Är ljudanläggningen ett minne blott?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-01 15:54

Ska man se det så så är det många prylar man har hemma som man egentligen inte vill ha, utan bara funktionen. Vem vill ha en tvättmaskin när det är rena kläder som efterfrågas? Torktumlare e trista figurer, men torr tvätt är bra. Diskmaskiner är fula som stryk, men jäklar vad skönt det är att slippa diska själv. Glasrutor är inget jag vill ha, de måste ju putsas o kan gå sönder, men se ut vill jag göra... osv osv
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-01 17:08

petersteindl skrev:De säger "Jag vill ha det här ljudet." Vad skall jag göra för att få det här ljudet hemma?

Sådana uttalanden är nog ganska vanliga. Däremot blir viljan till att skaffa det inte lika uttalad när det nämns vad som behövs och vad det kostar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 17:29

KarlXII skrev:Säger verkligen de verkliga beslutsfattarna det, Peter? (HSB)

De kvinnor som varit här och lyssnat med sina män, säger "Vi vill ha det här ljudet hemma, vad skall vi göra för att få det ljudet?

De kan till och med tänka sig att möblera om för att få ljudet. 8O

Då jag hade Ljudbutiken så kan jag garantera att inte vid ett endaste tillfälle sa hustrun i huset dylika saker. Det var helt otänkbart. Det köptes högtalare och högtalarna skulle stå på plats i enlighet med befintligt bohag och möblering.

Så verkar det inte vara med Bremenhögtalarna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Är ljudanläggningen ett minne blott?

Inläggav phloam » 2013-10-01 17:32

petersteindl skrev:
Tja, det är ju lite av det jag skriver. Jag tror att det finns de som köper högtalare utan tanke på WAF eller design d v s där enkom ljudet är avgörande.

Vi kanske talar lite förbi varandra - ljudet kanske är den största/avgörande faktorn, men man kan inte (imho) helt utesluta högtalaren som föremål i hemmet. Jag tror ingen vill det egentligen, speciellt inte hifi-intresserade.

Annars skulle man ju kunna saluföra högtalare med bristfällig finish, slarvigt ditsatta element, med argumentet att det inte har nån betydelse för ljudet. Det kanske det inte har rent konkret - men jag tror att musiklyssnandet påverkas av sådant ändå.

Det jag hakar upp mig lite på är ordet "enkom" :)

(Kanske att riktigt välljudande teknik ställer ännu högre krav på dess fysiska form/finish/utförande?)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 17:37

hifikg skrev:Ska man se det så så är det många prylar man har hemma som man egentligen inte vill ha, utan bara funktionen. Vem vill ha en tvättmaskin när det är rena kläder som efterfrågas? Torktumlare e trista figurer, men torr tvätt är bra. Diskmaskiner är fula som stryk, men jäklar vad skönt det är att slippa diska själv. Glasrutor är inget jag vill ha, de måste ju putsas o kan gå sönder, men se ut vill jag göra... osv osv

Precis, jag har valt att använda tvättstuga. Många har varken tvättmaskin eller tvättstuga och då blir det laundry shop på gatan som gäller. Allt har en funktion och oftast är funktionen klart dominerande.

Används papptallrikar och tunna plastmuggar och engångsbestick och tjackar färdig mat så behövs ingen diskmaskin. Var och en väljer.

Vill man ha upp något på väggen så får man skruva in en skruv och hänga upp saken. Då skaffar man en borrmaskin trots att den bara är i vägen. Sedan måste man skaffa borrar också. Då kan man åstadkomma hål. Men hålen vill man inte ha. Däremot kan man skruva in en skruv i hålet och hänga upp saken på väggen. Det är en lång väg för att få en grej på väggen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 17:42

phloam skrev:
petersteindl skrev:
Tja, det är ju lite av det jag skriver. Jag tror att det finns de som köper högtalare utan tanke på WAF eller design d v s där enkom ljudet är avgörande.

Vi kanske talar lite förbi varandra - ljudet kanske är den största/avgörande faktorn, men man kan inte (imho) helt utesluta högtalaren som föremål i hemmet. Jag tror ingen vill det egentligen, speciellt inte hifi-intresserade.

Annars skulle man ju kunna saluföra högtalare med bristfällig finish, slarvigt ditsatta element, med argumentet att det inte har nån betydelse för ljudet. Det kanske det inte har rent konkret - men jag tror att musiklyssnandet påverkas av sådant ändå.

Det jag hakar upp mig lite på är ordet "enkom" :)

(Kanske att riktigt välljudande teknik ställer ännu högre krav på dess fysiska form/finish/utförande?)

Alltså, det finns en anledning till formgivningen på Bremenhögtalarna. Bristfällig finish och slarvigt ditsatta element är förödande för högtalarens prestation och därmed ljudet. Jag har hur mycket mätningar som helst på det. Det går inte att fuska sig fram till bra ljud.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 17:45

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:De säger "Jag vill ha det här ljudet." Vad skall jag göra för att få det här ljudet hemma?

Sådana uttalanden är nog ganska vanliga. Däremot blir viljan till att skaffa det inte lika uttalad när det nämns vad som behövs och vad det kostar.

Konsumenter som kommer till mig och lyssnar vet från början vad det kostar. Priset har visat sig inte vara avgörande.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-01 18:15

Då är du väldigt privilegerad!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-01 18:20

petersteindl skrev:
Alltså, det finns en anledning till formgivningen på Bremenhögtalarna. Bristfällig finish och slarvigt ditsatta element är förödande för högtalarens prestation och därmed ljudet. Jag har hur mycket mätningar som helst på det. Det går inte att fuska sig fram till bra ljud.

Ja, men nu menade jag rent kosmetiskt. Folk vill inte köpa en Lamborghini med repor i lacken även om det har noll inverkan på prestanda. Köper man högtalare för 50.000 vill man inte att färgen är något olika på höger och vänster. Eller vad man nu ska hitta på för att få fram min poäng - inom överskådlig framtid så kommer prestanda att vara kopplat till fysiska objekt, och då kommer köpare att förvänta sig motsvarande design, finish, estetik, kvalitet, känsla och allt annat som är förknippat med själva föremålet utanför dess egentliga användningsområde. Bilar är mer än transportmedel, högtalare är mer än ljudåtergivare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-01 18:51

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Konsumenter som kommer till mig och lyssnar vet från början vad det kostar. Priset har visat sig inte vara avgörande.

Mvh
Peter

Härligt, blir de årets julklapp? Vilken färg säljer bäst?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 20:13

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

Mvh
Peter

Härligt, blir de årets julklapp? Vilken färg säljer bäst?

Det vore kul. Vitt.

Egentligen är ju just att skriva om äggen lite OT i denna tråd, men det kanske kan belysa att frågeställningen kan ges flera svar. Det ryms en dimension extra men den dimensionen är det för få som känner till.

Jag tror att dagens konsumenter i mångt och mycket inte har en aning om vad som går att åstadkomma inom ljudåtergivning i hemmamiljö. det är tragiskt.

I brist på detta efterfrågas mer musik på mindre lagringsplats som eftersträvansvärt, mastering som något gott osv. Konsumenten har ingen aning och kan heller inte ha. Budskapet om en möjlig åtråvärd ljudåtergivning är idag för få som känner till eller har hört. Man vet inte vad det är för något.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-01 20:23

Det är sant, svårt att sakna något man inte känner till. Är det ett läge som vi hifi- och musikentusiaster ska gilla, eller bör vi göra något åt det? Kan vi?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 20:47

hifikg skrev:Det är sant, svårt att sakna något man inte känner till. Är det ett läge som vi hifi- och musikentusiaster ska gilla, eller bör vi göra något åt det? Kan vi?

Nä, jag hatar dagens masteringskomprimerade läge. Ja, man kan ju åtminstone försöka göra något åt det. Jag tror det går. Ljud och musik i hemmen är alldeles för intressant för att släppas vind för våg.

Det konsumeras nog inte mindre musik idag än för 30-40 år sedan. Däremot har hifi-begreppet försvunnit och jag menar det ursprungliga som handlar om hög naturtrogenhet. Hög trohet mot ett söndermastrat original leder ingenstans i denna grundläggande situation. Det gamla hantverket på inspelningssidan har tynat bort och ersatts av en ny form av mastering och därmed finns ett problem. Det är min syn på saken.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-01 20:52

Klart tråkig utveckling som uppenbarligen slagit igenom även på återgivningssidan. Skillnaden i upplevd kvalitet kanske är för liten för att motivera moderna människor att avsätta utrymme och slantar för att bara lyssna. Tänk vad de missar. Får göra en insats för mitt barnbarn och möblera hennes rum med bra ljud, ägg i barnkammarstorlek kanske? Min dotter är lite inne på det där med att lyssna, men tyvärr nöjer hon sig med mp3 och ganska simpel återgivning, dock hovrar hon kring mina OA52 och har belagt dem med säljförbud, så de är reserverade för nästa generation, alltid något. Kanske borde jag skaffa ett par till, så hon kan få dem medan jag lever, för mina får hon bara över min döda kropp *s*.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-01 21:23

Alltså, egentligen spelar det kanske inte så stor roll - för den hemmamusiklyssningsintresserade - om hifi som sådan är i utdöende.

Problemet blir väl större ju mer intresserad man är av uppgraderingar, nya grejor, nya bra inspelningar etc.

För egen personlig del så spelar det faktiskt en ganska liten roll att hifibutiker försvinner och att färre och färre är intresserade av hifi. Har jag tänkt tokigt nu, så ändrar jag mig såklart.
:)

Det blir såklart lite besvärligt om jag behöver ersätta en trasig apparat med en ny, och det knappt finns några nya sjyssta prylar att uppbringa.
Men skulle den situationen uppstå någon gång i framtiden, så får jag väl ägna mig åt något annat istället.
:)

Jag är en ensamvarg när det gäller musikspisning, så någon katastrof tror jag inte att det blir om det knappt finns några hifi-nördar alls om femton tjugo år.
Vad gäller musiken så tror jag nog att mitt behov av musikutforskning och ny musik kommer att täckas av utbudet på Spotify, eller liknande. Den musik jag vill lyssna på tycker jag inte lider av mastrings-misshandel eller andra tekniska problem.
Har inte skaffat någon ny fysisk platta på över ett år. Har till och med slutat botanisera på biblioteken.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-01 21:42

Tycker det är mera loudnessracandet som begränsar än anläggningarna. Inte ens ett par Bremen-högtalare ändrar på det faktum att söndermastrade fonogram låter illa.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2013-10-01 22:00

Tror att det är helt fel.. :)

Om stereodiggande niffar är en minoritet är det en väldigt stor minoritet. Googla lite på div märken och hifi det finns miljoner träffar och man kan således INTE jämföra hifi med märklintåg eller liknande udda hobby.

Fortfarande är ljud i hem en stor del av den rika världen. Det är väl om jag jämför dem hem jag varit i större nu än nånsin tidigare bara det att det är fler att dela på kakan. :)

I de hem jag besöker idag finns ljud i många former från ofta ett halvrisigt tvljud så radio i kök, ljud i sovrum, pojkrum ,garage dator ipodocka mm mm. allt i samma hem. :D Jämför detta med kanske 80tal då man hade en rigg i finrummet och kanske i bästa fall en köksradio..

Prylmani är starkt och även om vi idag i mycket väljer även andra staussymboler så är ljud en del kanske mindre än tv dator men för de flesta en del.

Sen att ha extrema delar som Krell och liknande är nörderi och minoritetomfattande men det har det väl alltid varit :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 22:03

RogerGustavsson skrev:Tycker det är mera loudnessracandet som begränsar än anläggningarna. Inte ens ett par Bremen-högtalare ändrar på det faktum att söndermastrade fonogram låter illa.

Nej, absolut inte. De snarast förmedlar felet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2013-10-01 22:48

Visst är det funktionen och inte prylen som är det viktiga, men det som reklamen säljer - och vi köper - är drömmar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-01 23:26

Sell the sizzle, not the steak.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-10-01 23:59

petersteindl skrev:

I brist på detta efterfrågas mer musik på mindre lagringsplats som eftersträvansvärt, mastering som något gott osv. Konsumenten har ingen aning och kan heller inte ha. Budskapet om en möjlig åtråvärd ljudåtergivning är idag för få som känner till eller har hört. Man vet inte vad det är för något.

Mvh
Peter

En sak som jag ofta undrat på, heterä inte mastring . . . typ ?* :)

*På svenska
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-10-02 00:09

Laila skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

*På svenska

+1 :) Har också undrat, men jag har anammat Svantes stavning. . . typ. Det får duga :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-10-02 00:14

8)

typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-02 06:12

Meanmachine skrev:Tror att det är helt fel..

Om stereodiggande niffar är en minoritet är det en väldigt stor minoritet. Googla lite på div märken och hifi det finns miljoner träffar och man kan således INTE jämföra hifi med märklintåg eller liknande udda hobby.

Fortfarande är ljud i hem en stor del av den rika världen. Det är väl om jag jämför dem hem jag varit i större nu än nånsin tidigare bara det att det är fler att dela på kakan.

I de hem jag besöker idag finns ljud i många former från ofta ett halvrisigt tvljud så radio i kök, ljud i sovrum, pojkrum ,garage dator ipodocka mm mm. allt i samma hem. Jämför detta med kanske 80tal då man hade en rigg i finrummet och kanske i bästa fall en köksradio..

Prylmani är starkt och även om vi idag i mycket väljer även andra staussymboler så är ljud en del kanske mindre än tv dator men för de flesta en del.

Sen att ha extrema delar som Krell och liknande är nörderi och minoritetomfattande men det har det väl alltid varit

+1 på allt det där

Tillräckligt många är, och kommer fortsättningsvis att vara, intresserade av hifi-prylar och/eller god återgivning för att det ska finnas underlag för goda apparater och olika forum för "odling" av intresset.

Utvecklingen kan svänga fram & tillbaka och en & annan hifi-blaska, butik eller apparatmärke kan komma och gå, men försvinna kommer "high end hi-fi" inte att göra under överskådlig tid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-02 07:18

Laila skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

*På svenska

Är inte det snarare en ring sittande på en mast? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-10-02 08:29

Gällande topic:

Jag tycker det är synd att det går åt det hållet....
Men ser ändå ljuset i att det verkar som att folk bli mer och mer upplysta om bra ljudkvalitet igen, och det främjar ju tillverkning av bra pryla :P

Jag har inget emot om det är små/smarta prylar som är integrerade osv... bara dom är bra !
och snygga :D

Jag vill gärna ha "lagom stora" prylar, mindre format är standars 40-45cm bredden... gärna 30-35cm bredd eller mindre !
Det är snyggare med lite smalare elektronik, MEn det får inte vara design och ingen fungtion, det gillar jag inte ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-10-02 09:28

meanmachine skrev:Tror att det är helt fel.. :)

Fortfarande är ljud i hem en stor del av den rika världen. Det är väl om jag jämför dem hem jag varit i större nu än nånsin tidigare bara det att det är fler att dela på kakan. :)

I de hem jag besöker idag finns ljud i många former från ofta ett halvrisigt tvljud så radio i kök, ljud i sovrum, pojkrum ,garage dator ipodocka mm mm. allt i samma hem. :D Jämför detta med kanske 80tal då man hade en rigg i finrummet och kanske i bästa fall en köksradio..

Sen att ha extrema delar som Krell och liknande är nörderi och minoritetomfattande men det har det väl alltid varit :D

Kan bara hålla med.

Bedömmer man inte bara nyinvestering i utrustning utan även det som
omsätts som beg verkar det finnas ett rätt stort intresse.

Många intresserade har inte råd med bra ny utrustning utan då är det beg som gäller.

Sen har ju alltid funnit de som inte vill se prylarna & sklillnaden är att idag
kan man få sånna anläggningar hyfsat billigt utan att det låter för illa
& de som då inte vill se sakerna men samtidigt inte vill att det ska låta
för illa inte tar steget till en riktig anläggning.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-10-02 10:19

Conan skrev:
Meanmachine skrev:Tror att det är helt fel..

Fortfarande är ljud i hem en stor del av den rika världen. Det är väl om jag jämför dem hem jag varit i större nu än nånsin tidigare bara det att det är fler att dela på kakan.

I de hem jag besöker idag finns ljud i många former från ofta ett halvrisigt tvljud så radio i kök, ljud i sovrum, pojkrum ,garage dator ipodocka mm mm. allt i samma hem. Jämför detta med kanske 80tal då man hade en rigg i finrummet och kanske i bästa fall en köksradio..

Sen att ha extrema delar som Krell och liknande är nörderi och minoritetomfattande men det har det väl alltid varit

+1 på allt det där

Tillräckligt många är, och kommer fortsättningsvis att vara, intresserade av hifi-prylar och/eller god återgivning för att det ska finnas underlag för goda apparater och olika forum för "odling" av intresset.

Utvecklingen kan svänga fram & tillbaka och en & annan hifi-blaska, butik eller apparatmärke kan komma och gå, men försvinna kommer "high end hi-fi" inte att göra under överskådlig tid.

Nej High End lär nog inte helt försvinna, åtminstone inte så länge vi "gubbar" håller intresset vid liv. Man kan däremot undra hur många yngre som är intresserade då de brukar lysa med sin frånvaro på mässor och jag kan inte heller säga att de yngre jag träffar på visar någon större entusiasm för bättre HiFi.
De som idag vill ha statussymboler köper andra saker än dyr High End. Hur många känner till hur dyra ett par Ayre MX-R är eller än mindre en uppsättning Odin. En fin bil eller båt vet alla är dyrt och fint...... en 70-tums plasma duger tydligen också.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-02 10:55

Fast med bilar är det likadant som hifi, de yngre är inte så intresserade. Återspeglas inte minst i körkortstagandet.

Magnepan verkar känna av det där svikande intresset och söker nya vägar att nå ut till köpare. Än så länge bara i USA och möjligen Kanada. Även i USA är specialbutiksdöden ett faktum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-10-02 11:05

RogerGustavsson skrev:Fast med bilar är det likadant som hifi, de yngre är inte så intresserade. Återspeglas inte minst i körkortstagandet.

Magnepan verkar känna av det där svikande intresset och söker nya vägar att nå ut till köpare. Än så länge bara i USA och möjligen Kanada. Även i USA är specialbutiksdöden ett faktum.

Och detta trots att Magnepan är "billiga" jämfört med mycket annat inom High End. Troligtvis vill de flesta ha små "ägg" istället för stora skärmar.
Vad gäller statussymboler tänkte jag inte i första hand på de yngre.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi