Moderator: Redaktörer
tiaz skrev:tror som många andra här att något felar på slutsteg och att din låda helt enkelt är lite felkonstruerad för din setup och rumjag talar av egen erfarenhet jag känner igen det där med att konen rör på sig men lådan skickar bara luft o inget ljud = troligtvis för stor rördiameter = låg frekvens = svårt att höra men det skakar ganska bra i rummet?
Komorok skrev:tiaz skrev:tror som många andra här att något felar på slutsteg och att din låda helt enkelt är lite felkonstruerad för din setup och rumjag talar av egen erfarenhet jag känner igen det där med att konen rör på sig men lådan skickar bara luft o inget ljud = troligtvis för stor rördiameter = låg frekvens = svårt att höra men det skakar ganska bra i rummet?
En för stor rördiameter leder till högre avstämning. Inte lägre.
tiaz skrev:Komorok skrev:tiaz skrev:tror som många andra här att något felar på slutsteg och att din låda helt enkelt är lite felkonstruerad för din setup och rumjag talar av egen erfarenhet jag känner igen det där med att konen rör på sig men lådan skickar bara luft o inget ljud = troligtvis för stor rördiameter = låg frekvens = svårt att höra men det skakar ganska bra i rummet?
ja det stämmer väl generellt men ljudresonans är givetvis mer komplicerat än så man måste ju räkna på det innan man kan avgöra vad som är rätt o fel
tiaz skrev:Komorok skrev:tiaz skrev:tror som många andra här att något felar på slutsteg och att din låda helt enkelt är lite felkonstruerad för din setup och rumjag talar av egen erfarenhet jag känner igen det där med att konen rör på sig men lådan skickar bara luft o inget ljud = troligtvis för stor rördiameter = låg frekvens = svårt att höra men det skakar ganska bra i rummet?
ja det stämmer väl generellt men ljudresonans är givetvis mer komplicerat än så man måste ju räkna på det innan man kan avgöra vad som är rätt o fel
Slutsteget vet jag att det inte är något fel på. Lådan är det ju däremot något som inte stämmer med, jag tror dock inte det är någon jättelåg avstämning. Mitt rum har nog aldrig skakat så lite som det gör, lådan skakar en del, men rummet är väldigt stilla.tiaz skrev:tror som många andra här att något felar på slutsteg och att din låda helt enkelt är lite felkonstruerad för din setup och rumjag talar av egen erfarenhet jag känner igen det där med att konen rör på sig men lådan skickar bara luft o inget ljud = troligtvis för stor rördiameter = låg frekvens = svårt att höra men det skakar ganska bra i rummet?
Det är inte en omöjlighet, men skulle det resultera i att det blir så fruktansvärt lite bas? Om det bara är vääldigt lite läckage alltså...adzer skrev:Jag misstänker fortfarande läckage.
doglas2009 skrev:Det är inte en omöjlighet, men skulle det resultera i att det blir så fruktansvärt lite bas? Om det bara är vääldigt lite läckage alltså...adzer skrev:Jag misstänker fortfarande läckage.
Okej, hmm...adzer skrev:doglas2009 skrev:Det är inte en omöjlighet, men skulle det resultera i att det blir så fruktansvärt lite bas? Om det bara är vääldigt lite läckage alltså...adzer skrev:Jag misstänker fortfarande läckage.
Allt är relativt. "lite" läckage är enligt mig när det läcker runt gängorna på en skruv. I ditt fall kan det vara mycket mer. Jag har inte sett själv hur du gjort så jag vet inte.
Ja, jag har testat koppla ur minidsp:n, finns en mätning längre upp. Dock blev det inte fullregister, då det fortfarande gick genom pre-out sub i receivern.Nattlorden skrev:Har du provat utan minidsp:n i kedjan (även om du kanske får fullregistersignal) ? Föreslog det tidigare, har du svarat så har jag missat det i så fall...
doglas2009 skrev:Ja, jag har testat koppla ur minidsp:n, finns en mätning längre upp. Dock blev det inte fullregister, då det fortfarande gick genom pre-out sub i receivern.
Vet inte ens vad det ärzartok skrev:Fissar att du testat mata med lågsignal?
Har tyvärr endast Pre-out sub, Denon AVR-1912. Men som sagt så tror jag att problemet ligger i lådan, inget annat.Nattlorden skrev:doglas2009 skrev:Ja, jag har testat koppla ur minidsp:n, finns en mätning längre upp. Dock blev det inte fullregister, då det fortfarande gick genom pre-out sub i receivern.
Och om du tar en pre-out från front R eller front L ? Bara så det inte är något knas med sub-out?
doglas2009 skrev:Vet inte ens vad det ärzartok skrev:Fissar att du testat mata med lågsignal?
Men jag är ganska säker på att problemet inte ligger i slutsteg eller signal, utan lådan.
tiaz skrev:angående litet läckage runt en skruv är jag MYCKET tveksam på att det skulle skapa så stora förluster i ljudtryck![]()
doglas2009 skrev:100% tätt är jag inte säker på om det är. Locket "ligger" bara på, men jag har lagt tätningslist och 50kg+ sten på, därför borde det vara tätt.
Jaha. Ja, det är bara en låda som är spelbar. Jag tänkte använda den som provlåda, så jag bara kan sätta in rätt rörlängd i andra lådan sen. Men även om 2 12" kanske skulle räcka till ett dubbelt så stort rum så borde jag ju få bra tryck i mitt rum? Det får jag verkligen inte nu!tiaz skrev:doglas2009 skrev:Vet inte ens vad det ärzartok skrev:Fissar att du testat mata med lågsignal?
Men jag är ganska säker på att problemet inte ligger i slutsteg eller signal, utan lådan.
han menar lågnivå signalkabel det är den du kör från pre-out antar ja. angående litet läckage runt en skruv är jag MYCKET tveksam på att det skulle skapa så stora förluster i ljudtryck12kvm säger du?! o två 12or på detta.... du har troligen bashögtalare som vill ha dubbla rumytan men men borde ändå ge ljud
du kör väl basen en i taget för o avgöra så inte dina basar slår varann ur fas?
Men gör skruvar mer än 50kg+ sten? Med tätningslist emellan...adzer skrev:tiaz skrev:angående litet läckage runt en skruv är jag MYCKET tveksam på att det skulle skapa så stora förluster i ljudtryck![]()
Är det ingen förutom mig som reflekterat över att han INTE har skruvt fast locket på lådan?doglas2009 skrev:100% tätt är jag inte säker på om det är. Locket "ligger" bara på, men jag har lagt tätningslist och 50kg+ sten på, därför borde det vara tätt.
doglas2009 skrev:Men gör skruvar mer än 50kg+ sten? Med tätningslist emellan...adzer skrev:tiaz skrev:angående litet läckage runt en skruv är jag MYCKET tveksam på att det skulle skapa så stora förluster i ljudtryck![]()
Är det ingen förutom mig som reflekterat över att han INTE har skruvt fast locket på lådan?doglas2009 skrev:100% tätt är jag inte säker på om det är. Locket "ligger" bara på, men jag har lagt tätningslist och 50kg+ sten på, därför borde det vara tätt.
doglas2009 skrev:Men gör skruvar mer än 50kg+ sten? Med tätningslist emellan...adzer skrev:tiaz skrev:angående litet läckage runt en skruv är jag MYCKET tveksam på att det skulle skapa så stora förluster i ljudtryck![]()
Blir fulare, och limma är inget alternativ än då jag vill kunna ändra i lådan. Men jag ska skruva fast det!sky_eye skrev:doglas2009 skrev:Men gör skruvar mer än 50kg+ sten? Med tätningslist emellan...adzer skrev:tiaz skrev:angående litet läckage runt en skruv är jag MYCKET tveksam på att det skulle skapa så stora förluster i ljudtryck![]()
Finns det någon anledning att inte skruva fast det?
Basreflexportarna håller på och limmas nu.adzer skrev:Det lär dessutom läcka ganska friskt mellan locket och bakstycke/baffel då det inte finns varken tätningslist eller lim där.
Sen kanske det läcker mer luft på andra ställen.
Är basreflexportarna limmade i baffeln?
Har du tätningslist mellan element och baffel?
Har du tätningslist mellan bakstycke och terminal?
Det tycker jag med, men så är inte fallet. Jag är dock 98% på att det inte har med filter eller något att göra.Adhoc skrev:Det borde bullra på ganska bra även om det bara ligger 50 kg på dom där tätningsbanden. Jag tror det är något annat, inställningar på filter eller receiver eller något.
(50 kg på ca 2x50x1 cm tätningsband ger inte särkilt mycket "åtdragning", ca 5 N/cm². Kan ju jämföras med det gamla exemplet med 65 kg-damen som balanserar på sina stilettklackar a' 1 cm² => dryga 300 N/cm²)
doglas2009 skrev:Men gör skruvar mer än 50kg+ sten? Med tätningslist emellan...
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 25 gäster