Moderator: Redaktörer
doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
Nja, kanske inte...Nattlorden skrev:Fast om du alltid kopplat dem likadant förklarar det inte skillnaden mot 75-lådorna.
Väntar med spänning på bekräftelsen på att det fortfarande funkar lika bra i 75-lådorna.
Nej, jag har inte gjort någon impedansmätning än, jag tror jag testar att känna med handen som du sa först. Och när lådan förhoppningsvis funkar hyfsat kan jag göra en riktig impedansmätningPerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
Det är OK och knappast en orsak till de problem du ser.
Har du gjort någon impedans-mätning"?
Du kan också göra experimentet att bara svepa i frekvens och känna med handen framför basporten. Där du får mest luft har du avstämningsfrekvens. Får du inte ordentligt med luft någonstans läcker lådan som ett såll...
doglas2009 skrev:Menar du att jag ska ta det elementet som nu sitter i den portade lådan, eller bara ta det oinkopplade?
Okej, jag ska testa detNattlorden skrev:doglas2009 skrev:Menar du att jag ska ta det elementet som nu sitter i den portade lådan, eller bara ta det oinkopplade?
1) Om du tar det i den portade lådan och det funkar bra, så får du svar på både elektroniken och elementet.
2) OM det inte funkar, så byt till det oinkopplade elementet och hör om det går bättre.
3) Funkar inte det heller, så hade jag riktat ögonen på elektroniken.
PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
DQ-20 skrev:PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
Hur menar du "OK"? Impedansen hamnar kring 2 ohm och känsligheten sjunker.
Nattlorden skrev:Fast om du alltid kopplat dem likadant förklarar det inte skillnaden mot 75-lådorna.
Jag får testa att koppla det på rätt sätt sedan.DQ-20 skrev:PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
Hur menar du "OK"? Impedansen hamnar kring 2 ohm och känsligheten sjunker. De blir ett impedansminimum kring avstämningen med lite roliga fasvinklar runt om. Man kan undra hur förstärkaren reagerar. Det första JAG skulle göra var att seriekoppla spolarna, dvs. förstärkarens plus till FÖRSTA plus på elementet och förstärkarens minus till ANDRA minus på element och så kopplar man ihop FÖRSTA plus med ANDRA minus med en kabel. Att testa med elementet felkopplat är det ju ingen som helst mening med.
/DQ-20
Nattlorden skrev:Fast om du alltid kopplat dem likadant förklarar det inte skillnaden mot 75-lådorna.
Varje talspole är väl 2ohm? Det står "2+2ohm" eller nått...PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
Jag uppfattade det som att bara ena talspolen är inkopplad. Skulle den vara 2 ohm?
PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
Jag uppfattade det som att bara ena talspolen är inkopplad. Skulle den vara 2 ohm?
doglas2009 skrev:Varje talspole är väl 2ohm? Det står "2+2ohm" eller nått...PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Sen jag köpte dom här elementen har jag nog bara haft ena talspolen inkopplad eller någotJag har alltså haft terminalens (på baksidan av lådan) + till ett av elementets 2 + och - på terminalen till ett av dom två minusen på elementet?!?
DQ-20 skrev:Tja, vad tror du?
http://www.parts-express.com/pdf/293-650m.pdf
Om det nu är det här elementet.
/DQ-20
Skulle det vara något problem????PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:Tja, vad tror du?
/DQ-20
"Dual voice coil - Series: 2Ω + 2Ω = 4Ω"![]()
Jo, jag håller helt med dig! Jisses!
Är det för bilbruk någon skulle kunna vilja ha 1 ohm?
boom skrev:Skulle det vara något problem????PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:Tja, vad tror du?
/DQ-20
PerStromgren skrev:Jo, jag håller helt med dig! Jisses!
PerStromgren skrev:Jo, jag håller helt med dig! Jisses!
jo även LMS är på 2ohm per spole men det är ju det elementet som är det mest låg distande som finns att köpa i dagPerStromgren skrev:boom skrev:Skulle det vara något problem????PerStromgren skrev:DQ-20 skrev:Tja, vad tror du?
/DQ-20
Hemma hos mig skulle mina slutsteg förmodligen säga upp sig genast, i vart fall...
DQ-20 skrev:PerStromgren skrev:Jo, jag håller helt med dig! Jisses!
On finit toujours par tomber d'accord.
doglas2009 skrev:När jag kommer hem blir det först och främst test av elementet i gamla lådan. Sedan ska jag försöka koppla in den rätt i den nya lådan och se om det blir någon skillnad.
Någon som orkar simulera 130l låda med 2st 10,2cm rör/63cm långa? Enligt vissa ska det funka bra, och enligt vissa blir det för lite tryck i porten eller nått?
doglas2009 skrev:När jag kommer hem blir det först och främst test av elementet i gamla lådan. Sedan ska jag försöka koppla in den rätt i den nya lådan och se om det blir någon skillnad.
Någon som orkar simulera 130l låda med 2st 10,2cm rör/63cm långa? Enligt vissa ska det funka bra, och enligt vissa blir det för lite tryck i porten eller nått?
Betyder det att jag även hade fått bättre ljud med mina slutna?Svante skrev:T/S-parametrarna är uppmätta för båda talspolarna inkopplade, Qts tex blir helt annorlunda med bara ena talspolen inkopplad. Dessutom är det troligt att förstärkaren inte gillar en 2-ohmslast.
Rekommendationen är alltså att koppla in båda spolarna och i serie.
Förstärkare röd --- Rödmarkerad spole1 omarkerad --- Rödmarkerad spole2 omarkerad --- förstärkare svart
Men är det negativt med långa rör, om avstämningen ändå hamnar där man vill ha den?DQ-20 skrev:doglas2009 skrev:När jag kommer hem blir det först och främst test av elementet i gamla lådan. Sedan ska jag försöka koppla in den rätt i den nya lådan och se om det blir någon skillnad.
Du har väldigt långa rör men resonansen skall hamna runt 23 Hz eller så. Se också Svantes inlägg. Slutsats: koppla in rätt innan du fortsätter.
/DQ-20
Planen är att göra det i den ordningenNattlorden skrev:Instämmer
1) Ändra till seriekopplade talspolar på elementet i basreflexlådan.
2) Om du tar det i den portade lådan och det funkar bra i 75l, så får du svar på både elektroniken och elementet.
3) OM det inte funkar, så byt till det oinkopplade elementet och hör om det går bättre.
4) Funkar inte det heller, så hade jag riktat ögonen på elektroniken.
doglas2009 skrev:Planen är att göra det i den ordningenNattlorden skrev:Instämmer
1) Ändra till seriekopplade talspolar på elementet i basreflexlådan.
2) Om du tar det i den portade lådan och det funkar bra i 75l, så får du svar på både elektroniken och elementet.
3) OM det inte funkar, så byt till det oinkopplade elementet och hör om det går bättre.
4) Funkar inte det heller, så hade jag riktat ögonen på elektroniken.Men jag är 98,2% säker på att det inte är fel på elektroniken...
STORT tack till alla som hjälper till!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster