Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:De säger "Jag vill ha det här ljudet." Vad skall jag göra för att få det här ljudet hemma?
KarlXII skrev:Säger verkligen de verkliga beslutsfattarna det, Peter? (HSB)
petersteindl skrev:
Tja, det är ju lite av det jag skriver. Jag tror att det finns de som köper högtalare utan tanke på WAF eller design d v s där enkom ljudet är avgörande.
hifikg skrev:Ska man se det så så är det många prylar man har hemma som man egentligen inte vill ha, utan bara funktionen. Vem vill ha en tvättmaskin när det är rena kläder som efterfrågas? Torktumlare e trista figurer, men torr tvätt är bra. Diskmaskiner är fula som stryk, men jäklar vad skönt det är att slippa diska själv. Glasrutor är inget jag vill ha, de måste ju putsas o kan gå sönder, men se ut vill jag göra... osv osv
phloam skrev:petersteindl skrev:
Tja, det är ju lite av det jag skriver. Jag tror att det finns de som köper högtalare utan tanke på WAF eller design d v s där enkom ljudet är avgörande.
Vi kanske talar lite förbi varandra - ljudet kanske är den största/avgörande faktorn, men man kan inte (imho) helt utesluta högtalaren som föremål i hemmet. Jag tror ingen vill det egentligen, speciellt inte hifi-intresserade.
Annars skulle man ju kunna saluföra högtalare med bristfällig finish, slarvigt ditsatta element, med argumentet att det inte har nån betydelse för ljudet. Det kanske det inte har rent konkret - men jag tror att musiklyssnandet påverkas av sådant ändå.
Det jag hakar upp mig lite på är ordet "enkom"
(Kanske att riktigt välljudande teknik ställer ännu högre krav på dess fysiska form/finish/utförande?)
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:De säger "Jag vill ha det här ljudet." Vad skall jag göra för att få det här ljudet hemma?
Sådana uttalanden är nog ganska vanliga. Däremot blir viljan till att skaffa det inte lika uttalad när det nämns vad som behövs och vad det kostar.
petersteindl skrev:
Alltså, det finns en anledning till formgivningen på Bremenhögtalarna. Bristfällig finish och slarvigt ditsatta element är förödande för högtalarens prestation och därmed ljudet. Jag har hur mycket mätningar som helst på det. Det går inte att fuska sig fram till bra ljud.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:De säger "Jag vill ha det här ljudet." Vad skall jag göra för att få det här ljudet hemma?
Sådana uttalanden är nog ganska vanliga. Däremot blir viljan till att skaffa det inte lika uttalad när det nämns vad som behövs och vad det kostar.
Konsumenter som kommer till mig och lyssnar vet från början vad det kostar. Priset har visat sig inte vara avgörande.
Mvh
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:De säger "Jag vill ha det här ljudet." Vad skall jag göra för att få det här ljudet hemma?
Konsumenter som kommer till mig och lyssnar vet från början vad det kostar. Priset har visat sig inte vara avgörande.
Mvh
Peter
Härligt, blir de årets julklapp? Vilken färg säljer bäst?
hifikg skrev:Det är sant, svårt att sakna något man inte känner till. Är det ett läge som vi hifi- och musikentusiaster ska gilla, eller bör vi göra något åt det? Kan vi?
RogerGustavsson skrev:Tycker det är mera loudnessracandet som begränsar än anläggningarna. Inte ens ett par Bremen-högtalare ändrar på det faktum att söndermastrade fonogram låter illa.
petersteindl skrev:
I brist på detta efterfrågas mer musik på mindre lagringsplats som eftersträvansvärt, mastering som något gott osv. Konsumenten har ingen aning och kan heller inte ha. Budskapet om en möjlig åtråvärd ljudåtergivning är idag för få som känner till eller har hört. Man vet inte vad det är för något.
Mvh
Peter
Laila skrev:petersteindl skrev:
I brist på detta efterfrågas mer musik på mindre lagringsplats som eftersträvansvärt, mastering som något gott osv. Konsumenten har ingen aning och kan heller inte ha. Budskapet om en möjlig åtråvärd ljudåtergivning är idag för få som känner till eller har hört. Man vet inte vad det är för något.
Mvh
Peter
En sak som jag ofta undrat på, heterä inte mastring . . . typ ?*
*På svenska
Meanmachine skrev:Tror att det är helt fel..
Om stereodiggande niffar är en minoritet är det en väldigt stor minoritet. Googla lite på div märken och hifi det finns miljoner träffar och man kan således INTE jämföra hifi med märklintåg eller liknande udda hobby.
Fortfarande är ljud i hem en stor del av den rika världen. Det är väl om jag jämför dem hem jag varit i större nu än nånsin tidigare bara det att det är fler att dela på kakan.
I de hem jag besöker idag finns ljud i många former från ofta ett halvrisigt tvljud så radio i kök, ljud i sovrum, pojkrum ,garage dator ipodocka mm mm. allt i samma hem. Jämför detta med kanske 80tal då man hade en rigg i finrummet och kanske i bästa fall en köksradio..
Prylmani är starkt och även om vi idag i mycket väljer även andra staussymboler så är ljud en del kanske mindre än tv dator men för de flesta en del.
Sen att ha extrema delar som Krell och liknande är nörderi och minoritetomfattande men det har det väl alltid varit
Laila skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
En sak som jag ofta undrat på, heterä inte mastring . . . typ ?*
*På svenska
meanmachine skrev:Tror att det är helt fel..![]()
Om stereodiggande niffar är en minoritet är det en väldigt stor minoritet. Googla lite på div märken och hifi det finns miljoner träffar och man kan således INTE jämföra hifi med märklintåg eller liknande udda hobby.
Fortfarande är ljud i hem en stor del av den rika världen. Det är väl om jag jämför dem hem jag varit i större nu än nånsin tidigare bara det att det är fler att dela på kakan.![]()
I de hem jag besöker idag finns ljud i många former från ofta ett halvrisigt tvljud så radio i kök, ljud i sovrum, pojkrum ,garage dator ipodocka mm mm. allt i samma hem.Jämför detta med kanske 80tal då man hade en rigg i finrummet och kanske i bästa fall en köksradio..
Prylmani är starkt och även om vi idag i mycket väljer även andra staussymboler så är ljud en del kanske mindre än tv dator men för de flesta en del.
Sen att ha extrema delar som Krell och liknande är nörderi och minoritetomfattande men det har det väl alltid varit
Conan skrev:Meanmachine skrev:Tror att det är helt fel..
Fortfarande är ljud i hem en stor del av den rika världen. Det är väl om jag jämför dem hem jag varit i större nu än nånsin tidigare bara det att det är fler att dela på kakan.
I de hem jag besöker idag finns ljud i många former från ofta ett halvrisigt tvljud så radio i kök, ljud i sovrum, pojkrum ,garage dator ipodocka mm mm. allt i samma hem. Jämför detta med kanske 80tal då man hade en rigg i finrummet och kanske i bästa fall en köksradio..
+1 på allt det där
Tillräckligt många är, och kommer fortsättningsvis att vara, intresserade av hifi-prylar och/eller god återgivning för att det ska finnas underlag för goda apparater och olika forum för "odling" av intresset.
Utvecklingen kan svänga fram & tillbaka och en & annan hifi-blaska, butik eller apparatmärke kan komma och gå, men försvinna kommer "high end hi-fi" inte att göra under överskådlig tid.
RogerGustavsson skrev:Fast med bilar är det likadant som hifi, de yngre är inte så intresserade. Återspeglas inte minst i körkortstagandet.
Magnepan verkar känna av det där svikande intresset och söker nya vägar att nå ut till köpare. Än så länge bara i USA och möjligen Kanada. Även i USA är specialbutiksdöden ett faktum.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster