Hmm, jadu, sådant har jag inte en aning om. Men har det betydelse när den spelar upp via aux?RuneStone skrev:vad är telefonens nedre gränsfrekvens? kan ju bli lite lurigt om den börjar skära vid 20-30hz och ena impedanstoppen är vid 16.
Moderator: Redaktörer
Hmm, jadu, sådant har jag inte en aning om. Men har det betydelse när den spelar upp via aux?RuneStone skrev:vad är telefonens nedre gränsfrekvens? kan ju bli lite lurigt om den börjar skära vid 20-30hz och ena impedanstoppen är vid 16.
Skulle jag behöva göra portarna längre för att sänka avstämningen?Svante skrev:Hmm, ja konen rör ju hyfsat mycket på sig och det kommer hyfsat mycket ur portarna. Bästa gissningen just nu är då att avstämningen ligger för högt, så att port- och högtalarljud hamnar i motfas. Om avstämningen hamnar vid 50 Hz, vilket mätningen tyder på så skulle du dock ha en toppp där på kanske 10 dB. Detta skulle upplevas som avsaknad av djupbas, men samtidigt som en väldigt kraftig bas.
Det stämmer ju inte riktigt.
Menar du om du kollar på mina impedansmätaryoutubevideos, eller enligt något simuleringsprogram?sebatlh skrev:Jag får nuvarande avstämning till 24Hz. Detta om man räknar på enklaste vis.
doglas2009 skrev:Skulle jag behöva göra portarna längre för att sänka avstämningen?Svante skrev:Hmm, ja konen rör ju hyfsat mycket på sig och det kommer hyfsat mycket ur portarna. Bästa gissningen just nu är då att avstämningen ligger för högt, så att port- och högtalarljud hamnar i motfas. Om avstämningen hamnar vid 50 Hz, vilket mätningen tyder på så skulle du dock ha en toppp där på kanske 10 dB. Detta skulle upplevas som avsaknad av djupbas, men samtidigt som en väldigt kraftig bas.
Men kan jag verkligen ha misslyckats så med portlängden, jag menar, dom är 60cm +-några cm?
För att med 2 10,2cm portar få 50hz-avstämning behöver man enligt winisd 7,58cm långa portar...
Svante skrev:doglas2009 skrev:Skulle jag behöva göra portarna längre för att sänka avstämningen?Svante skrev:Hmm, ja konen rör ju hyfsat mycket på sig och det kommer hyfsat mycket ur portarna. Bästa gissningen just nu är då att avstämningen ligger för högt, så att port- och högtalarljud hamnar i motfas. Om avstämningen hamnar vid 50 Hz, vilket mätningen tyder på så skulle du dock ha en toppp där på kanske 10 dB. Detta skulle upplevas som avsaknad av djupbas, men samtidigt som en väldigt kraftig bas.
Men kan jag verkligen ha misslyckats så med portlängden, jag menar, dom är 60cm +-några cm?
För att med 2 10,2cm portar få 50hz-avstämning behöver man enligt winisd 7,58cm långa portar...
Nej, alltså, det får jag inte heller ihop riktigt. Det verkar riktigt räknat, portlängden är rätt. Men om det finns någon stor läcka någonstans så kunde man få samma effekt. Fast på bilderna ser det ju helt ok ut.
doglas2009 skrev:Menar du om du kollar på mina impedansmätaryoutubevideos, eller enligt något simuleringsprogram?sebatlh skrev:Jag får nuvarande avstämning till 24Hz. Detta om man räknar på enklaste vis.
sebatlh skrev:doglas2009 skrev:Menar du om du kollar på mina impedansmätaryoutubevideos, eller enligt något simuleringsprogram?sebatlh skrev:Jag får nuvarande avstämning till 24Hz. Detta om man räknar på enklaste vis.
Om jag räknar såhär
A = 2*0.05**2*3.14
f = (340.0/(2*3.14))*sqrt(A/(0.13*0.63))
Formeln kommer från wikipedia
doglas2009 skrev:Betyder det att avstämningen då är 24hz, eller kan det ändå skilja sig mot verkligheten?
Skulle det behövas en stor läcka för att avstämningen ska ändras så drastiskt (24-50hz)? Eller skulle det räcka med ett hål som är 0,5mm i diameter...?
Jag tror verkligen inte rören har trillat loss, om dom ens kan det...Svante skrev:doglas2009 skrev:Betyder det att avstämningen då är 24hz, eller kan det ändå skilja sig mot verkligheten?
Skulle det behövas en stor läcka för att avstämningen ska ändras så drastiskt (24-50hz)? Eller skulle det räcka med ett hål som är 0,5mm i diameter...?
Nej det är alldeles för litet för att avstämningen ska ändras till 50 Hz.
Om du ersatte rören med två öppningar på 60 mm diameter, utan rör, då skulle du hamna på 50 Hz i avstämning. Öppningar OCH de rör du har i dina befintliga hål skulle förmodligen höja avstämningen rätt marginellt över 50 Hz.
... vilket får mig att undra: Det är inte så att ett av rören har trillat loss på insidan, någonstans som du inte ser?
På den enda bilden jag har sett:
så döljs röränden av fluff. Sitter den verkligen fast i fronten under fluffet?
STORT PLUS på det!!boom skrev:bomellberg skrev:Ja, jag undrar hur det där locket kan bli tätt? Det sitter ju bara tätning på två av fyra sidor.
Det kan inte täta det måste blåsa som en orkan igenom springorna han kan ju täta dom temporärt med silver tejp.
Tack för tipsen!VintageHiFi skrev:Nu har jag läst igenom tråden![]()
Även jag har lite svårt att se hur lådan kan bli tät med locket på bara.
När jag byggde baslådor till bil använde vi både skruv & lim till hela
lådan utom locket. Lådorna tätades med silikon invändigt.
Locken tätades med dubbelradig tätningslist hela varvet runt som sen
drogs med långa skruvar med 4cm mellanrum hela varvet runt & i
alla mellanväggar i lådorna. Rören limmades i lådorna & tätades
med silikon invändigt mot väggen där dom monterades.
Behövde vi skarva rören plastades dom med polyester & glasfiber för
att inte trilla isär.
Det behövde verkligen vara tätt då det i dessa fall handlade om bandpasslådor.
Felsökning.
1: Jämnför dina 2st olika lådor med samma övrig utrustning är det fortfarade så att nya lådan låter sämre då?
2: Om det är så att ny låter sämre. Kolla att allt allt är tätt & sitter fast (basfeflexrören).
3:Om du kör den som sluten borde det inte låta illa om allt är som det ska
med inkoppling, högtalarelemetet,förstärkare.
Lycka till med felsökningen.
Okej. Nej, stör portarna gör det nog inte. Men hur mycket fluff ska det vara? Vad är det som ändras beroende på hur mycket fluff jag har i lådan?sebatlh skrev:Fluffet ska ligga så att det inte stör strömningen kring portarna.
Så som du har det på bilden borde vara helt ok!
Jag har faktiskt inte lyssnat speciellt mycket på dom. Jag ska lyssna ordentligt sedan, och skriva vad jag tycker.Svante skrev:Fast som sagt; det krävs STORA läckor för att avstämningen ska åka upp till 50 Hz. Alltså i kaliber med att ena röret har trillat loss.
Små läckor kan ge flåsljud och sänkta Q-värden, men inget så katastrofalt stort som det beskrivs här.
Det finns ju också möjligheten att allt detta är en fråga om subjektiviteter. Att doglas2009 gillar slutna lådan bättre. Fast dimensionen mer/mindre bas brukar man nog inte ta fel på oavsett vad man tycker... Hmm. Det vore dock intressant med en lite utförligare beskrivning av hur skillnaden upplevs. Är det djupbasen som är borta? Har mellanbasen blivit svagare/starkare?
Tack!AndersD skrev:Alla verkar överens om att den teoretiska avstämningen hamnar på ca 23-24Hz och jag håller med, en snabb simulering ger mig samma resultat!
Men.......det är i teorin. Min erfarenhet är att verkligheten kan skilja sig rejält från teorierna. Portplacering, lådutformning, portutformning mm ställer till det och ibland skiljer det väldigt mycket!
Mitt senaste projekt var en 120-liters låda med en avstämning om ca 25Hz.
Första skottet gjordes med ett rör som var precis så långt som simuleringarna ville ha det till.
Resultat: 16Hz och mycket svårt att identifiera pga att den vänstra puckeln i princip var helt obefintlig.
För att komma upp i de önskade 25Hz:en landade jag på en rörlängd som var mellan 1/3 och en 1/4 av vad de initiala simuleringarna visade.
Om doglas låda inte läcker nåt alldeles förskräckligt är jag övertygad om att problemet är en alldeles för låg avstämning, dvs portarna är för långa.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 4 gäster