Först med Bremen 3D8?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-09-17 21:53

Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-17 23:04

RogerGustavsson skrev:
micromodular skrev:Hur kan en högtalare lägga till en rumsklang?
Jag förstår dock vad du menar men din formulering sviktar en aning :?

Det är väl ingen nyhet att såväl dipoler som bredstrålare som Carlsson, Larsen och Bremen, lägger till en extra dimension från det egna rummet? Vissa tycker det är att fuska medans andra tycker detta är ett måste för att släta över återgivnings brister. Ett annat läger vurmar för mångkanaliga anläggningar för att uppnå något liknande.

Jag vet inte riktigt hur du menar. Högtalare som är extremt nära vägg där första reflex från närliggande vägg ligger inom 0,5-0,7 ms från direktljud skulle jag nog säga att den lägger till mindre extra dimension från det egna rummet i jämförelse med gängse dynamiska högtalare som står en bit ut från vägg.

Man skulle kunna säga "detta är ett måste för att släta över återgivnings brister" i och med att vid live har man ljudvågor som kommer mot huvud och öron från en mängd olika vinklar och dessa vinklar faller bort i återgivning med två högtalare d v s om man inte har mångkanalsystem som kan ta hand om dessa vinklar. Dessa vinklar finns inte med i återgivning om endast ljud presenteras mot lyssnaren från två håll d v s utan reflexer från väggar och tak.

Bremenhögtalarna är konstruerade för att kunna återge den dimension som finns i inspelningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-17 23:11

eljulio skrev:Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?

Det kan funka. Jag vet dock inte hur du tänkt montera högtalaren vid fönstret.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-18 07:06

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det är väl ingen nyhet att såväl dipoler som bredstrålare som Carlsson, Larsen och Bremen, lägger till en extra dimension från det egna rummet? Vissa tycker det är att fuska medans andra tycker detta är ett måste för att släta över återgivnings brister. Ett annat läger vurmar för mångkanaliga anläggningar för att uppnå något liknande.

Jag vet inte riktigt hur du menar. Högtalare som är extremt nära vägg där första reflex från närliggande vägg ligger inom 0,5-0,7 ms från direktljud skulle jag nog säga att den lägger till mindre extra dimension från det egna rummet i jämförelse med gängse dynamiska högtalare som står en bit ut från vägg.

Jag tänker mera på att kvoten direkt- och reflekterat ljud är annorlunda för de högtalare jag nämnde ovan. Visst ger det ofta en "förlängning" av klangen?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-09-18 07:21

petersteindl skrev:
eljulio skrev:Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?

Mvh
Peter

Alltså, vid fönstret (mot lyssningsposition) vidtar en vägg, mycket nära där golvhögtalaren står idag och där kan man hänga ena ägget tänker jag och det andra på motsatt sida då förstås.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 09:47

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag tänker mera på att kvoten direkt- och reflekterat ljud är annorlunda för de högtalare jag nämnde ovan. Visst ger det ofta en "förlängning" av klangen?

Menar du att en slags ickeannorlunda kvot mellan direkt och reflekterat ljud skulle resultera i en ickeförlängning av klangen?

Och en annorlunda kvot mellan direkt och reflekterat ljud vad kvoten än vara må skulle resultera i en slags förlängning av klangen?

Oavsett vilket, så är det feltänk. Så småningom kommer jag förklara problematiken med återgivning i små rum av inspelad akustisk musik i stora rum.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 09:48

eljulio skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Alltså, vid fönstret (mot lyssningsposition) vidtar en vägg, mycket nära där golvhögtalaren står idag och där kan man hänga ena ägget tänker jag och det andra på motsatt sida då förstås.

Finns det en vägg där så ser jag inga problem.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-18 09:58

RogerGustavsson skrev:Visst ger [kvoten direkt- och reflekterat ljud] ofta en "förlängning" av klangen?

Jo, det stämmer. Jag har varit med på ett enkelt experiment där det tydliggjordes.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 10:08

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:Visst ger [kvoten direkt- och reflekterat ljud] ofta en "förlängning" av klangen?

Jo, det stämmer. Jag har varit med på ett enkelt experiment där det tydliggjordes.

Alltså, en kvot kan vara 1 eller 0,1 eller 0,000001 eller 10 eller 1000000. Skulle all kvot oavsett kvotvärde ge upphov till en "förlängning" av klangen?

Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-18 10:29

Ah, jag var lite otydlig. Jag följde vad jag trodde var RogerGustavssons resonemang och svarade på frågan "Ger inte en större andel reflekterat ljud ofta en "förlängning" av klangen?"
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 10:31

petersteindl skrev:Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?

Relativt samma minskning av direktljudet hos ett system med mindre kvot, får du nog ha som utgångspunkt att det gällde.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 10:53

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?

Relativt samma minskning av direktljudet hos ett system med mindre kvot, får du nog ha som utgångspunkt att det gällde.

I så fall är det inte kvoten i sig som är den avgörande parametern.

Tror du kvoten mellan direkt- och reflekterat ljud minskar eller ökar då ett högtalarelement monteras i vägg i jämförelse med att monteras i högtalare som är ungefär 1 meter från vägg?

Om man använder sig av principen "toe in" vid högtalarplacering tror du kvoten mellan direkt- och reflekterat ljud ändras än om högtalaren är vinklade on-axis mot lyssnaren. Om kvoten minskar vid toe in blir det en "förlängning" av klangen då?

Jag kommer i alla fall återkomma i ärendet. Nu är jag på väg till Italien. Flyget går om några timmar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 10:56

Almen skrev:Ah, jag var lite otydlig. Jag följde vad jag trodde var RogerGustavssons resonemang och svarade på frågan "Ger inte en större andel reflekterat ljud ofta en "förlängning" av klangen?"

RogerGustavsson använde uttrycket "kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud".

Stig Carlsson ökade kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud genom att sätta högtalarelementen nära vägg.

Hur tror du kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud är på OA-2212?

I bas. I mellanregister. I diskanten.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-09-18 11:42

Peter: Hör av dig om du är på terminal 2 på Arlanda. Jag är också där. Om du flugit din kos: Lycka till och ha det så trevligt i Italien. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-18 11:54

shifts skrev:Peter: Hör av dig om du är på terminal 2 på Arlanda. Jag är också där. Om du flugit din kos: Lycka till och ha det så trevligt i Italien. :)

Skavsta Åker dit om 2 timmar. :) Rajjan. De landar i Milano Bergamo. Passar bäst dit jag skall.
Ha en nice flight.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-18 12:13

Då har väl jag använt mig av fel uttryck om det där med kvoten. Jag menar att högtalare som strålar bredare eller i olika riktningar, tar en omväg i lyssningsrummet och lägger till en klang från det egna rummet på ett eller annat sätt. Ingvar Öhman brukar använda ett uttryck, "gammal ljud". Ju mera "gammalt ljud" desto mindre av fonogrammet kommer fram till lyssnaren. Mig veterligt blev Stig Carlsson's högtalare alltmera smalstrålande under åren och då antog jag att kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud ändrades. Så är det väl? Om avståndet till begränsningsytorna förlängs kommer väl det reflekterade ljudet att minska i amplitud men bli mera ekolikt?
I fallet med Bremen-äggen strålas väl mycket energi ut i rummet som tar en omväg till lyssningsplatsen? På vilket sätt påverkar den fördröjda energin upplevelsen? Är det enbart ett positivt tillägg till direktljudet? Hur vet man det utan att noggrannt bestämma såväl lyssningsposition som högtalarnas position i rummet och dessutom ta hänsyn till rummets bidrag? Här skulle man förstås komplettera med lite skisser men det kommer säkert Peter att göra...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-01 01:07

Någon som slagit till än? Vore kul att läsa lyssningsintryck från hemmiljö. Ja, jag är en nyfiken sort.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: plats?

Inläggav hifikg » 2013-12-13 15:08

eljulio skrev:
hifikg skrev:
eljulio skrev:Skulle tro att jag har riktigt intressanta förutsättningar för en bra uppsättning av Bremenhögtalarna och vore också intresserad av ett lån. De skulle i stort sett kunna placeras där mina "golvare" står idag.

Se nedan länk för ett par bilder:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55268

Snygg lya, men ska du hänga den ena på glaset eller vänder du uppställningen med ägg?

Näe, Bremenhögtalare kan ju placeras (och rekommenderas tror jag) att placeras mot varandra vilket innebär att vänstra högtalaren hamnar på väggen framför fönstret (vänster om kaminen. Det är någon meter drygt ut från vänstra hörnet. Lyssningspositionen skulle då hamna ca 3 meter från högtalarna (dagens position).

Blev det någon investering? Är du månne först på Faktiskt med Ägg i hemmiljö?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-12-13 19:03

petersteindl skrev:
mvh
Peter

Såna har jag här hemma, med kvoter, ljud och allt. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-14 00:28

phon skrev:
petersteindl skrev:
mvh
Peter

Såna har jag här hemma, med kvoter, ljud och allt. :D

Och välljud sprider de, oavsett kvoterna. Tycker jag :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-22 21:45

Äggen har aktualiserats, så jag frågar igen, vem på Faktiskt blev först med Ägg?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-04 00:02

Händer det något med äggen? Det är väldigt tyst om dem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Först med Bremen 3D8?

Inläggav hifikg » 2014-06-24 02:52

Noterar att H&M tagit upp dem under våren http://www.hifi-musik.se/nyhet/2014/03/Wall-of-Sound/

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-07-02 16:38

*Bump* Någon faktisktian som har dessa hemma?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-03 02:08

Minst en :roll:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-07-03 08:17

Berätta gärna mer :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-03 08:38

Gissar att han menar att Peter Steindl har minst ett par, och det är ju inte så konstigt....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-07-03 08:41

Ah, ja jo..

Någon faktisktian som har skaffat dessa sedan förra sommaren?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-03 11:02

Det är väl 99% INO här, så chansen finns! Dock inte jag, tillhör Infinitykyrkan... 8) :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-07-03 14:18

murgatroyd skrev:Det är väl 99% INO här, så chansen finns! Dock inte jag, tillhör Infinitykyrkan... 8) :D

Tror jag inte!!

75% Ino
15% Annat
10% Carlsson

Min gissning.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi