TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-05 21:49

Nattlorden skrev:Du behöver inte ha kvar mätmotståndet längre, om det är det du undrar.
Det kopplar jag bara in om jag ska mäta impedansen, har en "färdig" sladd med motstånden på. Men nu är jag med på vad som ska göras :)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-05 21:53

doglas2009 skrev:...Men nu är jag med på vad som ska göras :)

Vilken tur, batteriet på min platta visar på 2% nu så jag säger gonatt! :)
.....

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-10-05 21:55

Trägen vinner, skönt att det verkar löst sig!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-05 22:32

AndersD skrev:Jag vill fortfarande envist hävda att din avstämning är på tok för låg.

Jag säger inte emot dig, men har du något resonemang bakom det. Eller tar du det från maggropen?

Undrar,

DQ-20 (fortfarande imponerad)
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-10-05 22:54

Vad gött :)

Glöm inte dokumentera dina framsteg imorgon
& om ljudet blir till belåtenhet :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 23:31

doglas2009 skrev:SJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLVKLART!!!!! Audyssey är ju inkopplat........... :evil: 8O

:)

Hrrm... vad var det jag sa... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 23:36

doglas2009 skrev:
AndersD skrev:
doglas2009 skrev:
AndersD skrev:
sebatlh skrev:Menne, hur hade du telefonen inkopplad?
Aja, skit samma. Tänkte bara på att när du mätte spänningen över förstärkaren när du svepte med telefonen så syntes ingen dipp.

Jag tänkte just på detta, så det är kanske OK i detta fallet.
Men, om jag inte har helt fel för mig så funkar inte t ex rumskompensering på lite äldre förstärkare om man använder analog ingångar.

Nu vet jag inte vad TS har för förstärkare men halmstråna börjar ta slut.........
Halmstrået i detta fallet är att det ligger nån gammal rumskompensering i receivern och spökar.
SJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLVKLART!!!!! Audyssey är ju inkopplat........... :evil: 8O

Nu ska det genast kopplas ur...

Det har ju dock inte att göra med impedansmätningarna... Men XTZ RA-mätningarna...

Äntligen.......

Koppla av nu och fira lördag med en stor whisky med vetskapen att det kommer bli mycket trevligare kurvor imorgon :D
Nähääduu!! :lol:

Här kommer nya mätningar. Jag tror ni kan gissa detta... Men, blå är utan Audyssey...

http://imageshack.us/photo/my-images/585/s2ww.png/

Kan det vara så att avstämningen har hamnat för högt nu? 8O

Den mätningen för tankarna till den blå kurvan i min simulering i stenålderna på tråden:
Bild

dvs men EN talspole...

Hmm, har du båda talspolarna inkopplade och i serie?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 23:38

doglas2009 skrev:HELLLVVEEETTEE att jag inte kunde tänkt på detta simpla tidigare. Jag VISSTE att det skulle vara något sådant här pinsamt som skulle vara fel...

Psst, det visste jag också. ;) Men så är det, när man har provat igenom alla vettiga fel så finns det bara pinsamma kvar. Been there, done that.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-05 23:46

Märkligt att avstämningen var så låg...

Bara för att jag ska få ro; kan du mäta innermåtten på lådan och rördiametern med en tumstock och posta dem?

Med 2 st 19 cm diameter 10 cm borde avstämningen bli 36 Hz ungefär. Med 50% isotermisering 33 Hz.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-05 23:55

Åh så surt att det var något sådant enkelt. Att ta bort alla DSP funktioner val väl det första vi gick genom.

Ja ja nu är det avklarat och denna missen kommer du aldrig göra igen ;)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 08:27

twotackter skrev:Trägen vinner, skönt att det verkar löst sig!
Ja, verkligen! Hoppas bara det låter bra också... :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 08:28

Svante skrev:
doglas2009 skrev:
AndersD skrev:
doglas2009 skrev:
AndersD skrev:
sebatlh skrev:Menne, hur hade du telefonen inkopplad?
Aja, skit samma. Tänkte bara på att när du mätte spänningen över förstärkaren när du svepte med telefonen så syntes ingen dipp.

Jag tänkte just på detta, så det är kanske OK i detta fallet.
Men, om jag inte har helt fel för mig så funkar inte t ex rumskompensering på lite äldre förstärkare om man använder analog ingångar.

Nu vet jag inte vad TS har för förstärkare men halmstråna börjar ta slut.........
Halmstrået i detta fallet är att det ligger nån gammal rumskompensering i receivern och spökar.
SJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLVKLART!!!!! Audyssey är ju inkopplat........... :evil: 8O

Nu ska det genast kopplas ur...

Det har ju dock inte att göra med impedansmätningarna... Men XTZ RA-mätningarna...

Äntligen.......

Koppla av nu och fira lördag med en stor whisky med vetskapen att det kommer bli mycket trevligare kurvor imorgon :D
Nähääduu!! :lol:

Här kommer nya mätningar. Jag tror ni kan gissa detta... Men, blå är utan Audyssey...

http://imageshack.us/photo/my-images/585/s2ww.png/

Kan det vara så att avstämningen har hamnat för högt nu? 8O

Den mätningen för tankarna till den blå kurvan i min simulering i stenålderna på tråden:
Bild

dvs men EN talspole...

Hmm, har du båda talspolarna inkopplade och i serie?
Yes, nu är båda inkopplade, i serie. :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 08:40

Svante skrev:Märkligt att avstämningen var så låg...

Bara för att jag ska få ro; kan du mäta innermåtten på lådan och rördiametern med en tumstock och posta dem?

Med 2 st 19 cm diameter 10 cm borde avstämningen bli 36 Hz ungefär. Med 50% isotermisering 33 Hz.
Visst!

Jag fick ungefär samma när jag kollade i WinISD. Att det ska vara så extremt oexakt... 8O

Djup:69cm-57mm
Bredd:49cm-38mm
Höjd:54cm-38mm

Rördiametern på 10,2 (invändigt) stämmer :)

En hel annan fråga. Går detta använda för att dämpa på insidan av lådan? Jag har några sådana plattor över...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... -st-31605/

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-06 09:12

Svante skrev:Märkligt att avstämningen var så låg...

Konstig att det inte stämmer med mina beräkningar i Basta
Det säger 28cm långa vid 33Hz vad är fel????????

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 09:18

I WinISD så blir avstämningen 37,7hz med en 130l stor låda och 2 19cm rör (10,2cm innerdiameter)... 8O

Nu har jag testat lite musik. Jag testade en låt som jag vet har mycket bas mellan 28-32hz, och nu är det äntligen trycket jag vill ha :lol:
Hoppas det blir lika trevligt till film...

Hur mycket tycker ni jag ska sänka avstämningen? 25hz, 23hz?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-06 09:25

DQ-20 skrev:
AndersD skrev:Jag vill fortfarande envist hävda att din avstämning är på tok för låg.

Jag säger inte emot dig, men har du något resonemang bakom det. Eller tar du det från maggropen?

Undrar,

Samma har hänt mig vid ett flertal tillfällen, jag skrev om det tidigare i tråden, här
.....

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-10-06 09:57

AndersD skrev:
DQ-20 skrev:

Undrar,

Samma har hänt mig vid ett flertal tillfällen, jag skrev om det tidigare i tråden, här

Jag tror faktiskt även det gäller för mina baslådor då jag inte kunde detektera någon större skillnad på mätning med eller utan pluggade portar. Detta trots att portarna flåsar duktigt vid volympådrag. Kan man egentligen pumpa luft i rören utan att generera ton så att säga? (Kör för övrigt med pluggade rör sedan en tid tillbaka.)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 10:12

Vad tror ni om den blå? Det är med 35cm rör.

http://imageshack.us/photo/my-images/29/cvv5.png/

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-06 10:19

Glebster skrev:
AndersD skrev:
DQ-20 skrev:

Undrar,

Jag tror faktiskt även det gäller för mina baslådor då jag inte kunde detektera någon större skillnad på mätning med eller utan pluggade portar. Detta trots att portarna flåsar duktigt vid volympådrag. Kan man egentligen pumpa luft i rören utan att generera ton så att säga? (Kör för övrigt med pluggade rör sedan en tid tillbaka.)

Jag brukar sätta en pappersbit vid portmynningen och då kan jag se hur mycket det flåsar i röret för om jag inte mins fel så skall bara den luften som är i röret röra sig framåt och bakåt i röret som en luftkudde.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-10-06 10:27

doglas2009 skrev:Vad tror ni om den blå? Det är med 35cm rör.

I detta läget är det inte speciellt produktivt att låta oss avgöra.
Nu när du vet ungefär "var du är" tycker jag du ska lyssna och jämföra olika rörlängder. Testa rörlängder motsvarande t ex 20, 24 och 28Hz (eller liknande), använd musik med mycket innehåll runt avstämningsfrekvensen, alt. kör lite olika filmspår med tung bas.
.....

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 10:30

AndersD skrev:

I detta läget är det inte speciellt produktivt att låta oss avgöra.
Nu när du vet ungefär "var du är" tycker jag du ska lyssna och jämföra olika rörlängder. Testa rörlängder motsvarande t ex 20, 24 och 28Hz (eller liknande), använd musik med mycket innehåll runt avstämningsfrekvensen, alt. kör lite olika filmspår med tung bas.
Okej, nu kopplas miniDSP:n in så man kan testa lite film utan att bottna den... :)

Ganska OT fråga... Kan någon tipsa om någon tyst fläkt till EP4000, helst en sådan som bara är att sätta i? :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 10:54

Vilket är bäst att ha som dämpning.

Sådana här, en på varje vägg.

Eller, sådant vitt fluff (vadd typ) som är med på alla bilder?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-06 11:06

Skojj att du börjar få ordning på grejerna! :D

Den visar en närfältsmätning eller hur?
Mätning av porten tyckte jag gav mycket tydligare bild av vart avstämningen ligger (såvida det inte var en artefakt från Audyssey).
Så när du experimenterar så kan du prova det istället. Om du nu är intresserad av en siffra på avstämningen dvs.
Även 1 meter ifrån för att se totalbilden kan vara intressant.
Du kan fortfarande använda WinISD som guide för hur resultatet blir med olika avstämningsfrekvenser. Även om portlängden blev fel så bör tonkurvan vara ungefär rätt.

Några småsaker att tänka på när du börjar bli nöjd (eftersom du har en miniDSP):
Du kan inte (det är dumt) EQa upp frekvenser under portens avstämning.
Däremot kan du EQa upp en mindre svacka ovanför portens avstämning.
Du kan alltid EQa ner pucklar du ser.

Men gör som AndersD säger :)
Mätningar är bara stöd för funderingar kring det du hör.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 11:10

sebatlh skrev:

Skojj att du börjar få ordning på grejerna! :D

Den visar en närfältsmätning eller hur?
Mätning av porten tyckte jag gav mycket tydligare bild av vart avstämningen ligger (såvida det inte var en artefakt från Audyssey).
Så när du experimenterar så kan du prova det istället. Om du nu är intresserad av en siffra på avstämningen dvs.
Även 1 meter ifrån för att se totalbilden kan vara intressant.
Du kan fortfarande använda WinISD som guide för hur resultatet blir med olika avstämningsfrekvenser. Även om portlängden blev fel så bör tonkurvan vara ungefär rätt.

Några småsaker att tänka på när du börjar bli nöjd (eftersom du har en miniDSP):
Du kan inte (det är dumt) EQa upp frekvenser under portens avstämning.
Däremot kan du EQa upp en mindre svacka ovanför portens avstämning.
Du kan alltid EQa ner pucklar du ser.

Men gör som AndersD säger :)
Mätningar är bara stöd för funderingar kring det du hör.
Ja, verkligen! :D

Jag skulle kunna mäta mer. Men jag har testat både film och musik nu, med 35cm längd. Och jag tycker det låter riktigt bra, jag trodde inte det skulle bli så tight bas från br-lådor...

Jag tror att jag kommer köra med denna längden. Så nu ska element monteras bort, och portar plockas bort så jag kan börja slipa.

Har du något att säga om vilket dämp jag ska välja?

Stort tack för all hjälp!!! :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-06 11:30

doglas2009 skrev:Vilket är bäst att ha som dämpning.

Det där kan du strunta i ger ingen nämnvärd effekt det är bättre med isolering i stället.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 11:31

boom skrev:

Det där kan du strunta i ger ingen nämnvärd effekt det är bättre med isolering i stället.
Isolering? Som rockwull? Det har jag läst att man inte ska använda... :?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-10-06 11:36

doglas2009 skrev:
boom skrev:

Vilket forum var det på . Jag kör det i både slutet och basreflex utan något problem .Man måste skilja på dom olika materialens tillverknings process.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-06 11:36

Båda typerna är kassa, i synnerhet skummet. Ett balanserat omdöme om skummet skulle kunna vara "totalt jävla värdelös skit helt utan existensberättigande". Glas/stenull eller fårull är bäst, men fårull blir onödigt dyrt för en så stor låda. Ca 50% av volymen bör vara fylld men se till att det finns en fri passage från baksidan av elementet till portarnas inre mynning. Placera det inte heller alltför nära den inre portmynningen eller baksidan av elementet. Det gäller i synnerhet om det finns ett ventilationshål i mitten av magnetsystemet. På ett så pass kraftigt element gissar jag en 10 cm eller så fritt bakom hålet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 11:39

boom skrev:
doglas2009 skrev:
boom skrev:

Vilket forum var det på . Jag kör det i både slutet och basreflex utan något problem .Man måste skilja på dom olika materialens tillverknings process.
I någon tråd här på forumet... Men jag har rockwool hemma, så det får jag använda då.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-10-06 11:40

DQ-20 skrev:

Båda typerna är kassa, i synnerhet skummet. Ett balanserat omdöme om skummet skulle kunna vara "totalt jävla värdelös skit helt utan existensberättigande". Glas/stenull eller fårull är bäst, men fårull blir onödigt dyrt för en så stor låda. Ca 50% av volymen bör vara fylld men se till att det finns en fri passage från baksidan av elementet till portarnas inre mynning. Placera det inte heller alltför nära den inre portmynningen eller baksidan av elementet. Det gäller i synnerhet om det finns ett ventilationshål i mitten av magnetsystemet. På ett så pass kraftigt element gissar jag en 10 cm eller så fritt bakom hålet.

/DQ-20
Okej. Fårull har jag hemma, men jag är inte sugen på att hela rummet ska lukta får... :P

Rockwool får det bli. Tack för hjälpen! :)

Ingen som har något tips på fläkt till EP4000?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum