Då får jag hoppas att 130l är iaf "ganska" rätt volym. Jag skulle ju iofs kunna bygga små lådor med en viss volym för att ta bort volym, om det skulle behövas...adzer skrev:doglas2009 skrev:Det var främst för att kunna spela starkare som jag ville bygga portade (för film), men jag vill ju inte att dom ska låta kasst. Vad kan jag göra för att göra dom så bra som möjligt förutom att till en början med hamna på rätt avstämningsfrekvens...?
Spela starkare är nog inga problem att fixa.
Den där frågan är inte helt lätt. Du behöver rätt lådvolym, rätt avstämning, rätt placering och mängd av dämpning. Rätt konstruerade portar.
Att nå rätt direkt utan att testa olika prototyper skulle jag säga är snudd på omöjligt. Du kan säkert få ett "bra" resultat, men utan att lägga bra mycket mer energi på det hela så tvivlar jag att du når samma resultat som den slutna lådan.
Det är helt enkelt för mycket som påverkar för att man skall kunna gissa sig till bästa val. iaf kan inte jag öra det.
Avstämning kan jag ju ändra, locket är som sagt inte fastskruvat än. Jag måste bara lista ut var avstämningen ligger nu, så jag vet vad som ska ändras.
Jag hoppas på lika bra ljud och minst lika mycket out-put som XTZ 99.w12.18p, som jag har haft tidigare.
Den här skillnaden i ljudtryck mot mina slutna hade varit trevligt att lyckas med!

http://imageshack.us/photo/my-images/834/imh7.png/