Jag triggar alltid vid -40 dB.
Flera gånger när jag har försökt dema Tombstone för kompisar har det strulat med triggningen och frekvenskurvan har halkat iväg åt höger.
Jag känner ju igen formen väl.
Det tog ett tag innan jag fattade att det berodde på att vi var flera personer i rummet som inte var helt tysta och stilla då mätningen startades.
För att bevisa för mig själv och andra att OA52 inte har någon inneboende svacka mellan 100 och 300 Hz flyttade jag högtalarna till den gjutna bärande väggen mot köket. Tyvärr finns det en smäckig spegeldörr i sämsta 1970-talskvalitet mitt i, som nog kan vara orsak till en del av del av de dippar som syns i graferna nedan.
Märkligt nog mäter OA52.2 och OA52.LE förvånansvärt lika hos mig, det skiljer bara 2-3 dB i diskanten och LE är jämnare. Den upplevda skillnaden är mycket större. 8545-basarna har en makalös produktionsjämnhet, mina 15 år gamla mäter identiskt med de nya som spelat 15 timmar upp till 1,7 kHz då det börjar märkas att de har olika delningsfilter. LE-filtret slukar dessutom ca 1 dB verkningsgrad över hela registret.
Mätuppställning:
Jag har försökt efterlikna Stigs egna uppställningar för mätning i "vanliga" rum.
Mätresultat:
Jag är fortfarande förvånad att du har så tomt under 70 Hz trots dina baslådor, med den frekvensgången skulle du kunna komplettera med en "riktig sub" med 70 Hz lågpassfilter .
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]