Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:micromodular skrev:Hur kan en högtalare lägga till en rumsklang?
Jag förstår dock vad du menar men din formulering sviktar en aning
Det är väl ingen nyhet att såväl dipoler som bredstrålare som Carlsson, Larsen och Bremen, lägger till en extra dimension från det egna rummet? Vissa tycker det är att fuska medans andra tycker detta är ett måste för att släta över återgivnings brister. Ett annat läger vurmar för mångkanaliga anläggningar för att uppnå något liknande.
eljulio skrev:Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:micromodular skrev:Hur kan en högtalare lägga till en rumsklang?
Det är väl ingen nyhet att såväl dipoler som bredstrålare som Carlsson, Larsen och Bremen, lägger till en extra dimension från det egna rummet? Vissa tycker det är att fuska medans andra tycker detta är ett måste för att släta över återgivnings brister. Ett annat läger vurmar för mångkanaliga anläggningar för att uppnå något liknande.
Jag vet inte riktigt hur du menar. Högtalare som är extremt nära vägg där första reflex från närliggande vägg ligger inom 0,5-0,7 ms från direktljud skulle jag nog säga att den lägger till mindre extra dimension från det egna rummet i jämförelse med gängse dynamiska högtalare som står en bit ut från vägg.
petersteindl skrev:eljulio skrev:Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?
Det kan funka. Jag vet dock inte hur du tänkt montera högtalaren vid fönstret.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:micromodular skrev:Hur kan en högtalare lägga till en rumsklang?
Jag vet inte riktigt hur du menar. Högtalare som är extremt nära vägg där första reflex från närliggande vägg ligger inom 0,5-0,7 ms från direktljud skulle jag nog säga att den lägger till mindre extra dimension från det egna rummet i jämförelse med gängse dynamiska högtalare som står en bit ut från vägg.
Jag tänker mera på att kvoten direkt- och reflekterat ljud är annorlunda för de högtalare jag nämnde ovan. Visst ger det ofta en "förlängning" av klangen?
eljulio skrev:petersteindl skrev:eljulio skrev:Peter, det kan väl du svara på utifrån bilderna i mitt rum, funkar placeringen mitt emot varandra, något framför där jag har "golvarna" idag?
Det kan funka. Jag vet dock inte hur du tänkt montera högtalaren vid fönstret.
Mvh
Peter
Alltså, vid fönstret (mot lyssningsposition) vidtar en vägg, mycket nära där golvhögtalaren står idag och där kan man hänga ena ägget tänker jag och det andra på motsatt sida då förstås.
RogerGustavsson skrev:Visst ger [kvoten direkt- och reflekterat ljud] ofta en "förlängning" av klangen?
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Visst ger [kvoten direkt- och reflekterat ljud] ofta en "förlängning" av klangen?
Jo, det stämmer. Jag har varit med på ett enkelt experiment där det tydliggjordes.
petersteindl skrev:Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Om man har en given kvot mellan direkt- och reflekterat ljud och minskar direktljudet med bibehållet reflekterat ljud, skulle det då helt plötsligt uppstå en "förlängning" av klangen?
Relativt samma minskning av direktljudet hos ett system med mindre kvot, får du nog ha som utgångspunkt att det gällde.
Almen skrev:Ah, jag var lite otydlig. Jag följde vad jag trodde var RogerGustavssons resonemang och svarade på frågan "Ger inte en större andel reflekterat ljud ofta en "förlängning" av klangen?"
shifts skrev:Peter: Hör av dig om du är på terminal 2 på Arlanda. Jag är också där. Om du flugit din kos: Lycka till och ha det så trevligt i Italien.
eljulio skrev:hifikg skrev:eljulio skrev:Skulle tro att jag har riktigt intressanta förutsättningar för en bra uppsättning av Bremenhögtalarna och vore också intresserad av ett lån. De skulle i stort sett kunna placeras där mina "golvare" står idag.
Se nedan länk för ett par bilder:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55268
Snygg lya, men ska du hänga den ena på glaset eller vänder du uppställningen med ägg?
Näe, Bremenhögtalare kan ju placeras (och rekommenderas tror jag) att placeras mot varandra vilket innebär att vänstra högtalaren hamnar på väggen framför fönstret (vänster om kaminen. Det är någon meter drygt ut från vänstra hörnet. Lyssningspositionen skulle då hamna ca 3 meter från högtalarna (dagens position).
phon skrev:petersteindl skrev:
Hur tror du kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud är på OA-2212?
mvh
Peter
Såna har jag här hemma, med kvoter, ljud och allt.
murgatroyd skrev:Det är väl 99% INO här, så chansen finns! Dock inte jag, tillhör Infinitykyrkan...![]()
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], MartinRF och 20 gäster