paa skrev:Komorok skrev:Jag tycker man ska bygga basmoduler som ger så gott som rak tonkurva tillsammans med stödet från främre delen av rummet. Detta för att direktljudet skall bli rakt. De fel som rummet bidrar med i övrigt tycker jag att man bör åtgärda i rummets bakre del. Börjar man kroka till tonkurvan i basmodulen stympar man direktljudet och förlorar då återgivningskvalitet.
Är det inte svårt att mäta upp tonkurvor separat för främre resp bakre delen av rummet? Hur gör man det?
Eftersom jag delar Komoroks synpunk till 100%, eller om det är han som
delar min* (jag har haft den sedan 70-talet), så skall jag ta på mig att
leverera i varje fall ett försök till svar på frågan:
Det är INTE möjligt att mäta upp denna kurva.
Men vad man kan göra för att kunna justera in anläggningen som sådan
(talar inte om rums-eq utan primärt om bas-nivån och balans-eq för bas-
moduler) är att från kunskaper om rummets form och material räkna ut ett
börvärde för en tonkurva mätt var som helst i bakre delen av rummet.
Men det blir olika kurvor beroende på var man väljer att mäta. Och ingen
av dem skall vara rak eftersom mätningarna visar summan av den kurva
som skall vara rak och de mätmässigt oskiljbara bidragen från resten av
rummets bakre del.
- - -
Jag är medveten om att ett svar likt det ovanstående inte är vad folk vill
höra. De vill höra att det finns en enkel tumregelmässig metod/beskrivning
av hur man skall göra, men fysikens lagar tillåter inte en sådan metod att
existera så länge som mätinstrumentet baserar sig på vad en mätmikrofon
av normalt slag samlar upp.
Vh, iö
- - - - -
*Kan väl nämna att jag diskuterade dessa saker rätt mycket med Johan
Lindroos för kanske 15 år sedan (egentligen var det X-kurvan vi började
att prata om, som jag menar är en storrumsakustisk konsekvens av hur
detta fenomen yttrar sig i högfrekvensområdet i just den sorts akustiska
lokaler som många biografer är, men det ena ledde till det andra) och han
delar också min uppfattning.
I övrigt tror jag mitt synsätt än idag (alltså efter nära 40 år, är tämligen
okänt och ingen akustiker jag talat med om det, verkar ha tänkt alls i de
banorna, men det finns massor av psykoakustiska förmågor vi har och som
det finns kunskap om, till stöd för att det är riktigt att optimera så.
Kanske är främsta skälet till att ingen gör så just detta att man inte kan
programmera ett system att göra en sådan optimering baserat på vad en
mätmikrofon ger det för signaler. Nästan all behövlig information saknas i
en datainsamling av det slaget.
PS. Skall väl även nämna att det inte alltså räcker att göra det ovanstå-
ende heller, eftersom det när man kommer riktigt lågt ned i frekvens när en
punkt när hörselns överlägsenhet visavi mätmikrofonen, minskar igen, och
då kan det bli aktuellt att applicera eq för några av rummets (riktnings-
oskiljbara) fenomen.
Ofta behövs det inte alls dock (i välbyggda rum) och när det behövs så
är det som regel bara fråga om en eller max två moder som behöver tas
hänsyn till.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).