Johannes bygger isobarik peerless 315swr nu lägre avstämning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:12

lödade motståndet på den röda kabeln till fläkten . trädde över krympslang över skarvarna

fick ca 8,5volt efter motsåndet med fläkten på alltså belastad

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:15

klart .

detta är ju fläkt modd på e400steget det blev helt tyst nästan efter.

virade över skottet runt fläkten och stripade upp .

fläkten på e400 steget är en 92mm med bult cirkkel på 85mm

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:17

sådär. Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:19

det blir mkt porr här nu grabbar.. :wink: detta är det värsta jag sett.
inte ett öga är torrt.

vackert..

dags för fläkt modd på the tamp 2400mx steget . välfyllt i det stora skalet

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:22

lite extra porr

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:24

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:27

skruvarna som håller gallrena på utsidan går igenom chassit och drar i själva fläkten. så det gick smidigt som sjutton att lossa dom och lirka ur dom. här kan man inte välja för tjocka fläktar . tror max 25mm tjocka och storlek 80mm

Bild

dom gamla hänger nu. har fått ta bort några stripes för att få lite längd på kablarna

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-10-06 20:28

Johannes skrev:Bild

Du ser dom blå kabelskorna på kylflänsen där dom sitter kopplade så är det den som styr fläktarna man kan byta dom till 70 gradare och då går nästan inte original fläkten.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:30

nya 80mm fläktarna passade som ett smäck.

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:34

ett snabb test innan lödning att allt är ok. dom skall blåsa ut från steget. dra luft ur steget . till skilldan från e400 steget som blåste rätt på kylfläns

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:36

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:37

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:39

klart. färdigt för att stripas fast i steget

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:42

färdigt.
Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:46

detta var varken dyrt eller svårt. har man hängt med på el lektionerna i grundskolan skolan eller att man är det minsta lilla intresserad av el så går det hur fint som heslt.

kan starkt rek detta . miina sluteg är nästintill tysta nu. helt underbart.

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:53

Bild

efter fläkt modden var jag tvungen att hårdtesta annläggningen och få stegen att bli varma i.:)

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 20:55

Bild


detta var bilden som skulle varit istället för dubbel bilden på steget'''

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 21:09

kan bara säga att dom nya isobarik subbasarna med dom gamla 315swr LEVERERAR

shit va dom spelar. och vad gott styrda dom är med det nya steget och med isobarik kosntruktionen.

så kraftigt och tydligt tighta.. bara älskar isobarik. dessa leverarar samma output som mer långslagigare mordenare element .

det är ett riktigt gott ljud som det blir med isobarik. jag o lillebrosan satt bara ocgh gapa. och han har min gamla pa 15 ´´ i sin lilla 28fotare segelbåt att jämnföra med. men dessa spelar riktigt bra.

är riktigt nöjd som sagt. dom spelar helt klart över förväntan. både musikaliskt men framförallt outputen. mkt ljud ur dessa kompakta 65liters låder.

men dom spelar med väldigt trevlig artikulation och kraftfullhet. hur mer man höjer hur ännu mer artukulerar dom eller vad man skall säga. dom leveraera kraftull djup med tight tyngd som känns är tydliga. och som sagt även vid riktigt höga volymer imponeras man av dessa gamla element.

vad det beträffasr the tamp ta2400mx så blir det inte ens ljummet . steget verkar inte bry sej om lasten. bara gröna lampor som blinkar.

men e400 steget började blinka rött och då driver det enbart mina stativare seas prestige l18 med delning 80hz så att dom inte spelar djupbas.
men nu har l18 det svetigt att hänga med subbasarna. har aldrig sett dom röra sej så mkt innan. så nu börjar gränsen gå för dom. får börja bygga ut hemmabiot med bakhögtalare samt center.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-10-06 21:20

Johannes skrev:Bild

Dom har snålat in på saker i stegen jag har 10 trissor på kylflänsen
Kolla på dom 4 största om det är Toshiba 2sc5200 trissor 4st skall det vara.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-06 21:28

boom skrev:
Johannes skrev:Bild

Du ser dom blå kabelskorna på kylflänsen där dom sitter kopplade så är det den som styr fläktarna man kan byta dom till 70 gradare och då går nästan inte original fläkten.



okej där ser man. jjag tänkte oxå om man vill göra en riktigt snik lösning som blir nästan lite tystare än den jag gjorde borde vara att bara löda dit motstånden på den röda pluskabeln till orginal fläktarna så låter dom aningens mindre än vad dom tysta 12 v fläktrana jag köpte på fullvarv

när vi mata orginal 24 fläkten me 12volt var dom riktigt tysta .

så det hade ju oxå varit en lösning som blir riktigt tyst. det är väl om luftflyttnings kapaciteten räcker med halvfart på 24v fläkten.

men är orginal fläktarna temp styrda? mina går hela tiden?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-10-06 21:55

Johannes skrev:
boom skrev:
Johannes skrev:Bild

Du ser dom blå kabelskorna på kylflänsen där dom sitter kopplade så är det den som styr fläktarna man kan byta dom till 70 gradare och då går nästan inte original fläkten.



okej där ser man. jjag tänkte oxå om man vill göra en riktigt snik lösning som blir nästan lite tystare än den jag gjorde borde vara att bara löda dit motstånden på den röda pluskabeln till orginal fläktarna så låter dom aningens mindre än vad dom tysta 12 v fläktrana jag köpte på fullvarv

när vi mata orginal 24 fläkten me 12volt var dom riktigt tysta .

så det hade ju oxå varit en lösning som blir riktigt tyst. det är väl om luftflyttnings kapaciteten räcker med halvfart på 24v fläkten.

men är orginal fläktarna temp styrda? mina går hela tiden?

Där det sitter dubbla kabelskor blåa uppe på kylflänsen dom byter man till 70 gradare har för mig att original ligger på 40 grader.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-10-06 22:30

paa skrev:
Komorok skrev:Jag tycker man ska bygga basmoduler som ger så gott som rak tonkurva tillsammans med stödet från främre delen av rummet. Detta för att direktljudet skall bli rakt. De fel som rummet bidrar med i övrigt tycker jag att man bör åtgärda i rummets bakre del. Börjar man kroka till tonkurvan i basmodulen stympar man direktljudet och förlorar då återgivningskvalitet.

Är det inte svårt att mäta upp tonkurvor separat för främre resp bakre delen av rummet? Hur gör man det?

Eftersom jag delar Komoroks synpunk till 100%, eller om det är han som
delar min* (jag har haft den sedan 70-talet), så skall jag ta på mig att
leverera i varje fall ett försök till svar på frågan:

Det är INTE möjligt att mäta upp denna kurva.

Men vad man kan göra för att kunna justera in anläggningen som sådan
(talar inte om rums-eq utan primärt om bas-nivån och balans-eq för bas-
moduler) är att från kunskaper om rummets form och material räkna ut ett
börvärde för en tonkurva mätt var som helst i bakre delen av rummet.

Men det blir olika kurvor beroende på var man väljer att mäta. Och ingen
av dem skall vara rak eftersom mätningarna visar summan av den kurva
som skall vara rak och de mätmässigt oskiljbara bidragen från resten av
rummets bakre del.

- - -

Jag är medveten om att ett svar likt det ovanstående inte är vad folk vill
höra. De vill höra att det finns en enkel tumregelmässig metod/beskrivning
av hur man skall göra, men fysikens lagar tillåter inte en sådan metod att
existera så länge som mätinstrumentet baserar sig på vad en mätmikrofon
av normalt slag samlar upp.


Vh, iö

- - - - -

*Kan väl nämna att jag diskuterade dessa saker rätt mycket med Johan
Lindroos för kanske 15 år sedan (egentligen var det X-kurvan vi började
att prata om, som jag menar är en storrumsakustisk konsekvens av hur
detta fenomen yttrar sig i högfrekvensområdet i just den sorts akustiska
lokaler som många biografer är, men det ena ledde till det andra) och han
delar också min uppfattning.

I övrigt tror jag mitt synsätt än idag (alltså efter nära 40 år, är tämligen
okänt och ingen akustiker jag talat med om det, verkar ha tänkt alls i de
banorna, men det finns massor av psykoakustiska förmågor vi har och som
det finns kunskap om, till stöd för att det är riktigt att optimera så.

Kanske är främsta skälet till att ingen gör så just detta att man inte kan
programmera ett system att göra en sådan optimering baserat på vad en
mätmikrofon ger det för signaler. Nästan all behövlig information saknas i
en datainsamling av det slaget.


PS. Skall väl även nämna att det inte alltså räcker att göra det ovanstå-
ende heller, eftersom det när man kommer riktigt lågt ned i frekvens när en
punkt när hörselns överlägsenhet visavi mätmikrofonen, minskar igen, och
då kan det bli aktuellt att applicera eq för några av rummets (riktnings-
oskiljbara) fenomen.

Ofta behövs det inte alls dock (i välbyggda rum) och när det behövs så
är det som regel bara fråga om en eller max två moder som behöver tas
hänsyn till.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-19 16:02

hej. har lyckats få tag på ytterliggare 2st peerless 315swr i fint skick.

denna gången fick jag med låder till. :)

dessa 315swr satt i varsin 100liters basreflex låda byggd i 25mm mdf och med 10cm diameter basreflexport med en längd på ca 35cm blir en avstämning på ca 22,6hz

jämnförde dessa låder och lyssnade . och dom var snarlika mina i hur dom lät.
kollade upp dom i lspcad och dom har helt nästan indentiska kurvor inte konstigt då det är nästan exakt samma avtämning jag har i nu läget

först lyssnade jag i låga volymer där vart det svårare att urskilja dom olika konstruktionerna.

men när jag pressade lite hårdare blev allt väldigt tydligt . och det var lätt att urskilja konstruktionerna vanlig br vs isobarik

när den vanliga br pressades blev den otydlig och lite grötig samt basen rördes ihop och blev svårare att urskilja vad som vad var elbas eller bara bas toner . disten ökade tydligt vid högre volymer.
men vid lägre lyssnings nivåer lät dom väldigt bra och snarlika men lite mer utsvävande ibland på nåt sätt. detta förstärktes vid höga volymer som sagt.

kopplade in mina 60liters isobarik låder och man hörde att dom var mer lugna och hållna lite mer transpenta . redan på lägre volymer. men skillnaderna var hyffsat små. sen när man pressade så avgjordes skilladerna markant. isobarik konstruktionen tappade inte flåset utan höll basen hårt hållen och tydlig vid höga volymer /ljudtryck. det var samma bas sound även vid nära max till skillnad mot vanlig br som förändrades och tappa tydlighteten .

isobarik låderna låter mer tydliga och hållna samt samanhållna inga utsvävningar eller vad mans kall säga, men skillanderna är svårare att urskilja vid låga ljudtryck.

men frågan vissa ställer sej om det är värt att offra dubbla konaeran på detta ? för mej är det ok p.g.a dessa 315swr är ganska billiga elemnt speciellt nu nrä dom är 20år gamla ;)

hur somhelst så ville jag provlyssna dessa låder innan jag betsämmer mej,. hade dessa låtit bättre hade jag byggt likadant med mina andra 315swr som sitter i mina isobarik låder. men så blir det inte nu.

nu kommer jag bygga en tredje isobarik låda samma som dom andra 2. och nu kommer jag sänka avstämningen till ca 19hz istället för 23hz som snu.
så dom andra 2 kommer jag ändra lite på slitsen

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-28 22:08

då har jag börjat med ytterliggare en isobarik sub, konceptet blev ju lyckat.

dom låter riktigt bra, fick även detta bekräftat då jag hade min storebror hemma som har sysslat med hifi i säkert 25år och enbart lyssnat. och fått tränad hörsel.

han tyckte isobarik subbarna lätt tighta och torra transparenta, ett gott betyg för mej då jag vet att han är känslig med subbar. :)

när jag lyssnar själv är jag riktigt nöjd och jag vette sjutton om jag skall ändra avstämningen.

den isobarik subben jag bygger nu blir iaf en kopia på dom andra 2 . sen frå jag ev misnka bredden på slitsen

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-28 22:12

den jobbigaste momentet är gjort, om man nu skall kalla det jobbigt, men det är iaf det pilligaste på denna lådan. hitta rätt vinkel och mått.

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-28 22:17

skall bli kul att ha 3 st isobarik subbar snart.

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-28 22:18

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-28 22:19

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-10-28 22:22

Bild

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2013-10-28 22:24

Nu går det undan :-D !
Komorok Specialist Projects.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster