitter dock lika bra än så länge iaf så det är väl en smaksak...

Bilderna gör dem inte helt rättvist men de är jävligt små och smäckra - till det lilla rummet där jag skall köra dem kommer de inte att dominera iaf.

http://www.flickr.com/photos/69801875@N06/

Se och njut! ;-)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-21 07:54

Söta burkar!

Måste ju fråga, är det du som har tagit bilderna? 8O
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-21 08:44

paa skrev:
celef skrev:denna tråden verkar självdö så jag passar på att fråga, jag söker en borrjigg för träplugg, kan ni rekommendera någon bra?

Pluggsatsen som kallas möbelrenoveringsset från Biltema innehåller förutom träplugg och borr ett antal märkpluggar för att markera ut borrcentrum på motstående sidan från den som man borrat först.

Bild

Jo sådana har jag i flera dimensioner, jag har dock misslyckats med dom när jag frihandsborrar, dom kräver nästan att borras med pelarborr
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-21 08:46

Ja det var något sådant jag tänkte på, är den bra tycker du?

Den var iallafall billig, en liknande sak på bauhaus skulle dom ha 600:- för
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-09-21 09:57

Nattlorden skrev:Jag hade nog inte bara limmat stegpinnarna på en femmeters stege, men skall det inga stora punktebelastningar så är limmet bra. Vad det gäller MDF så går skivan oftast sönder först.

Gjorde en liten försökslimning. Använde Tremco PVAc-lim.

Bild

Efter ett dygn försökte jag bryta isär limningen. Var tvungen att sätta fast den i arbetsbänken och slå till med en liten slägga för att få i sär den.
Bild

Här ser man att större delen av ytskiktets träfibrer har lossnat. Det är alltså inte själva limfogen som gett sig.
Bild

Nattlorden du får nog kolla kvaliteten på stegpinnarna i första hand. Jag hade i alla fall inte tvekat att gå upp på en stege med limmade stegpinnar. Det blir starka limningar med trälim.

Lars_vegas har tittat på bilderna till ditt bygge. Ser väldigt fint ut. Kul med ett annorlunda bygge. Kommer säkert att låta förträfflig när dom blir klara. Fina bilder du tagit.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-09-21 13:20

celef skrev:

Ja det var något sådant jag tänkte på, är den bra tycker du?

Den var iallafall billig, en liknande sak på bauhaus skulle dom ha 600:- för

Den duger om man inte bygger mera än fyra par högtalare om året, bygger man flera så bör man titta på något bättre, alt. Övergå till kexning ;)

Nästa

Återgå till DIY-forum