"52B" ny baslåda till OA52"

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-09-28 15:07

Mattan och dämpet har i princip ingen effekt på dämpning i basen.

tct98

Inläggav tct98 » 2013-10-02 14:01

Pappabas: Bra. Då får den ligga kvar.

Lennartj: Har upptäck varför kurvan var så jämn under 70Hz. När triggersignalen är för lågt ställd så förskjuts skalan åt höger står det i instruktionen till Tombstone. Lyckades inte få det att fungera vid -20 -30dB så jag tog i ordenligt till -70dB och då fungerade det. Men då blev det ju det beskrivna felet. Använder nu -45dB.
Då ser kurvorna ut så här :

Bild
OA52 Tombstone sweetspot

Bild
OA52+baslåda Tombstone sweetspot
Centrum på baslådans element 15cm från väggen.

Bild
OA52+baslåda Tombstone sweetspot
Centrum på baslådans element 30cm från väggen
Denna uppställning låter bäst. Djup och tydlig bas.

Användarvisningsbild
lennartj

Väggens betydelse?

Inläggav lennartj » 2013-10-02 18:07

Jag triggar alltid vid -40 dB.
Flera gånger när jag har försökt dema Tombstone för kompisar har det strulat med triggningen och frekvenskurvan har halkat iväg åt höger.
Jag känner ju igen formen väl.
Det tog ett tag innan jag fattade att det berodde på att vi var flera personer i rummet som inte var helt tysta och stilla då mätningen startades.

För att bevisa för mig själv och andra att OA52 inte har någon inneboende svacka mellan 100 och 300 Hz flyttade jag högtalarna till den gjutna bärande väggen mot köket. Tyvärr finns det en smäckig spegeldörr i sämsta 1970-talskvalitet mitt i, som nog kan vara orsak till en del av del av de dippar som syns i graferna nedan.

Märkligt nog mäter OA52.2 och OA52.LE förvånansvärt lika hos mig, det skiljer bara 2-3 dB i diskanten och LE är jämnare. Den upplevda skillnaden är mycket större. 8545-basarna har en makalös produktionsjämnhet, mina 15 år gamla mäter identiskt med de nya som spelat 15 timmar upp till 1,7 kHz då det börjar märkas att de har olika delningsfilter. LE-filtret slukar dessutom ca 1 dB verkningsgrad över hela registret.
Mätuppställning:
Bild
Jag har försökt efterlikna Stigs egna uppställningar för mätning i "vanliga" rum.

Mätresultat:
Bild
Bild

Jag är fortfarande förvånad att du har så tomt under 70 Hz trots dina baslådor, med den frekvensgången skulle du kunna komplettera med en "riktig sub" med 70 Hz lågpassfilter .
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

tct98

Inläggav tct98 » 2013-10-02 18:55

Ja det är märkligt. Det låter faktiskt inte som mätningen ser ut. Kanske gör jag något fel ? Ska det kalibreras något ?
Mikrofonen i sweetspot ca 3m från mitten mellan högtalarna.
Mäter du en låda i taget ?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-03 01:14

Testa att mäta bara baslådan på lite olika ställen i rummet? Det ser ut som du sitter i en utsläckning i sweetspot?
Kör bara en baslåda sedan två.
Eller så modellerar du rummet i http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

Där kan du flytta runt lyssnare och fiktiva subbar och få en liten uppfattning om hur frekvensgången i basen blir teoretiskt.

Användarvisningsbild
lennartj

Mikrofoningång?

Inläggav lennartj » 2013-10-03 08:19

Såvitt jag vet är det inget i Tombstone att kalibrera.
ECM8000-mikrofonen ska inte ha något basfall om den inte är defekt.
Har du nämnt något om vad du har för mikrofoningång/ljudkort?
Det är ju inte ovanligt med switchbar basavskärning på mikrofongångar.
Du har säkert koll på att någon sådan inte är aktiv, men jag nämner det ändå.

Normalt mäter jag som du, med alla högtalare aktiva och mikrofonen i sweetspot eller 0,2 - 0,5 m därifrån för att ha koll på hur lägesberoende frekvensgången är, när det är basåtergivningen jag vill analysera.

Vill jag jämföra mellanregister och diskant mellan t.ex. olika varianter av OA52 mäter jag även på 1 m avstånd med mikrofonen på höjd och vinkel som motsvarar axeln mellan diskantelement och öra i sweetspot.
Mätningarna i mitt förra inlägg är sådana för jag ville se vänster och höger högtalares frekvensgång var för sig eftersom avståndet till sidovägg var olika.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
BengtA

Inläggav BengtA » 2013-10-03 13:25

Förlåt en fråga som avviker från trådens ursprung men när ni nu kommit in på mätmetoder och Tombstone i synnerhet dristar jag mig till att fråga:

Jag har precis skaffat ett filter Ino CR80S på tips från Lennart Johansson och det är det bästa som hänt min anläggning.
Jag har hittils mätt med RTsect och LTAS och får mycket bra både mätsvar och mätresultat.

Nu blev jag nyfiken på Tombstone och det går bra så långt att det mäter på vänster kanal. Inget tonsvep kommer ut ur den högra hur jag än laborerar med att sätta bockarna i programvaran.
Jag har också provat Tombstone på olika datorer med både XP ochWin7.
Ingen skillnad!
Till saken hör, att det bör inte vara något fel mellan ljudkort och förstärkaringång när ex.vis programmet Tone alltid går ut på båda kanalerna.

Finns det någon inställning i Tombstone som jag missat.

Tacksam för något tips från er med mera erfarenhet.

/Bengt
Bengt Allevad

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-03 15:59

Har för mig att det var under Control/Delay and echo settings.
Jag är inte helt klar på vad de inställningarna gör men har för mig att när jag drog upp volymen på högerkanal där inne så fungerade det.

Användarvisningsbild
lennartj

Tombstone - använd monoknapppen

Inläggav lennartj » 2013-10-03 16:02

@BengtA: Jag har inte hittat något sätt att få Tombstone att leverera tonsvepet i mer än en kanal från mitt ljudkort, men jag har inte heller ansträngt mig att leta, tack vare mitt fullutrustade försteg.
Det gäller bara att komma ihåg att trycka på monoknappen.

Användarvisningsbild
BengtA

Inläggav BengtA » 2013-10-03 16:41

Tack för svar från er båda.
Jag skall prova Pappa Bas tips!
Lennart slipper ju sådana här besvär när man kan styra över kanalerna från försteget meddelst "knappar".

Jag minns min Dynaco Pat4. Där fanns alla blandningsmöjligheter men på moderna förstärkare i "den klass som jag lirar i", är denna funktion helt borttagen.
Däremot har jag två högtalarutgångar som kan aktiveras samtidigt och lägger jag båda högtalarna på vänster kanal får jag samma information ut från båda högtalarna.

Edit:
Det fungerade att gå in i Control/Delay and echo settings.
Häv mutingen av höger kanal och ändra nivå från -30dB till 0 dB.
Tack!
Bengt Allevad

tct98

Inläggav tct98 » 2013-10-03 19:01

Lennartj: Mikrofonen är en Behringer ECM 8000. Ljudkortet Focusrite 2i2.
Vet inte om det finns någon bassäkning.

För att reda ut varför det inte mäter som det låter riggade jag upp min dB mätare i sweetspot på samma sätt som mätmikrofonen.
Har en cd med bastest som spelar varje frekvens från 0 - 300 Hz i 10 sekunder. Noterade ner alla värden och gjorde ett diagram. I diagrammet använder jag var 5 Hz. Diagrammet sträcker sej från 20 till 290 Hz.
Så här blev det.

Bild

Den lågbasen som bilden visar stämmer överens med lyssning.
Förvånande är då att se dippen vid 71 Hz som med Tombstonemätningarna är en lika stor peak. Verkar vara felfasat ?

Användarvisningsbild
BengtA

Inläggav BengtA » 2013-10-05 13:12

Intresserat läser jag din mättråd.

Om jag kan bidra med något skulle det kunna vara att jag även har börjat använda Sirp som mätning av frekvenskurvan på mitt system.

Väldigt bra överensstämmelse med RT-Sect och det borde ge en indikation att jag mäter någorlunda rätt.

Som en viss verifiering kan jag tydligt, se hur INO-filtret gör sin filtrering både högpass och lågpass helt enligt sin specifikation.
Jag kan även tydlig se hur min baslåda faller av efter sin avstämningsfrekvens 28Hz.
Alltså tämligen likt vilket program jag än mäter med.

Tombstone ger självklart en "oroligare" frekvensgång när jag mäter med det men det är ju meningen. Det programmet mäter ju exakt vad micen hör i just den position den befinner sig med alla rumsberoenden.

Mina mätningar gör jag från lyssningsplats och det gäller bara frekvensgången är nog bäst att förtydliga .

(Skall Sirp mäta distorsion med någon meningsfullhet måste det mätas nära högtalaren eller elementet som man vill mäta på och "fönstret" måste justeras, så att ljudet som programmet skall uvärdera kommer enbart från mätobjektet.)
Bengt Allevad

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-10-20 14:56

Så här ser mina oa51.3 ut när jag lyssnar på dom från soffan... :)

Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-10-20 18:43

Jag har läst igenom hela tråden men blir inte helt klok på en sak: Är själva filtret modifierat något eller är det bara kondingarna som är tillagda?

Summer Passing

tct98

Inläggav tct98 » 2013-10-20 22:04

Det är ett LE filter. (Än så länge). Baselementen är seriekopplade och det sitter en konding parallellt över baslådans terminaler.
Är nog inte optimalt utan det finns förbättringar att göra.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-10-20 22:20

Jag stod inför samma dilemma och beslutade mig till slut att lägga ner projektet, men så hittade jag denna tråden och fick upp hoppet igen.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55886

Som jag förstår dig så rör du alltså ingenting i originalfiltret utan seriekopplar de två basarna och placerar en lämplig konding parallellt. Låter för enkelt för att inte testas!

Summer Passing

tct98

Inläggav tct98 » 2013-10-21 00:31

Det var precis vad jag tyckte också.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-10-23 20:50

Har du experimenterat något mer? Hur mäts det och hur låter det?

Summer Passing

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-23 21:16

Aerob: Jag undrar om du är med på konceptet? tct98:s variant är som Larsen 8 och andra 2,5 vägare fungerar. Dvs två identiska element i två lika stora (eller en gemensam) kavitet där det ena smygs in under en viss frekvens således att båda spelar samtidigt i basen. Kondingen gör att det blir en spänningsdelning över vardera elementet under en viss frekvens.
Detta avlastar det ordinarie elementet i basen. Beroende på placering av det separata elementet kan man få andra beteenden också.
I ditt fall så har du en sluten topp som du funderar på att göra någon slags basreflexlåda till?
Det är inte samma sak. Elementet i den slutna lådan beter sig inte som elementet i basreflexlådan.
Det kanske går att få till det också men känns som väldigt krångligt eftersom du måste ha liknande element (eller i alla fall element med samma känslighet).
I ditt fall så kanske det enklaste är att helt enkelt se om du kan byta dina toppar mot ett par pi60s, det bör inte vara så mycket emellan och är säkert bättre än att bygga om högtalaren med ny låda? Alternativt att bygga enklare basar som du delar i hemmabioreceivern. 2-4 st L22RN4X kostar inte mycket i det sammanhanget.

Vill man inte ha delade system (som du verkar gått från) så skulle jag personligen gått på pi60s.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-10-23 21:34

Jag är typ med på konceptet och du förstår mina intentioner rätt! Alltså en basreflexlåda med samma element som sitter i mina slutna toppar. Men du har nog rätt, jag vill nog att det ska vara enklare än det faktiskt är.

Uppgiven tonkurva för mina i16s är 60 - 24 000 Hz / ±1 dB, därefter antar jag att dom faller med 12dB/oktav. Min förhoppning var helt enkelt att använda samma element i en nätt liten baslåda som också får utgöra stativ och dela med ett enkelt LP-filter, men jag börjar förstå att detta inte låter sig göras så lätt som jag hade hoppats på.

Men pi60 blir inte aktuellt oavsett.

Summer Passing

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-23 21:48

De slutna lådorna kommer ha en naturlig avrullning under 100 Hz någonstans (ahh såg att det var under 60Hz). Du skall matcha det med ett passivt filter för samma sorts bas i en basreflexlåda? Att göra ett passivt filter i den regionen som är tillräckligt brant är nog svårt (blir extremt stor konding). Vill du inte ha separata delningsfilter och slutsteg osv så är den enklaste lösningen hemmabioreceiver-subout-loopback till zone 2 och någon bas som passar din topp.
Men spontant känns det som en suboptimal lösning bara för att bli av med ditt CR80 och ett slutsteg?

Sorry för OT

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-10-23 22:04

PappaBas skrev:Sorry för OT

Ja sorry för OT, får gärna fortsätta här PappaBas!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55977

Summer Passing

tct98

Inläggav tct98 » 2013-10-24 12:46

Saker och ting börjar ramla på plats. Håller med hjälp av en vänlig forummedlem på att justera filtret så att diskanten anpassas till den något förändrade basen.
Enligt mina "primitiva" diagram så visar det sej att 52 med baslådan ligger i genomsnitt 1,5 - 2 dB högre än bara OA52 mellan 20 och 290 hz.
Att 8545 med sina 6,5" kan prestera så bra är imponerande.
Kommer även att bygga en ny förbättrad version av baslådan som även ska få lite OA52 design stuk.

tct98

Inläggav tct98 » 2013-11-08 17:18

En första bild på den nya baslådan.
Basröret är flyttat att mynna ut i baffeln.
Baffeln är som på OA52 19mm + 22mm MDF skiva.
Var bara tvungen att ha lite vinklar också.

Bild

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-11-08 18:13

Ser fin-fint ut!!

:P :P

tct98

Inläggav tct98 » 2013-11-21 10:38

Då är det dags att runda av "projektet" med OA52 och baslådan.
Att bygga en baslåda fanns ju inte med från början utan dök bara upp.

Bild
Baslåda version 2 med basröret förbättrat. Extra baffel för 8545 som på 52. Ovanpå står "distanslådan" som 52 ska stå på.

Bild
Inuti distanslådan finns ett stag och filterplatta. I bakre högra hörnet syns terminalerna till baslådan och kondensatorn som sköter delningen.
3st stödpunkter för OA52 att stå på.

Bild
Och så här blev slutresultatet. En gedigen pjäs som spelar väldigt bra.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-11-21 13:35

Jag är förvånad att du vill lyfta upp dina OA52 så högt.
De ger mig associationer till en ljudbild utan underkropp,
d.v.s. att den inte tar avstamp från golvet och bygger uppåt

Kanske din passiva filterlösning ger dig en tillräckligt fyllig mid-bas för att sådana associationer inte ska uppkomma?
Den kanske rent av är alltför fyllig om dina OA52 står närmare golvet?
Jag lider ju lite av en svacka kring 100-200 Hz som ger lite mindre "kropp" än jag skulle önska, och det blir värre ju högre över golvet jag placerar dem. Både synintrycket och klangbalansen tror jag påverkar hur man upplever ljudbilden.

tct98

Inläggav tct98 » 2013-11-21 15:17

lennartj skrev:Jag är förvånad att du vill lyfta upp dina OA52 så högt.
De ger mig associationer till en ljudbild utan underkropp,
d.v.s. att den inte tar avstamp från golvet och bygger uppåt

Kanske din passiva filterlösning ger dig en tillräckligt fyllig mid-bas för att sådana associationer inte ska uppkomma?
Den kanske rent av är alltför fyllig om dina OA52 står närmare golvet?
Jag lider ju lite av en svacka kring 100-200 Hz som ger lite mindre "kropp" än jag skulle önska, och det blir värre ju högre över golvet jag placerar dem. Både synintrycket och klangbalansen tror jag påverkar hur man upplever ljudbilden.

När OA52 stod på baslådan blev basen väl fyllig, På det här sättet fördelas den på ett som jag tycker bra sätt. Sen har filtret modifierats också för att anpassas till basen. Det jobbet är inte riktigt färdigt än. Baslådan tillför inte så mycket mer bas utan den blir mer levande och "spänstig" och går också väldigt djupt.
Det går säkert att göra bättre men samtidigt blir det ju en smaksak hur man vill det ska låta. Jag är i alla fall väldigt nöjd och har lärt mej massor.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Har det uppdaterats?

Inläggav STDI » 2014-09-11 19:05

Har du gjort ytterligare på dina OA52 eller basmodulerna? Eller spelar de fortfarande i detta utförande?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re:

Inläggav hifikg » 2014-09-11 19:27

tct98 skrev:I

Bild

Sen tycker jag att det ser riktigt bra ut med dessa lådor ihop.

Medhåll, lådbygget ser riktigt proffsigt ut. Snyggt med svart också :-)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati