momus skrev:"Skomakare, bliv vid din läst"....etc. Jo, det kanske inte är så dumt. Som ett exempel: Lyssnade häromdagen på Spotify. Tänkte: "Konstigt att det kan låta så bra. Det här kan man leva med".
Bara för skoj skull så satte jag på en CD med samma låt som jag precis lyssnat på.
Vilken djävla skillnad!!
Efter det så passar Spottan endast som bakgrundsmusik till grillfesten. Men man vänjer sig nog. Har man bara ett par högtalare, en förstärkare och en källa som det man är van vid så räcker det ju bra. Vanans makt är stor. Gräset är visserligen grönare på andra sidan, men vet man inte om det så kan man vara lycklig ändå.
jo jag har med suttit och jämfört en del, spotify, cd, flac etc från datorns ljudkort (nyare dator),sen köpte jag en D/A och där hände det grejer

då blir det ännu mer skillnad på tex spotify och flac.. så om man ligger och lyssnar på musik så är det flac som gäller. däremot vid grillningen eller partyt så spelar det inte så stor roll faktiskt. (ljudet är ju bra ändå)
satt några timmar på hifiklubben med och provade en del.
bla DALI EPICON 8 med classe försteg+2xmonosteg med spotify... sedan bytte vi mot flac och då blev det bättre! testade även nad m2 och den spelade väldigt bra! drev epicon utan problem! sedan kopplade vi på lp spelare som många gillar, där kom en besvikelse.
jämfört många högtalare också, där sonab har en mer öppen ljudbild och man behöver inte sitta i "mitten" av rummet för att det skall bli bra. den andra anläggningen jag hade var man nästan tvungen att sätta sig i mitten för att få ett bra stereo perspektiv.
så bra ljud + riktigt D/A + bra steg + bra högtalare är en väldigt bra kombo!
därefter kan man börja uppgradera

saknar man nått så bör man skaffa det först.
så sonab högtalarna får nog stå kvar tills vidare eftersom de ändå spelar så bra.
nad's nya d3020 eller vad den heter såg ju intressant ut för de mindre sonab modellerna allt i ett.