TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 11:20

adzer skrev:
doglas2009 skrev:Det var främst för att kunna spela starkare som jag ville bygga portade (för film), men jag vill ju inte att dom ska låta kasst. Vad kan jag göra för att göra dom så bra som möjligt förutom att till en början med hamna på rätt avstämningsfrekvens...?

Spela starkare är nog inga problem att fixa.

Den där frågan är inte helt lätt. Du behöver rätt lådvolym, rätt avstämning, rätt placering och mängd av dämpning. Rätt konstruerade portar.

Att nå rätt direkt utan att testa olika prototyper skulle jag säga är snudd på omöjligt. Du kan säkert få ett "bra" resultat, men utan att lägga bra mycket mer energi på det hela så tvivlar jag att du når samma resultat som den slutna lådan.
Det är helt enkelt för mycket som påverkar för att man skall kunna gissa sig till bästa val. iaf kan inte jag öra det.
Då får jag hoppas att 130l är iaf "ganska" rätt volym. Jag skulle ju iofs kunna bygga små lådor med en viss volym för att ta bort volym, om det skulle behövas...

Avstämning kan jag ju ändra, locket är som sagt inte fastskruvat än. Jag måste bara lista ut var avstämningen ligger nu, så jag vet vad som ska ändras.

Jag hoppas på lika bra ljud och minst lika mycket out-put som XTZ 99.w12.18p, som jag har haft tidigare.

Den här skillnaden i ljudtryck mot mina slutna hade varit trevligt att lyckas med! :P

http://imageshack.us/photo/my-images/834/imh7.png/

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 11:23

Fast det är tyvärr inte så lätt som att det bara är att ändra längden på röret och sen är alla problem lösta. Om porten överstyr eller får konstiga resonanser så har du ett problem där.

Avstånd till andra ytor, positioner av element och port, dämpningens placering osv påverkar dessutom.

Får erkänna att jag långt ifrån förstår allt om hur dessa samverkar. Förhoppningsvis finns det någon som är bättre på detta som kan hjälpa dig.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-03 11:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 11:25

adzer skrev:Fast det är tyvärr inte så lätt som att det bara är att ändra längden på röret och sen är alla problem lösta. Om porten överstyr eller får konstiga resonanser så har du ett problem där.

Avstånd till andra ytor, positioner av element och port, dämpningens placering osv påverkar dessutom.
Hmm, jag är nog körd... 8O

Som tur är så är mina förra lådor det bästa jag har hört i basväg, så jag har nog inte så jättehöga krav, om man jämför mot många andra.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 11:26

adzer skrev:Fast det är tyvärr inte så lätt som att det bara är att ändra längden på röret och sen är alla problem lösta. Om porten överstyr eller får konstiga resonanser så har du ett problem där.

Tycker du dina portade lådor blev bra? Var det mycket jobb med dom?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 11:28

doglas2009 skrev:Hmm, jag är nog körd... 8O

Som tur är så är mina förra lådor det bästa jag har hört i basväg, så jag har nog inte så jättehöga krav, om man jämför mot många andra.

Allt är ju relativt. Jag pratar om för att få så bra ljud som möjligt. Har man lägre krav eller bara lite tur så kanske allt fungerar tillfredsställande när du väl fått rätt avstämning.

Men likaväl så kan man ha otur och det låter inte alls bra. Blåsljud och resonanser i portarna är jag inte speciellt förtjust i.

Du får testa helt enkelt, men utan tvekan är det inte helt lätt att bygga portade lådor.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-03 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 11:29

doglas2009 skrev:Tycker du dina portade lådor blev bra? Var det mycket jobb med dom?

De blev väl ok, men långt ifrån så bra som jag ville. Mina nuvarande slutna spelar i en helt annan liga. Inte bara vad gäller kapacitet utan framför allt artikulation.

Jag hade samma problem där med portar som blev långa. Vissa element är mer problematiska än andra att sätta i portade lådor.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-03 11:34

doglas2009 skrev:Den här skillnaden i ljudtryck mot mina slutna hade varit trevligt att lyckas med! :P

Är det där simuleringen du utgick ifrån när du byggde?
Alltså, visar bilden simulering av dina gamla samt den nya konstruktionen?
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-10-03 11:38

Kan du inte göra om dessa till slutna då? Det är ju ett mindre ingrepp som bara innebär lim. Massa lim. Sätt trä på insidan av lådan vid portarna så blir det knöktätt.

Nu får ni annars visa lite vänlighet där längre söderut. När jag har behövt hjälp här uppe så har jag fått hjälp av tvett och jag skulle kunna få hjälp av jonasw också. Säkert från herr solo med. Nu får ju någon av er kunniga i närområdet åka dit på en hififika och se om ni inte kan diagnostisera!

Hade jag bott där hade jag lätt åkt dit. Om jag hade kunnat någpt. Men nu kan jag inget, så det sket sig. Men jag hade erbjudit lyfthjälp. Om det skulle behövas. Ja. Så, när dessamätningar är klara och om det inte löst sig så är det faktiskt dags att någon spottar sig i nävarna!

Banne mig att han måste få igång skiten...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-03 11:46

En sluten variant har han ju redan.

Men är det inte läge att sitta lite lugn i båten och reda ut om nuvarande konstruktionen fungerar som den ska?
Stämmer portavstämningen?
Råder akustisk kortslutning pga läckage?

Med impedansmätningen får man väl ett litet hum om Q-värdet för avstämningen också? Dvs om impedanstopparna är låga. Eller? Lågt Q skulle väl tex kunna indikera läckage. Jag spekulerar nu bara alltså :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-03 11:48

sebatlh har rätt. Bäst är att beta av ett problem åt gången sas.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-10-03 11:52

zartok skrev:Kan du inte göra om dessa till slutna då? Det är ju ett mindre ingrepp som bara innebär lim. Massa lim. Sätt trä på insidan av lådan vid portarna så blir det knöktätt.

Nu får ni annars visa lite vänlighet där längre söderut. När jag har behövt hjälp här uppe så har jag fått hjälp av tvett och jag skulle kunna få hjälp av jonasw också. Säkert från herr solo med. Nu får ju någon av er kunniga i närområdet åka dit på en hififika och se om ni inte kan diagnostisera!

Hade jag bott där hade jag lätt åkt dit. Om jag hade kunnat någpt. Men nu kan jag inget, så det sket sig. Men jag hade erbjudit lyfthjälp. Om det skulle behövas. Ja. Så, när dessamätningar är klara och om det inte löst sig så är det faktiskt dags att någon spottar sig i nävarna!

Håller med. Roger, sätt dig på cykeln! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 12:12

adzer skrev:
doglas2009 skrev:Tycker du dina portade lådor blev bra? Var det mycket jobb med dom?

De blev väl ok, men långt ifrån så bra som jag ville. Mina nuvarande slutna spelar i en helt annan liga. Inte bara vad gäller kapacitet utan framför allt artikulation.

Jag hade samma problem där med portar som blev långa. Vissa element är mer problematiska än andra att sätta i portade lådor.
Okej. Men det känns väl nästan lite orättvist att jämföra 2 10" mot 4 15" :D

Men är det negativt att portarna är långa då?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 12:12

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Den här skillnaden i ljudtryck mot mina slutna hade varit trevligt att lyckas med! :P

Är det där simuleringen du utgick ifrån när du byggde?
Alltså, visar bilden simulering av dina gamla samt den nya konstruktionen?
Ja :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 12:15

zartok skrev:Kan du inte göra om dessa till slutna då? Det är ju ett mindre ingrepp som bara innebär lim. Massa lim. Sätt trä på insidan av lådan vid portarna så blir det knöktätt.

Att göra dom slutna skulle kunna vara ett alternativ. Men först vill jag försöka göra dom så bra portade som möjligt. Men om det skiter sig får det bli till att göra slutna istället. Jag HOPPPAS dock att dom blir ok som portade...

Om någon skulle hjälpa till live så att säga känns det som att denne skulle upptäcka något pinsamt solklart fel som jag har gjort... :oops:

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 12:17

sebatlh skrev:En sluten variant har han ju redan.

Men är det inte läge att sitta lite lugn i båten och reda ut om nuvarande konstruktionen fungerar som den ska?
Stämmer portavstämningen?
Råder akustisk kortslutning pga läckage?

Med impedansmätningen får man väl ett litet hum om Q-värdet för avstämningen också? Dvs om impedanstopparna är låga. Eller? Lågt Q skulle väl tex kunna indikera läckage. Jag spekulerar nu bara alltså :)
Jag håller med! Jag tror ju inte att portavstämningen stämmer till 100% mot simuleringen om man säger så...

Sen har jag ju bara chansat med fluffet i lådan. Häftat fast lite på sidorna och i botten. Finns det någon guide på hur man bör lägga dämpet i portade lådor.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 12:23

Om jag gör så att jag spelar toner mellan 10-100hz i 1min. Håller multimeterstickorna mot hela tiden, och då filmar både på multimetern och mobilen (där frekvensen står), kan ni då se ungefär var avstämningen har hamnat, eller är det bättre att göra som jag har gjort tidigare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-03 12:39

doglas2009 skrev:Om jag gör så att jag spelar toner mellan 10-100hz i 1min. Håller multimeterstickorna mot hela tiden, och då filmar både på multimetern och mobilen (där frekvensen står), kan ni då se ungefär var avstämningen har hamnat, eller är det bättre att göra som jag har gjort tidigare?

Det går ju att prova...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 12:44

Nattlorden skrev:
doglas2009 skrev:Om jag gör så att jag spelar toner mellan 10-100hz i 1min. Håller multimeterstickorna mot hela tiden, och då filmar både på multimetern och mobilen (där frekvensen står), kan ni då se ungefär var avstämningen har hamnat, eller är det bättre att göra som jag har gjort tidigare?

Det går ju att prova...
Jag gör så sedan då, se ifall det funkar! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-03 12:51

bomellberg skrev:

Håller med. Roger, sätt dig på cykeln! :-)

Är det jag som menas? Finns väl bara en Roger från Jönköpingstrakten här? Åker mest buss...

Nu ligger det här med impedansmätning lite utanför mitt erfarenhetsområde men jag kan ju en del om audioteknik i allmänhet och en massa års lyssningsvana har jag. Något bör ju vara fel efter det som står i tråden, basen ska inte bara försvinna om man t.ex. pluggar reflexporten. En stor sluten låda ger en annan avrullning än en mindre men bas tycker jag det ska bli i båda fallen.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-03 13:00

Ja det ska väl gå bra.
Men gör även en mätning på en av dina gamla lådor som fungerar. Bara som kontroll att mätningsproceduren fungerar som den ska :)
Den slutna lådan ska ha en topp om du mäter över högtalaren (eller en dipp om du mäter över motståndet).
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 17:10

Borde det här funka? Jag får mindre utslag på multimetern idag än igår? Men det kanske ska vara så när man mäter "över elementet"?

http://imageshack.us/photo/my-images/21/wyvo.jpg/

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-03 17:12

doglas2009 skrev:Borde det här funka? Jag får mindre utslag på multimetern idag än igår? Men det kanske ska vara så när man mäter "över elementet"?

Det tror jag.
Ja, du borde få lägre värden när du mäter över högtalaren.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 17:13

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:Borde det här funka? Jag får mindre utslag på multimetern idag än igår? Men det kanske ska vara så när man mäter "över elementet"?

Det tror jag.
Ja, du borde få lägre värden när du mäter över högtalaren.
Väldigt mycket lägre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-03 17:13

Du kan behöva byta till ett lägre mätområde.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 17:14

Nattlorden skrev:Du kan behöva byta till ett lägre mätområde.
Och det betyder? :? Ändra till det som inte är "200" på multimetern?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-03 17:15

doglas2009 skrev:
Och det betyder? :? Ändra till det som inte är "200" på multimetern?

Vilka mätområde har du inom samma grupp?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-03 17:15

Han har inget, om jag förstått rätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 17:15

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-03 17:18

Ja, så ska det vara. Ca 120 / 4 = 30 ggr mindre. Eller en 1 / 30 av det andra mätvärdet, om vi ska vara ingenjörsmässigt korrekta...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 17:21

PerStromgren skrev:

Ja, så ska det vara. Ca 120 / 4 = 30 ggr mindre. Eller en 1 / 30 av det andra mätvärdet, om vi ska vara ingenjörsmässigt korrekta...
Testade att köra ett frekvenssvep från 10-100, i början syns jättelite, sen flyger det upp, sen dyker ner till 0... 8O

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum