Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 18:23

dra åt nog hårt är nog inte problemet. jag brukar dra sönder skruvar stup i kvarten, så jag vågar inte dra åt hårdare än jag gjort hittills. det sitter rätt hårt, drar jag åt mer så kommer mdf'en att ryka tror jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 18:26

Då vet jag inte vad annat att föreslå än att skaffa "rätt sorts list" utöver att testa ett annat element. Fast skev korg är väl ändå inte troligt?

http://www.hifikit.se/tillbehor/tatningslist
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 18:30

ja, det är nog rätt sorts list jag ska ha, lär vara en trolig förklaring. korgen lär inte vara skev då detta händer på andra element också. har testat två olika element i tre olika lådor, så jag bör ha fel list. beställer omedelbums två rullar listig list.

under tiden så sätter jag rudolf den förste och den andre i sina hörn, så får dom vara provisoriska basar. om inte annat så håller dom sig ur vägen när jag arbetar med den andra fjärdedelen av rudolfarna.

tusen tack för hjälpen nattlorden, det var snabba ryck :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 18:39

done and done! nu ska jag bara invänta paketet.
nej, just det. rudolf den förste och den andre vill ju innan det visa hur man spelar bas som par =D

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-09-18 18:42

Snabb tanke bara, är det riktigt tight passning mellan elementet och hålet i baffeln?
Tänkte ifall hålet är bara aningen för litet kanske elementet tar i någon radie i korgen vid baffeln och inte sitter och tätar som det skall...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 19:17

Mjo, det ska vara en helt perfect fit. Drog först ett testhål som var lite lite stort, minskade med två mm och det blev perfekt. Inget glapp åt sidorna eller att det var för trångt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 19:43

just ja, jag ska ju skriva att jag fått tillfället att köpa en minidsp från en här på forumet. väldigt bra, då kan jag aktivt dela mina subbar från mina frontar! :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 21:19

Spelade lite på rudolf den förste och andra och satan vad dom har tryck i sig. Huvudvärk häröver..

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-09-18 21:27

Hehe, vänta tills du fått minidspn och lagt en del eq i botten, sen får du börja knarka Komoroks "best of" lista :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 21:41

Eh... det var bara rudolf den förste som var imkopplad tydligen. Jag bommade att dra in en kanal till den andre. Ju har jag svs-känsla, när jag först köpte svsen så fick jag huvudvärk direkt. Det här är dock något helt annat. Fy fan vilket jävla tryck det är i dom doningarna. Dom spelar ju så vansinnigt lågfrekvent. Ska skruva ner dom massvis.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-18 22:02

zartok skrev:tusen tack för hjälpen nattlorden, det var snabba ryck :)

Hade jag hunnit börja foga så hade det tagit längre tid... Inte alltid man är snabb på hanen... Glad att kunna hjälpa, om jag nu bidrog med något du inte egentligt visst själv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-18 22:52

Blygsamhet :)

Ställde ner rudolf den förste och andre 8 db och drog in antimoden. Lät mycket bättre. Jämnare och inte lika huvudvärkigt. Men det hindrade mig inte från att ta mina två första panodil för i år.

Sex till nu!

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-19 07:49

Oj, detta låter lovande! Spännande!

Men har du en AntiMode? Eller fattar jag fel? Allrahelst som ska köpa en mini-DSP.

Om ovanstående är fallet hur ska man tänka då man väljer? Alltså vad är fördelen med den ena vs den andra?

Själv är jag inne på IB montering i taket med AE element! Bara ett problem, hon därhemma blev glad då jag sa att inga tillkommande lådor på golvet! Men hon förbjöd mig att göra hål i taket! :D Så vad göra? :evil: jo hål i taket såklart :twisted:

Men vi får se! Hmm, ganska dött i min tråd tyvärr! Jag vet inte om jag ska göra två hål eller ett? Samt placering?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 08:44

Jo, jag har en antimode som jag använde till svsen. Jag har köpt en minidsp igår, kommer troligtvis imorgon. Jag skulle säga att antimoden är till för tekniskt osäkra, det är en bas eq, fullt automatisk. Den ställer själv in en baskurva efter mätning av rummet. En minidsp kan du själv ställa in baskurvor för att kompensera för rummet, men även för basens egenskaper.

Om du har ett mätprogram, typ xtz roomanalyzer så kan du köra det med minidspn och ställa in vågor manuellt.då kör man svep efter svep tills man får en rak gång genom registret. Gäller fullbandsregistret också.

Minidspn kostar mindre, är lite mer mecklande, men ska ge väldigt mycket bättre resultat :)

På dina andra frågor skulle jag nog säga två hål, då folk rekommenderar minst två basar. Det är dock allt jag känner till, du får nog vända resten av frågorna till någon mer kunnig. Har minimal erfarenhet av bas och noll erfarenhet av inbyggnadsprylar. Enngissning skulle vara att placera hålen ungefär där vanliga subbar skulle placeras, dvs nära framvägg.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-19 09:10

MiniDSPn är en fantastisk liten apparat om än lite "brusig" för toppsystemsbruk tycker jag. Gränssnittet i programvaran är lättanvänt och överskådligt, till och med jag börjar förstå hur den skall användas :)

Kul att ditt bygge börjar närma sig färdigt, jag har kollat in lite då och då :)
Kör så det ryker!

Idag börjar jag bygga ihop ny mediabänk och färdigställer förhoppningsvis mina absorbenter :)

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-19 12:33

Jag har läst att Mini-DSP:n är behäftad med ett problem som jag inte förstått arten på riktigt. Men ungefär som att den av någon anledning ger ut för låg signalspänning till slutsteget som man använder! Är det någon som är bekant med detta?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 12:48

ja, den kanske bara ska användas för att separera signalerna. men det räcker gott det också för mig :)
ja, det är finfint. vi startade ju samtidigt, men då jag fick en så lång väntan på mina element så hann du ju om trots att du satsat så oroligt mycket mer tid på din totalt vansinnigt sinnessjuka ytfinish, som för övrigt skulle få många lackerare att bli avundsjuka =D
visst kör du i samma tråd? jag är ju där frekvent också :)
Senast redigerad av zartok 2013-09-19 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 12:49

Jesper_75 skrev:Jag har läst att Mini-DSP:n är behäftad med ett problem som jag inte förstått arten på riktigt. Men ungefär som att den av någon anledning ger ut för låg signalspänning till slutsteget som man använder! Är det någon som är bekant med detta?

Den har en begränsad maximal utspänning. Om denna är för låg så kan du inte styra ut till slutsteg helt.

Om utspänningen är för låg eller inte beror på vilken miniDSP du köper och vilket slutsteg du har.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 12:50

adzer skrev:
Jesper_75 skrev:Jag har läst att Mini-DSP:n är behäftad med ett problem som jag inte förstått arten på riktigt. Men ungefär som att den av någon anledning ger ut för låg signalspänning till slutsteget som man använder! Är det någon som är bekant med detta?

Den har en begränsad maximal utspänning. Om denna är för låg så kan du inte styra ut till slutsteg helt.

Om utspänningen är för låg eller inte beror på vilken miniDSP du köper och vilket slutsteg du har.

jag har köpt revA. ska köra med en rotel 1092 för närvarande. hur vet jag om det kommer att fungera?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 12:55

zartok skrev:
adzer skrev:

jag har köpt revA. ska köra med en rotel 1092 för närvarande. hur vet jag om det kommer att fungera?

miniDSP 2x4 obalanserad?

Den kan isf ge max 0.9V RMS ut eller 1.27V peak ut.
Om det räcker för att styra ut en 1092 vet jag ej. Bör stå i manualen.

EDIT: Vad jag kan hitta så behöver en Rotel 1092 2.2V för att styras ut fullt.
En miniDSP med sina 1.27V ger dig alltså ca 4.77dB outnyttjad kapacitet hos slutsteget.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-19 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 13:07

så jag missar 5db på det steget i maxvolym då? eller innebär det något annat? ^^

jag kommer att inhandla en inuke senare, när basarna förökar sig, blir det ett problem tro? jag kollar på behringers sida för inuke 6000, men... har ännu inte funnit signalen.

såg just att dom ska släppa en inuke 12000, vilket ska ha dubbla 6000 i sig. vad sägs om 12000w i 2 ohm?
kanske inte för en låglyssnare som mig dock =D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 13:10

zartok skrev:så jag missar 5db på det steget i maxvolym då? eller innebär det något annat? ^^

jag kommer att inhandla en inuke senare, när basarna förökar sig, blir det ett problem tro? jag kollar på behringers sida för inuke 6000, men... har ännu inte funnit signalen.

Ja precis. Det är således mycket effekt som du går misste om. 4.77dB är ca 3ggr effekten.

Vet ej.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 13:16

ajfan! vad köper jag för dosa som förstärker signalen omedelbums? :O

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-09-19 13:18

Kan det vara en sådan här? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273757

Jag behöver själv någon signalförstärkare till mitt ep4000.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 13:20

zartok skrev:ajfan! vad köper jag för dosa som förstärker signalen omedelbums? :O

Jag har tyvärr inga bra i huvudet då jag aldrig använt sådana själv. Lättast kanske är att köpa en annan miniDSP som klarar av mer spänning ut. Den balanserade versionen klarar av 2.8V peak ut.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 13:22

köpte just en minidsp från en kille igår som var rev a-varianten. feck att man inte hade koll på det här då :( man vill ju inte att ens steg ska gå från 500w i 8 ohm till typ 200w...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 13:23

zartok skrev:köpte just en minidsp från en kille igår som var rev a-varianten. feck att man inte hade koll på det här då :( man vill ju inte att ens steg ska gå från 500w i 8 ohm till typ 200w...

Förstår det. Man glömmer alltid något som man får lida för. Kunskap är makt min vän.

Är du säker på vilken version det är då? Har du en bild på den?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-09-19 13:26

zartok skrev:köpte just en minidsp från en kille igår som var rev a-varianten. feck att man inte hade koll på det här då :( man vill ju inte att ens steg ska gå från 500w i 8 ohm till typ 200w...

Zartok, min vän!

Jag tycker att du ska köra som planerat och prova den så som jag själv har kört den i många års tid. Det ska till mycket höga nivåer och bashöjningar för att den ska vara den begränsande faktorn.

Återkom när du testat den och andas lite däremellan. Om du är missnöjd köper jag självklart tillbaka den! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-19 13:35

bomellberg skrev:

Zartok, min vän!

Jag tycker att du ska köra som planerat och prova den så som jag själv har kört den i många års tid. Det ska till mycket höga nivåer och bashöjningar för att den ska vara den begränsande faktorn.

Återkom när du testat den och andas lite däremellan. Om du är missnöjd köper jag självklart tillbaka den! :-)

Detta gör det så trevligt att göra affärer med folk på faktiskt. Väldigt trevligt.

Jag håller med om att det säkerligen räcker, men ändå lite tråkigt att ha ett såpass effektstarkt steg och inte ens ha möjlighet att nyttja effekten fullt ut. Kan jag tycka iaf.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-19 13:35

jag ska testa lite granna och behövs det så måste det ju finnas något som höjer utsignalen så att jag kan mata den signalen från minidsp'n till inuken som jag ska ha i framtiden. har hört av mig till ett par ställen som säljer inuke 6000 och frågat om detta nu, så vi får höra vad dom säger. det bör ju finnas någon form av line-box eller något sånt som förstärker dessa signaler tycker man ^^

så någon lösning bör ju finnas. att stärka en liten signal kan ju inte vara en avancerad sak med tanke på att man kan sälja ett slutsteg som levererar 6000w i 4 ohm för 3000 spänn :)

Adzer: jag är ju lite av en låglyssnare, så det är inte så säkert att det behövs heller. det blir nog viktigare när jag ska köpa en inuke, utifall att man behöver starka signaler till den.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum