TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 21:08

RuneStone skrev:vad är telefonens nedre gränsfrekvens? kan ju bli lite lurigt om den börjar skära vid 20-30hz och ena impedanstoppen är vid 16.
Hmm, jadu, sådant har jag inte en aning om. Men har det betydelse när den spelar upp via aux?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-03 21:08

Hmm, ja konen rör ju hyfsat mycket på sig och det kommer hyfsat mycket ur portarna. Bästa gissningen just nu är då att avstämningen ligger för högt, så att port- och högtalarljud hamnar i motfas. Om avstämningen hamnar vid 50 Hz, vilket mätningen tyder på så skulle du dock ha en toppp där på kanske 10 dB. Detta skulle upplevas som avsaknad av djupbas, men samtidigt som en väldigt kraftig bas.

Det stämmer ju inte riktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 21:10

Svante skrev:Hmm, ja konen rör ju hyfsat mycket på sig och det kommer hyfsat mycket ur portarna. Bästa gissningen just nu är då att avstämningen ligger för högt, så att port- och högtalarljud hamnar i motfas. Om avstämningen hamnar vid 50 Hz, vilket mätningen tyder på så skulle du dock ha en toppp där på kanske 10 dB. Detta skulle upplevas som avsaknad av djupbas, men samtidigt som en väldigt kraftig bas.

Skulle jag behöva göra portarna längre för att sänka avstämningen?

Men kan jag verkligen ha misslyckats så med portlängden, jag menar, dom är 60cm +-några cm?

För att med 2 10,2cm portar få 50hz-avstämning behöver man enligt winisd 7,58cm långa portar... 8O

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-03 21:14

Jag får nuvarande avstämning till 24Hz. Detta om man räknar på enklaste vis.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 21:20

sebatlh skrev:Jag får nuvarande avstämning till 24Hz. Detta om man räknar på enklaste vis.
Menar du om du kollar på mina impedansmätaryoutubevideos, eller enligt något simuleringsprogram?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-03 21:25

doglas2009 skrev:
Svante skrev:Hmm, ja konen rör ju hyfsat mycket på sig och det kommer hyfsat mycket ur portarna. Bästa gissningen just nu är då att avstämningen ligger för högt, så att port- och högtalarljud hamnar i motfas. Om avstämningen hamnar vid 50 Hz, vilket mätningen tyder på så skulle du dock ha en toppp där på kanske 10 dB. Detta skulle upplevas som avsaknad av djupbas, men samtidigt som en väldigt kraftig bas.

Men kan jag verkligen ha misslyckats så med portlängden, jag menar, dom är 60cm +-några cm?

För att med 2 10,2cm portar få 50hz-avstämning behöver man enligt winisd 7,58cm långa portar... 8O

Nej, alltså, det får jag inte heller ihop riktigt. Det verkar riktigt räknat, portlängden är rätt. Men om det finns någon stor läcka någonstans så kunde man få samma effekt. Fast på bilderna ser det ju helt ok ut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 21:27

Svante skrev:
doglas2009 skrev:

Nej, alltså, det får jag inte heller ihop riktigt. Det verkar riktigt räknat, portlängden är rätt. Men om det finns någon stor läcka någonstans så kunde man få samma effekt. Fast på bilderna ser det ju helt ok ut.

Jag har iaf klabbat i jättemycket tätning längs alla kanter, och ska som sagt fixa till tätningslisten bättre till locket. Se ifall det gör någon skillnad. Finns det något speciellt sätt man ska lägga i allt fluff på, eller är det bara chansa?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-03 21:28

doglas2009 skrev:
sebatlh skrev:Jag får nuvarande avstämning till 24Hz. Detta om man räknar på enklaste vis.
Menar du om du kollar på mina impedansmätaryoutubevideos, eller enligt något simuleringsprogram?

Om jag räknar såhär
A = 2*0.05**2*3.14
f = (340.0/(2*3.14))*sqrt(A/(0.13*0.63))
Formeln kommer från wikipedia :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 21:29

sebatlh skrev:
doglas2009 skrev:

Om jag räknar såhär
A = 2*0.05**2*3.14
f = (340.0/(2*3.14))*sqrt(A/(0.13*0.63))
Formeln kommer från wikipedia :)
:lol: :lol: :lol:

Det var trådens största frågetecken. Man kan lugnt säga att matte inte är min starka sida...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-03 21:34

Det kom jag fram till på sid 10.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-03 21:34

Betyder det att avstämningen då är 24hz, eller kan det ändå skilja sig mot verkligheten?

Skulle det behövas en stor läcka för att avstämningen ska ändras så drastiskt (24-50hz)? Eller skulle det räcka med ett hål som är 0,5mm i diameter...?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-03 23:47

doglas2009 skrev:Betyder det att avstämningen då är 24hz, eller kan det ändå skilja sig mot verkligheten?

Skulle det behövas en stor läcka för att avstämningen ska ändras så drastiskt (24-50hz)? Eller skulle det räcka med ett hål som är 0,5mm i diameter...?

Nej det är alldeles för litet för att avstämningen ska ändras till 50 Hz.

Om du ersatte rören med två öppningar på 60 mm diameter, utan rör, då skulle du hamna på 50 Hz i avstämning. Öppningar OCH de rör du har i dina befintliga hål skulle förmodligen höja avstämningen rätt marginellt över 50 Hz.

... vilket får mig att undra: Det är inte så att ett av rören har trillat loss på insidan, någonstans som du inte ser?

På den enda bilden jag har sett:

Bild

så döljs röränden av fluff. Sitter den verkligen fast i fronten under fluffet?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-10-04 00:51

Nu har jag läst igenom tråden :)

Även jag har lite svårt att se hur lådan kan bli tät med locket på bara.
När jag byggde baslådor till bil använde vi både skruv & lim till hela
lådan utom locket. Lådorna tätades med silikon invändigt.

Locken tätades med dubbelradig tätningslist hela varvet runt som sen
drogs med långa skruvar med 4cm mellanrum hela varvet runt & i
alla mellanväggar i lådorna. Rören limmades i lådorna & tätades
med silikon invändigt mot väggen där dom monterades.

Behövde vi skarva rören plastades dom med polyester & glasfiber för
att inte trilla isär.

Det behövde verkligen vara tätt då det i dessa fall handlade om bandpasslådor.

Felsökning.

1: Jämnför dina 2st olika lådor med samma övrig utrustning är det fortfarade så att nya lådan låter sämre då?

2: Om det är så att ny låter sämre. Kolla att allt allt är tätt & sitter fast (basfeflexrören).

3:Om du kör den som sluten borde det inte låta illa om allt är som det ska
med inkoppling, högtalarelemetet,förstärkare.

Lycka till med felsökningen. :)
Senast redigerad av VintageHiFi 2013-10-04 06:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-10-04 01:09

Ja, jag undrar hur det där locket kan bli tätt? Det sitter ju bara tätning på två av fyra sidor.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-04 06:22

bomellberg skrev:Ja, jag undrar hur det där locket kan bli tätt? Det sitter ju bara tätning på två av fyra sidor.

Det kan inte täta det måste blåsa som en orkan igenom springorna han kan ju täta dom temporärt med silver tejp.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 07:11

Svante skrev:
doglas2009 skrev:Betyder det att avstämningen då är 24hz, eller kan det ändå skilja sig mot verkligheten?

Nej det är alldeles för litet för att avstämningen ska ändras till 50 Hz.

Om du ersatte rören med två öppningar på 60 mm diameter, utan rör, då skulle du hamna på 50 Hz i avstämning. Öppningar OCH de rör du har i dina befintliga hål skulle förmodligen höja avstämningen rätt marginellt över 50 Hz.

... vilket får mig att undra: Det är inte så att ett av rören har trillat loss på insidan, någonstans som du inte ser?

På den enda bilden jag har sett:

Bild

så döljs röränden av fluff. Sitter den verkligen fast i fronten under fluffet?
Jag tror verkligen inte rören har trillat loss, om dom ens kan det... 8O Det var ett elände att få dit dom, vi var två stycken som tog i allt vad vi orkade för att få dit dom.

Portarna är limmade med ett tjockt lager med kontaktlim i baffeln, så där lär det inte heller läcka. Locket ska jag fixa bättre med sedan, om jag skulle skruva i några fler skruvar, just nu är det 6 stycken...

Allt fluff är just nu borttaget pga tätning, jag kan ta en bild på hur det ser ut sedan.

Samma fråga igen; Ska man lägga fluffet på något speciellt sätt eller är det bara chansa?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 07:12

boom skrev:
bomellberg skrev:Ja, jag undrar hur det där locket kan bli tätt? Det sitter ju bara tätning på två av fyra sidor.

Det kan inte täta det måste blåsa som en orkan igenom springorna han kan ju täta dom temporärt med silver tejp.
STORT PLUS på det!!

Det hade jag inte tänkt på, så ska jag såklart göra!!!

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 07:13

VintageHiFi skrev:Nu har jag läst igenom tråden :)

Även jag har lite svårt att se hur lådan kan bli tät med locket på bara.
När jag byggde baslådor till bil använde vi både skruv & lim till hela
lådan utom locket. Lådorna tätades med silikon invändigt.

Locken tätades med dubbelradig tätningslist hela varvet runt som sen
drogs med långa skruvar med 4cm mellanrum hela varvet runt & i
alla mellanväggar i lådorna. Rören limmades i lådorna & tätades
med silikon invändigt mot väggen där dom monterades.

Behövde vi skarva rören plastades dom med polyester & glasfiber för
att inte trilla isär.

Det behövde verkligen vara tätt då det i dessa fall handlade om bandpasslådor.

Felsökning.

1: Jämnför dina 2st olika lådor med samma övrig utrustning är det fortfarade så att nya lådan låter sämre då?

2: Om det är så att ny låter sämre. Kolla att allt allt är tätt & sitter fast (basfeflexrören).

3:Om du kör den som sluten borde det inte låta illa om allt är som det ska
med inkoppling, högtalarelemetet,förstärkare.

Lycka till med felsökningen. :)
Tack för tipsen! :)

Några skruvar till ska jag nog sätta i, även täta basreflexrören från insidan, även om jag inte tror att dom läcker...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-04 07:35

Fluffet ska ligga så att det inte stör strömningen kring portarna.
Så som du har det på bilden borde vara helt ok!
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-04 07:36

boom skrev:

Det kom jag fram till på sid 10.

Bra, då har jag alltså räknat rätt :wink: :wink:
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-04 07:40

Fast som sagt; det krävs STORA läckor för att avstämningen ska åka upp till 50 Hz. Alltså i kaliber med att ena röret har trillat loss.

Små läckor kan ge flåsljud och sänkta Q-värden, men inget så katastrofalt stort som det beskrivs här.

Det finns ju också möjligheten att allt detta är en fråga om subjektiviteter. Att doglas2009 gillar slutna lådan bättre. Fast dimensionen mer/mindre bas brukar man nog inte ta fel på oavsett vad man tycker... Hmm. Det vore dock intressant med en lite utförligare beskrivning av hur skillnaden upplevs. Är det djupbasen som är borta? Har mellanbasen blivit svagare/starkare?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-04 07:44

En sak till som jag inte vet om det är beskrivet i tråden; vad är det för drivelektronik? Är det samma som med den slutna lådan?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 08:01

sebatlh skrev:Fluffet ska ligga så att det inte stör strömningen kring portarna.
Så som du har det på bilden borde vara helt ok!
Okej. Nej, stör portarna gör det nog inte. Men hur mycket fluff ska det vara? Vad är det som ändras beroende på hur mycket fluff jag har i lådan?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 08:08

Svante skrev:Fast som sagt; det krävs STORA läckor för att avstämningen ska åka upp till 50 Hz. Alltså i kaliber med att ena röret har trillat loss.

Små läckor kan ge flåsljud och sänkta Q-värden, men inget så katastrofalt stort som det beskrivs här.

Det finns ju också möjligheten att allt detta är en fråga om subjektiviteter. Att doglas2009 gillar slutna lådan bättre. Fast dimensionen mer/mindre bas brukar man nog inte ta fel på oavsett vad man tycker... Hmm. Det vore dock intressant med en lite utförligare beskrivning av hur skillnaden upplevs. Är det djupbasen som är borta? Har mellanbasen blivit svagare/starkare?
Jag har faktiskt inte lyssnat speciellt mycket på dom. Jag ska lyssna ordentligt sedan, och skriva vad jag tycker.

Men en sak kan jag säga. När jag spelade en låt som jag har spelat 100-tals gånger på dom gamla lådorna så märker jag en viss skillnad... Med dom slutna så rör sig elementet mer men också mer "bestämt", och med dom portade rör dom sig ganska lite överlag, men när dom väl rör sig så "fladdrar" det till lite mer, ett häftigare slag liksom. Det kanske kan bero på att jag inte har ett högpass, men samtidigt så har inte låten i fråga någon djupbas (vad jag vet). Låten är Eminems "Mockingbird", men som sagt så tror jag inte det har bas under 24hz, så avstämningen kanske inte har hamnat där trots allt...?

Jag driver basarna med samma slutsteg som tidigare - ett Behringer EP4000, jag har även en MiniDSP, men den är just nu urkopplad. Receivern är en billigare Denon (1912).

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 08:09

Det jag la märke till första gången jag kopplade in dom portade var att det i princip inte blev någon bas alls, inget tryck i rummet. Men när jag kopplade om elementen så blev det mycket bättre...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-04 08:57

Alla verkar överens om att den teoretiska avstämningen hamnar på ca 23-24Hz och jag håller med, en snabb simulering ger mig samma resultat!

Men.......det är i teorin. Min erfarenhet är att verkligheten kan skilja sig rejält från teorierna. Portplacering, lådutformning, portutformning mm ställer till det och ibland skiljer det väldigt mycket!

Mitt senaste projekt var en 120-liters låda med en avstämning om ca 25Hz.
Första skottet gjordes med ett rör som var precis så långt som simuleringarna ville ha det till.
Resultat: 16Hz och mycket svårt att identifiera pga att den vänstra puckeln i princip var helt obefintlig.
För att komma upp i de önskade 25Hz:en landade jag på en rörlängd som var mellan 1/3 och en 1/4 av vad de initiala simuleringarna visade.

Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.
.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-04 09:06

doglas - kan du korta av portarna på prov? Typ i kröken?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:09

AndersD skrev:Alla verkar överens om att den teoretiska avstämningen hamnar på ca 23-24Hz och jag håller med, en snabb simulering ger mig samma resultat!

Men.......det är i teorin. Min erfarenhet är att verkligheten kan skilja sig rejält från teorierna. Portplacering, lådutformning, portutformning mm ställer till det och ibland skiljer det väldigt mycket!

Mitt senaste projekt var en 120-liters låda med en avstämning om ca 25Hz.
Första skottet gjordes med ett rör som var precis så långt som simuleringarna ville ha det till.
Resultat: 16Hz och mycket svårt att identifiera pga att den vänstra puckeln i princip var helt obefintlig.
För att komma upp i de önskade 25Hz:en landade jag på en rörlängd som var mellan 1/3 och en 1/4 av vad de initiala simuleringarna visade.

Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.
Tack! :)

Men om jag gör så att jag tar bort dom 2 korta delarna på röret ( http://imageshack.us/photo/my-images/801/q8cq.jpg/ ) och mäter en gång, bara för att se om man kan hitta två "toppar". Vad tror ni om det?

Vad var det för element du använde?
Senast redigerad av doglas2009 2013-10-04 09:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-04 09:10

Det kanske till och med är så att jag inte ens behöver böjarna...? Men då blir rören runt 40cm. Det skulle enligt WinISD ge en avstämning på 28hz.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-04 09:16

Ja, om det går smidigt så korta av och mät igen.
Den ensamma toppen vi såg bör då krypa uppåt i frekvens om det är avstämningen som blivit helt på tok fel.
Deinde scriptum.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum