Byta från mt20 till mt24 diskanter

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
zlim

Byta från mt20 till mt24 diskanter

Inläggav zlim » 2013-09-16 17:14

Hej igen, mitt första inlägg gick inte bra :/ försöker igen :)

Tänkte byta diskanter på oa-12/oa-14 från mt20 till mt24.

Lite funderingar:
Är det värt det?
Blir det mycket bättre?
Går det få tag på mt24 diskanter?

Då någon/några mt20 diskanter har gett upp så tänkte jag byta upp på den ena högtalaren och sedan sätta de hela på den andre så kan man göra ett a/B test och ha två fullt fungerande högtalare :)
De spelar ju ändå snarlikt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-16 18:04

MT24 finns bara begagnade. Efterföljaren CT62 finns heller inte nya. Länge sedan dessa tillverkades.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-16 18:41

RogerGustavsson skrev:MT24 finns bara begagnade. Efterföljaren CT62 finns heller inte nya. Länge sedan dessa tillverkades.

Sedan finns väl t22 med, men tänkte behålla original skicket på dessa. Fast det är ju om man lyckas få tag på några mt24 diskanter. Bör väl finnas efter alla uppdateringar man läst om?

Eller det är t22 som gäller?

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-09-16 19:47

Saxat från Grapro
"T22-diskanten har helt annan energikurva och helt annan verkningsgrad än de gamla diskanterna och filtret måste därför bytas."

http://www.carlssonkult.se/kondiskanter.aspx

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-16 20:53

TFagerlund skrev:Saxat från Grapro
"T22-diskanten har helt annan energikurva och helt annan verkningsgrad än de gamla diskanterna och filtret måste därför bytas."

http://www.carlssonkult.se/kondiskanter.aspx

Grapro får jag tacka för hjälpen med renoveringen :)

Men med t22 och filter går man ju upp i en annan prisklass! Även en annan design..

Gillar den äldre modellen och att den funkar så bra. Mt20 är visserligen aningen vass. Mt24 skall enligt grapro vara en betydligt bättre än mt20 och betydligt billigare än t22.

Men hittar jag inga mt24 så finns ju bara t22 kvar. Ct62 ser jag inte som ett alternativ då den passar in sämre än mt24 (enligt grapro).

Någon som vet var man kan hitta några mt24? Grapro hade bara någon enstaka kvar.

Sätt på nätet flera som bytt från mt20 till mt24, blir det mycket bättre?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-09-16 21:12

surfa in på carlssonplanet.com, där hittar du en sida med annonser och så är det väl en
chefredaktör eller nåt sånt som sparar på typ allt som passerar ...?

Gulbrandsen väl ???

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-16 21:16

aisopos skrev:surfa in på carlssonplanet.com, där hittar du en sida med annonser och så är det väl en
chefredaktör eller nåt sånt som sparar på typ allt som passerar ...?

Gulbrandsen väl ???

Stämmer bra det med, men han hade inga heller :(

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-09-16 22:39

Skulle nog satsa på nya 22 med filter till OA12 och jaga rätt på friska 20 till OA14.
20orna är gamla och oftq sjuka. Om du finner 24 så är det nog bättre men också de kan vara gamla och sjuka.
Tycker jag :D

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2013-09-17 00:42

Fråga även Grafpro om mt24, köpte av honom förra året 8 st till en oa14.
Annonsera på planeten, det brukar ge hugg.
om du får tag på mt24 gör även Grafpros ändring i filtret för mt24. Det blir mycket bra.
lycka till.
:-)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-17 09:02

Schimpans-AB skrev:Skulle nog satsa på nya 22 med filter till OA12 och jaga rätt på friska 20 till OA14.
20orna är gamla och oftq sjuka. Om du finner 24 så är det nog bättre men också de kan vara gamla och sjuka.
Tycker jag :D

Funderar faktiskt på detta, då får ja ju någon frisk mt20 över.. Alla låter ju inte illa :)

Däremot vart jag sugen på mt24 om jag ändå skall byta och få det lite bättre.. Borde ju finnas.

Har faktiskt ett par oa-5 där mt20 låter betydligt bättre, men tråkigt att behöva plocka ner dem.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-17 09:07

data_foggen skrev:Fråga även Grafpro om mt24, köpte av honom förra året 8 st till en oa14.
om du får tag på mt24 gör även Grafpros ändring i filtret för mt24. Det blir mycket bra.
lycka till.

Det vart han som fixade basen i högtalarna (alla 4) men han hade inga mt24:(
Troligen får han fixa filtret om det blir av, även bytet till t22 om det blir av?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Byta från mt20 till mt24 diskanter

Inläggav IngOehman » 2013-09-17 09:30

zlim skrev:Hej igen, mitt första inlägg gick inte bra :/ försöker igen :)

Lite funderingar:
Är det värt det?
Blir det mycket bättre?

Då någon/några mt20 diskanter har gett upp så tänkte jag byta upp på den ena högtalaren och sedan sätta de hela på den andre så kan man göra ett a/B test och ha två fullt fungerande högtalare :)

Inte så snarlikt att man kan byta utan att ändra filtret.

Det vill säga kan kan man ju, men bra blir det inte. MT20 har högre
verkningsgrad men ger mycket sämre ljudkvalitet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zlim

Re: Byta från mt20 till mt24 diskanter

Inläggav zlim » 2013-09-17 10:44

IngOehman skrev:
zlim skrev:Hej igen, mitt första inlägg gick inte bra :/ försöker igen :)

Lite funderingar:
Är det värt det?
Blir det mycket bättre?

Inte så snarlikt att man kan byta utan att ändra filtret.

Det vill säga kan kan man ju, men bra blir det inte. MT20 har högre
verkningsgrad men ger mycket sämre ljudkvalitet.

Vh, iö

Det är jag med på, så grafpro hjälper säkerligen till med filtret så det blir samma fast bättre tänkte jag.

Någon som råkar sitta på några mt24 diskanter?

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-17 19:27

data_foggen skrev:Fråga även Grafpro om mt24, köpte av honom förra året 8 st till en oa14.
lycka till.

Glömde fråga om det blev stor skillnad efter bytet, ni hade tydligen gjort det. Var det värt att ?

Blir det lite mjukare ton, (inte så vass som mt20). Har ni jämfört med de större modellerna som har mt24?

Bara lite funderingar :)

Jag har lagt ut annons på planeten.. Inget hugg ännu.

jansch

Inläggav jansch » 2013-09-17 21:44

Bra MT20, dvs ca 25% av de man får tag på, låter riktigt bra och är då i "samma liga" lyssningsmässigt som MT24. Mätmässigt har de lite högre 3 tons dist men det lever man lätt med.
Ibland är MT20 från OA6 (typ1) grymt bra, men dom har 16ohm.
Sämsta MT20 har jag hittat i OA6typII. Hälften av de som kommer från OA5 (typI och typ II) brukar vara OK.
Det är lätt att "gallra ur" bra/dåliga Mt20 genom att lyssna via ett hushållspappersrör. Kör solister och körer och cymbaler så hör man tydligt.

Konstigt nog är det svårt att få tag i MT24 trotts att många bytt till CT62 och T22 i OA116 och Oa2212.... eller har jag otur??

JAG tycker Monacor DT28 är ett mycket bra alternativ till hyfsat pris. De är dock känsliga för låga frekvenser, dvs helst 18dB filter. Märks vi HÖG lyssningsvolym...
Man tappar lite runt ungefär 2kHz men får i gengäld snygg frekvensgång över 10kHz.

Mina bästa OA6typII är bestyckade med Monacor DT28.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-17 23:04

jansch skrev:Bra MT20, dvs ca 25% av de man får tag på, låter riktigt bra och är då i "samma liga" lyssningsmässigt som MT24. Mätmässigt har de lite högre 3 tons dist men det lever man lätt med.
Ibland är MT20 från OA6 (typ1) grymt bra, men dom har 16ohm.
Sämsta MT20 har jag hittat i OA6typII. Hälften av de som kommer från OA5 (typI och typ II) brukar vara OK.
Det är lätt att "gallra ur" bra/dåliga Mt20 genom att lyssna via ett hushållspappersrör. Kör solister och körer och cymbaler så hör man tydligt.

Konstigt nog är det svårt att få tag i MT24 trotts att många bytt till CT62 och T22 i OA116 och Oa2212.... eller har jag otur??

JAG tycker Monacor DT28 är ett mycket bra alternativ till hyfsat pris. De är dock känsliga för låga frekvenser, dvs helst 18dB filter. Märks vi HÖG lyssningsvolym...
Man tappar lite runt ungefär 2kHz men får i gengäld snygg frekvensgång över 10kHz.

Mina bästa OA6typII är bestyckade med Monacor DT28.

Hmm, då kanske de räcker med bättre mt20 om de låter så lika mt24 när de är i bra skick!

Det sitter väl 16-ohm på oa-12:an så det går ju inte helt smidigt att flytta över från oa-14..:/ men från oa6-typ 1 skulle ju funka då :)

Men om man nu skall byta till monacor så kan man väl likväl byta till t22 direkt? Hur fäster man monacor?
Fast jag gillar hur högtalarna ser ut och faktiskt hur bra de spelar för åldern sätt.. Fast kanske ändå dags att ta dem in till framtiden (t22). Går ju börja med en modell för att se om man blir nöjd. Hade varit fint att lyssna på några med t22 innan man uppgraderar själv.

Bilder på dina högtalarna :) ?

Inte hittat några mt24 själv heller, vet någon som har typ en eller två i reserv men det räcker inte till ett byte men ev en lättare renovering av större modell. Kan va bra att ha som han sa!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-18 08:18

Det finns trådar där folk testat och jämfört med andra kondiskanter som finns på marknaden. Tror inte att MT24 är alena salig-görande vid renovering av 70-talarna (som även jansch antyder ovan). Huruvida filtret behöver modifieras vågar jag dock inte uttala mig om.

Sen finns det ju även små dome-diskanter som säkert gör jobbet nog så bra. Ta t.ex. en titt på den här, kolla särskilt frekvenskurvan på databladet och priset är ju inget att bråka om :) :
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7743

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2013-09-18 14:25

Största skillnaden mellan ett par oa14 med mt20 och ett par med mt24 är den med mt24 inte har det vassa i sig och att det låter lite mjukare helt enkelt. Så tycker jag. :-)

Kan vara värt att läsa denna tråd av Grafpro där man kan studera kurvor över diskanterna: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30010

Och läsa debatterna runt dem, många långa inlägg i den, men mycket intressanta.
Mvh
//Hans
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-09-18 15:03

Jag har bytt diskanter både på OD 11 och OA 12. Inte till MT 24 utan till Obi 22. Bytte först på ett par OA 12 som jag köpt utan diskanter. Det lät bra, men jag kunde aldrig jämföra med ett par OA 12 original förstås. Sen har jag faktiskt jämfört ett par original OD 11 med ett par nyrenoverade med Obi 22 och nytt filter. Trodde det skulle bli öppet mål för den nya varianten jämfört med den gamla. Man hade ju läst att MT 20 skulle "fräsa", låta ljust och obehagligt.
Döm om min förvåning då jag nästan alltid föredrog musik från originalet. Aningen större ljudbild och mjukare diskant. Det skulle alltså förvåna mig om diskantbyte till MT 24 på ett par OA 12 skulle göra någon enorm skillnad (ja det är i alla fall det intryck man får när man läser många inlägg).
Kontentan har i alla fall blivit att jag har lagt renoveringsplanerna åt sidan och kommer att bygga upp en liten anläggning med OD 11 original som högtalare i sommarstugan. Tror nog mest på det som Grafpro hävdar, att MT 20 för ett hårt liv på en OD 11 och att diskanten i många fall är defekt och därför fräser och låter illa. OA 12 har ju 2 så dom borde kanske må lite bättre. I alla fall statistiskt. Nu har jag i alla fall själv hört att MT 20 inte är ett så dåligt element som många fått mig att tro.
Senast redigerad av momus 2013-09-19 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-18 20:31

data_foggen skrev:Största skillnaden mellan ett par oa14 med mt20 och ett par med mt24 är den med mt24 inte har det vassa i sig och att det låter lite mjukare helt enkelt. Så tycker jag. :-)

Kan vara värt att läsa denna tråd av Grafpro där man kan studera kurvor över diskanterna: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30010

Och läsa debatterna runt dem, många långa inlägg i den, men mycket intressanta.
Mvh
//Hans

Fint, ungefär så jag har fått en bild av det också. (Inte hört att själv)

Mycket bra läsning, tackar! ( Att jag kunnat missa den:/ )

Mina intryck efter artiklen:
Byte från mt20 till mt24 ger nästan samma skillnad som byte från mt24 till t22. Alltså hyfsat stor, beror nog även på kvalitén på mt20 och mt24.

Det räcker oftast till med en till två t22/låda, behövs inte fler. (Handlar mer om man vill eller inte) så då kan man ju byta på oa-11 och oa-12 utan problem och sätta 2st t22 på oa-14 om det är så eftersom de är så effekttåliga. Men vad händer med original konfigationen då? Rundstrålande?
Ymontering? Etc..

Sedan undrar jag varför man inte försökte göra liknande diskanter för fästet och designen som original!?

Däremot om man vart ute efter en bättre (renare?) högtalare så kanske man bör satsa på oa-50 med t11 i som verkade slå t22 utan problem? Skall fråga grafpro om detta, han verkar ha provat allt :-) om ingen annan har koll på detta?

Så oa-12 med t22 blir bra, resterande uppåt är för samlare och entusiaster ;-) bra beskrivet i länken!

Gillar man originalet med hela diskanter så bör man behålla det alternativ köpa bättre högtalare.. Missförstå mig inte, kör bara sonab och sålt mina gamla (nya) högtalare!

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-18 20:44

Kalejdokom skrev:Det finns trådar där folk testat och jämfört med andra kondiskanter som finns på marknaden. Tror inte att MT24 är alena salig-görande vid renovering av 70-talarna (som även jansch antyder ovan). Huruvida filtret behöver modifieras vågar jag dock inte uttala mig om.

Sen finns det ju även små dome-diskanter som säkert gör jobbet nog så bra. Ta t.ex. en titt på den här, kolla särskilt frekvenskurvan på databladet och priset är ju inget att bråka om :) :
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7743

Jag söker ju en smidig lösning :)
Det finns ju de som gjort filter till vissa diskanter och då är de provade innan mig.. Sen finns det säkert många bra diskanter på marknaden som skulle passa bra. Anledning till mt24 är för att behålla original designen! Annars verkar ju t22 väldigt bra och 325:- ser inte jag som något överpris om man nu inte skall ge sig på oa-2212 ;)

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-18 20:58

momus skrev:Jag har bytt diskanter både på OD 11 och OA 12. Inte till MT 24 utan till Obi 22. Bytte först på ett par OA 12 som jag köpt utan diskanter. Det lät bra, men jag kunde aldrig jämföra med ett par OA 12 original förstås. Sen har jag faktiskt jämfört ett par original OD 11 med ett par nyrenoverade med Obi 22 och nytt filter. Trodde det skulle bli öppet mål för den nya varianten jämfört med den gamla. Man hade ju läst att MT 20 skulle "fräsa", låta ljust och obehagligt.
Döm om min förvåning då jag nästan alltid föredrog musik från originalet. Aningen större ljudbild och mjukare diskant. Det skulle alltså förvåna mig om diskantbyte till MT 24 på ett par OA 12 skulle göra någon enorm skillnad (ja det är i alla fal det intryck man får när man läser många inlägg).
Kontentan har i alla fall blivit att jag har lagt renoveringsplanerna åt sidan och kommer att bygga upp en liten anläggning med OD 11 original som högtalare i sommarstugan. Tror nog mest på det som Grafpro hävdar, att MT 20 för ett hårt liv på en OD 11 och att diskanten i många fall är defekt och därför fräser och låter illa. OA 12 har ju 2 så dom borde kanske må lite bättre. I alla fall statistiskt. Nu har jag i alla fall själv hört att MT 20 inte är ett så dåligt element som många fått mig att tro.

Jag gillar med ljudet i originalet och därför lite fundersam över bytet..
Men i oa-12 vart 3st diskanter paj, bytte ut dem det lät "bra" men efter mer lyssnande så låter en paj och en eller fler trötta.. Så då blir ju allt annat mycket bättre ;) jämför jag med mina oa-5 så låter deras mt20 mycket bättre eller rent av väldigt bra för att vara mt20.
Han lyssna ett litet ögonblick på ett par oa-12 med t22 hos grafpro sist, det spelade rent och man kunde spela högt och rent samtidigt :) det är ju då mt20 börja ge med sig vid högre ljudnivå.. Han tyvärr aldrig jämföra med något :( ( jo en oa-2212 ) men det blir inte rättvist:p

Eftersom jag bör byta diskanter i oa-12 så får det nog bli mt24 eller t22 och efter det bytet får man se hur det blir med oa-14 modellen..
Blev ju lite intresserad av oa-50 modellen med t11 nu med..(frugan blir nog arg)

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-09-19 11:03

Hmm, även om du hittar utmärkta mt20 och eller mt24 diskanter närmar de sig 40-årsåldern. Nog värt att tänka på.

Obi22 är "nya" och normalt utmärkta. Därmed inte sagt att det kan finnas "måndagsexemplar" Mao bör man även kolla att nya fina diskanter är ok, tyvärr.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-19 12:09

Schimpans-AB skrev:Hmm, även om du hittar utmärkta mt20 och eller mt24 diskanter närmar de sig 40-årsåldern. Nog värt att tänka på.

Obi22 är "nya" och normalt utmärkta. Därmed inte sagt att det kan finnas "måndagsexemplar" Mao bör man även kolla att nya fina diskanter är ok, tyvärr.

Lite så är det ju faktiskt, men visst spelar bra sådana utmärkt för att vara 40 plussare ;) men det ligger något i att så de nya är nog det som gäller i de mindre modellerna där de oftast är väldigt trötta!

Men basen är minst lika gammal och den spelar ju otroligt bra! Har kantat om dem inte köpt nytt där.

Jodå måndags ex får man snart överallt :/ men det kan man inte räkna med när det är nytt och bör funka.. Får köra på garanti etc. Tråkigt med så är det ju

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-09-20 17:01

"Eftersom jag bör byta diskanter i oa-12 så får det nog bli mt24 eller t22 och efter det bytet får man se hur det blir med oa-14 modellen..
Blev ju lite intresserad av oa-50 modellen med t11 nu med..(frugan blir nog arg)"

Jo det var så det gick för mig. Lyssnade på OA 50 hos grafpro och köpte sedemera ett par OA 50.3 av honom. Den OA 12 som jag också köpt av grafpro men renoverat själv med nytt filter och nya diskanter (Obi T22) står nu hemma hos yngsta dottern. Min fru tyckte nog att det var hugget som stucket med OA 12 resp OA 50. Alltså ungefär samma WAF-faktor.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-20 23:54

Jo det var så det gick för mig. Lyssnade på OA 50 hos grafpro och köpte sedemera ett par OA 50.3 av honom. Den OA 12 som jag också köpt av grafpro men renoverat själv med nytt filter och nya diskanter (Obi T22) står nu hemma hos yngsta dottern. Min fru tyckte nog att det var hugget som stucket med OA 12 resp OA 50. Alltså ungefär samma WAF-faktor.[/quote]

Vilken spelar bäst enligt dig då? (Troligen oa50?) om jag förstod att rätt.

Nu står det ju redan oa-5, oa-12, oa-14 och ett par oa-2212 så waf-faktorn är nog rätt hög ändå :-) sålde visserligen ett par oa-4.. Skall ev sälja oa-5 med..

Oa-2212 står som ren stereo, de andra kanske blir ett surround system eftersom de spelar väldigt bra och lika, fast speciellt oa-12 har "vass" diskant som bör bytas. Annars vill nog barnen ha en vettig stereo snart. :)

Men funderar på ett par fin lir högtalare typ oa-50 om de är bättre än oa-12 med t22 vill säga.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-09-21 14:49

Ja allt beror förstås på vilka preferenser man har. Jag hörde OA 50.4 tillsammans med OA 116, OA 12, OA 14 en vårdag för fyra år sedan. Jag hade väntat mig att OA 116 skulle spela hjärtat ur kroppen på mig (med CT 62) men så blev inte fallet. Dom tämligen diskreta OA 50.4 körde ringar runt OA 116 tyckte jag, så efter ett år så blev det ett par OA 50.3 i mitt lyssningsrum.
Ljudet? Jo, jag tycker mycket om ljudet i OA 12, men av någon outgrundlig anledning så kommer musiken närmare när jag lyssnar genom OA 50.3. Det verkar som det är någonslags distorsion som försvinner - det blir mer öppet och rent. Vilket är lite underligt eftersom elementen i respektive högtalare är tämligen lika. Och mäter man på desamma så är väl inga element i världsklass vad gäller låg distorsion. Men faktum kvarstår. Jag var tvungen att ha ett par OA 50 eftersom dom - helt enkelt propsade på min uppmärksamhet och skapade ett sug i magen.
Vis av den erfarenheten så aktar jag mig noggrant för att lyssna på OA 51 och OA 52.
Jag vet att dom låter ännu bättre, men har inte råd att bli bergtagen just nu.
Senast redigerad av momus 2013-09-25 13:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-23 12:54

momus skrev:Ja allt beror förstås på vilka preferenser man har. Jag hörde OA 50.4 tillsammans med OA 116, OA 12, OA 14 en vårdag för fyra år sedan. Jag hade väntat mig att OA 116 skulle spela hjärtat ur kroppen på mig (med CT 24) men så blev inte fallet. Dom tämligen diskreta OA 50.4 körde ringar runt OA 116 tyckte jag, så efter ett år så blev det ett par OA 50.3 i mitt lyssningsrum.
Ljudet? Jo, jag tycker mycket om ljudet i OA 12, men av någon outgrundlig anledning så kommer musiken närmare när jag lyssnar genom OA 50.3. Det verkar som det är någonslags distorsion som försvinner - det blir mer öppet och rent. Vilket är lite underligt eftersom elementen i respektive högtalare är tämligen lika. Och mäter man på desamma så är väl inga element i världsklass vad gäller låg distorsion. Men faktum kvarstår. Jag var tvungen att ha ett par OA 50 eftersom dom slet hjärtat ur kroppen på mig.
Vis av den erfarenheten så aktar jag mig noggrant för att lyssna på OA 51 och OA 52.
Jag vet att dom låter ännu bättre, men har inte råd att bli bergtagen just nu.

Aha, så jag ska helt enkelt akta mig för att lyssna på andra högtalare ;-) får helt enkelt vara nöjd med de jag har! Och ifall jag snubblar över några så kan man kanske slå till då.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-09-24 11:03

"Skomakare, bliv vid din läst"....etc. Jo, det kanske inte är så dumt. Som ett exempel: Lyssnade häromdagen på Spotify. Tänkte: "Konstigt att det kan låta så bra. Det här kan man leva med".
Bara för skoj skull så satte jag på en CD med samma låt som jag precis lyssnat på.
Vilken djävla skillnad!!
Efter det så passar Spottan endast som bakgrundsmusik till grillfesten. Men man vänjer sig nog. Har man bara ett par högtalare, en förstärkare och en källa som det man är van vid så räcker det ju bra. Vanans makt är stor. Gräset är visserligen grönare på andra sidan, men vet man inte om det så kan man vara lycklig ändå.

Användarvisningsbild
zlim

Inläggav zlim » 2013-09-24 12:54

momus skrev:"Skomakare, bliv vid din läst"....etc. Jo, det kanske inte är så dumt. Som ett exempel: Lyssnade häromdagen på Spotify. Tänkte: "Konstigt att det kan låta så bra. Det här kan man leva med".
Bara för skoj skull så satte jag på en CD med samma låt som jag precis lyssnat på.
Vilken djävla skillnad!!
Efter det så passar Spottan endast som bakgrundsmusik till grillfesten. Men man vänjer sig nog. Har man bara ett par högtalare, en förstärkare och en källa som det man är van vid så räcker det ju bra. Vanans makt är stor. Gräset är visserligen grönare på andra sidan, men vet man inte om det så kan man vara lycklig ändå.

jo jag har med suttit och jämfört en del, spotify, cd, flac etc från datorns ljudkort (nyare dator),sen köpte jag en D/A och där hände det grejer :) då blir det ännu mer skillnad på tex spotify och flac.. så om man ligger och lyssnar på musik så är det flac som gäller. däremot vid grillningen eller partyt så spelar det inte så stor roll faktiskt. (ljudet är ju bra ändå)

satt några timmar på hifiklubben med och provade en del.
bla DALI EPICON 8 med classe försteg+2xmonosteg med spotify... sedan bytte vi mot flac och då blev det bättre! testade även nad m2 och den spelade väldigt bra! drev epicon utan problem! sedan kopplade vi på lp spelare som många gillar, där kom en besvikelse.

jämfört många högtalare också, där sonab har en mer öppen ljudbild och man behöver inte sitta i "mitten" av rummet för att det skall bli bra. den andra anläggningen jag hade var man nästan tvungen att sätta sig i mitten för att få ett bra stereo perspektiv.

så bra ljud + riktigt D/A + bra steg + bra högtalare är en väldigt bra kombo!
därefter kan man börja uppgradera ;) saknar man nått så bör man skaffa det först.

så sonab högtalarna får nog stå kvar tills vidare eftersom de ändå spelar så bra.

nad's nya d3020 eller vad den heter såg ju intressant ut för de mindre sonab modellerna allt i ett.

Återgå till Carlsson Illuminati