Zartoks Rudolphia, Fyra nya börjar ta form

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 16:27

sådärja. nu har jag beställt fyra nya element så att jag får mitt rudolphia bassystem =D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-09-24 16:28

zartok skrev:
jag har alltid trott att antimoden mäter av rummet och anpassar insignalen så att peakar och bottnar jämnas ut, antingen genom att sänka peakar eller att höja dalar. eller, jag har trott att den gör både och.

så min tanke var att om jag har en inställning med en helt rak frekvensgång till mina subbar från minidsp'n så borde antimoden egentligen arbeta mot rummet och ex sänka min peak vid typ 38 som jag i teorin skulle ha.

men som sagt, jag ska koppla ur. jag kan bara inte testa ännu eftersom tanten har jobbat natt och fortfarande sover, vill inte väcka henne :) lägg märke till att jag fortfarande snor era tips.

hur är det med annan rumskorrigering, ex ypao? minidsp'n säger ju endel är rätt svår att fippla med manuellt, men ska jag ändå korrigera för rummet med minidsp'n i övriga register eller ska jag köra det automatiska eq-programmet?

ja, sen känner jag ju till det med rummet och allt sånt, och jag kommer troligtvis att fippla med ett liknande rum själv, när jag inte bor i en hyresstudentlägenhet :)

jag har en roomanalyzer av xtz, den brukar väl anses vara godkänd för smått akustikfix, så jag får kanske ta och koppla in den och titta vidare.

Jonas:
är inte bypass att antimoden bara vidarekopplar signalen och släpper igenom ljudet som det är från källan?
ja, då var vi ju där med att mäta och försöka skruva in rumskurvan. men men, jag ska nog göra det när jag är ledig också. men bara ett par svep, sen får det vara! =D

Oj, blir ett långt svar känner jag :).

Antimoden jobbar som du beskriver, som en automatisk EQ. Den tar ned peakar och lyfter till viss mån också dalar för att eftersträva en rak frekvensgång. Har du ett problem vid t.ex. 38 Hz så kommer den att försöka åtgärda det.

Exakt samma sak kan du göra med din MiniDSP och en mätmick. Det är ingen magi Antimoden utför. Den utför dock något som de flesta användarna inte kan göra själv idag då de saknar utrustning för det. En väldigt bra manick för de utan nödvändig hårdvara och intresse för att gå in på djupet.

Yapo är enligt mig en rätt dålig autokalibrering som än idag vad jag vet inte alls behandlar basområdet. Låt den vara.

Låt bli att bypassa Antimoden. Den behövs som sagt inte. Mät med micken med Antimoden PÅ först. Då får du se vilken typ av rumskurva du föredrar. För den gillar du ju säger du eller hur?

Sedan kopplar du bort den och leker med MiniDSP:n tills du får ett liknande resultat fast du gör kurvan än bättre med lite lyft i de lägsta regionerna ;)

Du behöver inte oroa dig för att bottna elementen men din lyssningsnivå och ditt val av element. Kom hit igen så får du testa mina klena HF 15" så kommer du att fara hem och ta bort din högpass vid 14 Hz :D.

Man kan spela HÖGT.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-24 16:34

Alternativt, låt minidsp:n fixa moderna, koppla sedan på minidsp:n och använd den bara till att fixa till din room curve.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 16:41

det är som det som varit kul med antimoden, den gör det manuella arbetet automatiskt, vilket är finemang :D
men jag lämnar ypaoen utan ifrågasättande iaf :)

ja, det ska jag erkänna att jag gör. jag gillar den skarpt. det blir väl lite fixande och trixande, men när båda delarna sköts via datorn så känns det ändå inte som att det skulle behöva bli sådär jättehemskt jobbigt. det är som bara peta och klicka. jag ska experimentera lite mer med det helgen efter denna då jag arbetar nu i helg.

haha, jo... jag har väl mer eller mindre börjat inse lite att man kan köra rätt högt med basen faktiskt. men... ja, det känns oroande ändå. även fast jag vet att jag lyssnar rätt lågt. känns lite säkrare att ha kvar klippningen där. jag kanske till och med vågar ta bort den när jag fipppar nästa helg. jag menar... tvetts fyra 10" kunde spela högt som bara fan även när han testade att ta bort filtret som klippte bort den lägsta frekvensen (högpassen).

klena och klena, jag misstänker idag att jag nog hade klarat mig rätt bra på dom också. fast det är ju kul att vi har två bra olika daytonsystem här i umeå. killarna längre söderut vill säkert komma och vara avundsjuka någon gång :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 16:42

Nattlorden skrev:Alternativt, låt minidsp:n fixa moderna, koppla sedan på minidsp:n och använd den bara till att fixa till din room curve.

skrev du fel i en av "minidsp:n" nu, eller förvirrar du mig med flit? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-24 16:52

zartok skrev:
Nattlorden skrev:Alternativt, låt minidsp:n fixa moderna, koppla sedan på minidsp:n och använd den bara till att fixa till din room curve.

skrev du fel i en av "minidsp:n" nu, eller förvirrar du mig med flit? :)

Oops! :oops: låt antimoden fixa moderna, koppla sedan...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-24 16:56

du kör med en av reciver hur mycket delar den per oktav vid delnings frekvens antimoden har ett inbyggt lågpass filter på 12dB sen har du mini dsp som har sina filter du har då stora problem med fas fel då det blir kaka på kaka du kan rätta till alla rums felen som blir i minidsp om jag hade varit i dina kläder så hade jag tagit bort alla källor och gjort mätningar utan dom så du vet vad du hamnar och sedan lägga på dom andra källorna efterhand med mätningar i mellan.
det är bara mina tankar.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 18:10

Får se hur jag gör med det där. Lutar dock mot enklaste varianten. Dvs svep för att sen fippla.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 20:30

Gänget. Jag har glömt en kabelskalare i en av subbarna :D spelar det någon roll? Jag tänker eftersom den nog ändå bara ligger någonstans, eller i värsta fall sugits fast i magneten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-24 20:37

zartok skrev:Gänget. Jag har glömt en kabelskalare i en av subbarna :D spelar det någon roll? Jag tänker eftersom den nog ändå bara ligger någonstans, eller i värsta fall sugits fast i magneten.

Haha ja öppna för guds skull och ta ut den. Tänk om du vänder lådan och den far genom konen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-24 21:08

Hahaha, jag har gjutit in en hammare i ett golv en gång, den sket jag i ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-24 22:04

Bjorn_ skrev:Hahaha, jag har gjutit in en hammare i ett golv en gång, den sket jag i ;)

Jag har en egentillverkad dorn i silverstål någonstans under takpannorna, tappade den när vi spikade fast takpannor.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 22:04

adzer skrev:
zartok skrev:Gänget. Jag har glömt en kabelskalare i en av subbarna :D spelar det någon roll? Jag tänker eftersom den nog ändå bara ligger någonstans, eller i värsta fall sugits fast i magneten.

Haha ja öppna för guds skull och ta ut den. Tänk om du vänder lådan och den far genom konen.
vet ju fan inte vilken låda! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-24 22:07

zartok skrev:
adzer skrev:

vet ju fan inte vilken låda! :D

Du får leka att det är bingolotto och chansa på en låda.

Eller om du är styv i korken om din byggjämnhet - väg dem och öppna den tyngsta.

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-24 22:20

Det var ju det jag inte fick ihop, MiniDsp:n ihop med AntiModen, nu hajar jag bättre hur det fungerar och behöver kanske inte alls köpa en AntiMode....

Vore kul att få din feedback hur det låter och mäter när du kombinerar dem olika!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 22:50

Jag var iscool och vägde. Fick den på första!
Ok, det är inte sant. Tyvärr. Jag tänkte att jag börjar med det vänstra tornet och sen går vidare till det högra. Jävla slitjobb, nu får jag fan inte öppna rudolf 3 igen, den har varit uppe två gånger! Nya borrhål väntar ju snart ffs!

Håll inte andan bara, minst tio dagar tills det kan ske :D

Nåväl. Verktyget satt i magneten iaf.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-09-25 08:54

Det här ska kommas ihåg :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-25 09:09

HK430 skrev:Det här ska kommas ihåg :wink:

Hehe om en admin är riktigt snäll så får han en titel efter detta så att vi aldrig glömmer :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-25 10:24

Kan dom lägga roliga titlar på mig? :D
Ja, jag ska erkänna att när allt var färdigskruvat första gången så började jag och tanten leta avskalaren. Den fanns fan ingenstans. Då kom jag på det. Den måste fan vara i subben! Dock så orkade vi fan inte skruva upp alla igen, så vi lät det vara. Igår var jag ensam och det kändes lite som man kanske borde fixa det, så jag fick väl bara den sista knuffenni rätt riktning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-25 10:26

zartok skrev:Kan dom lägga roliga titlar på mig? :D

Ja då. Kolla under användarnamnet så ser du att vissa har en titel där du endast har ett streck.
Admin ger ut dessa som de känner för och när folk gör stora misstag så fastnar de ibland. Fråga bara herr "felfasarn" :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-25 10:36

Det hade jag gärna haft, det är en rätt unik och rolig ide :D

Jag har fått svar på när mina element väntas komma till sverige. Senast mitten av december, men det finns chans att fartyget ko, mer att få en avresa två veckor tidigare, varpå jag skulle få mina element innan november är slut. Så minst två månader. Dock hinner jag klart med mina lådor den här gången då jag vet att jag kan fräsa hålen innan. Fräsen är fortfarande inställd på samma mått. Hoppas bara att den överlever åtta fräshål till innan den kapsejsar :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-25 10:49

zartok skrev:D3n slutgiltiga tanken för ett framtida rum ska jag också avslöja. Fyra baslådor vid golvet, fyra vid taket, om det finns nog med plats. Om inte kan jag säkert ha på golvet och stapla vid sidorna. Med dom basarna så kommer jag kunna köra systemet med låg uteffekt och med färre stående vågor. Men, det är långt fram tills dess. Många år.

Jag var bara tvungen att kolla vad jag skrev om åtta baslådor, och här är det! Hade dock lite fel med att det skuöle dröja många år... ty vi är inne på tredje månaden *asg*

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-25 10:51

Jag gick genom samma sak. Jag lyckades behålla min portade 10" i några månader innan jag byggde mitt nuvarande system :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-09-25 11:23

Fan, vad skoj! :)

Hur går det förresten med dina blindtest? DAC-testet, du minns...? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-25 12:07

adzer... du är basskadad *asg*
vad kan man säga? när man väl hört riktigt bra bas en enda gång så är man fast. heroin är fanimig inte i närheten av lika beroendeframkallade! hur var det för dig, hade du hört något mastodontsystem (det vanliga dödliga kallar för mastodontsystem) innan du började bygga?

almen: tyvärr så blev dactestet uppskjutet på obestämd framtid efter att mats blandade ihop tiderna. skulle det bli något så är en möjlig tid i november någon gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-25 16:11

sådärja.
Bild

det är en skärmdump från plattan, men förhoppningsvis så ser man ändå vad det står. jag hade en nod på 37 eller 38 hz, men den gick att programmera bort i minidsp tydligen. var lite fränt måste jag säga. det var enkelt också.

jag är förvånad själv över hur "jämn" kurva jag har, jag trodde att det skulle vara MYCKET värre än det är. jag hade dessutom inte några extrema ekon. det man kan se är att mina lådor hade behövt justeras upp ett litet snäpp eller så, men jag ska ärligt säga att jag inte bryr mig om såna småsaker. det låter skitbra och jag har ingen nod längre.

ehm... när antimoden var inkopplad så var kurvan omvänd, den hade höjt basen så att den gick neråt från 16 hz, ner mot slutet där den hade tappat typ 15 db eller något sånt om jag minns rätt. lite mer min bas kanske, men jag är nog rätt säker på att jag hade kunnat höja basen längre ner om jag hade velat. det går säkert att göra på ett snyggt sätt på minidsp'n. meeen det väntar jag med. är orolig att jag kommer att förstöra något istället.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-25 16:18

jag kom just på en sak. folk vill väl att man spelar högre när man mäter sånt här va? =D
jag har dock inte tid för det idag. men OM det blir att göra såna vansinnessaker, är det då output-leveln (reglaget) som jag ska maxa? jag körde på -10 db på receivern när jag fick fram det här resultatet och det är ju faktiskt rätt högt. jag har över huvudtaget rätt låg volym från pc'n när jag tänker efter. kollade film i -10 idag utan att det var högt alls.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-25 16:32

zartok skrev:adzer... du är basskadad *asg*
vad kan man säga? när man väl hört riktigt bra bas en enda gång så är man fast. heroin är fanimig inte i närheten av lika beroendeframkallade! hur var det för dig, hade du hört något mastodontsystem (det vanliga dödliga kallar för mastodontsystem) innan du började bygga?

Man blir skadad av låg dist. När man väl hört det så blir man fast.

Ja jag hade hört en dle större system.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-25 17:32

zartok skrev:jag kom just på en sak. folk vill väl att man spelar högre när man mäter sånt här va? =D
jag har dock inte tid för det idag. men OM det blir att göra såna vansinnessaker, är det då output-leveln (reglaget) som jag ska maxa? jag körde på -10 db på receivern när jag fick fram det här resultatet och det är ju faktiskt rätt högt. jag har över huvudtaget rätt låg volym från pc'n när jag tänker efter. kollade film i -10 idag utan att det var högt alls.

Vid -10 på min reciver då har jag sprängt huset :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-25 17:41

kommer min lägenhet också att göra om jag kör från en annan källa ska du se :P
typ cd-spelare.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum